Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ke Huhti 24, 2024 9:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 11:33 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Aiheeseen liittyen linkki artikkeliin

http://bradpilon.com/healthy-ramblings/how-many-calories-does-a-pound-of-muscle-burn-2/

5 Kcal per kilo lihasta per päivä ei ole paljoa. 5 kilokaloria saa reilusta grammasta hiilareita tai reilusta puoli grammaa rasvaa.

Eli kasvanut lihasmäärä ei paljoa auta ikuisessa laihdutuskamppailussa. Sen lihaksen rakentaminen enemmän tai liikkuminen sen avulla, mutta ruokavalion tarkkailu on silti kunkku.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 12:52 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
pyykkonen kirjoitti:
Laskennallisesti varmaankin menee noin. Omien kokemusten ja havaintojen perusteella edes tuo pohjana oleva laskennallinen perus energiankulutus ei pidä alkuunkaan paikkaansa.


Tarkoitat , että...

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 1:04 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Juha kirjoitti:
Eli kasvanut lihasmäärä ei paljoa auta ikuisessa laihdutuskamppailussa. Sen lihaksen rakentaminen enemmän tai liikkuminen sen avulla, mutta ruokavalion tarkkailu on silti kunkku.

Mä olen itseäni aina välillä mittauttanut (InBody); ja kun nyt katson vanhoja tuloksia, jossain vaiheessa 1,2 kg lihamassan lisäys lisäsi vrk kulutusta 1840 kcal -> 1850 kaloriin; eli kulutus kasvoi vain 10 kcal/vrk. (toki, samaan aikaan kehonpaino laski hieman koska rasvamassan osuus väheni 2,5 kg - mutta periaatteessa kehonpaino pysyi kutakuinkin samana)

Mittaustulos ei liene maailman tarkin, mutta kai se jonkun suunnan antaa ja alkuperäinen ajatus siis pätee.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 3:53 pm 
Poissa
Kävelevä Kahvakuulafyysikko
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 5:33 am
Viestit: 433
Juha kirjoitti:
5 Kcal per kilo lihasta per päivä ei ole paljoa.


Per pauna.

Ja jos haluaa kompleksoida lisää, niin jos lisälihas ei ole turvotusta, sillä voi tehdä enemmän töitä. Ja jos tekee enemmän töitä, kuluttaa treeneissä vähän enemmän energiaa, mutta oleellisemmin hajottaa enemmän kudosta, eli lisää lepoaineenvaihduntaa, eiköstä.

Mutta saivartelua tämäkin ja juu jääkaappi ratkaisee.

Helpoin ratkaisu on poistaa jääkaappi ja siirtyä oikeisiin ruokiin... niinkuin kuivattuun lanttuun. Lasse Nordlund ei näytä kärsivän ylipainosta (http://takku.net/article.php/20081125114351964 ).

:)

_________________
"Speed kills / but beauty lives forever" - S.P.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 5:05 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mä olen kans huomannut, että niin paljon ei pysty treenaamaan, että voisi syödä mitä tahansa. Ja taas kääntäen niin, että jos malttais kattoo mitä syö, ei tarvisi treenata läheskään näin paljon. :D

Ja lisätreeni yleensä lisää ruokahalua, niin laihduttaminen treeniä lisäämällä on kertakaikkiaan ongelmallista.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 7:02 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
pyykkonen kirjoitti:
Heikki:"Mä olen kans huomannut, että niin paljon ei pysty treenaamaan, että voisi syödä mitä tahansa. Ja taas kääntäen niin, että jos malttais kattoo mitä syö, ei tarvisi treenata läheskään näin paljon."


Pyykkönen:"Kyllä sitä pystyy, mutta helppoa se ei ole. "


Ei pysty! Jos treenaa 2h päivässä ja syö 10h päivässä, blondikin ymmärtää onko homma balancessa :roll: Varsinkin jos sisään otto on hyvin "höystetty" valkoisilla jauhoilla, perunalla, rasvalla ja sokerilla :twisted: Meidän perhe on tehny tästä kenttäkokeita :twisted:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 9:48 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
pyykkonen kirjoitti:
Juha kirjoitti:
Tarkoitat , että...


Tarkoitan sitä, että kulutuksen laskeminen jollakin kaavalla ei tunnu pitävän paikkaansa. Sen takia en usko mihinkään yleispätevään kaavaan myöskään siinä kuinka paljon kilo lihasta kuluttaa.

Mistä se johtuu? Minun hypoteesini on, että asia on paljon monimutkaisempi ja muuttujia on paljon enemmän kuin nuo laskukaavat antavat ymmärtää. Liittynee vahvasti hormonitoimintaan.


Pyykkönen. Jutun kaavan tarkoitus oli auttaa laskemaan LEPO aineenvaihdunta jota kutsutaan myös PERUS aineenvaihdunnaksi. Tämän päälle sitten tulee energian kulutus liikunnasta ja liikumisesta, työstä, ympäristön lämpötilasta, ruokavalion vaikutus, lääkeaineet jne.

Perusaineenvaihdunnan laskentakaava on monien luotettavien testien (esim. kaksoisleimattu vesi) perusteella havaittu pitävän paikkaansa 98-99 % ihmisitä joidenkin prosenttien virhemarginaalilla (tarkkoja virhemarginaaleja en nyt muista, mutta taisi olla vähemmän kuin 10%). Kiinteän kehonmassan (eli rasvaton massa) perusteella laskettu aineenvaihdunta pitää parhaiten paikkaansa.

Tietysti hormoonit vaikutaa, mutta on aika helppo todeta ihan kotikonstein kuinka marginaalisia eroja perusaineenvaihdunnassa on: Lämpömittari :!: Yleensä ihmisen lämpötila ei vaihtele montaa astetta tai on asiat pahasti pielessä. Ja jokaisen lämpöasteen tuottamiseen tarvitaan tietty määrä energiaa. Alkuperäisen määritelmän mukaan yksi kalori on lämpömäärä, joka kasvattaa yhden vesigramman lämpötilaa yhdellä celsiusasteella normaalipaineessa. Vinkkinä että jos joku ihmetrooppi oikeasti sanois lisäävänsä sun aineenvaihduntaa esim. 100% (ja tällöin lähes tuplaisi sun kehon lämpötilan) niin juokse toiseen suuntaan :wink:

Päivittäinen kalorin kulutus verrattuna perusaineenvaihduntaan on periaatteessa helppo tuplata liikunnalla: jos sä esim. lepäisit 12 tuntia päivästä ja lopun 12 tuntia kävellä löntystelisit hitaasti 2 kilometriä per tunti , niin voila :!: kulutus tuplattu.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 4:10 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Juha kirjoitti:
[...] Päivittäinen kalorin kulutus verrattuna perusaineenvaihduntaan on periaatteessa helppo tuplata liikunnalla: jos sä esim. lepäisit 12 tuntia päivästä ja lopun 12 tuntia kävellä löntystelisit hitaasti 2 kilometriä per tunti , niin voila :!: kulutus tuplattu.


En ole tiedemies, mutta uskallan väittää ettei voilla tuplata kalorien kulutusta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 10:24 am 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ke Marras 02, 2011 7:03 am
Viestit: 9
Etsiskelin aiheesta tietoa foorumilta ja päädyin tähän ketjuun kun mietin miksi mun paino vain nousee ja housut puristaa :( Olen siis kolmisen kuukautta kuulaillut, kerran viikossa käyn tunnin ohjatussa ns. kahvakuulajumpassa, pari kertaa viikossa kuulailen kotona puoli tuntia - tunnin, nostan ja vähän teen jotain "jumppaliikkeitä". Ennen tätä en ole harrastanut mitään painojen kanssa. Käytössä siis 8kg kuula ja ikää 30 vee. Tätä ennen olen harrastanut vuosia vain kävelyä, sauvakävelyä ja hölkkää, siis mekolailla joka päivä noista jotain tunnin verran (omistan koiran :D).

Jostain luin että painoharjoittelu voi ainakin aluksi lisätä painoa. Mutta kun tuntuu että olen myös jotenkin normaalia enemmän turvoksissakin. Okei, laihduttaminen ei ollut syy aloittaa kuulailua, vaikkei yhtään pahaa tekisi jos paino putoaisi jonkun nelisen kiloa. Mutta olen vain vähän yllättynyt, kun mielestäni olen tänä syksynä liikkunut huomattavasti raskaammin kuin ennen, siis niin että ainakin kolme kertaa viikossa on ihan oikeasti tosiaankin hiki. Ja nyt sitten housut ei mahdu jalkaan. "Jes". Osa on kyllä ihan selvästi lihaksia, mutta suurin osa turvotusta. Mietin, että oonkohan vain huomaamattani alkanut treenatessa myös syödä enemmän...

Mitä mää teen väärin :|


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 10:41 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
jhnn kirjoitti:
Etsiskelin aiheesta tietoa foorumilta ja päädyin tähän ketjuun kun mietin miksi mun paino vain nousee ja housut puristaa :( Olen siis kolmisen kuukautta kuulaillut, kerran viikossa käyn tunnin ohjatussa ns. kahvakuulajumpassa, pari kertaa viikossa kuulailen kotona puoli tuntia - tunnin, nostan ja vähän teen jotain "jumppaliikkeitä". Ennen tätä en ole harrastanut mitään painojen kanssa. Käytössä siis 8kg kuula ja ikää 30 vee. Tätä ennen olen harrastanut vuosia vain kävelyä, sauvakävelyä ja hölkkää, siis mekolailla joka päivä noista jotain tunnin verran (omistan koiran :D).

Jostain luin että painoharjoittelu voi ainakin aluksi lisätä painoa. Mutta kun tuntuu että olen myös jotenkin normaalia enemmän turvoksissakin. Okei, laihduttaminen ei ollut syy aloittaa kuulailua, vaikkei yhtään pahaa tekisi jos paino putoaisi jonkun nelisen kiloa. Mutta olen vain vähän yllättynyt, kun mielestäni olen tänä syksynä liikkunut huomattavasti raskaammin kuin ennen, siis niin että ainakin kolme kertaa viikossa on ihan oikeasti tosiaankin hiki. Ja nyt sitten housut ei mahdu jalkaan. "Jes". Osa on kyllä ihan selvästi lihaksia, mutta suurin osa turvotusta. Mietin, että oonkohan vain huomaamattani alkanut treenatessa myös syödä enemmän...

Mitä mää teen väärin :|

Ensmäisenä voisit kertoa mitä syöt :?: Niis vois tehdä johtopäätöksiä.
Itsellä tippui paino kuulan aloittamisella vuodessa 20 kg :twisted:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 10:52 am 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ke Marras 02, 2011 7:03 am
Viestit: 9
Hmm, mistäs tämän aloittaisi... Mielestäni syön monipuolisesti, mutta varmaankin vain liikaa. Mututuntuma on, että ns. tavallista ruokaa tulee ehkä syötyä enemmän kun kuulailee. En syö lihaa enkä lintuja. Aika hiilaripainotteista varmaan on, mutta olen kyllä tietoisesti lisännyt tässä viimeisen puolen vuoden aikana proteiinia ja rasvaa ja karsinut pullia, makeisia, pastaa yms. (Joille perustaisin koko ruokavalioni, jos vain voisin.) Eli aika paljon kasviksia, runsaasti maito&munatuotteita, ruisleipää menee myös aika paljon. Voita käytän suht surutta. En halua luopua hyvistä hiilareista, en pidä sitä järkevänä terveyden kannalta. Emmä nyt osaa mitään määriä tähän heittää, joten hankala varmaan sen puolesta mitään sanoa. Pituus 164cm, paino tällä hetkellä 66kg ja vaatekoko 40-42. Molemmat tulleet tänä syksynä ylöspäin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 12:03 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mä väittäisin yksinkertaistaen, että lisäliikunnalla ei kannata laihduttaa. Jos pelkästään painon pudotus on tavoitteena, niin ravinto minimiin ja pakolliset toiminnot vaan muussa elämässä. Mutta mutta... Kaikki toisaalta tietää liikunnan lukemattomat positiiviset terveysvaikutukset ja yleisen elämänlaatua kohottavan vaikutuksen.

Omalla kohdallani (ja olen kokeillut niin paljon kuin kovaakin treenaamista) olen huomannut, että liikunnan lisääntyessä ruokahalu kasvaa. Eli mä en laihdu liikkumalla vaan syömällä. :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 12:15 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Mulla on aika päinvastainen käsitys kuin Vierelöillä. Kun pitää aineenvaihdunnan korkealla koko päivän, voi syödä ihan mitä tahansa eikä liho. Ja se pysyy korkealla, kun aamulla varsinainen treeni, mikä aiheuttaa mukavat jälkipoltot ja päivän mittaan hyötyliikuntaa+kehonhuollot. Hyötyliikunta ei ole sen kummempaa kuin että kävelee lyhyet matkat. Saunominen, talviuinti ja sellaiset myös mannaa. Nestettä paljon.

Olen tavannut lihavia hyötyliikkujia sekä lihavia, jotka tekevät aika hyvänkin treenin mutteivät liiku muuten. Ikinä en ole törmännyt molempia tekevään ylipainoiseen.

Kun kroppa tottuu tiettyyn tasapainoon, ei enää voi syödä yli kulutuksen vaikka yrittäisi. Parin kilon lihottaminen olisi minulle todellista kärsimystä sen laihduttamiseen verrattuna.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 2:21 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Tasapaino kaikessa olis tietty hyväksi. Mun kirjoitukseni oli yksinkertaistettu kärjistys naistenlehtien iäisyyskysymykseen: kuinka pudotan kesä/joulu/loma/tms kilot.

Viisainta olisi tosiaan ehkäistä niiden kertyminen juuri kuten edellä Antti kuvasi.

Ja itse mä yritän syödä niin paljon, että jaksan tehdä hyviä harjoituksia.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 4:03 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Kokeile ilmaista palvelua kiloklubi.fi . Sinne syötetään päivän ruuat ja se laskee energiat ja ohjaa oikeaan suuntaan. Itse olen käyttänyt sitä aika paljonkin ja kokenut hyväksi. Shokeeraavaa vain huomata kuinka vähä ruoka riittää (tai pitäisi riittää) :lol:

Ja noi miehet painii niin erisarjassa näiden syömisten suhteen... On se niin väärin! Voit nostaa kuin mies, muttet syödä. :shock: :twisted:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com