Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Huhti 18, 2024 3:55 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2012 6:19 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
pyykkonen kirjoitti:
Olen kehittänyt työkalua työnnön tekniikan analysointiin. Saa käyttää vapaasti. Kaikki kommentit tervetulleita.

http://www.girevik.info/Apukortti.pdf


Hyvä :!:

Vielä jos sais kuvat mukaan, niin prefect.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 5:25 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Lainaa:
alaslasku alkaa niin, että katse siirtyy ylös kuuliin

Mikä tarkoitus tällä on? Mun niskat ei ainakaan kestä tuollaista ylöspäin kurkkimista.

Mulla homma menee näin:
Kun lähden yläasennosta laskemaan kuulaa, ja paino on yläselän päällä, yritän miettiä, että annan kuulan tipahtaa suoraa viivaa alas, jolloin minun täytyy väistää ylävartaloa vähän takakenoon niin, että otan keskivartalolla kuulan vastaan, ja silloin se pää seuraa siinä mukana rangan jatkona, ENKÄ VIE ERITYISESTI KATSETTA TAI PÄÄTÄ mihinkään. Pää siis väistää taaksepäin, eikä minun tarvitse katsoa kuulaa, kun TIEDÄN JA TUNNEN, ettei se osu päähän, kun otan sen keskivartalolla vastaan.

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 5:32 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Katseen suuntaamisesta on kyllä kahden kuulan kanssa selkeä hyöty, asento ja reitti on niin erilainen (nimim. TAAS kopautin itseäni tuplilla päähän).

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 6:08 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
Mä en kanssa pysty katsomaan niitä kuulia niskani takia alaslaskussa. Mutta se, että väistän niitä kuin Herra X on tärkeää. Kerran löin aika kovaa nenään kahvalla ja siitä sen sitten opin :D

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 6:20 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
eveliina kirjoitti:
Katseen suuntaamisesta on kyllä kahden kuulan kanssa selkeä hyöty, asento ja reitti on niin erilainen (nimim. TAAS kopautin itseäni tuplilla päähän).

Mikä se hyöty tarkemmin ottaen on?

Mulla ei kyllä mielestäni ole yhtään eroa reitissä, oli sitten kaksi kuulaa tai yksi.
http://www.youtube.com/watch?v=8rdiNdMAB3I
http://www.youtube.com/watch?v=8ABwpMuEpBk&feature=relmfu

marks kirjoitti:
Selkä seuraa automaattisesti katsetta yleensä, jolloin se liike on ihan luonteva. Mä katson yläviistoon (samalla aukeaa rinta ja nousen myös sitten hieman kuulia vastaan), ja syrjäsilmällä näen kuulat mutta en yritä niitä mitenkään erityisesti kurkkia. Auttaa todella paljon alaslaskun kohdistamiseen ainakin mulla.

Tässä olikin jo perusteita, hyvä! Mulla tuo menee juuri niin päin, että keskikroppa johtaa ja muu ranka tulee päätä myöten perässä. Sulla näyttää menevän toisin päin.

Mä olen ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta tietävän tahon antanut itselleni opettaa, että kun katse on eteenpäin, niin silloin rangalla on luonnollinen asento ja kaula sekä rintaranka pysyy rentona.

Täältä pätkä:
Lainaa:
Hyvä ryhti on tärkeä niin paikalla oltaessa kuin liikuttaessa. Kun ryhti säilyy kaikissa asennoissa, kuormitus kohdistuu selkään mahdollisimman tasapuolisesti. Hyväryhtinen pystyy käyttämään lihaksia tehokkaasti jokapäiväisissä toiminnoissa kuten kävellessä, istuessa ja nostotyössä. Huono ryhti ja huonot asennot voivat saada aikaan lihasepätasapainoa, mikä voi oireilla kipuna ja johtaa liikkeiden rajoittumiseen. Rajoittuneet liikkeet taas saavat aikaan lisää kireyksiä ja heikkouksia eri puolille kehoa. Tasapainoinen lihaskunto on avain ryhdin säilyttämiselle ja selkärangan hyvälle asennolle.

Selkäranka on sivulta katsottuna muodoltaan loivan S-kirjaimen muotoinen. Kaularangassa ja lannerangassa mutka on samaan suuntaan (notkolla) ja rintarangassa toiseen suuntaan (köyry). Selkärangan S-muotoinen ryhti sallii selän liikkumisen, joustavuuden ja suojaa nikamia, välilevyjä ja muita kudoksia vaurioitumiselta. Lanneselkä on selkärangan kuormitetuin osa kantaessaan suurimman osan kehon painosta.


Mä koen omassa kropassani niin, että jos kohdistan katseen ylös, niin mun ryhti ei silloin ole enää hyvä, ja silloin on vaarassa särkyä paikkoja.

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 7:12 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
^Kun lantio on työnnetty eteenpäin räkissä niin eipä se rangan asento ole muutenkaan enää sama kuin jos seistään pystysuorassa, vai onko? Ei se asennosta silti ryhditöntä tee.
Räkkejä on erilaisia ja välistyksistä, liikkuvuudesta (eli "asennosta") riippuu mikä kenellekin on "pää rangan jatkeena".
Siinä kun leukaa kohottaa vähän (ei niitä kuulia tuijotella tarvi) niin automaattisesti lähtee pää pois pudotuksen tieltä.
PS. Kellon pitäminen lattialla on aina huono idea, varsinkin jos sitä joutuu tuijottamaan koko ajan. Siinä oppii päälle todella huonon asennon.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 7:23 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Tuo pään asento toimii mulla ainakin niin, että pää pysyy suhteessa ylävartaloon melko samassa kohtaa läpi liikkeen. Mutta sitten nostaessa ja alaslaskiessa pää ja ylävartalo molemmat ojentuvat taakse. No kyllä siellä ääriasennossa varmaan pääkin käy vähän taaempana, mutta periaatteessa tolleen. Eli tavallaan katse on eteenpäin koko ajan. Ei räkissäkään seisota ihan suorassa, vaan ylävartalo on vähän takakenossa. Joten yläviistoon katsominen on aika luontevaa.
Eli ei niin, että pelkää päätä käännellään ylös/alas. Siitä en oo mitään iloa saanut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2012 8:08 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
eveliina kirjoitti:
Kun lantio on työnnetty eteenpäin räkissä niin eipä se rangan asento ole muutenkaan enää sama kuin jos seistään pystysuorassa, vai onko?

Mun alkuperäinen kysymys koskee alaslaskua eikä siinä kohtaa olla räkissä vaan seisotaan suorassa kädet lukittuina.

Takerrun ehkä liikaa sanamuotoihin, mutta juuri tuo "katse siirtyy ylös kuuliin" tuntuu mulle olevan mahdoton ajatus, sillä jos meinaan nähdä kuulat, mun täytyy taittaa niskaa aivan liikaa taakse ja silloin keskikropan tuki kärsii eikä niskat kestä. Leuan nostaminen ylöspäin on sitten jo vähän lievempi juttu.

Siitä tämä kysymys nousi, kun ei tuo juttu tuntunut istuvan omaan kroppaan, ja mihinkäs sitä muuhun vertaisi, kun on tästä omasta vaan kokemuksia. :D

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ti Touko 01, 2012 2:27 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
pyykkonen kirjoitti:
Alaslaskussa ylävartalo tosiaan väistää automaattisesti kun leukaa vähän nostaa. Ilmiö on sama kuin takaperin volttia hypätessä. Se myös helpottaa ajoitusta ja estää kolhimasta itseään leukaan kahvoilla. Samalla voi lyhentää matkaa nousemalla varpailleen vastaan.

Ponnistuksessa pää toimii samalla tavalla, eli ylävartalo väistää (joillakin ehkä rintaranka tekee työtäkin?) ja mahdollistaa tehokkaan lantionkäytön (triple extension).

Kummassakin jos homma toimii paremmin ilman "pään käyttöä", niin kaikin mokomin.

Yläasennossa jotkut ovat löytäneet rennomman asennon leukaa nostamalla, mutta uskoisin, että useimmilla paremmin toimii katse eteenpäin.




Tuo katseen/pään nosta pitäisi auttaa refleksien & faskiaketjujen takia. Esim. Pavel opettaa näitä omissa kuulailujutuissaan.

Toimii oman kokemukseni mukaan oikein hyvin.

Qla kirjoitti:
Takerrun ehkä liikaa sanamuotoihin, mutta juuri tuo "katse siirtyy ylös kuuliin" tuntuu mulle olevan mahdoton ajatus, sillä jos meinaan nähdä kuulat, mun täytyy taittaa niskaa aivan liikaa taakse ja silloin keskikropan tuki kärsii eikä niskat kestä. Leuan nostaminen ylöspäin on sitten jo vähän lievempi juttu.


Ei niitä kuulia siellä yläasennossa tartte tuijotella, vaan kun kuulia aletaan laskea niin katseella "tullaan" vastaan" jolloin reflesorisesti yläkroppa ja pää taipuu taakse kuulian alta pois.

Ja sama juttu ylöspäin työnnettäessä "seurataan katseella" kuulia ylöspäin alussa, muttei jäädä tuijottelemaan niitä kunnes ne on lukossa pään yläpuolella, vaan lukitusvaiheen lopussa yläkropan pitäisi jo olla suorassa / lievässä etukenossa ja katse eteen.

Ymmärrettävää?

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ti Touko 01, 2012 7:46 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Kuitenkin siinä sanotaan, että "alaslasku alkaa niin, että katse siirtyy ylös kuuliin". Tyhmempi siitä sitten ajattelee, että kuulat ovat ylhäällä silloin kun alaslasku alkaa. :wink:

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Työnnön apukortti
ViestiLähetetty: Ke Touko 02, 2012 6:35 pm 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 6:24 pm
Viestit: 66
Millaisilla harjoitteilla saisi olkapäät liikkumaan riittävästi,jotta kyynärpäät osoittaisivat eteenpäin työnnön loppuasennossa ?

_________________
Metalli- Työ, musiikki ja liikunta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com