Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Kesä 15, 2024 11:36 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 2:31 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Makaillessa ja toipuessa on aikaa miettiä kaikenlaista.. Tälläistä tuli mieleen nyt:

Onko kukaan Suomalainen girevik/girevika nostanut voimatasojaan lajiliikkeissä niin paljoa, että pystyy nyt tekemään toistoja (edes jokusen) sellaisella painolla jolla uran alkutaipaleella ei mennyt yhtään?
(oletetaan tuo uran alkutaival niin, että on jo käsitys siitä liikkeestä, eli ei eka kerta kun koskee kuulaan, mutta ei tietenkään tekniikkakaan vielä ihmeellinen)
Jos on, niin kertokaa tarkemmin mitä ja milloin?

Mun hypoteesi on, että suurimmalla osalla, ellei kaikilla suurin kehitys on tullut tekniikan kehittymisen ja lajinomaisen kestävyyden kasvettua toistomäärissä, mutta tämä ei niinkään näy isommilla kuulilla, eli lajikohtainen voima ei ole niinkään kasvanut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 4:05 pm 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
Juuri tuo voimapuoli on omassa treenissä seuraavana tarakstelun kohteena, kunhan tästä taas toivun. Huomasin että voimatasot eivät olleet laskeneet mutta eivät ihmeemmin nousseetkaan joten edessä tulee olemaan rutkasti pystypunnerruksia. Siinäkin aluksi kevyemmillä paljon toistoja ja sitten pikku hiljaa raskaampaan.
Tuntuma on että pelkät hyppykyykyt ja yhden käden työnnöt eivät riitä vaan tarvitaan punnerruksia ym että päästään eteen päin. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 4:09 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Hyvin pitkälti kehitys tulee varmaan juuri tekniikan kehittymisestä, mutta väittäisin että jonkun verran myös voiman kasvusta.

Mä väittäisin, että crossworldien aikaan mulla ei olisi mennyt OAJ24kg, vaikka tein siellä 2*16kg työntöjä. Reilu viikko takaperin tein OAJ28 5+5. Tekniikka on kehittynyt tietty, mutta voimat myös. Tein ehkä 6-7vkoa x-worldien jälkeen paljon pystypressejä, jotka on mielestäni kasvattanut voimatasoa ja opettanut lukitusasentoa (muutenhan liike eroaa työnnöstä, koska työnnössä jalat tekee töitä ja presseissä kädet)

Tekniikka ja voima menee käsikädessä. Molemmat kehittyy liikkeitä jauhamalla. IMO

Antti ehti väliin...

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 4:33 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Rouva kirjoitti:
Hyvin pitkälti kehitys tulee varmaan juuri tekniikan kehittymisestä, mutta väittäisin että jonkun verran myös voiman kasvusta.

Mä väittäisin, että crossworldien aikaan mulla ei olisi mennyt OAJ24kg, vaikka tein siellä 2*16kg työntöjä. Reilu viikko takaperin tein OAJ28 5+5. Tekniikka on kehittynyt tietty, mutta voimat myös. Tein ehkä 6-7vkoa x-worldien jälkeen paljon pystypressejä, jotka on mielestäni kasvattanut voimatasoa ja opettanut lukitusasentoa (muutenhan liike eroaa työnnöstä, koska työnnössä jalat tekee töitä ja presseissä kädet)

Tekniikka ja voima menee käsikädessä. Molemmat kehittyy liikkeitä jauhamalla. IMO

Antti ehti väliin...


Rouva hyvä, viisi päivää cross worldin jälkeen teit kyllä jo OAJ:tä 24-kiloisella ihan hyvät setit:
viewtopic.php?f=8&t=2400&start=30

Mutta joo, varsinkin aluksi (kuten sulla nyt 4 kuukautta kuulatreeniä?) kehitys on kovaa kaikilla rintamilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 4:36 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Mä luulen et mun voimatasot ovat laskeneet selkeästi kahvakuulailun harrastamisen myötä [smilie=14.gif]

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 4:59 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Jani kirjoitti:
Rouva hyvä, viisi päivää cross worldin jälkeen teit kyllä jo OAJ:tä 24-kiloisella ihan hyvät setit:


No, hitto, sähän olet paremmin viivalla mun treeneistä, kuin mä :roll:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 5:07 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Rouva kirjoitti:
Jani kirjoitti:
Rouva hyvä, viisi päivää cross worldin jälkeen teit kyllä jo OAJ:tä 24-kiloisella ihan hyvät setit:


No, hitto, sähän olet paremmin viivalla mun treeneistä, kuin mä :roll:


Mun oli pakko tarkistaa, kun muistelin, että teit isoilla painoilla jo treenipäiväkirjan aluksi. :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 5:15 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
No joo.Jos vertaa esim vanhoja voimanostotuloksia,niin ne ovat varmasti laskeneet.Uskoisin että GS pohjalla saisin ne nopeasti nostettua :!: Olisi kiva kokeilla 3 kk voimanostoa ja katsoa paljonko se nousisi lähtötasosta :?: Mut mä veivasin tangolla saleilla 19 vuotta ja ei enää kiinnosta ,niin sekin jää hypoteesiksi. 32kg:n punnerrukset olivat menneet pikkuisen alaspäin :evil: ,mutta muutama treeni liikeradan muistamiseksi voisi muuttaa tilanteen.Tällähetkellä treenaan 5 kertaa viikossa ja ei ole aikaa erikseen tehdä voimavääntöjä. 20kg:n kuulat eivät lisää max voimaa mulla ,pikemminkin kestovoimaa/voimakestävyyttä [smilie=12.gif] . GS:ssä ei tarvitse mahdottomasti max voimaa joten sitä en silloin treenaa :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 5:26 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Max voimaan liittyy aika paljon tätä toisessa säikeessä mainittua SPP:tä eli hyvin spesifiä kuntoa.

Case Karhu esim, voimanosto maksimeihin liittyy varmaan paljon hermotuksen piikkaamista. Eli pienellä lajispesifisellä panostuksella Karhu saavuttaa uskoakseni taas pelonsekaista kunnoitusta herättävät tasot.

Ja GS lajina on aika pitkälti kuntolaji.

Mun maksimivoimataso lajiliikkeissä ei ole merkittävästi noussut viime vuoden aikana, noin puolitoista vuotta sitten tempasin jo 36:lla ykköset, enempää ei tarvi. Lajikunto taas on noussut katon läpi niin kuin amerikaksi sanotaan. Vuosi sitten Crossworldeissä työnnössä 24:lla 42 toistoa, nyt menee jo LC:ssäkin rutiininomaisesti enemmän.

Olisihan se sitä paitsi kumma jos maksimivoimataso nousee vaikka treenaa kuntoa ja tekniikkaa.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 06, 2009 9:10 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
Jani kirjoitti:
Onko kukaan Suomalainen girevik/girevika nostanut voimatasojaan lajiliikkeissä niin paljoa, että pystyy nyt tekemään toistoja (edes jokusen) sellaisella painolla jolla uran alkutaipaleella ei mennyt yhtään?
(oletetaan tuo uran alkutaival niin, että on jo käsitys siitä liikkeestä, eli ei eka kerta kun koskee kuulaan, mutta ei tietenkään tekniikkakaan vielä ihmeellinen)
Jos on, niin kertokaa tarkemmin mitä ja milloin?


Mä kuulun tuohon sarjaan, mutta mulla ei ollut minkäänlaista voimatreeniä takana ennen kuulailun aloittamista ja ylipäätään liikuntakin oli aika uusi juttu. Aluksi mulle oli 8 kg ihan riittävä haaste. Kokeilin 12 kg:ta ja se oli kerta kaikkiaan liikaa. Tietty asiassa oli kyse paljon tekniikastakin, mutta ei pelkästään. Puoli vuotta myöhemmin treenailin suunnilleen samanlaisia sarjoja 16 kg:lla kuin mitä oli aluksi mennyt 8 kg:lla.

nyt kun kunnollisesta kuulatreenistä on ollut taukoa pitkän aikaa, niin tuo 8 kg on taas ihan kelpo treeniväline, 12 kg on haastava ja sillä voi tehdä ihan kelpoisaa voimatreeniä, eikä 16 kiloiseen ole mitään asiaa koskea . Eikä mun tekniikka niin olennaisesti ole huonommaksi mennyt, melkein sanoisin, että paremmalla tekniikalla mä nyt vedän kuin mitä silloin kun 16 kg:lla treenailin. Katoavaista on ihmiskehon voima... (EDIT:Puhun tässä siis terveellä kädellä nostamisesta)

Mutta siis mä olen tämmönen ämmänräppänä, jolla lähtötilanne oli voiman osalta mallia pulkannaru ja liikuntaakin oli harrastettu vasta hyvin vähän aikaa eli siitä nyt ei oikein muuta suuntaa ollut kuin ylöspäin.

_________________
Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 07, 2009 6:32 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 3:59 pm
Viestit: 442
Paikkakunta: Jokioinen
Minusta eivät ole menneet ainakaan huonompaankaan olennaisesti. Koitin eilen satkulla sotilaspenkkiä ekan kerran kolmeen kuukauteen ja 12-setti oli aika helppo. Tosin mulla tuntuu tuo voimataso jotenkin korreloivan painnon kanssa enemmän, 95-98 kg :n painoisena tuntuu rauta liikkuvan parhaiten ja alle 90 kg:n taas tuntuu heikolta.

Vaikka lähikuukausina painotus onkin 24 ja 28 kg:ssa ja pitkissä ja rauhallisissa seteissä, niin uskon kyllä että viikoittainen työntöharjoittelu 32/40 kg:lla pitää esim penkin ihan kohtuutasolla.

En ole kokeillut tukkiani (95 kg) yli vuoteen, voisi keväällä huvikseen kokeilla, osaako sitä enää punnertaa vai meneekö heti työntämiseksi.

_________________
Богатырь


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 07, 2009 10:50 am 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Unohtakaa nyt äijät ne voimannostotulokset, en mä niitä kysynyt.. (eikä ne ketään kiinnostakkaan :D )

Tähän mennessä Lafez on antanut esimerkin lähimmäksi sitä mitä hain. Hänenkin tapauksessaan suurin osa kehityksestä tuli varmaan tekniikan kehittymisen kautta, koska kyse oli noin alkutaipaleen kehityksestä, mutta kuitenkin. Samoin Rouva varauksella, koska veikkaan että voimapohjaa on siellä aika hyvin jo alunperin..

Ja kyllä, tekniikka = voimaa aika pitkälle, sitä kautta tullee suurin osa lajivoimasta. Mutta mitenkäs muuttaisitte treenejänne, jos teidän seuraava mahdollisuus kisailla olisi vaikka 40 kg kuulat miehillä ja 24 kg naisilla (Kukalle 28 kg :-) )? Vai muuttaisitteko mitenkään?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 07, 2009 11:11 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Jani kirjoitti:
Samoin Rouva varauksella, koska veikkaan että voimapohjaa on siellä aika hyvin jo alunperin..


Mulla ei ole minkäänlaista voimataustaa. En ole ikinä tehnyt sali treeniä tangon kanssa! oikeasti. Ennen kuulailun aloitusta olen ollut vuoden Elixian jäsenenä ja käynyt jumpissa, tosin välillä jopa kuukausien taukoja. (keväällä remontti, kesällä Englannissa) Ennen vuoden jäsenyyttä olen pitänyt 13,5 vuoden täyden treeni tauon!! OIKEASTI!! Sitä ennen treenasin fanaattisesti Karatea. Mä olen treenaamisen(kin) suhteen aika musta-valkoinen, joko täysiä tai ei ollenkaan.

Mun "voimapohja" on tullut ehkä joskus tuttelin mukana :lol: Siis lihasmassa kasvaa ja on aina kasvanut suhteellisen helposti [smilie=0.gif]
Ja voimat on kasvanut aivan älyttömästi tämän 4kk aikana kun olen treenannut, jos otettaan vertailukohdaksi pystypunnerrus. Elokuussa nousi vaivoin 8kg ja nyt 28kg. Tosin se ei ole lajiliike. :roll:

Mutta siis OAJ32 ei mene vielä, joten pitäisikö se ottaa tavoitteeksi? Olisi periaatteessa mielenkiintoista nähdä, jos ponnistelisi sitä kohden, onnistuisiko? Ja millä aikavälillä?
Jani kirjoitti:
jos teidän seuraava mahdollisuus kisailla olisi vaikka 40 kg kuulat miehillä ja 24 kg naisilla (Kukalle 28 kg )? Vai muuttaisitteko mitenkään?


Jos kisapaino olisi 24kg, tempauksessa heittäisin hanskat tiskiin :mrgreen: työntöjä voisi lähteä kokeilemaan :roll: treenaisin työntöjä ja pressejä raskailla painoilla (20, 24 ja 28)

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 07, 2009 12:04 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
marks kirjoitti:

Jos kisat olisivat vaikka puolen vuoden päästä, alkaisin nyt ottamaan 1k heiluria ja 1k työntöä nelikymppisellä. Tosin, ei mun olisi järkeä lähteä edes tuollaiseen kisaan mutta jos olis pakko niin olisihan sitä kisapainoa nostettava jos sillä aikoo kisata. Kun 1k työntö menisi jotenkin, ottaisin mukaan 2k työnnön. Koko ajan varmaan tekisin 32kg työntöjä 2k:lla, ja tempauksia. Ja myös jotain kevyempää palauttavaksi. Ja pitäisi hankkia jostain 2 kappaletta 40kg kisakuulia :)

Oma treeni muuttuisi siis todella paljon, koska nyt teen lähinnä 20 ja 24kg:lla.


Mutta luottaisit kuitenkin noiden mainittujen liikkeiden pyhään neliyhteyteen? Ei punnerruksia, ei kyykkyjä ei mitään perinteisiä ns. voimaliikkeitä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 07, 2009 12:10 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Rouva kirjoitti:

Mulla ei ole minkäänlaista voimataustaa. En ole ikinä tehnyt sali treeniä tangon kanssa! oikeasti. Ennen kuulailun aloitusta olen ollut vuoden Elixian jäsenenä ja käynyt jumpissa, tosin välillä jopa kuukausien taukoja. (keväällä remontti, kesällä Englannissa) Ennen vuoden jäsenyyttä olen pitänyt 13,5 vuoden täyden treeni tauon!! OIKEASTI!! Sitä ennen treenasin fanaattisesti Karatea. Mä olen treenaamisen(kin) suhteen aika musta-valkoinen, joko täysiä tai ei ollenkaan.

Mun "voimapohja" on tullut ehkä joskus tuttelin mukana :lol: Siis lihasmassa kasvaa ja on aina kasvanut suhteellisen helposti [smilie=0.gif]
Ja voimat on kasvanut aivan älyttömästi tämän 4kk aikana kun olen treenannut, jos otettaan vertailukohdaksi pystypunnerrus. Elokuussa nousi vaivoin 8kg ja nyt 28kg. Tosin se ei ole lajiliike. :roll:


Ei sillä väliä miten ja mistä se pohja tulee. Jotkut hankkii sen salilta, jotkut tekemällä raskasta fyysistä työtä, joillakin on kroppa sellainen, että voimaa vaan on jo syntymästä keskivertoa enemmän jne. Meitä on niin monenlaisia. Ja kaikki mahtuu kyllä tähän junaan. :-)

Rouva kirjoitti:
Mutta siis OAJ32 ei mene vielä, joten pitäisikö se ottaa tavoitteeksi? Olisi periaatteessa mielenkiintoista nähdä, jos ponnistelisi sitä kohden, onnistuisiko? Ja millä aikavälillä?


Aivan varmasti menee, ennen joulua? Tammikuun lopppuun mennessä viimeistään.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com