Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Huhti 29, 2024 1:26 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 2:57 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 7:51 pm
Viestit: 166
Olen nähny joissain videoissa (muistaakseni mm. Denisov icechamberien vieraana) että heiluria havainnollistetaan heiluttamalla kuulaa narun päässä. Onko joku testannut? Miten käyttäisit tätä opettaessasi / harjoitellessasi heiluria?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 2:59 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 7:51 pm
Viestit: 166
Mr.kahvakuula kirjoitti:
Olen nähny joissain videoissa (muistaakseni mm. Denisov icechamberien vieraana) että heiluria havainnollistetaan heiluttamalla kuulaa narun päässä. Onko joku testannut? Miten käyttäisit tätä opettaessasi / harjoitellessasi heiluria?


Ja mitä tarkalleen ottaen tällä halutaan havainnollistaa? Ilmeisesti lantion käyttöä ja käden käyttämättömyyttä? Löytäiskö joku videon tästä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 5:48 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
sillä varmaan pystyy myös hyvin demonstroimaan vartalon keinumaista liikettä, ettei menisi kyykkäämiseksi... ?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 6:47 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 7:51 pm
Viestit: 166
marks kirjoitti:
"nyppäyksen" ajoitustakin voisi ehkä demota?


Testasin tänään heiluria 16 kiloisella narun päässä. Veikkaan että auttaa ajoitukseeen ja rauhoittaa liikettää, koska jos narua repii kuulan vauhti ei kiihdy optimaalisesti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2011 8:49 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
Jukka kirjoitti:
sillä varmaan pystyy myös hyvin demonstroimaan vartalon keinumaista liikettä, ettei menisi kyykkäämiseksi... ?


Minulle on tulossa yksi ryhmä opetettavaksi ja olen miettinyt millä perustelen keinumaisen liikkeen. Miksi liike ei saisi mennä kyykkäämiseksi? Sitä näkee paljon jopa ohjaajien harrastavan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2011 9:36 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
JukkaR kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
sillä varmaan pystyy myös hyvin demonstroimaan vartalon keinumaista liikettä, ettei menisi kyykkäämiseksi... ?


Minulle on tulossa yksi ryhmä opetettavaksi ja olen miettinyt millä perustelen keinumaisen liikkeen. Miksi liike ei saisi mennä kyykkäämiseksi? Sitä näkee paljon jopa ohjaajien harrastavan.


Taloudellisuus lienee tärkein pointti. Syvältä kyykkääminen hapottaa reidet nopeasti. Toinen pointti on lantion voimantuotto, joka on suurimmillaan kun polvien nivelkulma on 150-160 astetta. Tästä voisi päätellä, että syvälle kyykkääminen on jopa voimantuoton kannalta turhaa, joskin se voi alkuun tuntua "tehokkaammalta", sillä on monille tutumpi tapa tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2011 9:56 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Cotterhan opettaa videolla hakemaan heilurin oikean korkeuden asettamalla toinen kuula lattialle jalkojen väliin, jolloin kuulat kolahtavat yhteen, jos heiluri menee kyykyksi. Olen kokeillut ja tuntuu ihan järkevältä metodilta.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2011 11:11 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
marks kirjoitti:
Siksi myös että kyykky on todella hyvä liike mutta se on eri asia kuin heiluri. Pavel jo 10 vuotta sitten ennen mitään GS-tyyli -sotkuja opetti heilurin niin että lantiota käytetään vipuvartena jotta kuulaan saadaan enemmän vauhtia.

Molemmat kannattaa käydä läpi, ihan perus etukyykky ja sitten heilautus ja sen lantionkäytö.


Lantionkäytöstä jatkokysymys. Jotkut opettavat, että lantiolla pitää antaa kuulalle vauhtia napakasti. Toset näin eivät tee. Itse en käytä tätä metodia. Useimmiten kuitenkin aloittelijan olen havainnut olevan helpompi antaa lantiolla napakasti kuulalle vauhtia. Onko väliä kummalla tavalla tekee? Molempi parempi?

Ja vielä pään asennosta. Minua on aluksi opetettu niin, että kun katsoo suoraan eteen, selkä pysyy helpommin suorassa. On myös kerrottu, että katse koko ajan samassa pisteessä noin pari metriä edessä. Käsittääkseni jälkimmäisellä tavalla selkäranka pysyy paremmin suorassa? Ihan hakoteillä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Ti Touko 03, 2011 1:51 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Riippuu varmaan selän ja takareisien notkeudesta :!: Jos jäykkä,niin katse alemmas mahdollistaa syvemmän eteentaivutuksen :idea:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Heilurin opettaminen
ViestiLähetetty: Ke Touko 04, 2011 6:01 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
marks kirjoitti:
Kokeilin kirjoittaa tuohon kyssäriin jotain vastausta mutta tajusin ettei homma aukea oikein tekstistä. Jotkut tajuavat lantiolla tekemisen siten että lantiolla jotenkin pusketaan kuulaa, mikä ei ole ollenkaan sitä mitä haetaan. Siinä on kyse kropan asennoista ja ajoituksesta aika paljon. Ei mikään supervaikea juttu mutta vaikea ilmaista sanoin.


Tuota juuri kysymyksellä tarkoitin. Osa puskee kuulaa. Moni aloittelija saa kylläkin sillä tavalla paremmin kuulaan liikettä. Kuulan liikeradanhan pitäisi olla J-kirjaimen muotoinen eli suunta ennemminkin ylöspäin kuin eteenpäin. Pyykköseltä hyvä kommentti.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 106 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com