Tiedote: Kahvakuulaurheilun SM-kilpailut Kuusamossa 19.9.2015

Mediatiedote 8.9.2015

Kuusamon Eräveikot järjestää kahvakuulaurheilun long cyclen eli rinnalleveto-työnnön SM-kilpailut Kuusamossa 19.9.2015. Yksilösarjoissa kisalavalle nousee 65 kilpailijaa, 45 naista ja 20 miestä. Lisäksi SM-titteleistä kisaillaan myös viestissä nelihenkisissä joukkueissa. Naisten viestijoukkueita on kuusi, miesten joukkueita kolme. Edustettuna on 14 Suomen Painonnostoliiton alaista urheiluseuraa.

Kilpailulajina kahvakuula (GS, Girevoy Sport) on kotoisin Venäjältä ja Suomessa ensimmäiset SM-kilpailut järjestettiin vuonna 2009. Kilpailijamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti, ensimmäisissä kotimaisissa arvokisoissa osallistujia oli 22, nyt siis jo 65. Huomionarvoista on, että vuoden 2009 kilpailijoista osa on edelleen mukana. Kilpailijoiden ikähaarukka vaihtelee paristakymmenestä ikävuodesta aina lähelle kuuttakymmentä. Kahvakuulaurheilu kuuluu painonnostoliiton alle painoluokkineen ja antidopingsäädöksineen.

Kilpailijat jaetaan valitun kuulapainon mukaisesti kunto-, amatööri- ja mestaruussarjoihin. Naisten sarjoissa nostetaan 16 kg, 20 kg ja 24 kg kuulia, miehillä kuulapainot ovat 20 kg, 24 kg ja 32 kg. Kuusamossa naiset kisailevat ensimmäistä kertaa perinteisen yhden kuulan sijaan myös SM-arvosta kahdella 16 kg kuulalla.

Kisojen Facebook-tapahtumasivu

Kahvakuulavaliokunnan virallinen tiedotuskanava