Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Huhti 16, 2024 3:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 8:19 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Tuolla naamakirjan puolella oli pientä keskustelua erään videon kautta, jonka postailin omalla seinälleni.

Siitä sitten tuli keskustelua kun/jos joku sanoo harrastavansa kahvakuulaa. Eli puhutaanko tällöin väärin "koska kahvakuula on väline eikä laji". Mutta onko ero sitten muuta kuin semantiikkaa versus kahvakuulailu? Kahvakuulaurheilu on toki sitten ihan oma lajinsa, mutta miksi tämä pitäisi niin vahvasti toisaalta erottaa siitä kahvakuulailusta?

Sen ymmärrän että sellainen "kahvakuulailu" mitä näkee jollain jumppavideoilla yms. ei välttämättä ole sitä parasta mainosta lajille ja vääristää, mutta sitten taas kun puhutaan sellaisesta "kuntopohjaisesta" kahvakuulailusta, jossa käytetään perusliikkeitä mutta ehkä myös joskus jotain muitakin? Itse näkisin että kahvakuulailu termin alle mahtuu kaikki murkulalla tehtävä toiminta, myös se GS. Kaikki eivät ehkä jaksa sitä erotella tai eritoten jos eivät treenaa pelkästään GS:ää varten?

Joku sanoo pelaavansa jalkapalloa. Pitäisikö hänen aina erotella pelaako hän puulaakisarjassa vai SM-tasolla? Tai vain omaksi ilokseen pienporukassa? Entä jos hän kirjoittaa harrastuksekseen "jalkapallo"?:)

Ajatuksia, mielipiteitä? itsehän en tässä mitään sen kummemmin esitä kunhan ehkä sitä että minusta tuo eron tekeminen esim kahvakuulailun ja kahvakuulaurheilun välille ei ole niin tarpeellista JOS se kahvakuulailu koostuu oikeista asioista eikä jostain ihmeellisistä hilavitkutuksista. Myöskin itse ymmärrän ainakin helposti mitä ihminen harrastaa jos hän puhuu harrastavansa kahvakuulaa, vaikka tämä nyt termillisesti olisikin väärin?

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 8:58 am 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Ke Loka 12, 2011 7:05 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Pori
Hyvää läbbändeerust. Kyllähän kilpailevan yksilön varmaan kannattaa eritellä että duunaa GS:ää a.k.a. kahvakuulaurheilua. Itse kuntoilupohjaisesti treenaan GS:n tapaan, mutta sisältöön kuuluu muutakin ohessa. Itse sanon "kahvakuulailevani" tuttaville, kun en kilpaile. Rajaa on vaikea vetää, kun joku saattaa kuulua seuraan, muttei kilpaile. Eiks Kukan tiimissä ole muutamia sellaisia?

_________________
"A week of heavy drinking makes me think clearer", Jim Wendler


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 9:06 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Kahvakuulailu/kahvakuula ainakin itselle tuo mieleen juuri yleishöntsän, käytännössä kaiken mitä kahvakuulalla voi tehdä.

Kahvakuulaurheilulla on sitten selkeämpi fokus, eli treenissä ainakin jonkinlaisella sijalla on sitten kisaliikkeet tai näissä kehittyminen, mielestäni kahvakuulaurheiluun liittyy hyvin vahvasti myös kisaaminen ja siihen asetetut tavoitteet. Sehän se urheilun juju vähän niinkuin on, eri asia sitten on että tuleeko kehitystä ja kuinka aktiivisesti kisailee. Eli jos peräkammarissa tempaa ja työntää ja tekee pitkää sykkeliä, mutta ei koskaan astu kammarista ulos niin ollaan ehkä kuitenkin "pelkästään" kahvakuulailijoita, ei kahvakuulaurheilijoita.

Jalkapallovertaus ontuu, se kertoo lähinnä tasosta. Esim punttisali harrastuksena voi pitää sisällään painonnostoa, voimanostoa, bodaamista tai vain penaa&hauista... Tietysti kaikki painoilla suoritettavat oheisharjoitteet kuten myös kahvakuulailu lisätään soppaan mukaan. Ja taas sekin että mitkä on tavoitteet. Eli pelkkä termi 'punttisali' on liian monialainen jotta tiedettäisiin mitä siellä kukakin tekee, tarvitaan määritelmä 'voimanosto' tai 'baariin haen pumppia' yms jotta vähän tiedetään mitkä on tavoitteet ja metodit. Onhan se 'punttisali' toki hyvä yleisnimike, ihmiset on ainakin suurin piirtein hajulla että mitä siellä tapahtuu. Vähän saman näkisin kahvakuulailu ja kahvakuulaurheilun välillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 9:38 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Valiokunta on laatinut toimintasuunnitelman, jossa lukee näin:
Lainaa:
Toiminnan pitkän tähtäimen tavoitetilaan kuuluu, että tulevaisuudessa... Yleinen tietoisuus lajista nousee sellaiselle tasolle, että ”Pihtiputaan mummokin” tietää mitä kahvakuulaurheilu on.


Toistaiseksi se ei ole selvää edes meidän talon asukkaille, vaikka tässä on 20 kämppää ja mä olen näitä kohta 2 vuotta valistanut.

En minä tiedä tarvitaanko siihen muuta perustetta, oikeiden termien käyttämiseen.
Itse puhun kahvakuulajumpasta ja -urheilusta, molemmissa voidaan käyttää samoja liikkeitä vaikka päämäärä on eri. Toisessa nostetaan sääntöjen määrittelemissä rajoissa, toisessa overhead anyhow on ihan validia kamaa.
Käytän myös termejä säbä vs. sähly: salibandyssakin on säännöt, mutta eipä niitä höntsäporukoissa juur noudateta.
Ei kaikki laskettelu ole "alppihiihtoa" tai tankojumppa "painonnostoa". Sen sijaan kahvakuula ovistopparinakin on "kahvakuulailua", jonka fyysinen osuus on suoritettu kantamalla murkula kaupasta himaan.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 9:46 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
marks kirjoitti:
En tiedä onko tuolla mitään merkitystä. Suurimmalle osalle ihmisistä noilla termeillä ei ole mitään väliä, ja ne menevät sekaisin. Joku sanoo jotain ja tarkoittaa toista, vaikka kaikessa tiedotuksessa miten panostettaisiin. Ehkä se on ihan sama?

Samaa mieltä. Lisäksi eihän kukaan estä aina avaamasta hommaa enemmän. Uskoisin että jos ilmoittaa harrastavansa kahvakuulaurheilua, aika moni varmaankin kysyy, että mitä se on tai miten se eroaa siitä "kahvakuulailusta".

Esimerkkinä toimii mun mielestä samalla tavoin vaikkapa se kun sanon opettavani ja harrastavani defendoa niin aika moni kysyy heti, että mikä se on? Jos taas sanon että opetan ja harrastan itsepuolustusta/ip-lajia, paljon useampi ei enää kysy "enempää". Kyse lienee siis aika paljon siitäkin että GS ei ole vielä hirveän tunnettua valtavirrassa?

marks kirjoitti:
Ehkä silloin kun opastaa muita ja tekee ns. promotyötä noilla alkaa olla tosissaan väliä. Odotan siis oikeita termejä lähinnä kaikilta ohjaajilta ja valmentajilta, en niinkään harrastajilta. Oletan että jokainen ohjaaja tietää mitä tarkoittaa kahvakuulaurheilu, työntö, tempaus jne

Yksi hyvä vertaus on myös nyrkkeily ja kuntonyrkkeily.


Totta, tämä on ilman muuta tärkeää.

Nyrkkeilyssähän tuntuu jako olevan niin, että kuntonyrkkeily monissa seuroissa oikeasti eroaa nyrkkeilystä vain sen osalta että kuntonyrkkeilyn harrastajat eivät kisaa ja/tai sparraa. Joissain seuroissa jopa sparraavatkin kuulemma. Kuntonyrkkeilyssäkin taasen varmasti se yleisin käsitys lajista on taas se, mitä kuntosaleilta/vast. on saatu. JOka sitten taas eroaa usein aika paljonkin siitä kuntonyrkkeilystä mitä esim monet nyrkkeily ja kamppailuseurat tarjoavat.
Ehkä tässä onkin vähän sama kuin kuulailun suhteen?

Miksi muuten on näin? Mihin perustuu se ajatus, että kuntosaleille pitää kuulatunnit rakentaa enempi kuula-aerobicksi? Kuitenkin "aidomman" kahvakuulatreenin parissa kun käy myös todella paljon väkeä monissa seuroissa eli kyse ei pitäisi olla siitä että ko. tyyli olisi vaan jotenkin niin paljon myyvämpi/parempi bisneksen kannalta?

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 9:50 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
eveliina kirjoitti:

En minä tiedä tarvitaanko siihen muuta perustetta, oikeiden termien käyttämiseen.
Itse puhun kahvakuulajumpasta ja -urheilusta, molemmissa voidaan käyttää samoja liikkeitä vaikka päämäärä on eri. Toisessa nostetaan sääntöjen määrittelemissä rajoissa, toisessa overhead anyhow on ihan validia kamaa.


Itse olisin kyllä tuosta lihavoidusta kohdasta vähän eri mieltä. Tämäähän on se yleinen ajatusmalli, että "jumppatunneilla" ei opeteta tekniikkaa tai kiinnitetä siihen huomiota? Jollain kuntosalien hilavitkutustunneilla näin voisi olla, mutta uskoisin että valtaosalla ainakin kamppailusalien kuulatunteja ei näin toimita. Miksi? Koska näiden tuntien ohjaajat ovat yleensä käyneet alan koulutuksia sekä muutenkin perehtyneet ja innostuneet asiastaan. Kuntosaleilla (ei toki läheskään kaikissa) tunteja kun saattavat vetää ne ryhmäliikuntaohjaajat ilman kunnollista koulutusta. Lisäksi ne kuulien painot ja tuntien rakenteetkin varmaan ehkä tekevät sitä, että tekniikkaan ei haluta/pystytä/ehditä kiinnittää huomiota.
EDIT: En nyt tiedä tarkoitko Eveliina ihan tuota, mutta itse miellän tuon anyhow ajattelumallin juuri siihen että tekniikasta viis kunhan kuula liikkuu..

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 10:18 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Hankala kysymys, vaikka väline on hypetetty mediassa, niin väitän että valiokunnan tavoite on liian kunnianhimoinen.

Mä julistan aina olevani kahvakuulaurheilija, useimmille se ei sano yhtään mitään. Korkeintaan jossain Jutan superdieeteissä nähneet kyykkyä tehtävän ko välineen avulla.

Semanttisessa mielessä kyllä hauska kysymys, monet harrastavat jalkapalloa eikä heiltä kukaan näsäviisastele, että montakos palloa sulla sitten on, kun kerran välinettä harrastat. Toisaalta taas, joku harrastaa keihäänheittoa. Kyllä suomi on mahdottoman rikas kieli, kun kaikkeen löytyy poikkeus.

Jos haluaa kertoa, että jotain kuulailuun liittyvään harrastaa, niin joka tapauksessa joutuu selittelemään. Mun tapauksessa helppoa, kun kuulailen vain kilpailumielessä.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 10:39 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
L.K kirjoitti:
eveliina kirjoitti:

En minä tiedä tarvitaanko siihen muuta perustetta, oikeiden termien käyttämiseen.
Itse puhun kahvakuulajumpasta ja -urheilusta, molemmissa voidaan käyttää samoja liikkeitä vaikka päämäärä on eri. Toisessa nostetaan sääntöjen määrittelemissä rajoissa, toisessa overhead anyhow on ihan validia kamaa.


EDIT: En nyt tiedä tarkoitko Eveliina ihan tuota, mutta itse miellän tuon anyhow ajattelumallin juuri siihen että tekniikasta viis kunhan kuula liikkuu..


Lähinnä tarkoitan sitä, että urheilussa työnnetään, mutta jumpassa sen allemenon ei ole niin nokonnuukaa. Liittyy siis sääntöihin tämä asia.

Suomessa on kouluttajia, jotka eivät oikein meinaa itsekään erottaa työntöjä ja vauhtipunnerrusta toisistaan.

Heikki: jos tavoittelee pientä, niin voi saada pientä.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 11:44 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Eveliina: tavoitteen asettelun yksi muistisääntö on SMART (specific, measurable, attainable, relevant, timebound). Nähdäkseni tuo asetettu tavoite ei ainakaan noin kirjoitetussa muodossa kaikkia noita täytä. Mutta tavoitteet kun laittaa tähtiin, täysii yrittää ja vaikka jäis vähän vajaaksi niin voi olla silti aika pirun korkealla :)
Hyvä tavoite se on.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 11:50 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
^"Pitkää tähtäintä" ei ole vielä määritelty, joten muutkin asiat tarkentuu tulevaisuudessa.

Meidän käyttämä ilmaus "Pihtiputaan mummo" oli muuten vaihdettu syyskokouksen materiaaleissa muotoon "jokainen suomalainen". Se jos joku on kunnianhimoista!

Siellä lukee myös näin:
Lainaa:
Toiminnan pitkän tähtäimen tavoitetilaan kuuluu, että tulevaisuudessa kahvakuulaurheilun harrastajamäärät lasketaan tuhansissa. Suomesta lajin arvokisoihin osallistuu täydet joukkueet (kaikki painoluokat) sekä ammattilais- että amatöörisarjoihin, sekä junioreihin ja veteraaneihin. Arvokisoista saadaan menestystä mitalien ja pistesijojen muodossa.


Että eikun osallistumaan kaikki, ei tota muutaman ihmisen voimin toteuteta!

Toimintasuunnitelma

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 3:57 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
eveliina kirjoitti:
L.K kirjoitti:
eveliina kirjoitti:

En minä tiedä tarvitaanko siihen muuta perustetta, oikeiden termien käyttämiseen.
Itse puhun kahvakuulajumpasta ja -urheilusta, molemmissa voidaan käyttää samoja liikkeitä vaikka päämäärä on eri. Toisessa nostetaan sääntöjen määrittelemissä rajoissa, toisessa overhead anyhow on ihan validia kamaa.


EDIT: En nyt tiedä tarkoitko Eveliina ihan tuota, mutta itse miellän tuon anyhow ajattelumallin juuri siihen että tekniikasta viis kunhan kuula liikkuu..


Lähinnä tarkoitan sitä, että urheilussa työnnetään, mutta jumpassa sen allemenon ei ole niin nokonnuukaa. Liittyy siis sääntöihin tämä asia.

Suomessa on kouluttajia, jotka eivät oikein meinaa itsekään erottaa työntöjä ja vauhtipunnerrusta toisistaan.

Heikki: jos tavoittelee pientä, niin voi saada pientä.


Ok, käsitimme vaan termin eri tavalla. Eihän se tosi ole niin tarkkaa, mutta kyllä meillä esim pyritään siihen että työnnöt työntöinä ja vauhtipunnerrukset vauhtipunnerruksina. Molempia yleensä saa tehdä, mutta ei mieluusti väärin työntöjä vaan sitten vapua jos ei työntö kulje. Tai sitä halua opetella.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 5:58 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Jep. sitten on nämä kädenvaihtelut, yhdistelmäsarjat ym jutut.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 7:11 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 8:48 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: Helsinki
Itse kerron yleensä kuulijasta riippuen nostavani kahvakuulaa.
Sana "nostaminen" jo kertoo paljon ja jos ei tiedä termiä niin voin sitten tarkentaa, että oikeasti kahvakuulalla pitäisi nostaa aina mutta sitä voi tehdä erilaisilla tavoitteilla. Jos keskustelu vielä jatkuu, että mitäs jumpissa sitten tehdään, niin sanon ettei mun kokemuksen mukaan niissä juurikaan nosteta vaan käytetään välinettä muilla tavoin.

Ja taas päästäänkin siihen, ettei ole vain kilpailu- ja kuntoilutekniikka vaan hyvää tekniikkaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 19, 2013 8:30 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
L.K kirjoitti:
Eihän se tosi ole niin tarkkaa, mutta kyllä meillä esim pyritään siihen että työnnöt työntöinä ja vauhtipunnerrukset vauhtipunnerruksina. Molempia yleensä saa tehdä, mutta ei mieluusti väärin työntöjä vaan sitten vapua jos ei työntö kulje. Tai sitä halua opetella.

Näin se mullakin menee, jos kuulatuntia pidän. Opetan työnnön työntönä ja kehotan allemenoa opettelemaan, mutta sanon, ettei se haittaa, vaikkei allemeno onnistuisikaan, liike on vaan sitten nimeltään vauhtipunnerrus. Melkein joka kerta mukana on joku ensikertalainen, joka hyvin arasti on tullut tutustumaan lajiin, niin en halua tehdä hommaa turhan vaikeaksi, ettei kerta jää viimeiseksi. Enemmänkin korostan oikeaa räkkiasentoa, koska siinä on välitön vaara rikkoa olkapäänsä, jos ei kahva ole keskilinjassa.

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 20, 2013 8:43 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
voimanainen kirjoitti:
Itse kerron yleensä kuulijasta riippuen nostavani kahvakuulaa.
Sana "nostaminen" jo kertoo paljon ja jos ei tiedä termiä niin voin sitten tarkentaa, että oikeasti kahvakuulalla pitäisi nostaa aina mutta sitä voi tehdä erilaisilla tavoitteilla. Jos keskustelu vielä jatkuu, että mitäs jumpissa sitten tehdään, niin sanon ettei mun kokemuksen mukaan niissä juurikaan nosteta vaan käytetään välinettä muilla tavoin.

Ja taas päästäänkin siihen, ettei ole vain kilpailu- ja kuntoilutekniikka vaan hyvää tekniikkaa.


Mikä on nostamista? Eikö nostamista ole se kun nostaa kuulan maasta? :mrgreen:

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com