Tiedote: kahvakuulaurheilijat mitalijahtiin MM-Hampuriin

Kahvakuulaurheilun MM-kilpailut järjestetään tänä vuonna Hampurissa 20-24.11. Suomesta on lähdössä kilpailuihin kaiken kaikkiaan 26 nostajaa kilpailemaan amatööri-, mestaruus- ja veteraanisarjoissa. Viime kevään EM-kilpailuista Pietarista joukkueen mitalisaldo oli komeat 10 mitalia, näistä 4 oli kultaista, 5 hopeista ja 1 pronssi.

Suomen edustus mestaruussarjoissa on vahva. Marko Pääkkönen, joka juuri teki uuden SE-tuloksen LC 32kg (68 toistoa), nostaa sekä biathlonin että LC:n. Muut mestaruussarjan edustajat ovat Ville Oikarinen (LC, -78kg), Johan Lindström (biathlon -95kg ), Sami Majaranta (LC -95kg) ja Kari Äijälä (biathlon sekä LC, +95kg). Naisissa mestaruussarjaan osallistuvat kevään EM-hopeamitalisti Kirsi Suomela (+68kg) sekä Kristiina Laine (-68kg).

Amatöörisarjoissa naisten +68kg sarjassa nähdään EM-kilpailuissa kaksoisvoiton ottaneet Katriina Kymäläinen-Mäkelä sekä Mari Kuukkanen sekä saman painoluokan juniorisarjassa EM-pronssia voittanut Ronja Jämsen, tosin tällä kertaa painoluokkaa alempana (-68kg). Muut amatöörisarjan edustajat ovat Sari Värri, Minna Silvennoinen sekä Riikka Viiala (-58kg), Sanna Berg (-63kg), Heli Laine ja Terhi Ahonen (-68kg) sekä Anu Köngäs (+68kg). Miesten amatöörisarjoihin osallistuvat Tommi Lukkarinen (LC -73kg), Simo Kurvinen (LC ja biathlon, -85kg,), Markku Torvinen (LC ja biathlon, -95kg) ja Pekka Taipale (LC ja biathlon, +95kg).

Veteraanisarjoissa nähdään edellä mainittujen lisäksi moninkertainen arvokilpailumitalisti Anneli Kuukkanen (55-59v., +68kg). Ensiesiintymisensä veteraanien arvokisoissa tekevät Jani Sipponen (40-44v., -78kg ) sekä Pasi Janhunen (50-54v., -68kg). Amatöörisarjan lisäksi veteraanisarjassa nostavat Kymäläinen-Mäkelä (35-39v.), Värri (40-44v.), Ahonen (40-44v.), Kurvinen (45-49v.), Torvinen (45-49v.) ja Taipale (50-54v.).

Kahvakuulaurheilu (GS, Girevoy Sport) on kotoisin Venäjältä. Kilpailijoiden ikähaarukka vaihtelee paristakymmenestä ikävuodesta lähelle kuuttakymmentä. Kahvakuulaurheilu kuuluu Painonnostoliiton alle painoluokkineen ja antidopingsäädöksineen. Kilpailijat jaetaan kansainvälisissä kisoissa valitun kuulapainon mukaisesti amatööri- ja mestaruussarjoihin siten, että amatöörisarjassa kuulapaino on naisilla 16 kg ja miehillä 24kg, mestaruussarjassa 24 kg ja 32kg. Miehet kilpailevat biathlonissa sekä LC:ssä (Long Cycle, rinnalleveto-työntö), naisten lajina on tempaus. Biathlonissa suoritus koostuu kahdesta lajista; ensin nostetaan työntö (kahdella kuulalla) ja seuraavana temmataan. LC:ssä nostetaan kahdella kuulalla. Suoritusaika on jokaisessa lajissa maksimissaan 10 minuuttia ja eniten hyväksyttyjä toistoja tehnyt voittaa. Veteraanisarjaan voi osallistua naisissa vuonna 1979 tai aiemmin syntynyt, miehissä 1974. Veteraanisarjoissa kuulapainot vaihtelevat naisilla 8-16kg ja miehillä 12-24kg.

Lisätietoja:
Johanna Seppälä (JJ)