Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Kesä 15, 2024 10:44 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 5:02 am 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
marks kirjoitti:

Toi on hyvä. Ei mikään helppo juttu yrittää selittää pelkillä sanoilla ranteen asentoa, vaikka kuulostaa pikkuasialta. Useampi valokuva eri kulmista auttaisi mutta taas livetilanteessa olisi helppo näyttää nopeasti.


Livetilannekaan ei kyllä aina ole itsestäänselvyys, Liedossa pähkäiltiin Kukan ja KK:n kanssa jonkun aikaa miksi KK:n ranne vääntyy vaikka asento näyttää päällisin puolin hyvältä. Mulla taas ei ranne väänny/väsy, mutta on muuten niin ihmeellinen asento, ettei sekään ole se "oppikirjan" mukainen. Toi on oikeasti tarkka juttu, ja olen nyt vielä sitä kotona testaillut. Luulen, että ymmärrän mitä Kukka tarkoitti ranteen rentouttamisella ja se olisi varmaankin se optimiasento, mutta sen opettelu on ihan pirun vaikeaa. (Ja mä siis oletin aluksi, että mulla oli oikea ote kuulasta...)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 8:13 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Juha R kirjoitti:
Voisko joku demonstroida, millainen kannattaa sormilukko olla tempauksessa, vai kannattaako? Eli millainen systeemi siihen, että säästäis otetta kaikkein eniten? Ja miten ote vaihtelee liikkeen aikana? Mielellään kuvia, videota tai vaikka powerpoint esitys tyhmälle kiitos.

Ote säästyy tempauksessa kaikkein eniten sillä, että ns. seuraat kuulaa (itse teen sen kumartumalla aika alas, mutta varsinainen kumartuminen ei ole se "juttu" - pääasia ettet kiskaise kuulaa pelkällä kädellä, vaan nostat sen jalkojen voimaa käyttäen alhaalta ylös. Jos ns. nyppäys tapahtuu vain kädellä, kuulaa on puristettava täysillä ja silloin se syö otetta. Mutta, kuulaa ei myöskään pidä puristaa (tässäkin vanha kommentti tuosta aiheesta ote-treeniketjusta tempaukseen ja kuulan kahvan puristamiseen liittyen)

Mun mielestä sormilukko kannattaa opetella. En edelleenkään voi sanoa osaavani tai edes käyttäväni sitä itse koko ajan, mutta toisaalta huomaan että jos unohdan sen, sarja ei olekaan yhtä hyvä. Saatan tehdä niinkin, että ekat minuutit teen ilman, mutta viimeisillä minuuteilla (per käsi) tarvitsen sitä todella. Silloin se auttaa.

Kahvan ei pidä liikkua kämmenen sisällä tempauksen aikana (vaikea selittää, otehan "elää" koko ajan) vaan kun ensin otat kiinni oikeasta kohdasta (ei liian kulmasta, mutta ei keskeltäkään), siinä se myös pysyy. Kahvaa ei tarvitse pitää kiinni kuin periaatteessa etusormen ja peukalon voimin; niin että yläasennossa ote hellittää. Ja kun lasket sen kuulan taas alas, sormilukko pitää kuulan otteessa.

Mikä on oikea ote?

Tämä on se, miten olen ensin oppinut. Sinne päin, mutta EI hyvä. Tuossa mun ote on aivan liian kulmassa kiinni. Sormilukkoa haen, mutta ihan noin se ei ole. Tempasin pitkään siten, että pidin kuulaa tuolta ihan kulmasta. En tiedä miksi.

Kuva

Parempi:
Kuva

Tässä muutamia esimerkkejä paremmasta kohdasta ottaa kiinni.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Oikeastaan itse liikerataa (ylhäältä alaspäin lukien) ajatellen se menee niin, että kuula on ylhäällä lukituksessa. Siitä pudotus alaspäin siten, että pikkurilli ohjaa kuulan suunnan oikeaksi (ruuvausta ei välttämättä tarvita, mutta pudotuksessa käden suunnan tulee olla oikea, joten pikkurilli antaa suunnan). Noin silmien korkeudella napataan sormilukko kiinni, pudotetaan kuula alas, ja pidetään sormilukko kiinni alhaalle takaheilautukseen saakka. Jalkojen voimaa käyttäen temmataan kuula taas ylös (annetaan heilurin tuoda se, ei kiskota käsivarrella), löysätään ylhäällä taas sormilukkoa ja lukitaan käsi. Näin olemme saaneet yhden toiston aikaiseksi, ja sitten tehdään sama uudestaan. :mrgreen:

Väittäisin edelleen, että ilmankin sormilukkoa pääsee aika pitkälle -- mutta todella pitkälle ei. Omalla kohdallani juuri sormilukko ja tuo kuulan kääntäminen alhaalla on tällä hetkellä ehkä olennaisimmat asiat (jalkojen käytön lisäksi). Vain niiden avulla saan toistot sieltä 160 ylöspäin. Jos en keskity näihin kahteen, sitten jäädään pyörimään 8 minuuttiin ja 150-160 toiston hujakoille.

Ja, tämä kaikki vain oman kokemukseni pohjalta fiilistelyä ja vain mun mielipide.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 9:05 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Kukka tuo ei ole sormilukko :wink: Sormilukossa peukalo on etu/keskisormen alla....

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 9:12 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Karhu kirjoitti:
Kukka tuo ei ole sormilukko :wink: Sormilukossa peukalo on etu/keskisormen alla....

Niin, näinkö? Se on eri laji. GS:ssä tehdään toisinpäin.

http://jva.ontariostrongman.ca/HOOK.htm

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 9:14 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Kukka kirjoitti:
Karhu kirjoitti:
Kukka tuo ei ole sormilukko :wink: Sormilukossa peukalo on etu/keskisormen alla....

Niin, näinkö? Se on eri laji. GS:ssä tehdään toisinpäin.

http://jva.ontariostrongman.ca/HOOK.htm


Juurikin noin.Ei lajin nimi muuta faktoja [smilie=14.gif]

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 9:21 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
No, mun puolesta sitä voi kutsua ihan miksi tahansa. Olkoon vaikka sormilukko takaperin tai lukkosormi tai vaikka kilo turvetta, mutta kuulasta pidettäessä sormet menevät näin päin. Toki, oman maun mukaan voi pitää miten vaan, mutta itse liike saattaa siitä hiukan muuttua. [smilie=0.gif]

Kuva

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 1:25 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Kukka, hyviä kuvia kiitos näistä! Kiitos myös tempauksen liikeanalyysista.

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 1:55 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Eipä kestä. Tää on mun suosikkiaihe, vaikka en tietty yritäkään väittää että tuo olisi ainoa tapa tai edes oikea tapa. Mutta sen tiedän varmaksi, että olen ainakin taistellut kyseisen liikkeen kanssa ja useat ongelmat on tulleet jokseenkin tutuiksi. :roll:

Huomaan myös, että mitä simppelimmäksi ja suoraviivaisemmaksi liikerata tulee, sitä paremmin kuula kulkee. Tyylierot on asia erikseen (jalan nostaminen jne) mutta luulisin että se perusrata on parhaimmillaan ihan yksinkertaisena.

Kyse on todella paljon käden toiminnasta - vaikka kaikki muut ominaisuudet olisi kohdillaan, käsi pettää monesti ekana. Sormet, ote, ranne, forkut jne. Eikä kyse ole pelkästään hienosäädöstä vaikka se siltä kuulostaakin - enemmänkin ehkä perusteista.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 2:26 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Mistä suunnasta kannattaisi kuvata tekniikkaa, että sitä voi analysoida parhaiten?

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 3:07 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Juha R kirjoitti:
Mistä suunnasta kannattaisi kuvata tekniikkaa, että sitä voi analysoida parhaiten?

Mä haluaisin edestä. :mrgreen:

Silleen näkee parhaiten lukituksen ja pudotuksen ja sen, kulkeeko liikerata keskellä kuten pitää. Sivulta näkee kyllä sen, kulkeeko kuula kaukaa jne, mutta edestä noita on tullut eniten katsottuakin (kisavideot, kisat jne).

Edestä näkee suoraan myös sen, miten homma sujuu kummallakin puolella (monesti on puolieroja).

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 3:50 pm 
Poissa
GS-professori

Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 5:13 pm
Viestit: 399
Tenkanen oli tuhma...pysytään asiassa.

_________________
http://caestuspalestra.wordpress.com


Viimeksi muokannut caestus päivämäärä Ti Loka 06, 2009 4:04 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 3:57 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Tästä saa nyt ihan väärän kuvan, ku kuunteli biisin ja katsoi Kukan kommentin "mä haluaisin edestä"...
:mrgreen: :mrgreen:


Mutta siis oikeasti aiheesta. Mikä neuvoksi pieni kätisille? Mulla on niin pienet kädet, etten mä mitään lukkoja saa tehtyä :roll:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 4:27 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kyllä nyt ongelma on teissä (caestus, Rouva ja Tenkanen) - minä halusin vain videon (ja salmiakkia). :lol:

Rouva kirjoitti:
Mutta siis oikeasti aiheesta. Mikä neuvoksi pieni kätisille? Mulla on niin pienet kädet, etten mä mitään lukkoja saa tehtyä

Pienikätisillä on tietysti enemmän haastetta, mutta opettelemalla sekin tulee; eikä sitä sormilukkoa tosiaan tarvitse pitää kiinni koko aikaa - eikä kaikki sitä varmaan edes käytä (mä silti koen että se on hyvä). Voisin kuvitella, että esim. Leokon kuulan kahva on sulle vielä hankalampi, se on selvästi hiukan paksumpi.

Monilla hyvillä nostajilla on pienet kädet, joten ei se ainakaan mitään varsinaisesti estä, vaikka ei etu olekaan. En nyt suoralta kädeltä osaa neuvoakaan antaa, koska itsellä on melkoinen lapa. Tai siis kaksi.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 5:52 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Kukka kirjoitti:
Mä haluaisin edestä. :mrgreen:


:oops: [smilie=29.gif]

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tekniikkajippoja
ViestiLähetetty: Ti Loka 06, 2009 7:27 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Blääh, ei tarkoitus ollut sotkea (kerrankin) asiallista keskustelua. No, asiaan palaten - edestä kuvattuna saa mun mielestä kerralla kaiken olennaisen. Sivukuvasta on vaikea tulkita yhtä hyvin; olipa kyseessä oikeastaan mikä tahansa näistä liikkeistä, mihin yleensä jotain tekniikkaneuvoja kysytään.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com