Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ke Huhti 24, 2024 2:32 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 7:41 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
jake heke kirjoitti:
Ainakin pitäisi harjoitella riittävästi isoilla kuulilla ,ennen kovia settejä :idea: Kropan/käden pitää mukautua uudenlaiseen rasitukseen :mrgreen:


Määrittele kova setti?

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 8:34 am 
Poissa
Lujaterässydän
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:39 pm
Viestit: 234
Rouva kirjoitti:
Mulla yksi tärkeimmistä syistä tuohon painonnostoon kallistumisesta on kahvakuulan aiheuttamat rasitustilat. Kärjistäen: Kahvakuulasta tulee aina joku paikka kipeäksi, painonnostostakin, mutta sillä erolla että siinä se on sitä hyvää kipua. (Mä näköjään kasvan kuin broileri painonnosto treenillä, mikäli rasvaprosenttimittauksiin on uskominen. Kahvakuulatreenillä olen vain onnistunut pienentämään lihasmassaani.)

Kuulasta tulee ranne kipeäksi, yleensä oikea ja siihen riittää todella kevyt kuula, joskus jopa 10 ja 12kg. Tempaamisesta saan heti oikean lavan jumiin ja olo on kuin olisi puukko pystyssä lapaluun alla. Tämä tekee välillä hengittämisen vaikeaksi. Oikea tenniskyynärpää reakoi myös todella helposti tempaukseen. Nämä kaikki krempat alkoivat 1,5 vuotta sitten kun treenasin 12kg kuulalla Ryhdin biathlon kisaan (taisi olla 5.2.2011).

Henkilökohtaisesti minulle sopii paremmin OALC treeni kuin Biathlon treeni tai se aiheuttaa vähemmän kiputiloja.
marks kirjoitti:
Olen myös tyypillisesti treenannut selkeästi määrällisesti vähemmän kuin monet muut.
Mä luotan myös tähän Marks-metodiin. :twisted:


Jos puhutaan yleistäen niin onkohan se kuitenkaan välineestä kiinni vai siitä että treenataan liikaa? Monilla ne kuulat kotonakin ja monet kertovat treenaavansa kuulilla joka päivä tai 5-6 x vko. Ei onnistuisi mulla. 3 x vko kuulatreeniä viikossa alkaa olla siinä rajalla että kestääkö paikat. Tuohon tietty lihashuollot ja mobbaukset päälle mutta nehän taas ei niinkään kuormita kroppaa vaan päinvastoin. Jos treenaa joka päivä niin plen aivan varma että pitemmän päälle tulee jotain ongelmia ellei sitten ole mestari jaksottamaan oikeassa suhteessa treenien rasitustasoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 8:50 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Ylirasitustilojen minimoimisessa jaksottaminen on tärkeässä osassa. Voisi sanoa että jaksottaminen on tärkein tekijä ynnättynä mihin vaan.
Eli ei ole treenivälineen syytä jos ko ongelmia syntyy. Kohdentaminen ja rasituksen jakaminen eri kehon osille tai harjoitus tasoille on asia jota ei liikaa huomioida.

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 10:22 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Käpälä kirjoitti:
Jos puhutaan yleistäen niin onkohan se kuitenkaan välineestä kiinni vai siitä että treenataan liikaa? Monilla ne kuulat kotonakin ja monet kertovat treenaavansa kuulilla joka päivä tai 5-6 x vko.
Enimmillään olen treenannut kuulalla 5-6pvänä viikolla 10-12min kerrallaan (ei sisällä taukoja eikä mobbausta) En sanoisi määrää paljoksi. Painonnostossa aikaa menee 3krt/vko noin 2h kerrallaan (sisältää tauot). Nykyään kuulaa max 2krt vko ja noin 10-12min kerrallaan. Ja nämä on ovat yhden kuulan treenejä (lisäksi yleensä alipainoisella kuulalla) eli en sanoisi volyymiä kovaksi.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 11:42 am 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Kova setti minulla on sellainen jossa joutuu puristamaan jo jonkin verran,tai niin että niitä ei voi-halua tehdä montaa kertaa viikossa :wink:
Mulla totaalisesti pain vastoin .Tanko treenit pistävät äijän jumiin :evil: :idea: Kuulilla ei ole ollut pahoja jumeja ollenkaan :!: Panostan paljon tietysti kehonhuoltoon suhteessa rasitukseen :idea: :idea: :idea:
Kehonpainoliikkeilläkin voi saada itsensä jumiin :idea:
Jos jumit toispuoleisia,kyseessä väärä tekniikka, kehon liikehäiriö tai molemmat :idea: Seuraavat mahdollisesti muihinkin lajeihin. Kropan kuuntelua kannattaa harrastaa.Auttaa muuhunkin elämään :mrgreen:
Ylirasitus tilat voivat tulla suuresta volyymista tai suuresta intensiteetistä ja tietysti noiden yhdistelmästä :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 12:04 pm 
Poissa
Lujaterässydän
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:39 pm
Viestit: 234
Rouva kirjoitti:
Käpälä kirjoitti:
Jos puhutaan yleistäen niin onkohan se kuitenkaan välineestä kiinni vai siitä että treenataan liikaa? Monilla ne kuulat kotonakin ja monet kertovat treenaavansa kuulilla joka päivä tai 5-6 x vko.
Enimmillään olen treenannut kuulalla 5-6pvänä viikolla 10-12min kerrallaan (ei sisällä taukoja eikä mobbausta) En sanoisi määrää paljoksi. Painonnostossa aikaa menee 3krt/vko noin 2h kerrallaan (sisältää tauot). Nykyään kuulaa max 2krt vko ja noin 10-12min kerrallaan. Ja nämä on ovat yhden kuulan treenejä (lisäksi yleensä alipainoisella kuulalla) eli en sanoisi volyymiä kovaksi.


En ole valmentaja, liikuntalääketieteentohtori tai asiantuntija, mutta väittäisin näkemäni ja kuulemani perusteella, että asiat näissä hyvin yksilöllisiä.

Mulle tuollainen määrä on ehdottomasti liikaa. Koen asian niin että viikkoon on tultava väh. 2 päivää jolloin ei tehdä kävelyä kummoisempaa.

Joku toinen voi ottaa punttia 3x vko ja kuulatreeniä "kovaa" 3x vko ja lisäksi käydä lenkillä ja uimassa pitkiäkin jaksoja ilman että kroppa sanoo mitään. Nähty juttu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 12:43 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kuulan paino vaikuttaa ratkaisevasti palautumisaikaan. Aika tiukasta rypistyksestä kevyillä palautuu nopeammin kuin kohtalaisesta raskailla. Itselläni realistisia treenirytmejä ovat kuulilla joka toinen päivä ja joka toinen jotain hyvin kevyttä tai melko kevyttä aerobista. Tai sitten 2/1 eli kaksi lyhyempää kuulapäivää ja välissä hyvin kevyt aerobinen, mutta sillä systeemillä ei kauaa jaksa.

Raskailla kaikenlaiset jumit, ylirasitukset ja vammatkin todennäköisempiä, mutta toki kehittävätkin.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 1:38 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Niinkuin mun treenipäivyriä lukeneet tietää, mä olen löytänyt monta reittiä ylikuntoon. Onneksi niistä seuraukset ovat olleet melko helpolla palautuvia eli ei murtumia tai mitään krooniseksi jäänyttä vaivaa.

Nyt mä kokeilin taas uutta lähestymistä tämän syksyn LC kisaputkeen. Ideana oli tehdä pisin ja harvatahtisin valmistautuminen tähän mennessä. Peruskuntokausi siis vedettiin monta kuukautta pitkänä ja kaksi lajiharjoitusta viikkoon, volyymit korkealla ja intensiteetti alhaalla. Kilpailuun valmistava kausi ja kilpailukausi sitten kolme lajirypistystä viikkoon, volyymit laski ja intensiteetti tappiin.

Peruskuntokaudella tuli tehtyä paljon muutakin, kilpailukaudella vähemmän. Kremppoja ei juuri tullut eli saatan jatkaa tällä systeemillä jatkossakin.

Aika yksilöllinen tuo sietokyky tosiaan on, mä katon asiaa niin että jos ei koskaan puske rajojaan ei oikein tiedä missä ne on:) Mutta tämä asennevamma johtuukin oikeastaan siitä, että pidän treenaamisesta niin paljon. 2 treeniä viikkoon tuntui alkuun tuskaisen vähältä:)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 2:04 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Samaa mieltä Heikin kanssa siitä ,että pitkässä juoksussa hyvä tehdä kevyemmillä pitkiä sarjoja.Ennen kisaa sitten selvä intensiteetti jakso kisakuulilla :idea: Jos kisakuulilla ympäri vuotisia kovia,pitkiä sarjoja, hermosto-lihakset-mieli palaa loppuun tai jumiutuu(vammoja) :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 5:30 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
jake heke kirjoitti:
Mulla totaalisesti pain vastoin .Tanko treenit pistävät äijän jumiin Kuulilla ei ole ollut pahoja jumeja ollenkaan Panostan paljon tietysti kehonhuoltoon suhteessa rasitukseen
Kehonpainoliikkeilläkin voi saada itsensä jumiin
Jos jumit toispuoleisia,kyseessä väärä tekniikka, kehon liikehäiriö tai molemmat Seuraavat mahdollisesti muihinkin lajeihin. Kropan kuuntelua kannattaa harrastaa.Auttaa muuhunkin elämään
Joo, ilmeisesti mun tekniikka on toispuoleinen, koska oikea puoli kränää niin paljon. Tangon kanssa treenatessa kränää ei ole niin paljon, varsinkaan jos malttaa olla koskematta kahvakuuliin.

Pahin kipukohta kuulailusta tulee kyllä ranteeseen n. 5-10cm ranteesta ylöspäin. Ja tämä lienee aika yleinen naisilla?

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 5:35 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Käpälä kirjoitti:
Rouva kirjoitti:
Käpälä kirjoitti:
Jos puhutaan yleistäen niin onkohan se kuitenkaan välineestä kiinni vai siitä että treenataan liikaa? Monilla ne kuulat kotonakin ja monet kertovat treenaavansa kuulilla joka päivä tai 5-6 x vko.
Enimmillään olen treenannut kuulalla 5-6pvänä viikolla 10-12min kerrallaan (ei sisällä taukoja eikä mobbausta) En sanoisi määrää paljoksi. Painonnostossa aikaa menee 3krt/vko noin 2h kerrallaan (sisältää tauot). Nykyään kuulaa max 2krt vko ja noin 10-12min kerrallaan. Ja nämä on ovat yhden kuulan treenejä (lisäksi yleensä alipainoisella kuulalla) eli en sanoisi volyymiä kovaksi.


En ole valmentaja, liikuntalääketieteentohtori tai asiantuntija, mutta väittäisin näkemäni ja kuulemani perusteella, että asiat näissä hyvin yksilöllisiä.

Mulle tuollainen määrä on ehdottomasti liikaa. Koen asian niin että viikkoon on tultava väh. 2 päivää jolloin ei tehdä kävelyä kummoisempaa.

Joku toinen voi ottaa punttia 3x vko ja kuulatreeniä "kovaa" 3x vko ja lisäksi käydä lenkillä ja uimassa pitkiäkin jaksoja ilman että kroppa sanoo mitään. Nähty juttu.

Niinpä, pointti juuri siinä, että kuulalla saan itseni jumiin yllättävän pienellä treenillä.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 6:12 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
On joo kyl totta, että kehonpainotreenilläkin saa itsensä jumiin.
Onhan siinä varmasti juuri se tottumus myöskin. Eli jos/kun paljon pelaa kevyilä kuulilla, ottaa ne raskailla treenit aika koville sitte suhteessa.

Itse esim käytän kuulatunneilla aika usein ns. normikuulana 16 kilosta. Raskaampana sitten aina vähän liikkeestä riippuen se on 24-48kg.
Tämä toki myös senkin takia että jos tulee sellainen tunti, ettei pysty itse treenaa niin paljon, on helpompi sit tarvittaes vähän kylmiltäänkin näyttää 16kg kanssa. Samaten tietty aika usein tehdään kuitenkin sen verran pitkiä sarjoja/toistomääriä että jo sen vetämisenkin kannalta on mielekkäämpi käyttää astetta kevyempää. Kuitenkin pitäis sit aina tunnin aika tarvittaes pystyy opastaa eli myös puhuu jne. joten jos vetelee isoilla kuulilla itse, niin ei ole aina niin helppoa sitten yrittää siinä höpötellä samalla:=D
Toki, jos ois vahvempi ja paremmas kunnos, ei tota tarvis miettiä;)

Tämän huomaa kuitekin sitten siinä, että heti kun treenaa raskailla, sen kyllä kropassa sitten tuntee. Yhdes vaihees treenasin suht säännöllisesti myös raskailla, nykyään on niiin hyvin sattunu vapaat noide kuulatuntien kanssa yhteen että harvoin enää tulee tehtyä noita soolotreenejä jonka takia sit noi taas myös jääny vähemmälle.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 6:27 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Kannattaa treenailla isoimmillakin kuulilla vähäsen. Muuten häviä tuntuma niihin :evil: Jos vedän treeniä-leiriä niin treenaan aina pienillä kuulilla :idea: Silloin tärkeintä opettaa ja jättää omat kovat treenit erilleen :wink:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 01, 2012 9:22 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Juu, kyl niitä tulee käytettyä yleensä suht säännöllisesti, mut tosiaan aika paljon tullu noita tunteja vedettyä viime aikoina ja sen kautta niillä ne omat treenit jääny vähiin. Kotia tietty jos roudais niitä muutaman niin sit vois kotosalla jumpata niilläkin.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com