Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 10:26 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 6:50 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Miten "valmentaja" määritellään?

Onko silloin vasta oikea valmentaja, jos kirjoittaa ohjelman paperille ja ottaa siitä maksun? Pitääkö olla joku serti? Mun mielestä ei, mitä muut ovat mieltä?

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 7:21 am 
Poissa
Lujaterässydän
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:39 pm
Viestit: 234
Rouva kirjoitti:
Miten "valmentaja" määritellään?

Onko silloin vasta oikea valmentaja, jos kirjoittaa ohjelman paperille ja ottaa siitä maksun? Pitääkö olla joku serti? Mun mielestä ei, mitä muut ovat mieltä?


Ei välttämättä tarvii olla koulutusta/sertiä tms. Mut valmennettavan on hyvä se asia tiedostaa. Jonkun täysin noviisin on ehkä parempi valita jollain tavalla koulutettu valmentaja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 7:27 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Käpälä kirjoitti:
Jonkun täysin noviisin on ehkä parempi valita jollain tavalla koulutettu valmentaja.
Tarkoitatko valmentaja koulutusta vai kahvakuulanostamiskoulutusta?

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 7:30 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Sertifikaatti sanan voi pistää mun puolesta sinne tummaan paikkaan. Samoin näistä maailmalla kuohuttavista henkilöityneistä valmennus organisaatioista jotka ahneuksissa nousevat ja kuolevat.
Ei paljon vaikuta eikä saa vaikuttaa perustekemiseen.
Valmentamisen yhteydessä puhuminen rahasta hankalaa, valmennus suhteet niin yksilöllisiä ja erilaisen päämäärän omaavia tämän päivän suomessa. Laadukkaita valmennus suhteita voi olla ilman suuria euromääriä.
Näillä nettivalmennus suhteita en pidä hyvänä ratkaisuna, tietenkin parempi kuin ei mitään tai huono livevalmentaja. Tämä on minun mielipide.
Toimivaan valmentamiseen kuuluu treenien seuraaminen tapahtumapaikalla ja eläminen/opastaminen myös urheilun ulkopuolella olevissa tekijöissä. Joilla suuri vaikutus terveenä pysymiseen ja menystymiseen. Tavoitteesta riippuen tietenkin.
Mikään nettikuva, kirjoitettu palaute ei korvaa elävää tilannetta.
Voi olla osa sitä mutta ei päämäärä.

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 8:40 am 
Poissa
Lujaterässydän
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:39 pm
Viestit: 234
Rouva kirjoitti:
Käpälä kirjoitti:
Jonkun täysin noviisin on ehkä parempi valita jollain tavalla koulutettu valmentaja.
Tarkoitatko valmentaja koulutusta vai kahvakuulanostamiskoulutusta?


Valmentaja. Joku mikälie kuulanostajan koulutus on paperi jolla voi pyyhkiä pers... Silloin kun puhutaan valmentamisesta.


Viimeksi muokannut Käpälä päivämäärä Su Syys 30, 2012 8:42 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 8:42 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
simo k kirjoitti:
Sertifikaatti sanan voi pistää mun puolesta sinne tummaan paikkaan. Samoin näistä maailmalla kuohuttavista henkilöityneistä valmennus organisaatioista jotka ahneuksissa nousevat ja kuolevat.
Ei paljon vaikuta eikä saa vaikuttaa perustekemiseen.

Mä oon Simon kanssa NIIN samaa mieltä!
Mua on jaksanut hämmästyttää se miten yliarvostettuja nuo sertit oikein ovat! Kuka tahansa voi päättää alkaa järjestämäään kahvakuulaohjaaja-koulutuksia tai kahvakuulavalmentaja-koulutuksia. Kuka tahansa voi myöntää sertejään koulutuksiinsa osallistuneille. (ja maksaneille [smilie=0.gif] )
Ei sen Sertin suorittaminen vielä takaa pätevyyttä. Toisaalta hyvä kisanostaja ei välttämättä osaa neuvoa tekniikassa tai näe toisen virheitä.

Kyllä valmennettava aika pian itsekkin huomaa onko valmennussuhteesta kummallekkaan mitään hyötyä. Kannattaako jatkaa vaiko ei.

Meillä on muutama yhteisvalmennettava Juuson kanssa. Pääasiassa keskitytään tekniikan hiomiseen ja tarvittaessa suunnitellaan treeniohjelmia valmiiksi.
Ilmaiseksi tehdään, toiveena saada lisää kisanostajia seuraan.
Haaveissa olisi että tulevaisuudessa GSLi:n riveistä löytyisi useita nostajia jotka voisivat tarvittaessa ottaa aloittelevan nostajan "oppiinsa". [smilie=1.gif]
Niin kauan kuin "oikeaa ammattivalmentajaa" ei saatavilla ole, on tämäkin tyhjää parempi vaihtoehto.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 9:01 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Nykyään netissä ja jo tälläkin foorumilla on niin hirveästi lajitietoa, että sillä mennään jo aika pitkälle.

Jos rupeamme toisiamme valmentamaan ja jokainen ottaa siitä parisataa, niin se on samanlaista kuin hölmöläisten peitonjatkaminen leikkaamalla ylhäältä pala ja ompelemalla se jalkopäähän :roll: .

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 9:10 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
marks kirjoitti:
Tärkeää on myös että nostaja on valmis ottamaan valmennusta vastaan ja osaa pyytää tukea.

Tää on todellakin erittäin olennainen osa juttua!

Mä olen tehnyt kyllä selväksi mun valmennettaville, etten osaa tai tiedä kaikkea, mutta tarvittaessa koitan sitten kyllä löytää jonkun joka tietää ja kysyn. Opetellaan kimpassa pikkuhiljaa, vaikka hommasta aloin keväällä maksua ottamaankin. Jokainen saa itse päättää kokeeko mun panostukseni sen arvoiseksi. (Nuo fyrkat menee kyllä suoraan omaan jatko-opiskeluun, josta toivottavasti hyödymme kaikki, että tässä on tällainen win-win -tilanne siis.)

Mulla taas on ollut valmentaja ihan alusta saakka, ja iso osa siitä mitä nyt siirrän eteenpäin pohjautuu siitä ammennettuun oppiin, itseopiskeluun sekä 35 vuoden muuhun omakohtaiseen kokemukseen liikkumisesta ja elämästä noin yleensä (lisäksi meillä on perheessä aika paljon urheiluvalmennusosaamista, joskin ihan eri lajeista).
Itse en ole oikein koskaan saanut kamalasti irti yhteistreeneistä (en tosin ole kyllä ikuisuuksiin käynytkään sellaisissa), mutta tämä etävalmennettavana olo taas toimii mulla (ilmeisen) hyvin, ainakin jos tuloksista voi mitään päätellä.
Täältä "toiselta puolelta" katsottuna, siinä on kieltämättä kyllä omat haasteensakin, joita koitan noitten mimmien kanssa ratkoa. Kaikilla mun valmennettavilla kun on hyvin erilaiset tavoitteet ja lähtökohdat ja resurssit ja suhtautuminen treenaamiseen.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 9:11 am 
Poissa
Lujaterässydän
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 8:39 pm
Viestit: 234
Valmennusta pitäisi rhkä enemmänkin suunnata nuoriin aloittelijoihin jos halutaan saada jonakin päivänä taso korkealle. Mut halutaanko ja onko kysyntää niin nuo onkin sit eri asia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 11:31 am 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Komppaan Simoa ja Marksia. Toisaalta ,toisille sopivat valmentajat,toisille ei :idea: On-line valmennuksetkin ovat paljon parempia kuin yksin treenit (noin yleensä). Silloin ainakin joku tarkistaa tekniikkaa ja antaa ohjausta treenimääristä. Jos valkku antaa ohjelmia aina viikottain sen mukaan miten homma pelittää,niin silloinhan siinä on ainakin ulkopuolista seurantaa. Toisaalta,silloinhan se ei mene minkään ohjelman mukaan suoraan ,vaan sitä skaalataan.Itse harrastan tätä omassa treeneissäni :idea:
Itse olen treenannut,keskustellut ja tehnyt pitkiä puheluja monien nostajien kanssa(esim.Marks,Kalle,Simo,Kaikkonen,Dingle,Jonny,Kukka,Vierelät,Eveliina,Joli ym)
Yhteis treenejä useampien kanssa edellisistä nimistä :idea: Dinglen kanssa n 6 viikon välein kimppa treenit. Aina tarkastelemme tekniikkaa,kokemuksia erillaisista harjoitteista,palautumisista,kehonhuollosta ja muusta :idea: Erittäin palkitsevia ja opettavaisia treenejä :wink:
Hyvä valmennus olisi sitä ,että valkku katselisi aina tekniikkaa ja korjaisi sen välittömästi,eikä vasta 3 kk päästä kisavideosta(niinkuin itsellä joskus tapahtunut) [smilie=11.gif]

er

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 1:44 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mun mielestä tässä valmentaja - valmennettava asetelmassa maksuliikennettä ja sertejä olennaisempia ovat vastuu ja luottamus.

Urheilija tunnustaa valmentajan auktoriteetin ja luovuttaa osan valmistautumisen vastuusta valmentajalleen. Tähän vaaditaan sitä luottamusta. Se, että liittyykö valmennukseen varsinaista ohjelmointia vai onko koutsi vain esim tekniikkapoliisi, on sitten aina tapauskohtaista.

Ja nykytekniikan mahdollisuuksia ei pidä väheksyä, kyllä etänäkin voi valmentaa vaikka läheltä olisi tietysti parempi.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 4:27 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
jake heke kirjoitti:
Jos valkku antaa ohjelmia aina viikottain sen mukaan miten homma pelittää,niin silloinhan siinä on ainakin ulkopuolista seurantaa. Toisaalta,silloinhan se ei mene minkään ohjelman mukaan suoraan ,vaan sitä skaalataan.

Tosta nimenomaan onkin kyse, ei mulla ole kelleen mietittynä viikkotolkulla valmiita treenejä, vaan niitä katotaan sen mukaan minkä asian kehittämisestä ois eniten hyötyä. Jotain summittaisia tavoitelukemia on tietysti olemassa, mutta mun prioriteettilistalla on tärkeempänä se, että tekniikka tulee otettua kunnolla haltuun. Siihen mä itsekin panostan jatkuvasti (ja sitä kautta oma kehitys on kyllä ollutkin tasaista). Jos joudun joskus lintsaamaan oman valkun antamista treeneistä, se johtuu aina siitä, että tekniikka alkaa syystä tai toisesta hajota. Sellasta sarjaa en tee loppuun, ei maksa vaivaa.
(Vaikka ei se mitään helppoa ole jonkun sarjan kesken jättäminen.)

Sitäpaitsi ei kaikilla ole elämä tällästä, että sitä voi suunnitella treenin ympärille eikä päinvastoin (kuten tuolla jo mainittiinkin, joillakin on myös ns. oikeeta elämää...). Yhtälailla se pitää huomioida ohjelmoinnissa.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 4:36 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Elo 05, 2011 2:54 pm
Viestit: 292
Paikkakunta: Varkaus
Se miksi minulla on valmentaja, johtuu pitkälti siitä, että olen äärimmäisen laiska. Jos treenaisin yksikseni ja ilman valmentajaa, joka potkii persuksille en saisi tehtyä mitään. Kun on joku jolle "joudun" raportoimaan nostamiseni ja vielä maksan siitä, saa minut tekemään treenini myös silloin kun mieli vaan tekisi lojua sohvalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 5:14 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen
Avatar

Liittynyt: To Elo 11, 2011 6:04 am
Viestit: 364
Mulla on taas valmentaja ihan päinvastasesta syystä ku Sannalla, mää tarvin jonkun joka toimii mun käsijarruna.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Valmentaminen
ViestiLähetetty: Su Syys 30, 2012 5:51 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Mulla ei ole valmentajaa kahvakuulassa, ehkä tarttis olla, koska treeni sattuu ja on niin tuskasta. Painonnostossa mulla on valmentaja, joka tekee sitä rakkaudesta lajiin ja valvoo jokaista liikettä ja kommentoi jos esim. polvet on sentin liikaa edessä. Ehkä kuulassakin tarttis olla joku valvomassa jokaista nostoa ja antamassa välittömästi palautetta tekniikassa. Kuulassa en haluaisi kenenkään tekevän valmista ohjelmaa, tietty sitä voisi väntää yhdessä valmentajan kanssa, vuorovaikutteisesti.

Eli en kaipaisi kaasua tai jarrua vaan lähinnä tekniikkapoliisin, jolle yksikään nosto ei olisi "ihan hyvä" vaan jokaisessa olisi parannettavaa. :twisted:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com