Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Huhti 26, 2024 3:33 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: La Marras 14, 2009 5:44 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Juha kirjoitti:
marks kirjoitti:
Mielestäni sulla olisi rinnakkaisesti mahdollista ottaa 2x16, 1x20 ja 2x20 jerkkejä. Tai jopa LC:tä, riippuu mihin nyt tähtäät.

2x20 olisi voimatreeniä, 1x20 sisäänajoa ja 2x16 lajitreeniä.

Siis sun kysymykseen, molemmat. Miten jaat ne ja painotat, en osaa sanoa, riippuu varmaan kumpi kulkee paremmin, tai ehkä niitä painotuksia voi vaihdella?

Ja, ei olisi varmaan huono ottaa 2x12:lla pitkää sarjaa? Vaikka LC:llä tai työnnöillä. Tai yhden käden tempauksia 12kg:lla. Oletko testannut 12kg:lla biatloni tai LC maksimit?


Samaa mieltä. Pääpaino nostaa 2 x 16 kg toistot 50:stä 100:aan.


Tämä on just se kohta joka mulla ei vielä mene jakeluun. Ehkä tuo pitää vaan kokeilla ja kokea. Tähän mennessä jos olen keskittynyt 16-kiloisiin, niin painavammat kuulat ovat sen jälkeen tuntuneet tosi painavilta. Siirtovaikutus ei kauheasti tunnu eri painojen välillä kun ei ole niitä perusvoimatasoja mistä ammentaa.

En ole kokeillut maksimeita 12-kiloisilla, kun ei ole kuulaparia. Vuosi sitten taisin tehdä 70 työntöä jollain virityksellä, mutta se ei tainnut olla maksimiveto silloinkaan. En usko että 100 olisi ongelma nyt. Tietysti se pitäisi kokeilla. Ja tempauksen voinkin kokeilla..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: La Marras 14, 2009 5:50 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Mulla ei voima ole ongelma,mutta kun se voima yleensä loppuu 5-15 toiston kohdalla ja sen jälkeen sarja loppuu jollei osaa ottaa voimaa oikeista lihaksista ja tästä syystä mulla pääpaino treeneissä 16 kiloisissa kuulissa tavoitteena 100/200 toistoa. Samalla jonkinverran treeniä myös 20-24 kiloisilla kuulilla jotta totuus ei unohtuisi ja hermosto saisi erilaista ärsykettä :wink:

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Su Marras 15, 2009 10:44 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Jani kirjoitti:
Juha kirjoitti:
marks kirjoitti:
Mielestäni sulla olisi rinnakkaisesti mahdollista ottaa 2x16, 1x20 ja 2x20 jerkkejä. Tai jopa LC:tä, riippuu mihin nyt tähtäät.

2x20 olisi voimatreeniä, 1x20 sisäänajoa ja 2x16 lajitreeniä.

Siis sun kysymykseen, molemmat. Miten jaat ne ja painotat, en osaa sanoa, riippuu varmaan kumpi kulkee paremmin, tai ehkä niitä painotuksia voi vaihdella?

Ja, ei olisi varmaan huono ottaa 2x12:lla pitkää sarjaa? Vaikka LC:llä tai työnnöillä. Tai yhden käden tempauksia 12kg:lla. Oletko testannut 12kg:lla biatloni tai LC maksimit?


Samaa mieltä. Pääpaino nostaa 2 x 16 kg toistot 50:stä 100:aan.


Tämä on just se kohta joka mulla ei vielä mene jakeluun. Ehkä tuo pitää vaan kokeilla ja kokea. Tähän mennessä jos olen keskittynyt 16-kiloisiin, niin painavammat kuulat ovat sen jälkeen tuntuneet tosi painavilta. Siirtovaikutus ei kauheasti tunnu eri painojen välillä kun ei ole niitä perusvoimatasoja mistä ammentaa.

En ole kokeillut maksimeita 12-kiloisilla, kun ei ole kuulaparia. Vuosi sitten taisin tehdä 70 työntöä jollain virityksellä, mutta se ei tainnut olla maksimiveto silloinkaan. En usko että 100 olisi ongelma nyt. Tietysti se pitäisi kokeilla. Ja tempauksen voinkin kokeilla..


Tietysti harjoitus voi olla Ryabchenko tyylinen, eli ekana se 2 x 20 sarja ja sitten päävolyymi 2 x16 sarjoilla
Tai niin että yksi harkka erikseen vain 2 x 20 ja muut avut ja muut 2-3 harkaa 2 x 16 painotuksella.

Hyppy 16 -> 20 vastaa samaa kuin 24 ->30. Se on iso hyppy.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2009 8:56 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
marks kirjoitti:
Tässä voisi kysyä itseltään, mitä neuvoisi lajia oppimaan haluavalle aloittelijalle? En itse pystyisi kehoittamaan ketään aloittamaan ekoja kisoja 32kg:lla, tai edes treenaamaan tai hankkimaan moisia painoja. Sanoisin perustekniikan opettelun jälkeen että "katso ensin mitä saat tehtyä 16kg:lla", jos siis olisi tällainen tilanne että ohjastaisin jotain märkäkorvaa lajin saloihin ja hän kuuntelisi mitä sanon, mikä on toki vähän kaukaa haettua.:)

Valmentajanäkökulmasta pitäisi varmistaa että ihmisellä on turvalliseen nostamiseen kelpo tekniikka, ja joku kyky liikuttaa painoja pitkän aikaa, eli jonkinlainen voimakestävyystaso tai vastaavaa. Vasta sitten kun nuo kulkisivat, otettaisiin isompaa painoa käyttöön pikku hiljaa. Ja tämä oli tausta sitten voimanosto, painonnosto, paini, pyöräily, karate, MMA, salibandy tai golf. Lajitaito ei siirry toiseen lajiin, vaikka henkilö olisikin alkuperäisessä lajissa kuinka hyvä tahansa.

Tämä oma näkemykseni, IMO, JMO, kyllä te tiedätte.


Niinpä. Samaa mieltä.

Nöyrtyminen isoita painoista johonkin 16 kilon kuulaan on niiin pirun vaikeaa, mutta kun itse se pystyin tekemään,niin tuli nopeasti mukava tulospyrähdys. Yksi mun vanha opiskelukaveri on innostunut kuulailista ja mä luulisin, että tämä tyyppi vois jopa uskoa mitä mä neuvon hänelle :shock: 8)

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2009 9:11 am 
Poissa
GS-professori

Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 5:13 pm
Viestit: 399
Vlasovin mainiosta kirjasta:

"From the strength of legs depend on results in the snatch and jerk. Hands are sort of straps."
My trainer said: "Turn off the elbows (arms)!" -Vlasov-
тренером кратко: "Выключи локти (руки)!" -Власов-

Vaikka ko. teksti koskee painonnostoa levytangolla, niin samat fysiikan lait koskevat myös GS:ää.

_________________
http://caestuspalestra.wordpress.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ti Marras 17, 2009 9:30 am 
Poissa
Painovoima paras voima

Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 1:51 pm
Viestit: 88
marks kirjoitti:
caestus kirjoitti:
Vaikka ko. teksti koskee painonnostoa levytangolla, niin samat fysiikan lait koskevat myös GS:ää.


Ja eikö painonnostokin aloiteta tekniikan opettelulla harjanvarsilla tai muilla keveillä painoilla, vaikka olisi kuinka voimailutaustaa?


Liikerata opetellaan usein kepillä.

Nostotekniikan oppimiseen vaaditaan kuitenkin vastus (=paino). Alkuun riittää pieni, mutta kyllä sitä aika nopeasti nostetaan "riittäväksi". Kokeneiden voimailijoiden kanssa mennään muutaman reenikerran jälkeen yleensä "maksimiin". Siitä palataan sitten alaspäin ja aletaan jauhaa tekniikkaa riittävän isolla painolla.

_________________
Tähtäimessä hyvä sijoitus GS:n Hämeen piirinmestaruuskilpailuissa vuonna 20**


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 6:46 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kun selailee harjoituspäiväkirjojen alkusivuja, huomaa miltei poikkeuksetta mielenkiintoisen seikan: Ne, jotka tänä päivänä kiertävät kisoja, ovat aloittaneet treenaamisen melko raskaalla kuulalla ja lyhyillä sarjoilla. On tehty "Pavelia" tms 24-32kg kuulalla ja siitä sitten siirrytty GS:n myötä kevyempiin. Oikeastaan kukaan miehistä ei ole lähtenyt liikkeelle vain 16-kiloisella.

Hätäistiä johtopäätöksiä yllä olevasta ei pidä tehdä, koska raskas kuula alussa saattaa kertoa myös kovasta asenteesta, mutta silti pistää mietityttämään, että "väärin päin" eteneminen kuulien painon suhteen on toiminut. Olisiko kuitenkin niin, että ensin on hyvä kehittää tietty perusvoima ja sen päälle GS-kestävyys kuin yrittää kehittää niitä rinnan?

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 7:45 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Mullakin oli harhaluulo että isoilla kuulilla saisi hyvin tuloksia [smilie=11.gif] .Jos lähtisin tällätiedolla alusta niin tekisin pitkiä sarjoja 16kg:llä ja välillä sekaan lyhyitä painavempia sarjoja 20-24-28kg:llä :!: Parhaiten ovat kehittyneet ne jotka ovat pystyneet treenaamaan pitkiä sarjoja :!:
Mutta kehittyäkseen EI ole pakko tehdä pitkiä kovia sarjoja jatkuvasti :idea: Tai ainakin niitä kannattaa tehdä kevyemmillä kuulilla,jottei menisi jumiin :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 7:47 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Erittäin monella on jo salitaustaa ja perusvoima GS:sää ajatellen kohtuullisen hyvä :!:
Lajikunto (specific endurance) pitää hakea pitkillä sarjoilla :!:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 8:17 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mun kisakuulavalikoiman vanhin pari taitaa olla juuri kolmekakkoset ja samoin taitaa juuri niiden päällä olla paksuin pölykerros :D

Mä olen käynyt tätä samaa painia itseni kanssa viime päivät, eli koska olen valmis siirtymään ylöspäin. En vain koe olevani nostajana siihen kypsä, niin paljon on vielä opittavaa viime kisankin perusteella.

Tällä hetkellä uskon ainakin itse siihen, että perustyö tehdään köykäisillä (70-75%), kisapainollakin säästellen (20%) ja ylipainoisilla jo tosi harvoin (5-10%). Saas nähdä kuinka pitkälle se kantaa.

Mut mä kun olen kestävyysurheilija eetokseltani, niin mulle toi toimii. Sielultaan voimanostaja tai bodari varmaan tarvii päälle eri ärsykkeet. :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 8:41 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Heikki,toi pitää varmaan paikkansa.Mut GS ON KESTÄVYYSLAJI :!:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ma Touko 24, 2010 1:56 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Mulla sama kuin Marksilla, ajattelin että noh, nää 24-kiloiset on mulle nyt liian raskaita mutta muutaman kuukauden päästä ei enää. Se oli puoltoista vuotta sitten. Nyt treenaan pääosin 20-kiloisilla :mrgreen:

Mutta mitenkä sitä kunnolla tajuaisi, jos ei itte kantapään kautta opi mikä toimii ja mikä ei?

Ja tosiaan, kukapa foorumin nykyisestä GS-porukastakaan vielä 4-5 vuotta sitten tiesi paljoa enempää kahvakuulista kuin Pavelin voimapainotteiset jutut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ma Touko 24, 2010 7:05 am 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
Eka kuula oli 17kg tiivitaavi. Alkuun treeneihin sai kaikkiaan varmaan sata toistoa. Sitten kun alettiin menemään 200 pintaan, oli meno muidenkin mielestä jo hurjaa. Ja nämä siis yhdellä 17kg:lla. Sen jälkeen taisi tulla pari 26kg ja 32kg. Tämän jälkeen löytyi niitä Venäläisiä harjoittelukuulia ja niitä tuli 2x16kg. Kuulia on tullut ja mennyt mutta nyt rupeaa valikoima olemaan jo aika hyvä. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ma Touko 24, 2010 7:54 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 3:59 pm
Viestit: 442
Paikkakunta: Jokioinen
Rachynskyn oppilas Denis Vasiljev tekee 40 KG:lla LC:ta. Kysyin Morozovilta, että miksi? No siksi, kun Sergey käskee. Miksi Vassiljev saa tehdä tehdä 40 kG.lla, mutta minä en, vaikka jonkun verran voisin tehdäkin? Sitten tuli kunnon vastaus; Vasiljev osaa tehdä kevyemmillä tarpeeksi rennosti ja nopeasti, minä en. Vasiljev treenaa noilla voimaa ja itseluottamusta? Morozovin mukaan KUKAAN ei pysty tekemään 40 kiloisilla täysin rennosti, vaan on pakko olla jossain määrin jännittynyt. 40 kg voin tehdä harvoin itseluottamus/fiilistelymeiningillä, se on OK. Mutta koska suurin ongelma on rentouden puute, on keskityttävä niihin painoihin, joila pystyy tekemään mahdollisimman rennosti. Minulla 24 kg/ 32 kg:n suurimpana pullonkaulana on ollut hengittäminen, 24 Kg:lla onnistuu räkissä hengittäminen kohtuuhyvin ja 32 kg:lla huonosti, jalkojen levittäminen, taaksepainumisen + hengityksen tukkeutumisen estäminen näin ei ole hyvä ratkaisu. Näin olisi minun käytettävä 24 kg/32 kg työnnössä erilaisia hengitystekniikoita. Parempana vaihtoehtona pidän uuden hengitystekniikan (keskittyminen ylähengitytykseen) opettelemista sen siirto kaikkiin painoihin näin aluksi. Mishinin mukaan minulla on paras rentous yläasennossa, joten pitäisi opetella hengittämään siellä, ettei tarvitse panikoida räkissä.

_________________
Богатырь


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sopiva paino GS:ään
ViestiLähetetty: Ma Touko 24, 2010 8:19 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 3:59 pm
Viestit: 442
Paikkakunta: Jokioinen
Näin on suunnitelmissa. Jos LC:n avoin SM järkätään se olisi ainut 32 kg kisa vuoden sisään.

_________________
Богатырь


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com