Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Huhti 19, 2024 1:05 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sykemittari kuulatreeniin
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 1:55 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Olen harkinnut sykemittarin hankkimista; treenaan lähinnä kahvakuulilla. Onko kokemuksia, mitkä sykemittarit soveltuvat hyvin tai erityisen huonosti kuulatreeniin, tai mitkä sykemittarit ovat muuten vaan hyviä, tai karterttavia laitteita? Itselläni hintakatto on jossain 150-200 euron kieppeissä, mutta toki asiasta kannattaa keskustella laajemminkin.

Näkisin että kuulatreeni asettaa omia vaatimuksiaan sykemittareille lähinnä sykevyön osalta, koska kuulaliikkeissä väännytään ihan eri tavalla mutkalle kuin esim. lenkkeillessä. Ja luonnollisesti sen "ranneyksikön" käyttäminen voi olla hankalaa koska on vaarana että kuula hakkaa laitteeseen liikkeitä tehdessä.

Ovatko esim. TE (Training effect) ja EPOC (harjoittelun jälkeinen lisääntynyt hapenkulutus) tarpeellisia ominaisuuksia kuntourheilijalle?

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 2:14 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Itsellä on Polarin FT60. En oikeastaan kuulaillessa paljon käytä, mutta olen kokeillut kuitenkin. Toimii ainakin mulla ihan hyvin kaikissa liikkeissä (lähinnä kisaliikkeitä). Se anturiosa on aika pieni, ehkä jotain 6-7cm leveä, 3-4 korkea. Kun asetti kunnolla keskelle rintaa, niin pystyi ihan hyvin vaikka kahdella kuulalla työntään. Se remmin kun vain laittoi sopivan kireälle, ettei pääse liukumaan alas.
Se vastaanotin on semmonen rannekello mallinen, mutta ranteessahan sitä ei tarvitse pitää. Pienellä kekseliäisyydellä sille keksii kyllä paikan. Tuossa mallissa ihan kohtuu hyvä kantavuus, kokeilin muistaaksini housun taskuun laittaa ja otti vastaan ihan hyvin. Toinen oli alkkareiden vyötärönauhan ympäri roikkumaan, jos kotioloissa treenaa :wink:

En ole paljon perehtynyt ominaisuuksiin, jonkinlainen toiminto kunnon seurantaan tuossa tais olla. Eli syötetään perustiedot ja mitataan leposyke tjsm. Se sitten laskee treenisykerajat siitä. Hintaa en tiedä, kun sain sen lahjaksi. :?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 3:24 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Itsellä sykemittari jäi vähitellen pois kuulatreenistä kun huomasin, että se ei tuonut oikein apua siihen. Juoksussa käytän sitä sykealueiden hallintaan ja G3podia joka siis on polariin liitettävä palikka, piirtämään gps signaalia. Mutta nykyään olen huomannut treenaavani juoksunkin ilman mittaria, lähinnä siksi, että paljasjalkaideologia ja zen mäinen juoksu häiriintyy kaikista härpäkkeistä. Mittarina toimii Polarin rs800cx, joka muuten kelpo laite, mutta ostaessani en tiennyt, ettei se käy mm. uintiin, joka sai kyllä repimään hiuksia päästä. Kiitos polar ja huomioitavaa on myös mac-yhteensopivuus. :D Mutta itse asiaan. Sori oftopic.

Kuulatreeni ja sykmittari itsellä toimii siinä mielessä, että saa ylös kalorinkulutuksen ja sitten aikadatan ja saahan siitä sitten graafit windows-koneelle. Mutta nostomäärät on kirjoittettava käsin. Jos tämä ei haittaa niin sitten ihan ok. Myös sykkeet tuppaa olemaan aika korkealla ja vaikeasti hallittavissa, joten varsinainen sykealueharjoittelu on aika vaikeaa kuulilla. (vai onko kyseessä vain minä?) :)

Polarin sykepannan ainakin voi kääntää selkäpuolelle, ymmärtääkseni se vain käännetään ns ylösalaisin, jolloin anturit menee oikein. Eli se ei nostoa haittaa. En ole tätä kuitenkaa itse tehnyt, koska tuo polarin panta on sen verran elastinen ja täppä joka mittaa sykkeen sen verran pieni, ettei se ole haitannut kahden käden liikkeissäkään. Myös kello itsessään kantaa aika pitkälle, ymmärtääkseni todella pitkälle ainakin tuo mun malli, joten sen olen yleensä antanut olla joko pöydällä, tai sitten kuten Ville O sanoi, "kalsareissa", josta se luiskahtaa kesken sarjan aina sanonko mihin. Mutta kasvattaa inner strenghtiä vetää sarja loppuun kello siellä. :D

Mutta tälläsiä ideoita tuosta sykemittarista kuulatreenistä. Itse olin vannoutunut syketreenaaja monta vuotta, mutta nyttemmin se on jäänyt, johtuen juuri siitä, ettei se kuulatreenissä oikein ole tuonut sitä mihin sitä yleensä olen käyttänyt. Eli sykealueet tosiaan vaikeat hallita. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 4:12 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:31 pm
Viestit: 139
Minä en ole käyttänyt sykemittaria kahvakuulatreenissä, vaikka lenkillä sitä kaipaa ehdottomasti. Kahvakuulatreenaus on kuitenkin vähän erilaista ja siinä ei tule sykkeitä seurattua vaan tsempattua jotain minuuttimäärää täyteen, kun lenkillä taas pyrkii pitämään sykkeet jollain tietyllä alueella.

_________________
24 Blogi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 5:04 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mä olen käyttänyt Polarin mittareita vuodesta -96. Loppui oikeastaan pari vuotta sitten kun talouden päätietsikaksi tuli macci.

Kuulailussa en käytä mittaria, mitä nyt just äskön kun tein tuon 400 testin. En ole kokenut sitä kuulailussa mitenkään tarpeelliseksi.

Tekstiilivyö lähettimessä istuu ihan hyvin mulle päälle myös kuulaillessa, vastaanotin eli ranne"kello" oli mulla pöydällä vieressä ja hyvin toimi.

Nykyään mittarin käyttö muussa liikunnassa on vähentynyt, lähinnä käytän sitä vetojen aikautukseen.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 5:30 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Sen verran muuten tuosta mac yhteensopivuudesta ja polarista, että nykyisin flowlink siirtoa käyttävät kellot voi siirtää dataa macille polarin websync ohjelmaan. Eli siihen ohjelmaan, joka siirtää tiedot polarin web-palveluun. (joka on muuten ihan kiva palvelu) :) Mutta esim. oma kelloni ei tietenkään kuulu tuohon listaan, sekös vasta riemastuttaakin, kun vuosikaudet tuota ominaisuutta odotin ja sijoitin lippulaivaan, että tähän jos johonkin varmasti tuo ominaisuus sitten tulee ja polarin edustaja messuillakin vihjaili, että kohta toimii. Eikös ne sitten päivittänyt nuo aivan väärät mallit. :/ Mutta tosiaan tuo irda siirto ei toimi mäkissä, joten tyytyminen virtualisoinnin kautta ajettuun windowsiin. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 14, 2011 7:57 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Kuulaillessa käytän Suunnon memorybelttiä (ilman rannekelloa) ja puran datan USB-telakan kautta sovellukseen, joka piirtää käppyröitä. Ah, kun saan osan liikuntanautinnosta niiden käppyröiden tulkitsemisesta. :lol:

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 15, 2011 7:27 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Mulla on kaksi sykemittaria (jotka olen saanut) enkä käytä sitä koskaan kuulatreenissä, enkä pahemmin muutenkaan. Ahdistaa ajatuskin laittaa mittausvyötä ja kytätä lukemia. Kyllä keho kertoo milloin mennään kovaa tai on varaa kiristää. Mulla on kuulatreenissä tavoite saada enempi toistoja/pitempi aika, ei treeni oikealla sykevälillä. :roll:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 7:25 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:34 pm
Viestit: 3
Itse hankin Suunnon Quest sykemittarin + GPS pod parisen viikkoa sitten. Olen sitä käytellyt lenkillä, kahvakuulailuun ja nyrkkeilyssä. Lajitreeniin en ole keksinyt kuinka sen uskaltaisi ottaa mukaan.

Koen ainakin itse sen käytön helpoksi ja suunnon movescount (http://www.movescount.com/) palvelun kautta on omien treenien seuraaminen käy varsin näppärästi (tiedot siirtyy langattomasti napin painalluksella). Niin ja toimii macin kanssa kuin junan vessa. Tässäpä esimerkiksi viimeisin treenini: http://www.movescount.com/moves/move6733831

Olen kyllä sinänsä tuotteesta todella yllättänyt, sopivan vähän toimintoja ja todella yksinkertainen käyttää.
Huutelenkin että jos täällä on movescount palvelun käyttäjiä niin olisi mielenkiintoista seurata treenejänne! :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 08, 2012 6:27 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:20 am
Viestit: 94
Paikkakunta: Pohjanmaa
Ville O kirjoitti:
Itsellä on Polarin FT60.


Mulla on tämä sama. Sykeseurantaa mun ei kannata kuulaillessa pitää, "överillä" menee aina, mutta onhan se kiva saada niitä kaloreita sun muita :)
Lähetinosa ei haittaa yhtään, kello-osaa ei pysty kädessä pitämään, mutta olen laittanut sitten esim. hihattoman topin olkanauhan ympäri (kello-osan kun siirtää tarpeeksi ylös niin ei haittaa RIVE:ssäkään) tai sitten housunkaulukseen roikkumaan (siinä saa kyllä vähän korjailla välillä ettei putoa). Joskus laitoin lattialle viereen, mutta hetken päästä kello piippasi että "tarkista lähetinosa".

_________________
Entinen jumppapirkko, nykyinen kisanostaja


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 4:39 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 7:25 am
Viestit: 17
Paikkakunta: Rauma
Itselläni on käytössä Suunnon T6 (t6 sanoi sopimuksen irti...nyt käytössä t6d) käytössä treeneissä, mukava peli. näyttää TE:n ja EPOC:in
toimii kivasti ja piirtelee niitä käppyröitä ;)

Kello-osan saa mukavasti aina johonkin nojalleen että näkee laskea minuutit.
Toimii samalla aikasarjoissa ajastimena, voi sitten treenin jälkeen "lukea" miten treeni otti kroppaan.

en niinkään seuraile sykerajoja...enemmänkin kiksit tulee palaneista "kalorioista" hyvästä keskisykkeestä :D

Sementille: Movescountissa ollaan nimellä Samuli_J, jos jaksat seurailla muiden treenejä omien lisäksi. :)

_________________
-Quidquid latine dictum sit, altum videtur-
Mikä tahansa latinaksi sanottu kuulostaa syvälliseltä.


Viimeksi muokannut Samuli päivämäärä Ma Marras 26, 2012 9:14 am, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 5:56 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Hommasin juoksu-/fillaritreenejä varten Garminin Forerunner 610:n. Toimii loistavasti myös kuulaillessa, vaikka en sitä siinä systemaattisesti käytäkään. Satunnaisia pistokokeita vaan kun kiinnostaa tietää millä sykkeillä mennään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 18, 2013 9:08 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Itsellä halpa karhun sykevyö ollut käytössä jonkin puolisentoista vuotta. Vikoja tähän mennessä sellaisia että vyöstä kumiset "soljet" kuluneet, mutta vyö pysyy päällä aivan hyvin. Tasan kerran on kuulatreeneissä räkkiin pudotuksen aikana irronnut. Yöllä leposykkeitä seuratessa pysyy päällä. Lisäksi kellon napit alkaa osoittaa kulumisen merkkejä, eli vähän lujemmin ja tarkemmin saa painaa. Kaiken kaikkiaan luja peli 30€ vyöksi.

Toimiva vehje sikäli että mittaa treenin aikaisen keskisykkeen, ilmoittelee arvioidun kalorin kulutuksen (sikäli mikäli sillä merkitystä on). Näytön valaisu saisi kestää muutaman sekunnin pidempään, joku noin 3-4 sekunttia kestää ja jos esim keskisykkeet haluaa nähdä niin valaisun nappia saa painella useasti (ensin näytetään aika, sitten sykkeet ja lopuksi kalorit).

En tiedä onko polarin ja suunnon sykevyö parempi, mutta näin kuivalla pakkaskelillä karhun vyö antaa helposti outoja 210+ sykkeitä jos vyö on liian kuiva, pelkkä vesi tai sylki kosketuspintaan kyllä riittää aika hyvin. Toisaalta saattaa häiriöitä ilmetä myös liian kovasta vaatetuksesta johtuen. Juostessa en yleensä vyötä käytä koska juoksut kuitenkin periaatteessa on tasavauhtisia joten on aika helppo mennä "automaattiohjauksella" esimerkiksi hengitystä seuraillen... Tosin nyt kun juoksua on maks. 2 kertaa viikko ja kohtuu lyhyitä pätkiä niin alkaa tuo "automaattiohjauskin" olemaan vähän niin ja näin. Silloin kun päivittäin juoksi niin aika helppo oli arvioida millä rasitustasolla mentiin.

Kuulailun saralla tuleekin vyön kanssa mentyä lähes jokainen treeni. Aika paljon auttaa ymmärtämään omaa kroppaa suhteessa kuulailuun, mikä on sen hetkinen kunto ja miten palautuminen sujuu. Itsellä treenit on kestävyysharjoittelu termistöllä ehkä lähimpänä keveähköä vauhtileikeittelyä ja aerobisia (peruskestävyys) intervalleja. Sykeseuranta helpottaa treenin keskimääräisen rasittavuuden seurantaa aika paljon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com