Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Su Kesä 02, 2024 10:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Syys 13, 2009 3:26 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
En tiedä mitä tuohon oikein sanoa. Molempi parempi.

Minun käsityksen mukaan kaikki naiset eivät pysty tekemään rintavarustuksensa puolesta kunnollista kahden kuulan räkkiä tai edes laskemaan kuulia mukavasti alas. Jos kilpailtaisiin kahden kuulan työnnössä, niin se siis rajaisi osan kilpailevista naisista pois. Minusta se ei olisi hyvä asia.

Toisaalta taas sitten kahden kuulan työntö olisi oikein oiva kisaliike niille, joilla ei tällaista fyysistä rajoitetta ole.

...Jos pitäisi jotain mieltä olla, niin en toivoisi yhden käden työntöä korvattavaksi kisoissa kahden käden työnnöllä, mutta omana juttunaan voisi olla ok vähän LC:n tapaan.

_________________
Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 13, 2009 4:52 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
En sano että naisten pitäisi nostaa kisoissa 2 kuulalla,mutta syy etteivät voi olisi se että anatomia olisi heillä nostoja vastaan ,ontuu :!: Eihän kaikki miehetkään saa kyynärpäitä lonkille ja sitten vielä kiellettiin vyökosketus [smilie=11.gif] . Onhan heilläkin anatomia nostoa vastaan,mutta ainoa asia jota tehtiin oli että sitä vaikeutettiin vielä lisää :evil:
Sanottiin vaan että eivät sovi lajiin tai sitten pitää vain sopeutua :evil:
Samat notulit voisi lyödä naisille ja "dolly partoneille" sanottaisiin että tough lack :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2009 6:00 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Mä olen rintava nainen ja mulle ainakin 2 kuulan räkki sopii paremmin kuin yhden kuulan. Mulla on lyhyet kädet ja etuvarustuksen takia mulla ei ole mahdollisuutta saada kyynerpäitä lonkkaluille, ne eivät yksinkertaisesti yltä sinne asti. Ja jäykkä selkä ei mahdollista taivutusta. Mulla rintakehä ja rinnat toimivat tukena räkissä. [smilie=1.gif] Kukka on nähnyt mun 2 kuulan räkin ja voi kommentoida.

Mielummin kaksin kuin yksin :mrgreen:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2009 7:20 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Varmaan makuasia ja riippuu daamista. Rouvalla kyllä sujuu.

Mitä tuohon alkuperäiseen asiaan tulee, kuvittelisin, että venäläisten näkökulmassa on kyse junioreista - ei siitä, mitä aikuiset ihmiset tekevät tai pystyvät tekemään. En itsekään tiedä, onko terveellistä kasvavalle tytölle pitää sylissä/rinnan päällä 2x12 tai 2x16 kg kuormaa.

Yhden käden työntö on WKC:n kompromissi, ja on se mun mielestä parempi kuin pelkkä tempaus.

Latviassa on tänä syksynä naisille 1 k LC-kisat (5 min) joten ilmeisesti siellä ollaan pikkuhiljaa ottamassa 1 käden työntöjä kuvioon. Ventspilsissä oli demo tuosta 1 k LC:stä ja sitä oli tekemässä kaksi latvialaista, norjalainen ja minä.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2009 7:35 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
marks kirjoitti:
Mä en usko lainkaan tuohon venäläisten juniorien parasta ajattelemiseen. Siellä aikuisille naisillekaan edes yhden käden työntö ei ole ollut ok. Mä uskon että perinteisen mahchokulttuurin takia naisten ei haluta tekevän noita, en usko tuollaiseen terveysnäkökulmaan :) Esim. Svetlana kertoi pitkään etteivät naiset saa tehdä muuta kuin tempausta, ja oli siitä kauhuissaan. Nyt kun on kokeillut, pitää siitä todella paljon.

Voipi olla. Ei naisten 24 kg tempauskaan ole "naisten parhaaksi", vaan siksi ettei pamppuhousuja yksinkertaisesti kiinnosta.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 19, 2009 9:48 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Jos naisilla olisi 2käden työntö, niin tulokset olisivat musta tasapuolisemmat miesten tulosten kanssa.

On ihan eri levätä räkissä 12kg kuulalla, kuin 2x12kg.
Ja raskain/kivuliain osuus verrattuna 1k työntöön, on se ettei kättä pääse vaihtamaan 5min. kohdalla. Mulla ainakin tuo 12kg alkaa siinä 7min. kohdalla painamaan kämmeneen todella tuskaisesti. Viimeiset 2min. menee niin, että pikkurilli ja nimetön ovat täysin tunnottomina.
Tämä kipu syö voimia sen verran, etten saa kahden käden työntöjä edes puolta 1k ennätyksestäni.

marks kirjoitti:
No, nyt kun meillä on kokemusta noista yhden käden työnnöistä, niin onko foorumin naisten mielestä oikeasti syytä olla tekemättä 2 kuulan työntöjä kisossa, siis naisten sarjassa?

Musta naisten pitäisi saada valita, tekeekö 1k työnnön, joka olisi 1/2pistettä/reps, vaiko 2k työnnön josta saisi miesten mallin mukaisesti kokonaisen pisteen. Näin rinnat tai niiden olemattomuus eivät olisi esteenä osallistumiselle.
Sitäpaitsi kaikkien fysiikka ei vaan sovi joihinkin lajeihin... Rotevasta suuriluisesta ihmisestä ei saa maratoonaria jne. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 19, 2009 10:01 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 3:59 pm
Viestit: 442
Paikkakunta: Jokioinen
Mä en kyllä menisi heti teilaamaan tuota venäläisten vain tempaus naisille ajatusta. Siellä on kuitenkin urheilufysiologiassa todella pitkät perinteet ovat varmaan tutkineet naisiakin. Jos miehillä roikkuisi kulkuset samassa paikassa kuin naisilla rinnat, suositus voisi olla samansuuntainen...

_________________
Богатырь


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 6:54 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Nyt, joidenkin 2x16 työntötreenien jälkeen sanoisin, että ainakin tekniikan oppiminen saattaa naisille olla haastavampaa kuin miehille. Toisin kuin ajateltiin, varsinainen räkki ei välttämättä olekaan se suurin ongelma.

Haasteeksi tullee kuulien pudotusvaihe ylhäältä alas räkkiin. Tavoite olisi kuitenkin saada kuulat liikkumaan suoraan ylhäältä alas nopeasti, ilman sitä että käännetään ja koitetaan saada rata "kiertämään rinnat ulkokautta". Tuo luonnollinen kiertoliike väsyttää käsiä ja hidastaa, mutta rohkea pudotus taas "pelottaa" ja saattaa osittain jopa sattua.

Itse räkissä oleminen ei sikäli välttämättä ole suurin ongelma, siinähän nostaja saa suurinpiirtein itse määritellä sen paikan, missä kuulat pitää. Mutta sitten, kun halutaan tehdä liike nopeasti ja räjähtävästi, on uskallettava pudottaa ne suoraan alas. Uskaltaminen vaatii ainakin mulla todella keskittymistä, koska yritän luonnostaan väistää ja vältellä pudottamasta rinnalle mitään.

Kiertoliikkeenkin voi tehdä, mutta väittäisin melkein, että sen kanssa liikkeestä ei koskaan tule teknisesti hyvää. Tai ainakaan sillä tavalla ei pysty tekemään nopeasti.

Ymmärrän, että joillekin naisille 2 käden työntö voi epämiellyttävyydessään olla jopa mahdoton, enkä itse ainakaan rohkenisi ihan teinityttöjä laittaa opettelemaankaan. Puhumattakaan siitä, että 2 k työnnöstä tulisi naisille "pakollinen" kisasuoritus.

Toisaalta; olen kokeillut vasta alle 10 sarjaa - mutta tämä on tähänastinen havaintoni niistä.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 8:02 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
marks kirjoitti:
Uskon että tuolla kiertoliikkeellä saa olkapäänsä ja käden muut osat myös pitkässä juoksussa rikki tehokkaasti.

Kädet ja ranteet on muutenkin merkittävä tekijä 2 käden työnnössä, kuten nyt lajissa ylipäätään. Sanoisin, että 2 käden työnnöissä tulee vielä isompaan rooliin se, että on tottunut pitämään kuulia käsissä pitkän aikaa. Ei kovin tyypillistä.

Ehkä senkin takia voi olla hyvä aloittaa 1 käden versiosta, totutella kuulan kannatteluun laskematta sitä maahan. En tee tästä aikasarja-ketjua, mutta pitkillä sarjoilla oppii ja tottuu tuohon kenties parhaiten.

Vaikka nämä kaksi liikettä eivät täysin vastaakaan toisiaan - 2 k työnnön ollessa huomattavasti haastavampi kuin 1 k versio - tuo tottumiskysymys jo yksi perustelu sille minkä takia suosittelisin yhdellä kädellä ensin.

Tietenkään en voi sanoa tehneeni 2 k työntöjä vielä paljon, mutta suht' vahva tausta yhden käden työnnöistä on ilman muuta eduksi tässä niin allemenon, pompun jne jne kuin juurikin tuon kannattelun kohdalla.

Yllätyksenä ei tullut se, miten raskasta on pidellä painoja ilman mahdollisuutta käden vaihtoihin, vaan juuri se rasittavuus käsille. 6 minuuttia (ja noin 50+ toistoa) 2x16-kiloisilla onnistuu suht' helposti, mutta heikoimmaksi lenkiksi ei osoittautunutkaan mikään ominaisuus; vaan juurikin kädet.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 8:17 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 3:59 pm
Viestit: 442
Paikkakunta: Jokioinen
"Haasteeksi tullee kuulien pudotusvaihe ylhäältä alas räkkiin. Tavoite olisi kuitenkin saada kuulat liikkumaan suoraan ylhäältä alas nopeasti, ilman sitä että käännetään ja koitetaan saada rata "kiertämään rinnat ulkokautta". Tuo luonnollinen kiertoliike väsyttää käsiä ja hidastaa, mutta rohkea pudotus taas "pelottaa" ja saattaa osittain jopa sattua."

Tämä on minun ymmärtääkseni juuri se syy, minkä takia venäläiset eivät niitä tee. Naisten seiväshyppyyn ja mäkihyppyyn en näe vastaavaa fysiologista rajoitetta. Venäjällä ja eritoten Neuvostoliitossa tutkittiin luonnontieteen/lääketieteen aihepiirin asioita kunnolla empiirisesti.

Yksi kuvaava esimerkki tästä on esimerkiksi Venäjällä sanomalehdissä ja radiossa annettavat avaruussää ennustukset (ja vaikutus ihmisen fysiologiaan), jonka esim suomalalainen Venäjän kaupan konkari ja kirjailija tuomitsi naureskellen humpuukiksi. Mies edustaa kansakuntaa, josta kukaan ei ole koskaan ollut avaruudessa...

_________________
Богатырь


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 8:51 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
spolk kirjoitti:
Tämä on minun ymmärtääkseni juuri se syy, minkä takia venäläiset eivät niitä tee. Naisten seiväshyppyyn ja mäkihyppyyn en näe vastaavaa fysiologista rajoitetta. Venäjällä ja eritoten Neuvostoliitossa tutkittiin luonnontieteen/lääketieteen aihepiirin asioita kunnolla empiirisesti.

Joo, kuulat tulevat alas lujaa - en tosin tiedä kuuluuko niiden pudota niin rajusti; mutta sitten taas iso "vastaan meneminen" tai hidastaminen pehmentää liikerataa liiaksi ja siitä tulee löysä. Ei se lepo siis, vaan se että miten pudottaa kuorma tuosta alas ilman, ettei rintoihin satu? Toki, käsivarret on välissä mutta sinnepä liiskautuvat.

Huom: kaikilla tätä ongelmaa ei ole, ei esim. minulla toistaiseksi mitään kipuja tai ongelmiakaan. Todellisuushan selviää vasta lukuisten sarjojen jälkeen ja ehkä jopa vasta vielä raskaammilla paremmin? Kahden käden LC vasta mielenkiintoinen onkin. Hmm. Tiedän kyllä useita amerikkalaisnaisia, jotka tekevät 2 k työntöjä ja ovat hyviäkin.

Katselin tätä ja kuvittelin nostajille rinnat (kuulostaapa järkevältä). :o



http://www.youtube.com/watch?v=7FsdTaAcLeA

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 9:42 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Mielenkiintoinen keskustelu :!:

Mä olen taas varmaan blondi, kun en ymmärrä...

Mun mielestä kuulat ei tule rinnoille, käsivarret tulee. No tosin mä en ole tehnyt läheskään tollaisia sarjoja kuin Kukka. Ja ehkä multa puuttuu kyseinen luontainen suojelurefleksi tai sitten mä olen Karaten aikoina oppinut pois siitä? Ei mulla ole koskaan kuulien kanssa ollut rintakehä mustelmilla, kun taas Karate aikoina, se oli aina 8)

Ehkä Kukan mainitsemat naisten ongelmat tulee esiin pitkissä sarjoissa?

Ja mä yritin kanssa kuvitella videoon miehille rintoja... [smilie=1.gif] normaalia :?: tuskin :lol:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 10:35 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Rouva kirjoitti:
Mun mielestä kuulat ei tule rinnoille, käsivarret tulee.

Juu, mutta se koko paino tulee joka tapauksessa. Jos tarkoitus on saada tehtyä liike nopeasti ja räjähtävästi, kuulien pitää olla lähekkäin rinnan päällä, ja liikkua suorana ylös vähän kuin putkessa; ei siis niin että tarvitsee kiertää tai kaartaa sen enempää ylä- kuin räkkiasennossakaan. Ja silloin liikerata lähtee rinnoilta ja päättyy siihen; vaikka käsivarret onkin välissä. Sama se, mikä rinnan/rintojen päällä on, sama paino siinä on kuitenkin.

Mulla itsellä on tutkimukset vielä kesken joten en missään nimessä voi vielä puhua kuin omasta puolestani ja hiukan arvailla asioita.

En olisi edes välttämättä tajunnut tätä itse vielä, mutta Jani katsoi mun videon ja sanoi tuosta pudotusvaiheesta tuon "kiertoasian". Sen jälkeen olen alkanut tutkia asiaa.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 11:14 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
En ole ihan varma, koska kokemusta on niin vähän. Mutta mulla on sellainen fiilis, että rintalihaksia jännittämällä pystyy myös vaikuttamaan pehmentävästi. Rintalihakset jää kyllä ihan liian vähälle normi GS:ssä, siksi tarttis tehdä penkkiä... JMO :o

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 01, 2009 11:29 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Lähinnä mietin sitä, voisiko muodot vaikuttaa siten, että ns. "täydellinen tekniikka" on mahdoton toteuttaa. Olen ilman muuta 2 käden työntöjen kannalla, mutta suhtaudun kuitenkin varauksella. Mm. Anzuppihan tekee 2 k työntöjä helpon näköisesti jne - ei siinä välttämättä mitään ongelmaa ole ollenkaan. Aina on mahdollista, että vain minä olen se ongelma.

Jos olisin ostanut esim muutaman desilitran implantit tuohon eteen, en varmasti raaskisi tehdä 2 k työntöjä. [smilie=0.gif]

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com