Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Huhti 26, 2024 2:35 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Maalis 22, 2013 3:27 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
Johan1979 kirjoitti:
pyykkonen kirjoitti:
Minun henk. koht. mielipiteeni on, että muutaman vuoden sisällä kuntosarjat jätetään pois ja sitten järjestetään SM-kilpailut kaikissa painoluokissa, eli painoluokkia ei enää yhdistellä. Sen milloin tämä tulee tapahtumaan voisi päättää jo tänä vuonna, niin nostajilla olisi aikaa valmistautua siihen. Jossain vaiheessa myös veteraanien ja juniorien SM-kisat varmasti olemaan eri kisoissa.


Olen samaa mieltä!

Nykytilanne nyt lähinnä naurattaa kun on tottunut siihen ettei noilla sarjoilla ja luokilla ole välttämättä minkään valtakunnan merkitystä siinä vaiheessa kun noustaan lavalle.

Nykyjärjestelmä tuntuu olevan varsinkin kevyempiä sorsiva, joten kannatusta olisi tuolle painoluokkien pitämiselle.

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2013 2:42 pm 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 6:24 pm
Viestit: 66
Minua tämä nykytilanne naurattaa lähinnä siksi,että kilpaileva harrastajakunta on voittopuolisesti yli 30-vuotiasta. Ja nyt jo ollaan suunnittelemassa harrastajien kahtiajakoa eliittiin ja pas.. tusinasakkiin. Onnea matkaan vaan.

_________________
Metalli- Työ, musiikki ja liikunta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2013 5:18 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
pyykkonen kirjoitti:
Armin Elg kirjoitti:
Minua tämä nykytilanne naurattaa lähinnä siksi,että kilpaileva harrastajakunta on voittopuolisesti yli 30-vuotiasta. Ja nyt jo ollaan suunnittelemassa harrastajien kahtiajakoa eliittiin ja pas.. tusinasakkiin. Onnea matkaan vaan.


Aika mielenkiintoinen näkemys. Itse näen tuon toisin.

24 kg miehille ja 16 kg naisille on minun mielestäni kyllä mahdollista saavuttaa käytännössä kaikille, vaikka aloittaisi aikuisiällä. Tosiaan pitemmällä tähtäimellä sarjat pitäisi minusta olla samalla tavalla kuin EM- ja MM-kisoissa, eli miehillä 24 kg ja 32 kg sekä naisilla 16 kg ja 24 kg. Muissa kisoissa tietenkin kaikki mahdolliset painot käytössä. Se milloin aika on siihen kypsä pitää harkita tarkkaan. Ei vielä ensi vuonna, mutta ehkä jo 2015 tai -16. Tänä vuonna nostettiin kuntosarjojen painoa miesten lc:ssä ja naiten oalc:ssä kaikkien sarjojen painoja. Mielenkiintoista nähdä miten se näkyy syksyn kisoissa.

Muutoksessa voisi olla myös positiivisia vaikutuksia. Kaikki painoluokat tarkoittaisi, että kevyempien ei tarvitse kisata 20 kg painavampia vastaan ja vähän matalammallakin tuloksella uskaltaa lähteä mukaan. Nyt meillä on kuntosarjoissa monta nostajaa, jotka voisivat nostaa amatöörisarjassa, mutta nostajien päähän on iskostunut, että toistomäärät pitää olla jotenkin tosi korkeita, että voi osallistua.



Hienosti tiivistetty. Itse meinasin jotain samansuuntaista sanoa, mutta sanoit sen jo paremmin. :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2013 5:30 pm 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 6:24 pm
Viestit: 66
pyykkonen kirjoitti:

Muutoksessa voisi olla myös positiivisia vaikutuksia. Kaikki painoluokat tarkoittaisi, että kevyempien ei tarvitse kisata 20 kg painavampia vastaan ja vähän matalammallakin tuloksella uskaltaa lähteä mukaan. Nyt meillä on kuntosarjoissa monta nostajaa, jotka voisivat nostaa amatöörisarjassa, mutta nostajien päähän on iskostunut, että toistomäärät pitää olla jotenkin tosi korkeita, että voi osallistua.

Eikös Girevoy Sport ole tuloslaji ? Näin minulle opetettiin edellisellä kuusamon reissulla. ( Samaisen opettajan toimesta myös painoluokat tulivat lytätyksi. )
Kuntosarjan poistamista on perusteltu mm. liian suurella osallistujamäärällä. Kisat siis venyvät. Kuitenkin tässä haikaillaan lisää poppoota amatööri- ja mestaruussarjaan,jotta olisi mahdollista nostaa kaikki painoluokat. Nähdäkseni lopputulema on taas se sama suma kilpailupaikalla.
Aiemmin olen ilmaissut huoleni kisaamaan halukkaiden harjoittelusta. Jos amatöörisarjat ovat ne ensimmäinen sarja,jossa voi nostaa maineesta ja kunniasta, saattaa harjoitteluun tulla turhaa hätäilyä ja tuloksena puolirampoja nostajia,jotka lyövät kuulat santaan vaivojensa vuoksi.
No, motiivinsa kullakin. Nostetaan nyt nämä kisat pois vaivaamasta ja spekuloidaan sitten lisää.
Jani Sipponen.

_________________
Metalli- Työ, musiikki ja liikunta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2013 7:05 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
pyykkonen kirjoitti:
24 kg miehille ja 16 kg naisille on minun mielestäni kyllä mahdollista saavuttaa käytännössä kaikille, vaikka aloittaisi aikuisiällä.


Ottamatta kantaa tuleviin kuulapainoihin olen tästä hiukan eri mieltä. Varsinkin kevyille nostajille 24kg on todella kova haaste. Hirveän moni suomalainen ei ole vieläkään tehnyt täysiä kymppejä biathlonissa kaksnelosilla.
Myös vammariski kasvaa valtavasti siirryttäessä 16kg<24kg, tuskin olen ainoa, joka näin on kokenut.

Raskaat kuulat ovat hyvä ja mielekäs tavoite. Kaikille ei kuitenkaan realistinen.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2013 8:46 pm 
Poissa
Mankun valkaisema

Liittynyt: La Marras 20, 2010 9:39 am
Viestit: 629
Mun mielestä mitallit ja mestari titteli pitäisi jakaa ainoastaan miesten ja naisten mestaruussarjoissa.
Ois paljon selkeempää yleisöllekin koko homma ku ois x painonen kuula(t) ja se joka tekee eniten toistoja on mestari.
Painoluokat mukaan jos kuhunkin luokkaan ois vähintään se 4 osallistujaa.
Kyllähän sen näkee noista itänaapurin kavereista ettei kovat tulokset ole kehonpainosta/lihasmassasta kiinni.
Määrätietoisella ja kärsivällisellä treenillä kaikilla on kylla mahdollista nostaa mestaruus sarjojen kuulilla. Sillonhan se hauskuus vastaa alkaakin:)

_________________
Punaviini ja suklaa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2013 7:10 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Onko myös niin, että karsintarajojen puuttuessa, jos "oikeita" nostajia on vain kaksi sarjassaan (esim. naiset 20 kg), niin sarjaan voisi ilmoittautua kuka tahansa mitalinkipeä kolmanneksi tekemään muutaman toiston saadakseen pronssimitalin?

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: yhdistetään
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2013 8:01 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
janiba kirjoitti:
Mun mielestä mitallit ja mestari titteli pitäisi jakaa ainoastaan miesten ja naisten mestaruussarjoissa.
Ois paljon selkeempää yleisöllekin koko homma ku ois x painonen kuula(t) ja se joka tekee eniten toistoja on mestari.
Painoluokat mukaan jos kuhunkin luokkaan ois vähintään se 4 osallistujaa.
Kyllähän sen näkee noista itänaapurin kavereista ettei kovat tulokset ole kehonpainosta/lihasmassasta kiinni.
Määrätietoisella ja kärsivällisellä treenillä kaikilla on kylla mahdollista nostaa mestaruus sarjojen kuulilla. Sillonhan se hauskuus vastaa alkaakin:)


Suomen kovimmat GS-miehet kisasivat hiljattain Messukeskuksessa eikä kukaan heistä temmannut aivan täytä aikaa 24-kiloisilla. Toki lyhyt väliaika vaikutti, mutta kyllä tuo jotain kertoo.

Kehonpaino vaikuttaa siinä vaiheessa rajusti, kun kuulat ovat omiin voimiin nähden ylärajoilla ja pienellä miehellä ne ovat todennäköisemmin aiemmin sitä kuin isolla miehellä. Nelikymppisillä kisattaessa ero Denisovin ja Taslanovin välillä kasvaisi. Miten ihmeessä kehonpaino ei vaikuttaisi GS:ssä, kun se vaikuttaa paljon mm soudussa, missä ei ole edes lisäpainoa?

Jos kaikilta 72-kiloisilta vaaditaan siirtymistä 24-kiloisiin, voidaan sitten vaatia myös 95+-sarjalaisten siirtymistä 32-kiloisiin eli nostamaan 2/3 kehonpainostaan. Moni siinä onnistuukin, mutta toisilta tie katkeaa loukkaantumisiin tai muusta syystä. 16-kiloisten nostelu ei hirveästi poikkea jostain soutamisesta tai hiihtämisestä mutta 24kg laittaa kevyen miehen rakenteet ihan eri lailla koville puhumattakaan sitä raskaammista. Toki kaikkeen on poikkeuksia ja itänaapurin ihmemiehet ovat oma lukunsa.

Olen samaa mieltä siitä, että SM:t voisi ratkaista yhdellä kuulakoolla, korkeintaan kahdella. Painoluokat ovat tärkeitä kuten itsekin toteat.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2013 8:46 am 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 11:24 am
Viestit: 63
Paikkakunta: Seinäjoki
Jos maailmalla kisataan 24kg ja 32kg kuulilla, ei taida olla järkeä, että Suomessa ihan vain 32kg nosteltais.

Mä oon sitä mieltä, että jollain aikajänteelle kuntosarja SM-kisoista pois. Miehille kuulan painot 24 ja 32. Painoluokat pitää ehdottomasti säilyttää. Kuten tässä on jo edellä useassa viestissä perusteltu, on nostajan painolla vaikutusta suuresti. Vaikka kuulan nostossa painottuvat myös kestävyysominaisuudet, on höpöä väittää ettei nostajan painolla olisi merkitystä.

SM-kisojen ulkopuolella olevien kisojen osallistumiskynnystä ei voi enää laskea. Nythän on kisoja, jossa voi nostaa millä painolla vaan mitä lajia vaan. Ei enää alemmas voi laskea.

_________________
http://www.sportbull.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2013 11:08 am 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ti Heinä 12, 2011 10:02 am
Viestit: 192
.


Viimeksi muokannut marjoba päivämäärä Pe Kesä 27, 2014 6:45 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2013 9:59 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Joo, munkin muistaakseni Denisovi tempaa noin 100 toistoa enempi kuin kevyen sarjan mestarit. Että ihan samalla viivallahan ne kehonpainosta riippumatta?

Muutoksia tehdään varmasti sääntöihin, ehkä jo mun valtakaudella (joka siis näillä näkymin jatkuu ens vuoden loppuun). Ei kuitenkaan ennen syksyn LC-skaboja. Jatketaan keskustelua!

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2013 8:17 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
pyykkonen kirjoitti:
Denisov näyttäytyy tilastoissa anomaliana.


Juuri näin. Tulkaa nyt joku vielä väittämään että D juoksee maratonin reippaasti alle 4 tunnin sen takia kun on niin iso.
Ääritapaus, jonka fyysiset ominaisuudet ei oikein millään mittarilla ole tältä planeetalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2013 9:33 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Jos Denisov kutistettaisiin polvenkorkuiseksi, niin voittaisin hänet. Toisaalta tuhatkiloinen ja mittasuhteiltaan samanlainen Denisov tuskin painosta tuntisi, onko kourissa 24 vai 32kg kuulat.

GS:ia ei voi verrata muihin kestävyyslajeihin, koska siinä on mahdollisuus levätä toistojen välillä ja käytetään varsin suurta lisäpainoa, jonka suhde nostajan kehonpainoon on ratkaisevaa. Se, että eri painoisten huippujen välillä on pienehköt erot, johtuu isokokoisten harrastajien vähyydestä, treenatussa kunnossa toistasataa kiloa painavia huippulahjakkuuksia ei riitä kaikkiin lajeihin kovin paljon. Merkittävää on myös huippujen hirmuiset toistomäärät. Kun työnnetään 150+ toistoa, kestävyysominaisuudet ovat paljon merkittävämmäsä roolissa kuin meillä Suomessa, missä varsinkin mestaruussarjassa mennään hyvin paljon pienemmillä toistomäärillä.

GS-huippu ei tosiaankaan tarvitse bodarin lihaksia, mutta jo arkijärki sanoo, että hyvä iso mies peittoaa hyvän pienen miehen. Iso miehellä on yleensä kaikki vankempaa, luusto, sidekudokset, tukilihakset. Hänellä nyt vain enemmän kapasiteettia kannatella ja nostaa raskaita taakkoja. Jonkin verran painoluokkia tarvitaan.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2013 10:22 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Kohtahan meillä alkaa olla omaakin tilastoitavaa ja analysoitavaa dataa nostamisesta ja esim naisnostajien tapauksessa semmoista dataa mitä muilla mailla ei ole.

Painolla on varmaankin jonkin verran vaikutusta, mutta arvelisin että yli ysikympin ollaan kellokäyrän reunoilla, missä hyöty lisäpainosta laskee nopeasti. Lisälihas pitää kuitenkin hapettaa jne. Lisäpituuden myötä yleensä nostomatka ja sen myötä työmäärä kasvaa jne.

Lisäksi ikä vaikuttaa kestävyysominaisuuksiin huonontavasti.

Jatkossa (5-10v kuluessa) meillä lienee mahdollisuudet painoluokkien mielekkääseen soveltamiseen kuten myös ikäluokkiin.

Itse tein päätökseen palata takaisin pienempiin kuuliin viime syksyn LC farssini jälkeen :)
Enkä ole (vielä) katunut.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 27, 2013 12:35 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Ei taida venäjälläkään lyhyet ja jykevät hallita keveämpiä painoluokkia? Lopatin ja Rudnev nyt ainakin on aika sutjakoita ja pitkiä kavereita, kun vertaa painonnostoon jossa keveitä luokkia hallitsee aika lyhyet kaverit. Mikähän tässä lienee on? Voisi kuvitella että lyhyet ja jykevät kaverit hallitsisivat noita keveitä luokkia, koska nostettava matka on lyhyempi ja lyhyempään varteen saadaan enemmän lihasta.

Vai asettaako isohko kisakuula ja liikkeet tietyt minimivaatimukset kehon mittasuhteille?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 73 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com