Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 2:34 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2009 4:02 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Fedo tekee eteen taivutuksen lähes vaakatasoon. Kokeilin sitä ja selkää se vaati eniten.
Vaikka Fedo pudottaa lähes suoralla kädellä, kuula ei nyppää kovasti ,koska seuraa sitä ja "jarrutus lopussa " tapahtuu lonkilla /takareisillä. Bonuksena paluukuulalla on isompi vauhti,eikä tarvitse nypätä niin paljoa koska kuula on jo vauhdissa :idea:
Minusta paras tekniikka on Kravtsovilla. Venäjän mestaruus kisoissa 2008 näkyy miehen tekniikka. Saman tyyppinen kuin kreikan Pavlovilla.
Sobocan oli ensimmäinen Fedon oppilaista joka käytti samaa tyyliä kuin Fedo MM kisoissa.
Kuulan ylösnousussa selvä taakseppäin nojaaminen+ jaloilla ponnistus. Kravtsov käyttää samaa tapaa ,mutta jää pystympään kuin Fedo :shock:
Fedo itse ei käytä taakseppäin nojaamista 24kg:n kuulilla.Ei nähtävästi tarvitse :twisted:
Tyylit kiinni myös ominaisuuksista :idea: Ludmila Nykhzyk tai jotain pitää selän suorassa jopa 24kg:n tempauksessa. Vaatii käsittämättömän kovan puristusvoiman :shock: Ei kannata matkia jos puristus huono. Fuglyev voi käyttää jalkoja ,koska on entinen painonnostaja ja sitäkautta poikkeuksellisen vahvat jalat :idea:
Mä joudun ainakin miettimään mun heikoimmanlenkin eli puristuksen kautta :oops:
Sarja on aina loppunut puristuksen hyytymiseen(on sitä ollut myös happi kortilla).
Oikeasti olisi hyvä kokeilla monia eri juttuja ja löytää oman tyylinsä joka sopii juuri minulle. :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2009 4:50 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
jake heke kirjoitti:
Fedo tekee eteen taivutuksen lähes vaakatasoon. Kokeilin sitä ja selkää se vaati eniten.
Vaikka Fedo pudottaa lähes suoralla kädellä, kuula ei nyppää kovasti ,koska seuraa sitä ja "jarrutus lopussa " tapahtuu lonkilla /takareisillä. Bonuksena paluukuulalla on isompi vauhti,eikä tarvitse nypätä niin paljoa koska kuula on jo vauhdissa :idea:

Ideana taitaa yksinkertaisesti olla vain kuulan seuraaminen. Itse sain tänään ekan kerran toimimaan sen, että jätän tietoisesti toisen jalan ponnistamatta, yritin olla käyttämättä niin kipakkaa voimaa. Panostin pieneen kyykkyyn, ja käytin siten enemmän jalkoja. Tuntui toimivan, ja kuulan seuraaminen säästi huomattavasti myös forkkuja, mikä on aina aikaisemmin puutunut paljon nopemmin.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 12, 2009 7:10 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Mä saisin ylösnoston paljon paremmin lähtemään jos jäisin pystympään :idea: Mut se söisi mun forkkuja,ja tulokset putoaisivat [smilie=11.gif] .jossainhan oli niitä voima käppyröitä ja kovin rasitus oli alaslaskussa :shock: Eli se rasittaa eniten. silloin tekniikka muovattava sen mukaiseksi :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 5:52 am 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
jake heke kirjoitti:
Mä saisin ylösnoston paljon paremmin lähtemään jos jäisin pystympään :idea: Mut se söisi mun forkkuja,ja tulokset putoaisivat [smilie=11.gif] .jossainhan oli niitä voima käppyröitä ja kovin rasitus oli alaslaskussa :shock: Eli se rasittaa eniten. silloin tekniikka muovattava sen mukaiseksi :mrgreen:


Mutta eikäs niissä voimakäppyröissä mitattu vain sitä mikä on se kuulan nopeus (voima) kulloisessakin vaiheessa? Ei se mun mielestä kerro koko totuutta, koska vaikka kuula liikkuisikin nopeasti alaslaskussa (iso voima), niin jos sen liikkeessä pysyy mukana eli pystyy seuraamaan, rasitus käsillä ei kuitenkaan ole välttämättä kovin iso? Tämä tietysti sillä oletuksella, että alaslaskun rata on sellainen, että kuulan liikesuunnassa ei ole äkkinäisiä muutoksia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 6:10 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Jani kirjoitti:
jake heke kirjoitti:
Mä saisin ylösnoston paljon paremmin lähtemään jos jäisin pystympään :idea: Mut se söisi mun forkkuja,ja tulokset putoaisivat [smilie=11.gif] .jossainhan oli niitä voima käppyröitä ja kovin rasitus oli alaslaskussa :shock: Eli se rasittaa eniten. silloin tekniikka muovattava sen mukaiseksi :mrgreen:


Mutta eikäs niissä voimakäppyröissä mitattu vain sitä mikä on se kuulan nopeus (voima) kulloisessakin vaiheessa? Ei se mun mielestä kerro koko totuutta, koska vaikka kuula liikkuisikin nopeasti alaslaskussa (iso voima), niin jos sen liikkeessä pysyy mukana eli pystyy seuraamaan, rasitus käsillä ei kuitenkaan ole välttämättä kovin iso? Tämä tietysti sillä oletuksella, että alaslaskun rata on sellainen, että kuulan liikesuunnassa ei ole äkkinäisiä muutoksia.


Täytyyhän se iso voima kuolettaa alaslaskun päätteeksi. Kyllä se alaslaskun loppu on monesti mulla ainakin se paikka jossa kuula kourasta kirpoaa. Toinen paikka jossa kuula joskun karkaa on ns. nyppäyksen loppuvaihe jos näpit on hikiset ja kuula pääsee liian kauas eteen.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 6:20 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
marks kirjoitti:
Eikös sitten kuoletuksessa olisi parasta ottaa siihen mukaan myös muu kroppa. Esim. jos tekee nyppäisyn ilman heiluria vaikka kuula kropan sivulla, ja antaa retkahtaa alas joustamatta jaloilla, rasittaa se kouraa enemmän kuin jaloilla jousto?


Toki. Mutta joka tapauksessa uskoisin, että tuo kuoletus jossa alasputoava liike pitää pysäytää ja muutaa nostoksi on varmasti otteelle rasittavin kohta. Tuossa toisessa rasittavassa kohdassa nyppäyksessähän kuula on jo matkalla eteen ja ylös ja sitä vain tyylistä riippuen kiihdytetään enemmän tai vähemmän nopeasti.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 6:32 am 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Juha kirjoitti:
Täytyyhän se iso voima kuolettaa alaslaskun päätteeksi. Kyllä se alaslaskun loppu on monesti mulla ainakin se paikka jossa kuula kourasta kirpoaa. Toinen paikka jossa kuula joskun karkaa on ns. nyppäyksen loppuvaihe jos näpit on hikiset ja kuula pääsee liian kauas eteen.


Eikös se voima kuoleennu siinä vaiheessa kun kuula alkaa takana nousta ylöspäin?
Noin niin kuin kärjistettynä, ymmärrän kyllä, että se ei ihan noin käytänössä mene, mutta otteelle olisi varmasti helpointa jos vain seuraisi kuulaa sinne takaheilurin yläkuolokohtaan asti?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 6:46 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Jani kirjoitti:
Juha kirjoitti:
Täytyyhän se iso voima kuolettaa alaslaskun päätteeksi. Kyllä se alaslaskun loppu on monesti mulla ainakin se paikka jossa kuula kourasta kirpoaa. Toinen paikka jossa kuula joskun karkaa on ns. nyppäyksen loppuvaihe jos näpit on hikiset ja kuula pääsee liian kauas eteen.


Eikös se voima kuoleennu siinä vaiheessa kun kuula alkaa takana nousta ylöspäin?
Noin niin kuin kärjistettynä, ymmärrän kyllä, että se ei ihan noin käytänössä mene, mutta otteelle olisi varmasti helpointa jos vain seuraisi kuulaa sinne takaheilurin yläkuolokohtaan asti?


Kyllähän se siinäkin kuoleentuu ainakin osittain, tosin monikaan ei teen kovinkaan pitkää taakseylösvientiä. Perus fysiikan mukaan (olikos se Newtonin eka laki F=ma) kun kappaleeen suunta muuttuu tai nopeus kasvaa tai hidastuu, niin tarvitaan voimaa. Jos sen kuulan putoava voima kiihtyvyydellä 9,81 m/s2 muutetaan ylös liikeeksi kiihtyvyydellä vastakkaiseen suuntaa niin tarvittava voima on ihan kohtalainen. Jos vain lisään nopeutta samaan suuntaa tarvittava voima on käytännössä varmaankin pienempi. Nyt en kerkeä miettimään ja laskemaan enempää, koska pitää lähteä matkaan.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 9:30 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kun puhutaan kehotyypeistä ja vahvasta selästä ja muista, ottakaa huomioon että Fedorenkon kehotyyppi on jotakuinkin mallia "perinteinen" tai "keskiverto" - ainakin jos vertaa vaikkapa Fugleviin. Ilman kuoleentumisia, käppyröitä ja nyppyjä ja jarrutuksia, mitä jos koittaisi ihan vaan laskea ja nostaa, ja mennä sen kuulan mukana? Ei ole helppoa kokonaisuutena, mutta seuraaminen on ensimmäinen mitä kannattaa kokeilla, se ei ole vaikeaa.

Tosin - tietysti jos nykyisellä menolla näyttää siltä, että kehitys on parempaa/nopeampaa ja tulosta tulee, niin sitten ei varmaan kannata vaihtaa. Itse vaan juuri huomasin, että tuossa on sitä jotain. :)

Sitäpaitsi .. kun aina välillä puhutaan/kritisoidaan sitä, miten "Kaikki amerikkalaiset nostavat Fed-tyyliin" .. niin .. kannattaa ehkä huomata että vaikka he eivät kauhean paljon suomalaisia edellä ole kokemusvuosissa, niin tuloksissa on huimia eroja meihin verrattuna. Mikähän siinä on?



http://www.youtube.com/watch?v=SaeVAszF7xM

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 10:12 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
marks kirjoitti:
Kyllä, fedohan näyttää ihan perusjampalta, ei uskoisi urheilijaksi.

Niin, toki hänellä on hyvät mittasuhteet GS:ää ajatellen, pitkät kädet jne. .. vrt. esim Bonnie. Toisaalta taas nekään ei selitä kaikkea, koskapa hyvin erilaisilla mittasuhteilla, mutta samalla tekniikalla mennään menestyksekkäästi eteenpäin.



http://www.youtube.com/watch?v=01Xjy3j5kaU

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 12:26 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mittasuhteista sanoisin niin etta pitkista kasista on melkein vain haittaa, kuulan pidempi matka, suuremmat kiihtyvyydet, huonommat valitykset, pumpulle kovempi homma hapettaa kauas jne.

Lyhyet kadet on ainakin tempauksessa mun ymmarryksen mukaan etu, tyonnossa vartalon oltava rackkia varten sopiva (kyynarpaat lonkille), muuten edellen pitkista kasista haittaa.

Uinnissa on pitkista kasista hyytya, lentopallossa, koripallossa, jalkapallo maalivahdilla, mutta muuten harvoissa muissa lajeissa :lol:

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 12:57 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Heikki kirjoitti:
Mittasuhteista sanoisin niin etta pitkista kasista on melkein vain haittaa, kuulan pidempi matka, suuremmat kiihtyvyydet, huonommat valitykset, pumpulle kovempi homma hapettaa kauas jne.

Lyhyet kadet on ainakin tempauksessa mun ymmarryksen mukaan etu, tyonnossa vartalon oltava rackkia varten sopiva (kyynarpaat lonkille), muuten edellen pitkista kasista haittaa.

Blääh. Räkkiasennolle on ihan selvä, että pitkät kädet on etu. Jos lonkka vaan löytyy. Ja jos ei löydykään, pitkä käsivarsi asettuu silti paremmin. Tempauksessa taas; vauhdin saaminen alhaalta on helpompaa pitkillä käsivarsilla (ks. Bonnien video). Eli kovempi vauhti vähemmällä kumarruksella/liikkeellä/työllä.

Ja ISOT kädet se vasta etu onkin.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 1:09 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Juha kirjoitti:
Täytyyhän se iso voima kuolettaa alaslaskun päätteeksi. Kyllä se alaslaskun loppu on monesti mulla ainakin se paikka jossa kuula kourasta kirpoaa. Toinen paikka jossa kuula joskun karkaa on ns. nyppäyksen loppuvaihe jos näpit on hikiset ja kuula pääsee liian kauas eteen.

Juha kirjoitti:
marks kirjoitti:
Eikös sitten kuoletuksessa olisi parasta ottaa siihen mukaan myös muu kroppa. Esim. jos tekee nyppäisyn ilman heiluria vaikka kuula kropan sivulla, ja antaa retkahtaa alas joustamatta jaloilla, rasittaa se kouraa enemmän kuin jaloilla jousto?


Toki. Mutta joka tapauksessa uskoisin, että tuo kuoletus jossa alasputoava liike pitää pysäytää ja muutaa nostoksi on varmasti otteelle rasittavin kohta. Tuossa toisessa rasittavassa kohdassa nyppäyksessähän kuula on jo matkalla eteen ja ylös ja sitä vain tyylistä riippuen kiihdytetään enemmän tai vähemmän nopeasti.

Mä en tajua tuota kuolettamista ollenkaan? Miksi ja miten se vauhti pitäisi itse, erikseen pysäyttää? Kuten aikaisemmin Jani ja Marks taisi todeta, niin joo, heiluri taakse vähentää otteen ja forkkujen rasittavuutta. Huomasin sen itse.

Mitä tää nyt oikein on? Ylhäällä jarrutetaan ja alhaalla kuoletetaan? :shock:

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 3:10 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Seuraamalla kuulaa pystyn nostamaan 20-kiloista. Kuolettamalla tai pystyasennosta nostaen en pysty, koska käsi väsyy saman tien ja sitten ollaan heti "käynnistämässä ruohonleikkuria" - tiedättehän ne settien viimeiset nostot. :) Kuulan paino ei tunnu painavalta eikä pahalta, kun sitä kuljettaa mukana eli seuraa kropalla.

Kokeilemisen arvoista!

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 13, 2009 5:23 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Kukka kirjoitti:
Heikki kirjoitti:
Mittasuhteista sanoisin niin etta pitkista kasista on melkein vain haittaa, kuulan pidempi matka, suuremmat kiihtyvyydet, huonommat valitykset, pumpulle kovempi homma hapettaa kauas jne.

Lyhyet kadet on ainakin tempauksessa mun ymmarryksen mukaan etu, tyonnossa vartalon oltava rackkia varten sopiva (kyynarpaat lonkille), muuten edellen pitkista kasista haittaa.

Blääh. Räkkiasennolle on ihan selvä, että pitkät kädet on etu. Jos lonkka vaan löytyy. Ja jos ei löydykään, pitkä käsivarsi asettuu silti paremmin. Tempauksessa taas; vauhdin saaminen alhaalta on helpompaa pitkillä käsivarsilla (ks. Bonnien video). Eli kovempi vauhti vähemmällä kumarruksella/liikkeellä/työllä.

Ja ISOT kädet se vasta etu onkin.



No kerrankin tiedän melkoisella varmuudella olevani oikeassa. Se on ihan perus mekaniikkaa, että jos sinä ja minä tehdään tempausta samalla tahdilla, niin mä joudun liikuttamaan kuulaa aika pirun monta metriä enemmän minuutissa. Ja kun se kuula on mulla pidemmän vipuvarren päässä (ja näin ollen etenee huomattavasti kovemmalla nopeudella) niin se pyrkii pakenemaan otteestakin tosi paljon kovemmin. Ja itse asiassa lihasvoimaa tarvii lyhytkätisemmän käyttää vähemmän johtuen edullisemmasta vipusuhteesta. Puhumattakaan kovemmalla nopeudella matkustavan kuulan kineettisen energian jarruttamisesta.

Jos vaikka argumentin vuoksi Kukan käsi olisi 0,8m ja mun 1m, tehdään tempausta ja yksinkertaisuuden vuoksi pidetään kuulan liikerataa ympyrän kaarta muistuttavana ja tehdään joka toistolla täysympyrästä 2x 75% (siis ylös ja alas) niin mun laskujen mukaan mun kuula liikkuu minuutissa 25% pidemmän matkan kuin sulla (150m vs 188m kun käytetään 20rpm).


Katsoppa minkä tahansa voimalajin edustajia niin pitkistä käsistä ei ole kuin haittaa. Varmaan palstan syysikot osaavat helposti tehdä kattavammat laskelmat asiasta, mutta kun ei asia ole oikeasti mustavalkoinen (eikä edes kovin tärkeä, näillä mittasuhteilla mennään kun ei muuta voi :lol: )

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 82 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 116 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com