Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Touko 20, 2024 7:35 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Syys 28, 2009 6:49 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
jake heke kirjoitti:
Imes muistaakseni saanut MM-pronssia,mutta äijät ovat vielä kaukana mitaleilta :!:
Jenkeissä muutamia MS tason nostajia(kova saavutus),mutta niitä on itäeuroopassa useita satoja :!:

He eivät myöskään kilpaile "täällä päin" kovin usein, mikä on ymmärrettävää sekin ja osaltaan syy siihen, ettei kansainvälisiä tuloksia ole. Ei se tietenkään ainoa syy ole - onhan taso Itä-Euroopassa kova ja tulokset vielä kaukana heistä. Ja vaikka tulokset olisivatkin hyviä, sijoittuminen mitaleille asti on silti vaikeaa. Ja miten Amerikassa voisikaan olla satoja MS-tason nostajia, kun ei siellä ole edes satoja nostajia?

Mm. Gregor Sobocan (plus valmennettavansa) treenaavat Fedorenko-tyyliin (eli ns. OTW) Sloveniassa, veikkaan että Kroatiassakin. Gregorin tasoa nostajana ei voi kiistää ja pidän häntä pätevänä valmentajanakin.

Jake Heke kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä miten homma luonaa 20kg tai etenkin 24kg:llä :?:

20 kg on naisilla vielä uutena, mutta nyt jo on joitakin lähellä MS:a. Itselläni on MS tavoitteena 20 kg:lla jollain aikavälillä. Ja mitä 24 kg tempaukseen tulee, treenitapani tuskin tästä juuri muuttuu (en hyppää 24 kg:n suoraan).

CI:n valmennettavissa on useita miehiäkin, joilta on varmaankin odotettavissa hyviä tuloksia. Toisaalta, ei voida puhua mistään yhdestä ja samasta tavasta, koska jokaisella on omanlaisensa tarpeet, vahvuudet ja heikkoudet ja taso jne ja siten myös jokaisen treenit ovat erilaisia. Ei ole mitään muottia.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 4:55 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
jake heke kirjoitti:
Federenko teki itse huipulla ollessa päivittäin 5 sarjaa jerkkiä. Ne olivat 5 min per sarja.


Eli bodaamallakin voi kehittyä hyväksi GS:ssä?

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 5:21 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Juha R kirjoitti:
jake heke kirjoitti:
Federenko teki itse huipulla ollessa päivittäin 5 sarjaa jerkkiä. Ne olivat 5 min per sarja.


Eli bodaamallakin voi kehittyä hyväksi GS:ssä?

Juha R! Hahaha... Joo, kyllä itsensä voi bodata GS-huipulle. :mrgreen:

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 5:53 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
marks kirjoitti:
Se, mikä tuossa prosenttivolyymisarjassa on huonoa, on se että siinä ei ole selkeää tapa laskeskella niitä prosentteja, tai logiikkaa siihen miksi juuri mikäkin sarja on juuri sen pituinen. Toinen on suunnitelma B:n puute, eli mitäs tehdään jos homma menee persiilleen puolessa välissä kautta? Mistä sitten lasketaan ja miten. Liian monimutkaista nostajan itsensä tehtäväksi, Ginkon tapauksessakin hän laskee valmennettavien puolesta mitä heidän tulee tehdä. Tai ehkä tuo metodi sopii paremmin niille, jotka pitävät numeroista?


Sotketaan pakkaa lisää ja lisätään kuvioon kyperneettinen peridiosointi :wink:

Onhan se useimmille vaikeaan seurata montaa viikkoa etukäteen kirjoitettua ohjelmaa, joko se käy vaikeaksi tai liian helpoksi.
Tietysti ohjelman pitäs pyrkiä progressiivisuuteen, mutta pitäs ottaa myös nuo fiilarit huomioon. Tuossa prosenttiohjelmassahan voisi esim. tehdä ekana nuo 1- 2 minuutin "lämppäsarjat" ja sitten päivän työsarjan jonka pituus riippuisi fiiliksistä. Ja päälle lisää voluumiä riippuen juuri tuosta fiiliksestä. Tietysti siis yleensäottaen pitäisi pyrkiä progressioon, mutta elämän tuoman aaltoilun huomioiden.

Eli esim.

10%, 20%, päivän maksimi, 60% päivän maksimista, 40% päivän maksimista.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 6:29 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Mikä tahansa ohjelma tai metodi tuo kehitystä aluksi.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 7:29 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
marks kirjoitti:

Aika paljon harmaata aluetta koko säädössä enemmän kuin yksiselitteisiä faktoja tai numeroita? Ja eri tyyppiset treenaajat tarvitsevat eri tasolla numeroita tukemaan omia päätösiä? Esim. voiko olla niin että joku ei tajua treenanneensa tarpeeksi ennen kuin treenilokissa lukee selkeät numerot? Ja joku toinen osaa säädellä vaistomaisesti volyymiään ilman että osaa edes käyttää exceliä?


Varmaan monille on ongelma treenata tarpeeksi muttei liikaa. Ilman seurantaa (esim. niitä login numeroita) ei-superintuitiivisille on vaikea erottaa trendiä sopivasta määrästä siitä päivittäisestä aaltoilusta.

Yksi käytännön ongelma on esim. että kun tekee lähes päivittäisi treenejä niin ei saa vetää liian kovaa, mutta pitää kuitenkin hakea progressiota, kun taas jos tekee 1-2 treeniä viikossa niin on parempi vetää lähes niin kovaa kuin pystyy.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 8:06 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
marks kirjoitti:
Mun mielestä tuo kyberneettinen on ainoa jossa on järkeä muulle kuin laboratoriorotalle, joka elää tyhjiön kaltaisessa ympäristössä.'

Mä luulen että noissa prosenteissakin on enemmän pointtia kun tehtyä määrää katsoo jälkeenpäin pidemmällä aikavälillä, eikä niinkään se etä suunnittelee seuraavan puolen vuoden treenejä. Ensinnäkin, kova duuni saada kaikki numerot kohdalleen etukäteen ja sitten vielä korjailla niitä koko ajan kun tilanteet elävät :)

Cimeskin sanoi että hänen määräämänsä "OTW" -treenit ovat eläviä, eli ne tehdään viikoksi tai päiväksi kerrallaan ja sitten katsotaan miten treenaaja saa niitä tehtyä tai minkälaiset tunnelmat tekemisen jälkeen ovat.

Aika paljon harmaata aluetta koko säädössä enemmän kuin yksiselitteisiä faktoja tai numeroita? Ja eri tyyppiset treenaajat tarvitsevat eri tasolla numeroita tukemaan omia päätösiä? Esim. voiko olla niin että joku ei tajua treenanneensa tarpeeksi ennen kuin treenilokissa lukee selkeät numerot? Ja joku toinen osaa säädellä vaistomaisesti volyymiään ilman että osaa edes käyttää exceliä?


Itsekin olen vahvasti sitä mieltä ja mitä nyt olen päässyt seuraamaan muiden lajien ammattilaisten harjoitusohjelmia, niin tarkat suunnitelmat tehdään maksimissaan viikkotasolla. Tällöin voidaan ottaa huomioon ne kaikki lukuisat asiaan vaikuttavat tekijät, mitä ei osaa ennakkoon ennustaa(treenimotivaatio, mahdolliset ylirasitustilat, sairastuminen jne.). Itse olen tehnyt hieman räätälöityä versiota tuosta Ginkon metodista ja itse asias joku tais jo sellaisen esimerkin kirjoittaa tuolla aikaisemmin,eli tehdään ensin lämppäreitä; 10%, 20%... sitten tulee 1-2 kovaa sarjaa,jotka otetaan päivän fiiliksen mukaan. Se vaihtelee varmaankin 40-70%(80%) välillä. Sitten tuosta päivän kovimmasta tuloksesta lähdetään tiputellen vielä takaisinpäin. Tässä olen välillä lainannut mm. penkkipunnerruksessa käytettyä yleistä pyramidiajatusta, että ylöspäin mennään rauhassa ja alas tullaan lyhyillä palautuksilla(silloin toistomäärät jää huomattavasti pienemmiksi) ja joskus taas "palauttavatkin" sarjat kovien sarjojen jälkeen tehdään riittävän palautuneena edellisestä sarjasta ja pyritään pitämään toistomäärät edelleen riittävän korkeina. Tällöin pelkästään työntö-/tempaussarja vain venyy niin pitkäksi, ettei siinä oikein ehdi/jaksa tehdä enää mitään muuta ja sen takia aika useasti käytänkin tuota nopeampaa vaihtoehtoa. Ainakin tässä vaiheessa kautta.
Olen myös ajatustasolla ajatellut yhdistää aikasarjoja tähän, ehkä kuitenkin omana syklinä(joku neljän viikon periodi) jossain vaiheessa perusvoimakautta.

Tuo muuten Marks on totta, että toisille se kaikki ylimääräinen fakta omasta harjoittelusta on joskus melkein itse harjoittelua tärkeämpää. Tätä näkyy varsinkin kuntoilijoiden keskuudessa(hankitaan helvetin kalliita rannetietokoneita joilta saadaan sitten treenin jälkeen katsella kaikki mahdollisest infot korkeuserovaihteluista lähtien),mutta myös urheilijoissa. Ei siitä varmastikaan mitään haittaa ole, mutta mua ei ole koskaan henk.koht. kiinnostanut sen suuremmin seurata esim. miten mun syke käyttäytyy treenin aikana. Tiedän, että siellä se hyppii ylös alas ja se tieto riittää mulle. :) No, sä tarkoitit kuitenkin ehkä vähän eri infoa... Osaksi myös tämän takia mä jätin harjoituspäiväkirjan pois, sillä mulla meni liikaa aikaa sen ylläpitämiseen, varsinkin kun harjoitukset olen päättänyt lopullisesti vasta paikanpäällä. Nyt voisin ehkä taas alkaa pitämään kirjaa ainakin jostain liikkeistä,kuten GS-liikkeet. Tämä olis varmaan jopa järkevää... Sillä nyt on viimeaikoina tullut liikaa ylirasitustiloja ja se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että tulee väännettyä liikaa!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 29, 2009 1:41 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Itse olen käyttänyt jo pitkän aikaa cybergenetic periodisation systeemiä :shock:
Eli pohjalla suunnitelmallinen periodisointi,jossa ideana progressiivisesti aaltoilla harjoituksissa.
Harjoituksen lopullisesti määrää/skaalaa senhetkinen tila :idea: Siitä nimikin
cybergenetic= itseohjautuva :!: Marksihan sanoikin että täytyisi olla laboratorio rotta,tai itäblokin ammatti-urheilija,jos meinaisi pitäytyä absoluuttisesti harjoitus ohjelmassa :!:
Itsellä huomasin että parhaiten mulla toimi OTW aikasarjat niin että vaihtelin kuulia 24kg-20kg . Ensiksi tein 1-2 treeniä 24kg:llä ja sitten 1-2 treeniä 20kg:llä. Sitten taas 24kg ..jne.
Välipäiviä kun tuntui siltä :idea: Monesti pystyin nostamaan 5-6 treeniä viikossa.
Kisojen jälkeen ajatuksena palata samaan juttuun uudestaan :?:
Ryabchenkon metodikin vielä kokeilematta :evil:
Huonolla tekniikalla mikä tahansa metodi kusee varpaille :evil:
Olen ottanut aamuisin verenpaineen ja pulssin.Tarkoituksena oppia tunnistamaan kehosta ILMAN KONEITA,minkälainen tila päällä :idea: Kohtalaisen hyvin voi ennustaa notulit enne mittausta.
Itse olen ajatellut että on parempi treenata pikkuisen liian vähän kuin liian paljon.
Ei tule niin helposti vammoja eikä jumeja :mrgreen:
Ja ainahan pitäisi treenata heikoimpia lenkkejä ja toisaalta mennä eteenpäin heikoimman lenkin mukaan :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com