Tiedote: Kahvakuulaurheilun SM-kilpailut Kokkolassa 21.3.2015

Mediatiedote 3.3.2015

Suomen kahvakuula ry ja Crossfit Kokkola järjestävät kahvakuulaurheilun klassisen kaksiottelun (biathlon) SM-kilpailut Kokkolassa 21.3.2015. Kilpailijoita ilmoittautui määräaikaan mennessä 57 kpl, 35 naista ja 22 miestä. Edustettuna on 12 Suomen Painonnostoliiton alaista urheiluseuraa.

Kilpailulajina kahvakuula (GS, Girevoy Sport) on kotoisin Venäjältä ja Suomessa ensimmäiset SM-kilpailut järjestettiin vuonna 2009. Kilpailijamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti, ensimmäisissä kotimaisissa arvokisoissa osallistujia oli 22, nyt siis jo 57. Huomionarvoista on, että vuoden 2009 kilpailijoista osa on edelleen mukana. Kilpailijoiden ikähaarukka vaihtelee paristakymmenestä ikävuodesta aina lähelle kuuttakymmentä. Kahvakuulaurheilu kuuluu painonnostoliiton alle painoluokkineen ja antidopingsäädöksineen.

Kilpailijat jaetaan valitun kuulapainon mukaisesti kunto-, amatööri- ja mestaruussarjoihin. Naisten sarjoissa nostetaan 16 kg, 20 kg ja 24 kg kuulia, miehillä kuulapainot ovat 20 kg, 24 kg ja 32 kg. Naisten mestaruussarjassa nostetaan ensimmäistä kertaa SM-kisoissa 24 kg tempaus, joka on naisten mestaruussarjan ainoa laji myös kansainvälisisissä arvokisoissa.

Biathlonkilpailuissa nostetaan ensin työntö siten, että miehet työntävät kahta kuulaa ja naiset yhtä. Toisena lajina on tempaus yhdellä kuulalla ja samalla kuulapainoilla kuin työntö. Suoritusaika on jokaisessa lajissa maksimissaan 10 minuuttia ja eniten hyväksyttyjä toistoja tehnyt voittaa. Toistomäärinä tämä tarkoittaa jokaisessa lajissa yli sataa, joka kiloiksi muutettuna on lähes poikkeuksetta yli tonni.

SM-kilpailuiden perusteella valitaan joukkue EM-kilpailuihin, jotka järjestetään Varnassa Bulgariassa 10.-15.7.2015. Yleisen sarjan lisäksi Varnassa kilpaillaan myös juniorien (alle 22v.) sekä veteraanien (naiset yli 35v., miehet yli 40v.) EM-mitaleista.

Lisätietoja:

Katriina Kymäläinen-Mäkelä