Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 8:02 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sergey R:n haastattelu
ViestiLähetetty: Ke Helmi 16, 2011 10:37 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Tuossa taidetaan puhua keuhkojen koosta, mikä artikkelin mukaan usein on kahvakuulailijoilla suurempi kuin uimareilla ja pyöräilijöillä. Keuhkojen kokoahan pidetään yleisesti aika merkityksettömänä tekijänä, joskin minusta moni seikka puhuu päinvastaistakin. Juuri lukaisin erään takavuosien juoksijaryhmän vitaalikapasiteetit ja kyllä kaikilla olivat todella suuria.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sergey R:n haastattelu
ViestiLähetetty: Ke Helmi 16, 2011 10:46 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Niin, mahdollista on, että kirjoittajalla on mennyt syy-seuraus -asiat mielessään sekaisin. Hapenottoa voi mitata absoluuttisena l/min tai painoon suhteutettuna l/min/kg. Varmasti huippunostajilla on hyvät hapenottoarvot, mutta ei sen vuoksi pelkästään että nostavat kuulia vaan siksi, että huippunostajana ei pärjää jos ei ole hyvät hapenottoarvot.

Eli kyse onkin mun mielestä valikoitumisesta kuin kuulatreenin autuaaksi tekevästä vaikutuksesta.

Ja mun nähdäkseni vitaalikapasiteetilla ei ole suoraa yhteyttä hapenottokykyyn. Jos puhutaan siis normaaliin vaihteluväliin mahtuvista ihmisistä. Mulla on esimerkiksi noin seitsemän litran keuhkot ja hapenottokyky pari viikkoa sitten epäsuorasti mitattuna 60 ml/min/kg

Edit: muistin hapenottolukuni väärin, ihme.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Viimeksi muokannut Heikki päivämäärä Ke Helmi 16, 2011 1:55 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sergey R:n haastattelu
ViestiLähetetty: Ke Helmi 16, 2011 11:32 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Heikki kirjoitti:
Niin, mahdollista on, että kirjoittajalla on mennyt syy-seuraus -asiat mielessään sekaisin. Hapenottoa voi mitata absoluuttisena l/min tai painoon suhteutettuna l/min/kg. Varmasti huippunostajilla on hyvät hapenottoarvot, mutta ei sen vuoksi pelkästään että nostavat kuulia vaan siksi, että huippunostajana ei pärjää jos ei ole hyvät hapenottoarvot.

Eli kyse onkin mun mielestä valikoitumisesta kuin kuulatreenin autuaaksi tekevästä vaikutuksesta.

Ja mun nähdäkseni vitaalikapasiteetilla ei ole suoraa yhteyttä hapenottokykyyn. Jos puhutaan siis normaaliin vaihteluväliin mahtuvista ihmisistä. Mulla on esimerkiksi noin seitsemän litran keuhkot ja hapenottokyky pari viikkoa sitten epäsuorasti mitattuna 62 ml/min/kg


Joo, maailman kovimmat hapenottoluvut lähentelevät 100ml/min/kg eli silloin satakiloinen kaveri ottaisi happea 10l minuutissa, mitä kukaan ei ole kyllä kovin lähelle päässy, koska huippuluokan kestävyysurheilijat ovat harvoin kovin isokokoisia. Dählie ja Mieto taisivat päästä johonkin 8l/min ja rapiat päälle.

Uskoakseni isoista keuhkoista on jonkinlainen hyöty, jos ei muuta, niin merkitseehän sekin, etteivät hengityslihakset joudu niin koville, ihminen nimittäin käyttää hengittämiseen varsin montaa lihasta. Ja kuten edellä totesin, käytännössä kovilla kestävyysurheilijoilla on yleensä myös ainakin melko isot keuhkot. Tää on tosin suppeahkosta aineistosta tehty mutu, mitä valmennustiede ei oikein allekirjoita. Jotenkin tuntuu, kuin asiaa ei olisi koskaan kunnolla edes tutkittu.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 119 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com