Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 1:56 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 9:34 am 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
En usko Flower,että sun ensimmäinen tarve olisi jalkojen treenaaminen työnnössä! Sulla on vahvat jalat ja hyvä pomppu(ainakin OAJ:ssä) joten aputreenit menisivät jonnekkin muualla.
Ehkä et tarvitsisi mitään aputreeniä jerkkiin? :shock: Ehkä yläasentoon? Second dipin nopeuteen taikka kuulien alaslaskuun(rentous/kuulien liukuminen suoraan räkkiasentoon).
Mulla itsellä ongelmia kaikissa jutuissa mutta suurimmat puutteet räkissä ja ekassa pompussa :evil:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 10:08 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Marks, yks juttu mikä tuli mieleeni joka vois olla kokeilemisen arvoisen on se, että käyttää nostoremmejä kuulissa jos tekee hyppykyykyä farmarityylillä. Ei oo kovin toiminnallista käyttää remmejä :mrgreen: mut eihän tossa ookaan ideana treenata grippiä..

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 11:21 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Tanko ehdottomasti paras hyppykyykkyyn tai jos sanos en tekis kuulilla... Kokeilkaa vaste.
Pointteja:
-ei oaj:llä pääse sellaiseen tempoon kuin hk:lla. Miksikö, 10min kisa-aika vaatiin nopeatempoista ärsykettä kehytykseen.
-kehittää mm vauhtikestävyyttä, paino sellainen että eka pomppu räjähtävä.
-maitohapon sietoraja nousee, voi myös nostaa oaj:llä , mutta en tekis sitä sitä varten.
-kovatempoisia inttervalleja tarvitaan kehitykseen, sanoi CI mitä tahansa :)
-hyvä hengitys/hapenotto liike ja harjoitus!
-olen tehnyt aina kovavauhtisia inttervallija ja suosittelen sen osa-alueen harjoittamista.
-hk EI ole voiman hankinta liike, tai minä en ainakaan tee sitä sen vuoksi.Joku voi sanoa että kestovoima, mutta se pace :!:
-pace 55-70 /min
-itse lähdin 40 kg ja tavoitteena ensin 100. Aluksi niin pitkään kun tempo ja terävyys hyvä, lepoa 2-3 min ja uusi setti että 100 täynnä. Herkkyys raja tulee aina aiemmin vastaan sarjojen toistuessa ja lyhetessä.
-Kun 150 toistoa menee vaikka kahdessa sarjassa niin tankoon lisää 10-15 kg ja sama rundi seuraavassa treenissä.
-mulla tällä hetkellä 60 kg ja teen sillä 200 asti, niin pitkään että se menee yhdellä seisomisella.
- hk apuja 2-3 krt/vko, pk-jaksoilla. Kisoihin valmistavalla kaudella teen kerran vkossa lähes tappiin.
- kisoihin valmistavalla jaksolla muutenkin apujutut minimiin, vain tarpeellista specifiä.
-ja tietenkin KUUNNELKAA kehoa jos treenistä EI palaudu, jotain täytyy muuttaa, tai laittaa kypärän päähän ja kohti seinää. Mutta tieten tahtoen kroppansa hajottaminen on aika tyhmää...Jotku voi tästäkin nauttia, oma asiansa.
-todellakaan kaikki ei tarvitse hyppykyykkyä ja yms apuja treeneihin, mutta tietyissä harjoitus jaksoissa näen sen tarpeellisena.
-vielä kun hengitys ja verenkierto kehittyy turvallisella avulla niin keho toimii ravitsevammin-> ei vammoja. Kestää taas paremmin työntöä ja tempausta :!:
-ennen satkun päivää tein punnituksen jälkeen 45 kg 2X1min, verenkierron ja hapenotos herättelyyn :!:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 11:36 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Hyvät perustelut Simo K:lta!!
Miten niin jos keho ei palaudu??? :mrgreen:

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 11:36 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kiitos Simo, viimeinkin faktaa. Mun mielestä olennainen asia onkin se, että koska ja kenelle ja missä vaiheessa omaa kehitystä näitä tarvitaan. Siksi väännän aiheesta ... Ilmeisesti loputtomiin. :mrgreen: Mutta - kiinnostavaa ilman muuta.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 5:54 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Mä en kyykkyhyppy-hyppykyykky-ideassa osaa nähdä mitään kv salaliittoa vaan ihan samanlaisen ajatuksen kuin vaikkapa uinnin potkun treenaaminen uimalla kellukelauta käsissä.

Ei siis toisaalta mitenkään vallankumouksellinenkaan idea, mutta lajisuorituksen pilkkominen osiin kyllä useimmiten tehoaa vaikka joku voisi sanoa, että miksei vain ui niin, että normaaliuinnissa potkii niin penteleesti.

Ja, koska työntö pitäisi pyrkiä tekemään mahdollisimman paljon jaloilla, niin sekin tavoite varmaan toteutuu paremmin, jos jalat tuntuvat väsymättömiltä kuin että hyytyvät jossain viiden minuutin jälkeen ja vaistomaisesti alkaa rasitusta siirtää enemmän käsille.

Mutta nämä nyt ovat vain tällaisia iltamietteitä. Joka tapauksessa itse aion tuota koettaa varovasti tehdä ihan senkin takia, että polvet taitavat sietää paremmin kuin syväkyykkyjä. Tai ei ainakaan tänään ole mitään pahoja tuntemuksia eilisestä kokeilusta.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 5:56 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Kojak kirjoitti:
Mä en kyykkyhyppy-hyppykyykky-ideassa osaa nähdä mitään kv salaliittoa vaan ihan samanlaisen ajatuksen kuin vaikkapa uinnin potkun treenaaminen uimalla kellukelauta käsissä.

Paitsi että kellukelaudan ja 120 kilon painon välillä on jo jonkin verran eroa.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 6:19 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
CI tekee 100 työntöä 2x16 kg:lla ilman hyppykyykkytreenejä. Ja kuulemma ilman oikeastaan sen kummempaa 2 k työntötreeniäkään ennen tuota suoritusta. Raskaita 1 k työntöjä sen sijaan paljon. Ja 16 kg on .. no, se on vastaava kuin ehkä jopa 28 kg miehillä.



http://www.youtube.com/watch?v=NkJ_F8X7rNA

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 6:25 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kukka kirjoitti:
Kojak kirjoitti:
Mä en kyykkyhyppy-hyppykyykky-ideassa osaa nähdä mitään kv salaliittoa vaan ihan samanlaisen ajatuksen kuin vaikkapa uinnin potkun treenaaminen uimalla kellukelauta käsissä.

Paitsi että kellukelaudan ja 120 kilon painon välillä on jo jonkin verran eroa.


Kyykkyhypyssä pointti on liikeradan lyhyydessä, itse asiassa jalkojen puolesta moni täällä kirjoittava pystyisi varmaan tekemään sitä paljon isommillakin painoilla, kyykyssähän on ihan ratkaisevaa, onko se syväkyykky, puolikyykky vaiko neljäsosakyykky tai jotain sellaista.

Mutta sinänsä vertauksesi on ihan totta sikäli, että kaippa jalkoja voisi treenata kovilla hyppysarjoillakin, ei se lisäpaino välttämättä ole asian ydin tavoitteen saavuttamiseksi. Oikeastaan kummaa, jos GS-kilpailijat eivät hypi ja loiki.

Luulen, että moni lentispelaaja omaisi hyvät valmiudet työntöön jalkojen puolesta.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 7:59 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Kukka kirjoitti:
Kojak kirjoitti:
Mä en kyykkyhyppy-hyppykyykky-ideassa osaa nähdä mitään kv salaliittoa vaan ihan samanlaisen ajatuksen kuin vaikkapa uinnin potkun treenaaminen uimalla kellukelauta käsissä.

Paitsi että kellukelaudan ja 120 kilon painon välillä on jo jonkin verran eroa.


Niin, no on lajeissakin hieman eroa.. :roll:

Samaa mieltä Kojakin kanssa noista suoritusten osittamisista.

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 8:39 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Juha R kirjoitti:
Samaa mieltä Kojakin kanssa noista suoritusten osittamisista.

Lajiliikkeen osittaminen erilaisiksi apuliikkeiksi on varmasti hyvä, en mä sillä sanokaan. Mutta mietin vaan sitä, missä vaiheessa näihin yksityiskohtiin kannattaa alkaa panostaa. Onko perustekniikkakaan vielä riittävä? Eli kannattaako treenata yksittäisiä osia, jos se kokonaisuuskaan ei ole hallussa?

Marty Farrell - painaa ehkä 70 kg, tekee kyllä hyppykyykkyjä nyt, kun hän nostaa kolmekakkosia. Gregor Sobocan nosti juuri 82 työntöä Latviassa kolmekakkosilla. Tekee varmaan hyppykyykkyjä nyt, mutta tässä puhutaankin kundeista jotka nostavat hyviä tuloksia 32 kg:lla. Kevyillä eivät tehneet vielä. Jos liikerata ei ole hallussa 24 kg:lla, onko hyötyä näistä apuliikkeistä, vai pitäisikö sittenkin vaan laittaa enemmän paukkuja itse työnnön opetteluun?

CI on valmentanut Ken Blackia maaliskuusta saakka. Ken tekee nyt 80 työntöä 2 x 28 kg:lla ilman ainoatakaan hyppykyykkyä, ja tähän luonnollisesti siirryttiin vain 24 kg työntöjen kautta. Plus 1 k työntöjä 36-40 kg:lla.

En nyt väitä että yhden käden työntö kattaisi kaikkea, mutta jostain kumman syystä pystyn esimerkiksi itse tekemään 10 minuuttia 1 k työntöjä 24 kg:lla (miehille 40 kg) yhdellä käden vaihdolla ja noin 80 toistoa suhteellisen helposti. Tämän treenin ansiosta uskallan väittää, että toistot kahden käden työnnössä eivät ole mulle superhankalia - koska oivallan työnnön tekniikan työntöharjoittelujen ansiosta.

Tietenkin 2 k kanssa pitää tehdä töitä räkin ym eteen vielä paljon, mutta noiden OAJ-treenien ansiosta mun ei ehkä tarvi siihen pomppuun enää kiinnittää superpaljon huomiota. Tai ainakaan 2x16 kg:n kanssa hakea siihen lisäpaukkuja hyppykyykyistä. Koska osaan sen. Osaan käyttää jalkojen voimaa siihen että vien painoja pään päälle.

Näkisin, että hyppykyykyt ovat ehkä sittenkin vähän kuin kirsikka kakun päälle. Kun kakku on valmis, voidaan kuorruttaa ja korjata ja parantaa. Mutta jos se on vielä leipomattakin, mihin se kirsikka laitetaan? :o

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 9:26 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
marks kirjoitti:
Kukka kirjoitti:
Juha R kirjoitti:
Samaa mieltä Kojakin kanssa noista suoritusten osittamisista.

Lajiliikkeen osittaminen erilaisiksi apuliikkeiksi on varmasti hyvä, en mä sillä sanokaan. Mutta mietin vaan sitä, missä vaiheessa näihin yksityiskohtiin kannattaa alkaa panostaa. Onko perustekniikkakaan vielä riittävä? Eli kannattaako treenata yksittäisiä osia, jos se kokonaisuuskaan ei ole hallussa?

....

Näkisin, että hyppykyykyt ovat ehkä sittenkin vähän kuin kirsikka kakun päälle. Kun kakku on valmis, voidaan kuorruttaa ja korjata ja parantaa. Mutta jos se on vielä leipomattakin, mihin se kirsikka laitetaan? :o


Siis kenestä nyt puhutaan? Yleisesti?

Tarkoitan yleisesti, kyllä. Mä seuraan noin 40 treenilokia nykyään ja sitä mitä ihmiset tekevät ja miten menevät eteenpäin, perustan ajatukset pitkälti sille. Luen kaikkien treenit ja seuraan kehityksen. :)

marks kirjoitti:
Ja miksei 16kg:lla tekevä voisi tehdä 16kg:lla hyppykyykkyjä? Samalla lailla sitä pomppua saa paremmaksi siinä omassa tasossa. Ei apuliikkeet ole mikään 32kg:lla tekevien yksinoikeus mun mielestä. Voi olla että joku pääsee eteenpäin ilmankin, en väitä etteikö voisi, mutta voi noista olla apuakin.


Ei se ole kenenkään yksinoikeus. :mrgreen: Mutta se, onko 24-kiloisten kanssa todellista tarvetta, on eri asia. Martyn esimerkki on hyvä sikäli, ettei mies ole mikään iso, mutta päässyt pitkälle ilman hyppykyykkyjä ja vain opettelemalla hyvän tekniikan. Ja kun hän nyt tekee hyppykyykkyjä, painoa on niskassa kaiketi noin 130 kg.

Tottakai kuka tahansa voi tehdä hyppykyykkyjä 16 kg:lla. Miksei? Mutta jos tämän apuliikkeen painot on samat tai vähemmän kuin itse lajiliikkeen .. miksei vaan tehdä lajiliikettä? Ei kyse ole yksinoikeudesta, vaan siitä milloin mitäkin apuliikettä oikeasti tarvitaan.

Ja jos halutaan että hyppykyykystä on hyötyä, käsittääkseni painoa pitää olla paljon. Ja kun painoa on paljon ja työnnön tekniikka on vielä haussa, onko olemassa riski että raskaat nostot pilaavat koko homman? Selvinnee vain kokeilemalla.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 9:46 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kukka kirjoitti:
En nyt väitä että yhden käden työntö kattaisi kaikkea, mutta jostain kumman syystä pystyn esimerkiksi itse tekemään 10 minuuttia 1 k työntöjä 24 kg:lla (miehille 40 kg) yhdellä käden vaihdolla ja noin 80 toistoa suhteellisen helposti. Tämän treenin ansiosta uskallan väittää, että toistot kahden käden työnnössä eivät ole mulle superhankalia - koska oivallan työnnön tekniikan työntöharjoittelujen ansiosta.

Tietenkin 2 k kanssa pitää tehdä töitä räkin ym eteen vielä paljon, mutta noiden OAJ-treenien ansiosta mun ei ehkä tarvi siihen pomppuun enää kiinnittää superpaljon huomiota. Tai ainakaan 2x16 kg:n kanssa hakea siihen lisäpaukkuja hyppykyykyistä. Koska osaan sen. Osaan käyttää jalkojen voimaa siihen että vien painoja pään päälle.


Yhden käden työntö on varmasti hyvä (apu)liike, mutta jos miettii miksi se sitä jalkojen kannalta on, niin ainoa mieleen tulevan syy on se, että 1*24kg saattaa pakottaa käyttämään enemmän jalkoja kuin 2*12kg eli käsi väsyy pahemmin OAJ:ssa kuin kahden käden työnnöissä, jos ne tekee väärin. Mutta, sehän ei poista tosiasiaa, että keho käsittelee kumminkin samaa määrää painoa eli jaloille ei saada sinänsä mitään ylimääräistä rasitusta OAJ:lla vaan pikemminkin painon määrä on pienempi.

OAJ:n tehosta apuliikkeenä ei ole kohdallasi mitään selkeää näyttöä ; ei voida mitenkään osoittaa, että olisit pystynyt juuri sen avulla parantamaan tempaustasi tai kahden käden työntöäsi vaan pikemminkin voi ajatella, että olet juuri OAJ:ssä todella kova verrattuna muihin nostoihin ja tuo kovuus ei ehkä sittenkään näy muissa nostoissa. Sama kuin pystyisit tekemään kyykkyhyppyjä valtavilla painoilla pitkään, mutta itse työntö olisi siihen verrattuna jäljessä, asiat voi nähdä monelta kantilta.

Toinen juttu on sitten, ettei minusta voi sanoa jonkun 24kg olevan naiselle sama kuin 40kg miehille, kuulan prosentuaalinen paino nostajan painosta on oleellisempi apuliikkeiden valinnan kannalta kuin nostajan sukupuoli vaikka maailman paras miesnostaja tekisikin 40kg:lla yhtä monta toistoa kuin maailman paras nainen 24kg:lla.

Mutta kaikesta huolimatta OAJ varmasti on hyvä liike tukemaan muitakin nostoja. Itse näkisin syyksi siihen pikemminkin otevoiman ja lukituksen paranemisen, koska voi käsitellä pitkään raskastakin kuulaa melko aerobisesti kuin jalkojen vahvistumisen.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 9:57 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: To Huhti 30, 2009 10:46 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Mars
Guys,

I'm going to let you in on a little not so secret. Kukka was here for a week. She did double work. Her technnique with the doubles looked better than any Finn I've seen to date in the comps. She is powerful and her lockouts are solid.. It wouldn't take her long to quickly work up to 10 min sets with the 16s and probably 100 reps. Why? Because, she has developed a solid first bump and connection through the one arm jerk. She has gotten used to holding weight in her hands (24kg or 28kg) for long durations at times. This type of conditioning cannot be ignored. Furthermore, she has strengthened her lockouts with a heavier weight that would make 16kg or even 20kg feel light for doubles.

And yes, argue all you want 24kg and 40kg are not equivalent. They are closer than anything else in terms of increments. Go back and pick up your copy of supertraining, this isn't an exact science in terms of numbers. There are variables. For example, in terms of leg power it probably isn't quite equivalent, but in terms of the extensor muscles (like hands, wrists, elbows ect) it is probably equivalent or more.

So, keep arguing with her. She's been coached consistently by someone who has coached several athletes in the states to higher numbers with the double jerks.

CI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 08, 2009 10:11 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: To Huhti 30, 2009 10:46 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Mars
Most guys have enough power in their legs for 24s. It's when they move to the 28s for higher reps or 32s that they need more "power endurance" in their legs. Some guys don't need them at all . I hardly ever see them in Gregor's log and you saw what he did in Latvia. He's not exactly huge in the quadricep area.

I can tell you that leg power isn't the limiting factor until you move to 28s at 10rpm. Then for some it is the limiting factor. Most folks need more jerk technique work.

Marty Farrell didn't start doing them until he started working more with the 32s. Marty was never superstrong.

Are they bad? No. But, you've got limited time and energy. My opinion is that the time in energy be put into bettering your technique first. That technical improvement will come through the OAJ for some and more reps with the doubles.

Jump Squats as I've seen them done are 100+ kg..signficantly heavier than the weight actually being jerked. I've got access to logs and such of our athletes. I see what works and what doesn't. I had an athlete integrate js and he couldn't recover. He dropped them and his numbers went up. He simply wasn't ready to handle the volume and they hurt and didn't help.

CI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 112 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com