Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 4:37 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Kesä 17, 2010 1:25 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
marks kirjoitti:
Mietin tuossa sitäkin, onko varsinaisesti järkeä tehdä eroa ns. "tavallisen" harjoittelun ja kisaharjoittelun välille. Pointtina ja lähtökohtana on tässä se, että jossain tehdään kahvakuula- ja kahvakuulaharjoittelu ja -girya nimityksen alla kaikenlaisia ihmeliikkeitä ja toisaalla keskitytään nostotekniikoihin ja perusliikkeisiin. Ja kaikkea tältä väliltä aivan varmasti, koska ei ole yhtä oikeaa tapaa. Periaatteessa kisatreeni on vain perusliikkeiden viemistä pidemmälle teknisesti ja fyysisesti, ei sen kummempaa.

Voi olla että tämä kaikki on esim. perusharrastajalle ja aloittelijalle vaikea hahmottaa? Se, mitä ohjausta sattuu saamaan ensin, tai minkä videon katsoo ensin, todennäköisesti vaikuttaa siihen minkälainen mielikuva harjoittelusta muodostuu. Sitten on erilaisia näkemyksiä siitä miten on hyvä harjoitella, ja toisaalta paljon erilaisia tavoitteita, eli koko "kenttä" on aika sekava varmaankin.


Omasta mielestä liiallinen erittely GS-harjoittelun ja "tavallisen kuulaharjoittelun" välillä ei välttämättä ole paras tapa. Tai ainakaan ei lähteä sille linjalle että vain GS-harjoittelu on ainoa oikea tapa. Luonnollisesti on järkevää kertoa ihmisille(sellaisillekkin, joita ei kilpaileminen kiinnosta) erilaisista tavoista harjoitella kun kyseessä on kilpaileminen ja ottaa sieltä myös vaikutteita. Aikasarjoja jne. Perusliikkeet tulis kuitenkin olla harjoittelun perusta, olkoon sitten välineenä kuula, käsipainot, tai tanko/tavoitteet mitkä tahansa. Suoritustavat sitten voivat poiketa suurestikin. ...ja tekniikkaa tulisi pyrkiä kehittämään ajan kanssa harjoittelun muutenkin mennessä eteenpäin. Peruskuntoilijan ollessa kyseessä, on kuitenkin mielestäni tärkeää, että harjoittelussa pysyy tietty rentous( ei tarkoita löysää treenaamista!), ei pelkästään tuloshakuisuus ja tekniikka.
Onhan se totta, että henkilö joka tutustuu kuulaan sellaisessa ohjauksessa missä opetetaan ensimmäisenä hauiskääntöä, giryavaakaa(tai mikä liekään), tai tuulimyllyä(toki hyvä liike!), niin ei välttämättä saa ihan parasta mahdollista käsitystä, mitä kuulilla harjoittelu voi parhaimmillaan olla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 3:33 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
marks kirjoitti:
Mä luulen myös että olisi selkeämpi puhua pelkästään kahvakuulaharjoittelusta, sen perusteista ja siihen mahdollisesti liittyvästä kisaamisesta ja muista edistymistavoista. Ja toki myös erikoisuuksista mitä puuhasteluun liittyy.


Juu näinhän se on. Jokainen tekee aikanaan yksilötasolla päätöksen haluaako panostaa harjoitteluun siinä määrin, että ns. erikoistuu GS- painotteiseen harjoitteluun => tarkoittanee teknisesti huomattavasti puhtaampaa nostotekniikkaa tempauksissa ja työnnöissä, sitä kautta taloudellisuutta,lajikohtaista voimaa/kestävyyttä ja parempia tuloksia. Monia tämä ei kiinnosta lainkaan, toiset haluavat heti kättelyssä lähteä sille tielle. Keskinkertaisella, turvallisella tekniikalla voi kuitenkin harjoitella jo kovaa,mutta ultrapitkiin sarjoihin, mitä kilpailemisessa vaaditaan, ei sitten ehkä kyetä. Toki tässäkin taas voi miettiä, että pitääkö jokaisen pystyä tehdä 24 kiloisilla täydet 10 min, ennenkuin voi sanoa olevansa kahvakuulaurheilija, tai että onko kk-urheilija, jos tekee säännöllisesti tempauksia parin, kolmen minuutin aikasarjoina. Heheh, siinä tapauksessahan voisi sanoa, että mun asiakkaat ovat kaikki kahvakuulaurheilijoita, he eivät vain itse tiedä sitä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 6:27 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
marks kirjoitti:
Mä en ole ihan vakuuttunut tuosta erikoistumisesta. Toki jotain keskittyneesti tekemällä oppii siinä paremmaksi mutta kyllä tosi monet pystyisivät tekemään sen 10min suorituksen, jos perustekniikka on edes kohtuullinen. Siis nyt puhun ihan harrastajaurheilusta, en mistään huippu-urheilusta. Turvallinen tekniikka on mun mielestä tosi tärkeää mutta ei sitä toki heti opi, pääasia että tietää mihin pitäisi pyrkiä.

Se mitä GS nimenomaan kisalajina on antanut monille länkkäreille tässä viimeisen 6 vuoden aikana, on esim. Rouvan kaltaisten ihmisten saavuttamat itsensä ylittämisen kokemukset, ja mulla on itsellä ihan sama tilanne. Eli harrastuksen kautta kokeilemaan kisaamista, josta huomaa pitävänsä ja saavansa siitä jotain. Se on ihan eri maailma kuin ns. tosissaan urheileminen, minkä mä yhdistän varsinkin Suomessa sellaiseen älyttömään ryppyotsaisuuteen ja vakavuuteen.

Ei GS:llä ole Suomessa mitään tekemistä huippu-urheilun kanssa. Mä ainakin miellän huippu-urheilun ammattilaisurheiluksi, johon panostetaan 110%. Mulle GS antaa nimenomaan noita itsensä ylittämisen kokemuksia ja olen erittäin kaukana käsitteestä "Itäsaksalaisia laboratoriossa valmistettuja robotteja " :P
Jukka kirjoitti:
Toki tässäkin taas voi miettiä, että pitääkö jokaisen pystyä tehdä 24 kiloisilla täydet 10 min, ennenkuin voi sanoa olevansa kahvakuulaurheilija, tai että onko kk-urheilija, jos tekee säännöllisesti tempauksia parin, kolmen minuutin aikasarjoina. Heheh, siinä tapauksessahan voisi sanoa, että mun asiakkaat ovat kaikki kahvakuulaurheilijoita, he eivät vain itse tiedä sitä!

Puhutaan ilmeisesti miehistä? (24kg) Kyllä mun mielestä on kk-urheilija, jos tekee säännöllisesti aikasarjoja. Eihän kaikki tee kisoissakaan täyttä aikaa... :twisted: Ja onhan miehilläkin 16kg sarja. Tarpeeksi kevyt kuula, niin pystyy tekemään täyden 10min, jos haluaa.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 8:17 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Rouva kirjoitti:
marks kirjoitti:
Mä en ole ihan vakuuttunut tuosta erikoistumisesta. Toki jotain keskittyneesti tekemällä oppii siinä paremmaksi mutta kyllä tosi monet pystyisivät tekemään sen 10min suorituksen, jos perustekniikka on edes kohtuullinen. Siis nyt puhun ihan harrastajaurheilusta, en mistään huippu-urheilusta. Turvallinen tekniikka on mun mielestä tosi tärkeää mutta ei sitä toki heti opi, pääasia että tietää mihin pitäisi pyrkiä.

Se mitä GS nimenomaan kisalajina on antanut monille länkkäreille tässä viimeisen 6 vuoden aikana, on esim. Rouvan kaltaisten ihmisten saavuttamat itsensä ylittämisen kokemukset, ja mulla on itsellä ihan sama tilanne. Eli harrastuksen kautta kokeilemaan kisaamista, josta huomaa pitävänsä ja saavansa siitä jotain. Se on ihan eri maailma kuin ns. tosissaan urheileminen, minkä mä yhdistän varsinkin Suomessa sellaiseen älyttömään ryppyotsaisuuteen ja vakavuuteen.

Ei GS:llä ole Suomessa mitään tekemistä huippu-urheilun kanssa. Mä ainakin miellän huippu-urheilun ammattilaisurheiluksi, johon panostetaan 110%. Mulle GS antaa nimenomaan noita itsensä ylittämisen kokemuksia ja olen erittäin kaukana käsitteestä "Itäsaksalaisia laboratoriossa valmistettuja robotteja " :P
Jukka kirjoitti:
Toki tässäkin taas voi miettiä, että pitääkö jokaisen pystyä tehdä 24 kiloisilla täydet 10 min, ennenkuin voi sanoa olevansa kahvakuulaurheilija, tai että onko kk-urheilija, jos tekee säännöllisesti tempauksia parin, kolmen minuutin aikasarjoina. Heheh, siinä tapauksessahan voisi sanoa, että mun asiakkaat ovat kaikki kahvakuulaurheilijoita, he eivät vain itse tiedä sitä!

Puhutaan ilmeisesti miehistä? (24kg) Kyllä mun mielestä on kk-urheilija, jos tekee säännöllisesti aikasarjoja. Eihän kaikki tee kisoissakaan täyttä aikaa... :twisted: Ja onhan miehilläkin 16kg sarja. Tarpeeksi kevyt kuula, niin pystyy tekemään täyden 10min, jos haluaa.


Kaukanahan Suomessa ollaan vielä kun tuloksia vertaillaan, mutta monessa lajissa Suomessa huippu-urheilijatkin joutuvat käymään päivätöissä ja harjoittelu kustannetaan itse jne. Menestystäkään ei välttämättä maailmanlaajuisesti tule, mutta silti puhutaan huippu-urheilusta. Kyllä moni täällä foorumilla näkyvistä henkilöistä mielestäni treenaa sen verran paljon ja tiettyyn päämäärään keskittyen, että voidaan puhua, jos ei huippu-urheilusta, niin ainakin jostain huippukilpakuntoilusta kuin harrastelusta. Toki suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu olla nöyrä, vaatimaton, eikä omia saavutuksia saa arvostaa julkisesti. :wink:
Rouva mielestäni kuuluu näihin, jotka ovat saaneet pureman kertalaakista ja nimenomaan sen kilpailemisen haasteen vuoksi. Toki tämä on vain villi arvaus.. Kisoissa pääsee ylittämään itsensä ja hienoahan tulosta sieltä on myös tullut! Itse esim. olen innostunut kuulista aikanaan täysin eri lähtokohdasta ja pidän nykyäänkin kilpailemista toissijaisena asiana.

Marks on siinä täysin oikeassa, että kun ihmisille mainitsee sanan kilpaileminen, niin heti tulee jyrkkä EI. Tähän olen itsekin törmännyt ja mm. valmentanut henkilöä, joka teki ensimmäisissä treeneissä täyden 10 min setin tempauksia 16 kilon kuulalla(nainen), mutta kauhisteli ajatusta lähteä kisailemaan... Sen takia onkin hyvä, että järjestettäisiin näitä GS-lajitreenejä ja sitä kautta saataisiin kannustettua nimenomaan puhtaasti harrastajia mukaan kisailemaan. Tässä myös aasinsilta siihen, että ehkä sitä ei kannata liikaa yrittää erotella yleistä kuulaharjoittelua ja sitten GS-harjoittelua, sillä yhteläisyyksiä on paljon, vaikka toiset tekisivät treeniä vain hyvän hien aikaansaamiseksi.

Niin ja tarkoitin miehiä tuolla 24-kiloisella. Hienoa oli nähdä kuinka iloisesti se liikkui myös naisilta! Ja mun mielestä on kk-urheilija, vaikka ei 24 kiloisilla pystyisi täyttä kymppiä liikuttamaankaan ja toisaalta pidän itseänikin ainakin semi-sellaisena, vaikka treenaan aikasarjoja harvinaisen vähän.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 11:03 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Jukka kirjoitti:
Kaukanahan Suomessa ollaan vielä kun tuloksia vertaillaan, mutta monessa lajissa Suomessa huippu-urheilijatkin joutuvat käymään päivätöissä ja harjoittelu kustannetaan itse jne. Menestystäkään ei välttämättä maailmanlaajuisesti tule, mutta silti puhutaan huippu-urheilusta. Kyllä moni täällä foorumilla näkyvistä henkilöistä mielestäni treenaa sen verran paljon ja tiettyyn päämäärään keskittyen, että voidaan puhua, jos ei huippu-urheilusta, niin ainakin jostain huippukilpakuntoilusta kuin harrastelusta. Toki suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu olla nöyrä, vaatimaton, eikä omia saavutuksia saa arvostaa julkisesti.
Rouva mielestäni kuuluu näihin, jotka ovat saaneet pureman kertalaakista ja nimenomaan sen kilpailemisen haasteen vuoksi. Toki tämä on vain villi arvaus.. Kisoissa pääsee ylittämään itsensä ja hienoahan tulosta sieltä on myös tullut! Itse esim. olen innostunut kuulista aikanaan täysin eri lähtokohdasta ja pidän nykyäänkin kilpailemista toissijaisena asiana.

Marks on siinä täysin oikeassa, että kun ihmisille mainitsee sanan kilpaileminen, niin heti tulee jyrkkä EI. Tähän olen itsekin törmännyt ja mm. valmentanut henkilöä, joka teki ensimmäisissä treeneissä täyden 10 min setin tempauksia 16 kilon kuulalla(nainen), mutta kauhisteli ajatusta lähteä kisailemaan... Sen takia onkin hyvä, että järjestettäisiin näitä GS-lajitreenejä ja sitä kautta saataisiin kannustettua nimenomaan puhtaasti harrastajia mukaan kisailemaan. Tässä myös aasinsilta siihen, että ehkä sitä ei kannata liikaa yrittää erotella yleistä kuulaharjoittelua ja sitten GS-harjoittelua, sillä yhteläisyyksiä on paljon, vaikka toiset tekisivät treeniä vain hyvän hien aikaansaamiseksi.

Niin ja tarkoitin miehiä tuolla 24-kiloisella. Hienoa oli nähdä kuinka iloisesti se liikkui myös naisilta! Ja mun mielestä on kk-urheilija, vaikka ei 24 kiloisilla pystyisi täyttä kymppiä liikuttamaankaan ja toisaalta pidän itseänikin ainakin semi-sellaisena, vaikka treenaan aikasarjoja harvinaisen vähän.

Todella villi arvaus :mrgreen: Mulle on todella tyypillistä hypätä altaaseen syvästä päästä. Homma tehdään joko täysillä tai ei ollenkaan. Aikoinaan Karaten kanssa oli ihan sama homma. Treenasin 5krt/viikko ja sitten yksi kaunis päivä lopetin kertalaakista. Nyt on taas täysii vaihe menossa ja saan lähes kaiken motivaation kisoista. Siksi ehkä on vaikea motivoitua treenaamaan nyt kun seuraava kisapäivä ei ole tiedossa... :roll: Ymmärrän kyllä hyvin, että kaikilla ei motivaatio kuulan heiluttamiseen tule kilpailuista, joillekin riittää se yksin tekeminen ja omasta kunnosta huolta pitäminen jne., mutta minulle se ei riitä.

Vaikka kovasti väitin alussa, että en aijo kilpailla, niin kummasti heti ensimmäisinä treeniviikkoina sain kauheat kiksit siitä, että nyt meni enempi toistoja kuin viimeksi jne. Ja kyllä mä meidän 9-vuotiaallekin sanoin, kun juoksi elämänsä ekan cooperin tällä viikolla, että 6 kierrosta on mentävä. (ja meni) Muut vanhemmat oli vähän järkyttyneitä... Pointti ehkä, että kilpailuviettiä joko on tai ei ole. Eikä siihen pidä kaikkia pakottaa, toisille se vain sopii kuin sormi nenään. 8)

Noita vapaamuotoisia kisoja kannattaa edelleen pitää x-worldien yhteydessä esim. over head anyhow 5min, jolloin nostolavalle menemisen kynnys on mahd. pieni, koska jos sitä ei kokeile, ei voi tietää tykkääkö siitä.

Ja hui mitä tempaaja naaraksia Suomessa onkaan!!! :twisted: Kyllä voi olla kk-urheilija vaikkei kisoissa kävisikään tai ei aikasarjoja tekisikään. :P

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 1:10 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
marks kirjoitti:
Miten erottaa lajitreeni ja ns. tavallinen kahvakuulajumppa toisistaan?

Ohjatuissa kimppatreeneissä ei tarvitse näitä erottaa, eri asia on sitten kun tekee yksikseen. Silloin on helpompaa pitää liikkeet yksinkertaisina, tai siis muutamana... :roll: Ainakin mun mielestä. Kilpailija tekee yksikseenkin, kuntoilijalle ei ole niin väliä mitä tekee, kunhan tekee.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 9:57 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Yleensä GS nostajilla on tulokseen tähtäävä päämäärä :!: Hyvä kunto on bonus kyseisestä lajista.Kuntoilijalle tuntemus ,hyväolo ja kunto ovat enemmän päämääriä.Jos tulokset paranevat,se on treenien tuoma lisäbonus :!: Kuntoilija voi jopa treenata kovempaa ja enemmän kuin GS kisailija :!:
Päämäärä ja fokusointi on vaan erillainen :idea: Itse koen että on helpompi motivoitua ja pysyä ohjelmassa,kun on päämääränä kisat :mrgreen:
Kaikkien ei tarvitse kisailla. Mutta kannattaa opetella hyvät tekniset valmiudet nostoihin(esim GS),niin niissä pystyy kehittymään paremmin ja välttämään vammat helpommin :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 9:14 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
jake heke kirjoitti:
Yleensä GS nostajilla on tulokseen tähtäävä päämäärä :!: Hyvä kunto on bonus kyseisestä lajista.Kuntoilijalle tuntemus ,hyväolo ja kunto ovat enemmän päämääriä.Jos tulokset paranevat,se on treenien tuoma lisäbonus :!:

Mä taidan olla jotain noiden väliltä.
Mun kilpailuvietti ei ole kummoinenkaan. Mulle on tärkeää että Suomen gs-tulokset nousevat, olen siitä melkein yhtä iloinen olenko tehnyt ennätyksen itse, vai tekikö sen joku toinen... :lol:
Omissa treeneissä motivoi tietenkin tulosten parantuminen. Nytkin kun ei voi treenata "normaalisti", tuntuu motivaatiokin olevan kadoksissa.
Kaikkein eniten mulla on ikävä sitä kaiken antanutta oloa. Sitä että saa vetää täysillä!!! :roll: Sitä kun noston jälkeen kädet ja jalat tärisevät kuin horkassa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 20, 2010 3:57 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Joo,ei mullekkaan ole tärkeintä voittamine. :idea: Jos pystyn kehittymään ja Suomen GS kehittyy ,niin silloin homma menee oikeaan suuntaan :wink: Jos vielä saan pikkuisen "menestystä" siinä sivussa ,niin aina vaan parempi [smilie=12.gif] .Kehittyminen on kuitenkin se suurin porkkana :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 103 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com