Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Touko 02, 2024 6:39 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2008 5:21 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 4:25 am
Viestit: 54
Tässä kun olen foorumin mielenkiintoisia treenimetodeja ja harjoittelutapoja käsitteleviä keskusteluja seuraillut ahkerasti, on tullut mieleen pysyykö kukaan urhoollisesti jossain pitkäjänteisessä yksinkertaisessa ohjelmassa?
Harjoittelun optimoinnin kannalta tietty tutkiminen ja mietiskely on tietenkin hedelmällistä ja ah niin kiehtovaa on etsiä sitä viisasten kiveä, mutta maksimaalisen lopputuloksen kannalta yksinkertainen on varmaankin toimivampi kuin rönsyilevä ja kokeileva.
Valmennustietoutta tietenkin kaikenlainen kokeilu lisää ja monesta kokeilijasta tuleekin varmasti hyvä valmentaja, sillä kummasti kaikki rönsyily jää pois kun ohjelmaa laatii jollekin toiselle.
Sekin kiinnostaa treenaako kukaan jonkun valmentajan ohjauksessa vai ovatko kaikki omillaan liikkeellä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2008 5:51 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Helmikuun Ginkon 1 ja 2 kurssin jälkeen tein ohjelman Baltic cupiin huhtikuussa ja siitä ohjelma jatkui Ventspilssin kisoihin asti. Se oli jaettu transition jakso(ylimeno),preparatory jakso(gpp,spp) ja competitive jakso(kilpailu).Tein sen mukaan kuin pystyin(cybernetic eli huomioiden sen hetkinen kunto) ja en hötkyillyt kertaakaan mihinkään olis kiva koittaa juttuihin :evil: 35 vuotiaaseen asti tuli tehtyä vähän kaikkea.Nyt haluaa nähdä ,mihin suunnitelma ja harjoittelu vie tai sitten ei vie.Sehän on kuin tutkimus itsellä miten joku ohjelma toimii :idea:
Tulos on suoraan panostukseen verattavissa :idea:Koska on mahdoton tietää MIKÄ ohjelma toimii MINULLA,pitää tehdä monia erillaisia ohjelmia ja katsoa mikä sopii minulle :wink: Pitää vain pysyä ohjelmassa ja luottaa että se toimii.Tulokset kertovat mikä toimii :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 27, 2008 7:07 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
taifuuni kirjoitti:
Tässä kun olen foorumin mielenkiintoisia treenimetodeja ja harjoittelutapoja käsitteleviä keskusteluja seuraillut ahkerasti, on tullut mieleen pysyykö kukaan urhoollisesti jossain pitkäjänteisessä yksinkertaisessa ohjelmassa?


No, en voi ainakaan sanoa kuuluvani siihen porukkaan. :lol:

taifuuni kirjoitti:
Harjoittelun optimoinnin kannalta tietty tutkiminen ja mietiskely on tietenkin hedelmällistä ja ah niin kiehtovaa on etsiä sitä viisasten kiveä, mutta maksimaalisen lopputuloksen kannalta yksinkertainen on varmaankin toimivampi kuin rönsyilevä ja kokeileva.
Valmennustietoutta tietenkin kaikenlainen kokeilu lisää ja monesta kokeilijasta tuleekin varmasti hyvä valmentaja, sillä kummasti kaikki rönsyily jää pois kun ohjelmaa laatii jollekin toiselle.


Omat treenini rönsyilevät pahan kerran, aina, ja vaikka mitä ja miten päättäisin. Johtunee omasta sinkoilevasta luonteesta ja siitä, etten aina tiedä itsekään mitä haluan ja tavoittelen. Hyvin harvoin siis tiedän, lisäksi kyllästyn nopeasti kaikkeen. Mutta niin tai näin, pakko sanoa että on tämä poukkoilu tuloksiakin tuonut; toki tiedän tulosten johtuvan a) tekniikan huomattavasta parentumisesta ja b) ihan suhteellisen hyvästä peruskunnosta ja c) tietynlaisesta treenistä (jota tein jonkin aikaa orjallisesti).

Mielenkiintoista olisi tietysti tietää, millaisiin tuloksiin sitä olisi voinut päätyä, jos olisin käyttänyt treenitapaa systemaattisesti sen sijaan, että välillä ratkeilin tekemään sitä sun tätä ja en mitään. :oops: Toisaalta sain vasta kuluvan vuoden tammikuussa selville mitä on GS, ja siten tämä koko vuosi on ollut lajiin tutustumista, kokeilua ja testaamista, pikemminkin kuin varsinaisten tulosten tavoittelua. Sitäkin, toki.

taifuuni kirjoitti:
Sekin kiinnostaa treenaako kukaan jonkun valmentajan ohjauksessa vai ovatko kaikki omillaan liikkeellä?


Periaatteessa olen omillani, mutta GS-treeneihin olen saanut vinkkejä ja opastusta Catherine Imesiltä (amerikkalainen top-GS-nainen). Alunperin tavoitteena oli huhtikuun Baltic Cupin jälkeen (debyytti 16 kg:lla, 40 toistoa) tuplata tulokset elokuun Ventspilsiin, ja noiden kuukausien ajaksi sain treeni- ja tekniikkaohjeita. Lopputulos oli toivottu, koska tuplasin tuloksen (89 toistoa) - ja lokakuussa ylitin itseni uudestaan (140 toistoa).

Valmennukseksi sitä ei ihan voi kutsua, mutta varsin kullanarvoiseksi opastukseksi kuitenkin. Pakko silti myöntää, että ihan kaikkien ohjeiden mukaan en pystynyt tekemään, mutta otan saman metodin takuuvarmasti käyttöön seuraavaan kansainväliseen kisaan valmistautuessa. En ihan vielä, mutta kohta on aika. :)

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 28, 2008 8:52 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 4:25 am
Viestit: 54
jake heke kirjoitti:
Helmikuun Ginkon 1 ja 2 kurssin jälkeen tein ohjelman Baltic cupiin huhtikuussa ja siitä ohjelma jatkui Ventspilssin kisoihin asti. Se oli jaettu transition jakso(ylimeno),preparatory jakso(gpp,spp) ja competitive jakso(kilpailu).Tein sen mukaan kuin pystyin(cybernetic eli huomioiden sen hetkinen kunto) ja en hötkyillyt kertaakaan mihinkään olis kiva koittaa juttuihin :evil: 35 vuotiaaseen asti tuli tehtyä vähän kaikkea.Nyt haluaa nähdä ,mihin suunnitelma ja harjoittelu vie tai sitten ei vie.Sehän on kuin tutkimus itsellä miten joku ohjelma toimii :idea:
Tulos on suoraan panostukseen verattavissa :idea:Koska on mahdoton tietää MIKÄ ohjelma toimii MINULLA,pitää tehdä monia erillaisia ohjelmia ja katsoa mikä sopii minulle :wink: Pitää vain pysyä ohjelmassa ja luottaa että se toimii.Tulokset kertovat mikä toimii :mrgreen:


Varmastikin juuri ohjelmassa pysyminen on hedelmällisintä, vaikka se ei olisikaan vielä se kaikkein paras ohjelma.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 28, 2008 8:58 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 4:25 am
Viestit: 54
marks kirjoitti:
Mulla on pitkän tähtäimen tavoitteena tulla paremmaksi kuulan nostajaksi (oikea girevik) mutta lyhyen tähtäimen harjoittelu on aika vaihtelevaa ja rönsyilevää, ehkä johtuu treeniADD:sta tai jostain keskittymiskyvyn puutteesta tai lyhytjänteisyydestä. Periaatteessa mun oma punainen lanka on perusliikkeissä ja niiden tekniikan parantamisessa, ja siinä ohessa tulee tehtyä enemmän tai vähemmän kaikenlaista. Kuitenkin niin että eniten paukkuja laitan ydinasiaan.

Fokus oikeastaan on välillä todella kirkas ja välillä se hälvenee mutta koitan olla ottamatta siitä paineita. Uskon että pitkässä juoksussa perusasiat ovat niitä oikeasti maagisia, ja kaikenlainen kikkailu on vain kivaa ja virkistävää oheistoimintaa. En usko mihinkään yksittäisiin metodeihin vaan oikeastaan siihen että jos isot peruslinjat ovat kunnossa niin hyvin menee. GS:ssä näkisin että perusasia on hyvä tekniikka, kaikki muu tulee sitä kautta aikanaan.

Metodeissa kiinnostaa eniten isot linjat sekä periaatteet ja se miksi jotain tehdään. Mulla ei riitä teoreettinen tieto niiden kaikkien yksityiskohtien analysoimiseen, siksi onkin hienoa että Juha ja TumppiW esim. osaavat kääntää noita ihmisten kielelle :)

Treenailen itsekseni ilman varsinaista valmentajaa, oikeastaan valmentajiani ovat muut kanssanostajat :) Olisi kivaa jos olisi joku GS-valmentaja kommentoimassa ja sparraamassa mutta kun ei sellaisia Suomessa edes vielä ole. Jonain päivänä kyllä varmasti.


Todella kiinnostavaa on juurikin ymmärtää ja tutkia miksi mikäkin toimii ja ymmärtää yksityiskohtia, joskus se voikin olla pohjimmiltaan koko harrastuksen kiinnostavin puoli, GSssä varsinkin joka täkäläisittäin on lajina hyvin nuori ja siten kehitettävää on paljonkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 28, 2008 9:04 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 4:25 am
Viestit: 54
Kukka kirjoitti:
taifuuni kirjoitti:
Tässä kun olen foorumin mielenkiintoisia treenimetodeja ja harjoittelutapoja käsitteleviä keskusteluja seuraillut ahkerasti, on tullut mieleen pysyykö kukaan urhoollisesti jossain pitkäjänteisessä yksinkertaisessa ohjelmassa?


No, en voi ainakaan sanoa kuuluvani siihen porukkaan. :lol:

taifuuni kirjoitti:
Harjoittelun optimoinnin kannalta tietty tutkiminen ja mietiskely on tietenkin hedelmällistä ja ah niin kiehtovaa on etsiä sitä viisasten kiveä, mutta maksimaalisen lopputuloksen kannalta yksinkertainen on varmaankin toimivampi kuin rönsyilevä ja kokeileva.
Valmennustietoutta tietenkin kaikenlainen kokeilu lisää ja monesta kokeilijasta tuleekin varmasti hyvä valmentaja, sillä kummasti kaikki rönsyily jää pois kun ohjelmaa laatii jollekin toiselle.


Omat treenini rönsyilevät pahan kerran, aina, ja vaikka mitä ja miten päättäisin. Johtunee omasta sinkoilevasta luonteesta ja siitä, etten aina tiedä itsekään mitä haluan ja tavoittelen. Hyvin harvoin siis tiedän, lisäksi kyllästyn nopeasti kaikkeen. Mutta niin tai näin, pakko sanoa että on tämä poukkoilu tuloksiakin tuonut; toki tiedän tulosten johtuvan a) tekniikan huomattavasta parentumisesta ja b) ihan suhteellisen hyvästä peruskunnosta ja c) tietynlaisesta treenistä (jota tein jonkin aikaa orjallisesti).

Mielenkiintoista olisi tietysti tietää, millaisiin tuloksiin sitä olisi voinut päätyä, jos olisin käyttänyt treenitapaa systemaattisesti sen sijaan, että välillä ratkeilin tekemään sitä sun tätä ja en mitään. :oops: Toisaalta sain vasta kuluvan vuoden tammikuussa selville mitä on GS, ja siten tämä koko vuosi on ollut lajiin tutustumista, kokeilua ja testaamista, pikemminkin kuin varsinaisten tulosten tavoittelua. Sitäkin, toki.

taifuuni kirjoitti:
Sekin kiinnostaa treenaako kukaan jonkun valmentajan ohjauksessa vai ovatko kaikki omillaan liikkeellä?


Periaatteessa olen omillani, mutta GS-treeneihin olen saanut vinkkejä ja opastusta Catherine Imesiltä (amerikkalainen top-GS-nainen). Alunperin tavoitteena oli huhtikuun Baltic Cupin jälkeen (debyytti 16 kg:lla, 40 toistoa) tuplata tulokset elokuun Ventspilsiin, ja noiden kuukausien ajaksi sain treeni- ja tekniikkaohjeita. Lopputulos oli toivottu, koska tuplasin tuloksen (89 toistoa) - ja lokakuussa ylitin itseni uudestaan (140 toistoa).

Valmennukseksi sitä ei ihan voi kutsua, mutta varsin kullanarvoiseksi opastukseksi kuitenkin. Pakko silti myöntää, että ihan kaikkien ohjeiden mukaan en pystynyt tekemään, mutta otan saman metodin takuuvarmasti käyttöön seuraavaan kansainväliseen kisaan valmistautuessa. En ihan vielä, mutta kohta on aika. :)


Komeaa on ollut kehitys! Tämä Imes siis antoi tavallaan karkeat raamit kuitenkin joiden avulla kehitys sai nuo suunnattomat mittasuhteet :D
varmasti tuollaiset karkeat raamit olisikin hyvä olla koko ajan ja niiden sisällä soveltuvin osin rönsyillä mielenkiinnon säilyttämiseksi. Tuon rönsyilyn minun on kyllä helppo ymmärtää sillä olen siihen itsekin syyllistynyt valtavasti, mutta jos on pitänyt oikeasti kehittyä niin on kuitenkin tavallaan tiennyt että se raaka perusjuttu pitää vain vetää sitkeästi läpi, mutta heti jos on tullut vapaampaa harrastamista niin rönsyily on ollut sen seuraus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com