Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Huhti 19, 2024 3:48 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Perusvälineistä ym.
ViestiLähetetty: Su Syys 11, 2011 6:31 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Kirjoittelin tällaista listaa omaan käyttöön, mutta kopsaan nyt tännekin:

Lainaa:
Varusteista
Kengät
Tasainen kovapohjainen kenkä on paras, kevyempien kuulien kanssa riittää yleensä myös paljas jalka. Jos työnnön allemeno tuntuu hankalalta ja kannat nousevat ylös, joudut levittämään jalkojen asentoa tai asento kaatuu eteenpäin (lyhyt akillesjänne), suosittelen testaamaan jonkinlaista kantaa. Lenkkareissa on usein liian joustava pohja. Painonnostokenkiä kannattaa harkita varsinkin jos kärsii suonenvedoista ja aikoo jatkaa harrastusta. Ne ovat käytössä lähes ikuiset. Painonnostoliiton sivuilta löytyy parhaat tarjoukset.

Vaatteet
Polvien suoristumisen tekniikkatreeneissä näkee parhaiten kun housunpuntit ovat lyhyet, mutta muuten mitkä tahansa mukavat housut käy.
Nostopaitoina paksu trikooteepaita on paras, sillä siitä saa liukumattoman ja tukevan pohjan räkkiasennolle. Tekniset materiaalit ovat usein luistavia.
Rannesiteet tai froteiset tms. rannepannat suojaavat kuulan painolta. Salibandyrannekkeista löytyy pidempiäkin malleja (Fatpipe, Salming). Kuulailuun on saatavana myös siihen suunniteltuja KettleGuard -rannekkeita, jotka on mitoitukseltaan naisille helposti hiukan väljät.
Hanskoja voi käyttää pitkissä tempaustreeneissä, mutta muuten en niitä suosittele. Itse en ole vielä sopivaa mallia löytänyt, kun mulla on niin kovin pieni käsi. Kuulemma hiihtohanskat sopivat tarkoitukseen parhaiten, salihanskoilla ei saa kunnon tuntumaa kuulaan. Sormenjuuressa ei saa olla saumaa!

Muuta

Käsiin tulevia hiertymiä voi hoitaa luonnonhohkakivellä (esim. Ruohonjuuri myy), raspilla tai vaikka kynsviilan avulla hiomalla. Paksut kovettumat repeilee irti ja jos käteen tulee repeämiä, niihin kannattaa laittaa Compeed- tai DuoDerm-suojalaastari. Nuo eivät kestä hankaavaa liikettä, joten rakkojen kanssa joutuu useimmiten vaan työntelemään. Rakot eivät ole itsetarkoitus, joten niitä kannattaa yrittää välttää. Magnesiumia voi kokeilla parantamaan otetta, varsinkin jos kädet hikoilevat. Toisille se sopii, toisille ei.

Kehonhuolto on äärimmäisen tärkeä osa kuulailua!
Lämmittelyvideota voi jumpata myös treenien välipäivinä.
Itse suosin joogaa, nykyisin en kuitenkaan mitään erityistä suuntausta, vaan yhdistelen surutta astangaa, yin-joogaa ja hathaa. Helpoimmin menevät tukkoon etureidet, mikä johtuu yleensä siitä, etteivät polvet suoristu räkissä ja paino jää reisilihaksen varaan. Toinen paikka on lapojen välissä selän yläosassa. Sitä voi venyttää siten, että istuu tuolilla ja ottaa jalkapohjasta kiinni saman puolen kädellä, sormet ulospäin. Myös aura-asana on hyvä venytys jos niskan kanssa ei ole ongelmia, polvet saavat koukistuakin.
Käsiä venytetään painamalla käsi suoraksi seinää vasten niin, että koko kämmenpohja ja harallaan olevat sormet ovat kiinni seinässä. Sormien asento ensin ylöspäin, sitten selkää kohti ulospäin ja vielä alaspäin. Hengitä syvään ja rauhallisesti.

Myös piikkimatto on ystävä, jos sellaista voi käyttää!
Itse laitan sen poikittain yläselän ja käsivarsien alle.


Tuleeks muille jotain ohjeita mieleen?

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 11, 2011 9:02 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Hyviä juttuja.

Lisäisin itse tuohon jonkinlaisen ajastimen. On se sitten Gymboss,munakello tms. niin joku on aika ehdoton.Toki kaiketi kännykkäsovelluksetkin pelittää iha jees.

Normi puuvillapaita on kyl mukava,mut kosteana taas pirun epämukava.Itse olen huomannu iha hyvänä kombona pitkähihasen teknisen paidan/rash guardin ja sitten
päälle puuvillapaita jos siltä tuntuu.

Tuohon käsien hoitoon jne. itse kysyisinkin että miten yleenäs hoidatte näitä rakkoja/hiertymiä yms.

Itsellä on melko paksut kovettumat jotka jatkuvasti sitten repeileivät. Olen niitä koittanut viilalla pienentää ja rasvatakin käsiä joskus,
mutta sen suhteen vielä olen liian "miesmäinen" eli käsirasvat yms. ei oikein tunnu istuvan päivittäiskäyttöön..

Jos/kun repeilee, itse olen käyttänyt Bepanthenia "parantamaan". Ainahan noissa viikonpäivät menee jos kunnolla pääsee repeileen.
Tempaukset repii selvästi pahiten, muut ei juurikaan mut tämä lienee aika normia..? Isoilla kuulilla jos tekee yhden käden heilureita
niin joskus sekin repii kun ote alkaa jossain vaiheessa vähän pettää/forkuista loppuu ruuti.

Jotkut sanoo että kun rakko puhkeaa ja siitä jää se nahkalärpäke niin sitä ei pitäis poistaa vaan rasvaa tms päälle+laastari/keinoiho
suojaksi ja paranaa parhaiten. Onko tässä mitään perää vai olisko parempi antaa sen hengittää eli ei mitään lappuja päälle?
Tästä kun tuntuu olevan vähä kahta eri "koulukuntaa"..

Itsekin aika nihkeä käyttää mankkua, eikä se oikein vaan tahdo omissakaan räpyölissä pysyä kun kädet hikoaa niin paljon.
Hyviä hanskoja itekin etsinyt koska tulee aika paljon tehtyä pitkiä sarjoja isoilla toistomäärillä ja just sen takia esim tempauksia
tulee tehtyä suhteessa harvemmin kun tuntuu aina kädet sitten saavan osansa siitä.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 5:26 am 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?

Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 9:05 am
Viestit: 21
Kun itse olen nainen, joka ei jaksa odotella käsirasvojen imeytymistä olen käyttänyt seuraavia barbaarisia keinoja kovettumille; skalpelli. Jep. Pehmyttää ihoa ensin vaikka vesihauteessa ja rapsuttaa skalpellilla poies. Toimii.
Jos tulee repeilyjä niin puhdistamisen perään basibact-puuteri apteekista. Mulla paranee iho sillä jo melkein seuraavaksi päiväksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 5:42 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Tuossa kannattaa hyödyntää sitä kikkaa, että lopettaa tai vaihtaa kättä jos nahat meinaavat irrota. Parempi kuitenkin pitkässä juoksussa nostaa huomennakin ja kehittyä siten, kuin repiä kädet hullun raivolla ja olla viikko nostamatta. Toki aina ei mene viikkoa paranemiseen ja toki välillä pitää saada revitellä, jos siltä tuntuu.

Hyvin paljon tuohon vaikuttaa tekniikan sujuvuus, se missä kohtaa kättä kuula on laskeutuessaan. Yleensä kun joku ketjussa pettää, oli se forkut tai muu, niin tekniikka muuttuu ja kädet tahtoo mennä. Toki ne kädet voi mennä ihan huomaamatta ja vahingossakin. Mutta pahimmat repeymät voi aika usein välttää. Perus kulumista tapahtuu tietenkin aina.

Itse revin lärpäkkeet irti ja rapsuttelen kovettumat veke. Laastaria en käytä, koska ainakin tuntuma on se, että mitä nopeammin repeymät kuivaa sitä nopeammin ne paranee. Rasvoja en myöskään ole kokenut toimivaksi käsien hoidossa.

ps. ainoa asia mikä on ollut avuksi tempauksessa forkkujen keston kannalta ihan spesifien tempauksen ja heilurin lisäksi, on ollut otetaulussa roikkuminen jne. Kun roikkuu yhden tai kahden nivelen avulla, tuntuu voimaa tulevan juuri sinne minne tempauksen rasituskin menee. Verrattuna puristimiin, joista ei ole mitään apua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 7:43 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
Compeed on kallis tuotemerkki, armeijankin hyväksi toteama duoderm tulee halvemmaksi kun siitä saa sopivan kokoisia palasia ei tarvitse kaikkia eri compeed paketteja ostaa. Pari päivää kun antaa duodermin olla paikallaan niin alla on tuore nahka ja kestää jo kevyen riveilyn/tempailunkin. Tosin olen kanssa sitä mieltä, ettei treeneissä kannata hajottaa paikkoja. Ei kämmeniä tai muitakaan.

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 7:50 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kipukoukku on ehdoton väline selkäjumeihin ja hyvä myös pakaroitten ja olkapään kaivelemiseen. Millään muulla härpäkkeellä en ole päässyt lähellekään koukun tehoja.

Itsellä neljäs menossa. Kun valittelin sen keksijälle koukun väsymistä käytössä, kertoi, että on myynyt 100 000kpl ja kuullut yhdestä käytössä hajonneesta [smilie=1.gif] .

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 8:35 am 
Poissa
Pommin hyötykäyttäjä

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 11:08 am
Viestit: 5
Suihkelaastari on hyvä, jos kämmenet hajoaa tempauksessa. Kämmenissä kun ei mikään laastari, keinoiho yms tuppaa pysymään niin suihkaus laastaria ja saa edes jonkinlaista suojaa arkeen ja onnistuu treenauskin. Kirvelee kyllä ihan pirusti ja kuluu aika nopsaan pois käsiä pestessä, mutta kulkee myös helposti mukana laukun pohjalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 8:47 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
AnttiV kirjoitti:
Kipukoukku on ehdoton väline selkäjumeihin ja hyvä myös pakaroitten ja olkapään kaivelemiseen. Millään muulla härpäkkeellä en ole päässyt lähellekään koukun tehoja.

Itsellä neljäs menossa. Kun valittelin sen keksijälle koukun väsymistä käytössä, kertoi, että on myynyt 100 000kpl ja kuullut yhdestä käytössä hajonneesta [smilie=1.gif] .

:) Huono bisnes. Antti sai ensimmäisen väsymään :D
Mutta itsensä kiduttajalle ihan käypä vempele. Tosin minä en ilmeisesti ole saanut itseäni treenattua niin jumiin että tällaisiin olisi tarvetta. Lempeämmät konstit on vielä riittänyt-
Käyhän tuokon jollakin perusteella Gs apuväline pakkiin :twisted:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 10:56 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
krisse kirjoitti:
Suihkelaastari on hyvä, jos kämmenet hajoaa tempauksessa. Kämmenissä kun ei mikään laastari, keinoiho yms tuppaa pysymään niin suihkaus laastaria ja saa edes jonkinlaista suojaa arkeen ja onnistuu treenauskin. Kirvelee kyllä ihan pirusti ja kuluu aika nopsaan pois käsiä pestessä, mutta kulkee myös helposti mukana laukun pohjalla.

Tuo duoderm antaa täydellisen suojan arkipäivään ja jopa likaisissa olosuhteissa työskentelyyn eikä edes kirvele. Jeesusteippi tai pikaliima lienee ainoat mitkä kestäis tempausta mutta niitä en välttämättä suosittele tai ainakaan itse en kokeile.

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:56 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Jos kädet hajoilevat,kannattaa opetella hyvä-oikea tekniikka :idea: Kannatta lopettaa sarja ennen kuin kädet hajoavat(kisat tai testit erikseen,silloin vedetään niin että suru liivist kaikkoaa) :idea:
Rikkinäiset kädet estävät treenauksen ja kokonais kehitys hidastuu :evil: Kehonhuolto(mobilisointi,venytykset,jooga yms) ennalta ehkäisee vammojen synnyn ja palautuminen toimii nopeammin :idea: :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:02 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Alussa tai yhtään pidemmän tauon jälkeen kun kämmennahat on pehmeet niin ihan sama millä tekniikalla tekee, niitä reikiä tuppaa tulemaan joka tapauksessa. Sama vika kitaristeilla.
Mutta joo, kyllä ne tekniikan parantuessa vähenee, mutta esim. raskaalla kuulalla tehdyissä heilureissa kämmenet on kovilla. Musta niitä parempaa ote-jalkatyö-keskikroppatreeniä ei oikein ole ja niiden kautta sit kyllä hiertymät vähenee. Soon se kierre.
Mutta juu, ei kannata harkoissa ehdointahdoin päästää käsiä rakoille, kisat sit erikseen.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:05 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Ei välttämätön, mutta ihan kiva on semmoinen pilatesrulla. Ihan vaikka DIY-malli niin kuin mulla tai vaikka kaupasta. Ja sen evoluutioversio pari jääpalloa teipattuna yhteen.
Muuten aika vähällä pärjää: kuulat, kengät, kello, mankku, vauvatalkki, rannenauhat/hikinauhat, tukeva paita. Niillä pääsee jo pitkälle. :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 14, 2011 12:22 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Juu,ei tietty käsiä ehdoin tahdoin revitä, ongelma lienee ainakin itsellä eniten se, että kun ne muhkurat on päässy kerran tulemaan niin tuppaa repeilemään sit helpommin. Eli jo aikanaan olis ehkä pitäny tehokkaammin viilailla pois tms.

Varmasti tekniikassakin on aina parantamisen varaa, mutta en nyt lähtis pelkästään siihen laittamaan omalla kohdalla. "ongelma" kun eniten tulee eteen pitkissä tempausarjoissa ja/tai isolla kuulalla tempomisessa, samaten juuri mainittu isojen kuulien heilurit.

Joskus myös sitä käden repeämää kun ei huomaan ennen kuin on myöhäistä siinä tekemisen tuoksinnassa.

Uskoisin kuitenkin että omalla kohdalla luonnostaan kuiva ihokin on yksi syy. Pitänee kokeilla tuota bacibactin ja duodermin/vast. käyttöä. Itse on tullut tähän asti juuri oltua ilman mitään sen kummempia keinoihoja ja antanut repeämine juuri kuivaa.

Pitänee myös alkaa enempi mankkua käyttelemään tempauksissa, sen kanssa tulee oltua vähä laiska ja sillä varmaan saisi kaikista
helpoiten ehkäistyä kuitenkin..

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 14, 2011 3:43 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
L.K kirjoitti:
Pitänee myös alkaa enempi mankkua käyttelemään tempauksissa, sen kanssa tulee oltua vähä laiska ja sillä varmaan saisi kaikista
helpoiten ehkäistyä kuitenkin..

Mä saan kädet aukeamaan nimenomaan mankun kanssa. Kuiva iho ja paljon grippiä niin lähtee nahat. Käsittääkseni Jake Heke on myös "allerginen" mankulle.

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 14, 2011 10:27 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Vois olla noinkin kyllä. Itsellä kuitenkin taas kädet hikoa tosi paljon ja osaltaan kyllä tän takia myös se mankun käyttö
ei oikein tunnu ees auttavan.Tai sit sitä pitäis laittaa vaan vielä paljon enemmmän kun nyt laittaa..?!

Ongelma tosiaan kuitenkin aika paljon kulminoituu raskaampiin kuuliin,kevyemmät kun kulkee kädessä "yllättäen" sen
verta rennommin että repimisetkin vähäisempää:)

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com