Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 2:15 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 9:57 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: To Huhti 30, 2009 10:46 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Mars
Guys,

I'm going to let you in on a little not so secret. Kukka was here for a week. She did double work. Her technnique with the doubles looked better than any Finn I've seen to date in the comps. She is powerful and her lockouts are solid.. It wouldn't take her long to quickly work up to 10 min sets with the 16s and probably 100 reps. Why? Because, she has developed a solid first bump and connection through the one arm jerk. She has gotten used to holding weight in her hands (24kg or 28kg) for long durations at times. This type of conditioning cannot be ignored. Furthermore, she has strengthened her lockouts with a heavier weight that would make 16kg or even 20kg feel light for doubles.

And yes, argue all you want 24kg and 40kg are not equivalent. They are closer than anything else in terms of increments. Go back and pick up your copy of supertraining, this isn't an exact science in terms of numbers. There are variables. For example, in terms of leg power it probably isn't quite equivalent, but in terms of the extensor muscles (like hands, wrists, elbows ect) it is probably equivalent or more.

So, keep arguing with her. She's been coached consistently by someone who has coached several athletes in the states to higher numbers with the double jerks.

CI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 10:11 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: To Huhti 30, 2009 10:46 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Mars
Most guys have enough power in their legs for 24s. It's when they move to the 28s for higher reps or 32s that they need more "power endurance" in their legs. Some guys don't need them at all . I hardly ever see them in Gregor's log and you saw what he did in Latvia. He's not exactly huge in the quadricep area.

I can tell you that leg power isn't the limiting factor until you move to 28s at 10rpm. Then for some it is the limiting factor. Most folks need more jerk technique work.

Marty Farrell didn't start doing them until he started working more with the 32s. Marty was never superstrong.

Are they bad? No. But, you've got limited time and energy. My opinion is that the time in energy be put into bettering your technique first. That technical improvement will come through the OAJ for some and more reps with the doubles.

Jump Squats as I've seen them done are 100+ kg..signficantly heavier than the weight actually being jerked. I've got access to logs and such of our athletes. I see what works and what doesn't. I had an athlete integrate js and he couldn't recover. He dropped them and his numbers went up. He simply wasn't ready to handle the volume and they hurt and didn't help.

CI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 10:15 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: To Huhti 30, 2009 10:46 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Mars
As a parting thought...

My concern here is that one exercise is built to help technique (OAJ) and the actual power connection. The other exercise is more for building the power endurance. Just so folks understand. That's why if you intergrate JS before your technique is complete and you've perfected the first bump, you may suffer a set back. I've learned those types of lessons the hard way.

I know Fuglev told you about them. But, the fact is he was giving you information. Not necessarily how it is integrated or when. We cover Jump Squats at our Coaches cert but go into detail in terms of why and when you would need them (similar to what I've stated).

Just my 2 cents.
CI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 10:55 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: To Huhti 30, 2009 10:46 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Mars
Absolutely...It is interesting. After Chicago, I'm going to do a doubles test with the 20s and maybe the 24s. My first bump has gotten much more power by virtue of 28 and 24kg OAJs. I know I won't be conditioned for necessarily 10 min, but I'm interested to see how they will look. I'll let you know how it goes.

CI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 09, 2009 6:45 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kojak kirjoitti:
Yhden käden työntö on varmasti hyvä (apu)liike, mutta jos miettii miksi se sitä jalkojen kannalta on, niin ainoa mieleen tulevan syy on se, että 1*24kg saattaa pakottaa käyttämään enemmän jalkoja kuin 2*12kg eli käsi väsyy pahemmin OAJ:ssa kuin kahden käden työnnöissä, jos ne tekee väärin. Mutta, sehän ei poista tosiasiaa, että keho käsittelee kumminkin samaa määrää painoa eli jaloille ei saada sinänsä mitään ylimääräistä rasitusta OAJ:lla vaan pikemminkin painon määrä on pienempi.

Varmasti OAJ opettaa kahden käden työnnön tekniikkaa, koska liikerata on täsmälleen sama. Käsi ei väsy sen enempää yhden käden työnnöissä, ehkä periaaatteessa jopa päinvastoin. Räkkiasento ja lepo on huomattavasti helpompi OAJ:ssa - ja lisäksi kättä voi vaihtaa mikä helpottaa sitä lisää. Kahden käden työntö on teknisesti vaikeampi ja väsyttävämpi, myös käsille. Ehkä etenkin käsille.

Kojak kirjoitti:
OAJ:n tehosta apuliikkeenä ei ole kohdallasi mitään selkeää näyttöä ; ei voida mitenkään osoittaa, että olisit pystynyt juuri sen avulla parantamaan tempaustasi tai kahden käden työntöäsi vaan pikemminkin voi ajatella, että olet juuri OAJ:ssä todella kova verrattuna muihin nostoihin ja tuo kovuus ei ehkä sittenkään näy muissa nostoissa. Sama kuin pystyisit tekemään kyykkyhyppyjä valtavilla painoilla pitkään, mutta itse työntö olisi siihen verrattuna jäljessä, asiat voi nähdä monelta kantilta.

No onko täällä näyttöä hyppykyykyn tehosta apuliikkeenä? (En edelleenkään sano etteikö sitä kannattaisi jossain vaiheessa tehdä!)

Kyllä mä uskallan väittää, että pitkälti OAJ:n ansiosta mun lajinomainen voima ja etenkin työnnön tekniikka (eka ponnari, nopea allemeno jne) on kehittyneet. Ja hyöty on suora: pystyn tempaamaan 20-kiloista aika sujuvasti. Varmaan jossain vaiheessa 24-kiloista. Lisäksi sen tuoma hyöty on taatusti suoraan siirrettävissä kahden käden työntöihin. Niiden kehitys on vielä mysteeri mutta kokeilen pian. En sano olevani erityisen kova missään nostossa, käytin vain itseäni esimerkkinä.

Kojak kirjoitti:
Toinen juttu on sitten, ettei minusta voi sanoa jonkun 24kg olevan naiselle sama kuin 40kg miehille, kuulan prosentuaalinen paino nostajan painosta on oleellisempi apuliikkeiden valinnan kannalta kuin nostajan sukupuoli vaikka maailman paras miesnostaja tekisikin 40kg:lla yhtä monta toistoa kuin maailman paras nainen 24kg:lla.

No, jos ajatellaan yleisesti ottaen - että naisten käyttämä naisten paino on noin 60-65 % miesten painosta. Riippuu kai lukuisista asioista jne mutta karkeasti näin. Tästä aiheesta keskusteltiin viimeksi muuten Caestus Challengen alettua ja vääntöä oli silloinkin. Että jos mies tekee 40-kiloisella, naisen pitäisi tehdä sama 32 kg:lla. Ei se nyt ihan niinkään mene. :)

Naisen voimataso on eri luokkaa kuin miehen, se on fakta. Tietysti asioita pitää tarkastella yksilöllisesti, mutta sitten taas toisaalta - kaikkea ei voi katsoa siten. Olipa kyseessä mikä tahansa testi tms (paitsi ehkä Pelastusopiston pääsykokeet) naisille on aina olemassa skaalattu taulukko.

Mun mielestä voidaan siis hyvinkin sanoa 24 kg olevan sama naiselle kuin 40 kg miehelle. Ja 16 kg = 28 kg ja niin edelleen.

Kokeilin taannoin 20 kg tempausta, tein vain 4 minuuttia ja 52 toistoa. Ja 20 kg on siis sama kuin miehille 32 kg. Mutta jos mies tempaa 32-kiloista 70 kertaa (Suomen Hall of Fame), mies on "kova". Jos nainen tempaa 20-kiloista saman verran, se onkin vain lihava? :lol:

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 09, 2009 9:21 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kojak kirjoitti:
Toinen juttu on sitten, ettei minusta voi sanoa jonkun 24kg olevan naiselle sama kuin 40kg miehille, kuulan prosentuaalinen paino nostajan painosta on oleellisempi apuliikkeiden valinnan kannalta kuin nostajan sukupuoli vaikka maailman paras miesnostaja tekisikin 40kg:lla yhtä monta toistoa kuin maailman paras nainen 24kg:lla.


Itseasiassa apuliikkeiden painot ei määräydy sen koommin sukupuolen kuin välttämättä nostajankaan painon mukaan. Enemmän sitä määrittää käytettävä kilpailupaino. Jos tempaan 16 kg:ta, ei samanpainoisista heilautuksista ja yhden käden työnnöistä ole sanottavaa hyötyä tempauksen apuliikkeinä. Sama pätee varmasti tähän hyppykyykkyyn.

Mutta koska kuulakoot on vakioitu, valinnanvaraa ei ihan kauheasti ole. Mun (käytän nyt taas itseäni esimerkkinä koska muista en osaa sanoa) apuliikkeissä käyttämät painot on 20-28 kg. Ehkä 32 kg jossain vaiheessa. Mutta jos nostajan paino määrittäisi apuliikkeissä käytettävän painon, mun pitäisi sitten kaiketi tehdä 40-kiloisella. Koska painan 79 kg. :mrgreen: Ja tuosta määrästä on kuitenkin 20 % rasvaa joten ihan mieheksi mua ei sentään voine laskea.

Eikä nostajan painolla ole kevyissä nostoissa vielä muutenkaan niin merkitystä. 16 tai 24 kg jne - nehän on junioreiden painoja sitten kuitenkin. Tiedän, ettei me olla "ihan" vertailukelpoisia naapurimaan kanssa, mutta silti.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 09, 2009 6:24 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kukka kirjoitti:

Kyllä mä uskallan väittää, että pitkälti OAJ:n ansiosta mun lajinomainen voima ja etenkin työnnön tekniikka (eka ponnari, nopea allemeno jne) on kehittyneet. Ja hyöty on suora: pystyn tempaamaan 20-kiloista aika sujuvasti. Varmaan jossain vaiheessa 24-kiloista. Lisäksi sen tuoma hyöty on taatusti suoraan siirrettävissä kahden käden työntöihin. Niiden kehitys on vielä mysteeri mutta kokeilen pian. En sano olevani erityisen kova missään nostossa, käytin vain itseäni esimerkkinä.
:


No kun olet erityisen kova juuri OAJ:ssä. Täällähän kovat miesnostajat valittelee, etteivät meinaa siinä sulle pärjätä.

Apuliikkeen hyötyä ei voi muuten mitata kuin sillä, missä määrin sen tekeminen ja kehitys siinä vie kisalajia eteenpäin, tosin OAJ on sinulle myös kisalaji.

Tempaus ja kahden käden työntö ovat selvästi OAJ:tä jäljessä. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö OAJ olisi hyvä apuliike niihin, muttei myöskään se, että olet hyvä OAJ:ssä tee siitä hyvää apuliikettä.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 09, 2009 6:50 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kojak kirjoitti:
Tempaus ja kahden käden työntö ovat selvästi OAJ:tä jäljessä. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö OAJ olisi hyvä apuliike niihin, muttei myöskään se, että olet hyvä OAJ:ssä tee siitä hyvää apuliikettä.

Mä en halua tästä muhun liittyvää ketjua nyt liikaa, mutta pakko vastata tuohon vielä, jos vaikka OAJ:n merkitys avautuisi muillekin tässä sivussa. :)

Mun paras tempaustulos on 168 toistoa 16 kg:lla. paras työntötulos 16 kg:lla on 180. Ne siis on oikeastaan aika samoissa. Ei kisatuloksia, mutta kuitenkin. Kahden käden työntöjä en ole aloittanut vielä oikeastaan edes tekemään, joten mulla ei ole olemassa kahden käden työntötuloksia. Mutta enpä tiennytkään, että nuo on laahaavia tuloksia, nyt tiedän. :mrgreen:

Melkein kuka tahansa pystyy tekemään enemmän 1 käden työntöjä kuin tempauksia. Yhden käden työntö on helppo, paljon helpompi kuin tempaus - ei niitä oikeastaan voi verrata suoraan noin. Ja vaikka pystyn työntämään 32-kiloista, en varmasti tempaa sitä ja niin edelleen, eli eivät ole edes vertailukelpoisia siinä mielessä. Työnnöissä painojen lisääminen on huomattavasti yksinkertaisempaa - ei tarvitse huomioda otetta jne. Tämä lienee kaikille selvä asia.

Lisäksi -- luonnollisesti olen kehittynyt 1 käden työnnössä, koska olen tehnyt sitä koko kevään 2-3 pitkää sarjaa päivässä. Tempausta ei pysty edes treenaamaan niin paljoa, harvan kämmenet kestää. Raskas OAJ mahdollistaa mulle raskaampien kuulien tempaamisen turvallisesti, olen siitä varma. Se on samankaltainen (voima, yläasento, mutta myös jalkojen käyttö jne). Lukitukset, olkapäät ja hartiat ei ole mun heikko lenkki, kiitos näiden.

Ehkä pitäisi vaan aloittaa OAJ-ketju erikseen ja jatkaa tätä siellä. Itse en enää tosin taida jaksaa, olen kirjoittanut siitä jo niin paljon.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 107 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com