Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 3:05 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 06, 2015 9:33 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Mielenkiintoinen aihe jonka postaamista olen miettinyt itsekin. Aika lailla samaa mieltä olen Pyykkösen kanssa.

Oma selkein virhe oli se että säästin 28 kiloisen kuulan hankinnassa ja alkuun koitin siirtyä 24 kiloisesta suoraa 32 kiloisiin, 24 kiloisella siis tein määrämättöä hakien aerobista pohjaa ja intensiiviset sarjat 32 kiloisilla pyrkin lajivoiman kehittämiseen. Etenkin työnnössä siirtymä on aika brutaali, tempaus ei välttämättä ole yhtä vaikea ainakaan minun kokemuksen mukaan. Brutaalilla tarkoitan siis sitä että vähän saa jännittää että mikä paikka menee treenin aikana rikki, etenkin allemeno pompun jälkeen tuntui selän kannalta aika hirveälle ja ylöstulo kakkosdipistä on toinen aika raaka. Ihme ettei särkynyt, ehkä sen verran järkeä/pelkoa oli mukana kuitenkin.

Sitten kun minulla vihdoin ja viimein oli 28kg pari niin homma nytkähti eteen päin ihan tosissaan! Tuntuu näin jälkikäteen että kyky tehdä korkeaa volyymiä 24 kiloisilla sekä kovempaa sarjaa 32kiloisilla kehittyivät molemmat. Eli jos noin niinkuin kestävyysjuoksun/urheilun kannalta ajattelee niin jos 24 kiloiset on peruskestävyysvauhtia ja 32 kiloiset on maksimikestävyysvauhtia niin 28 kiloiset on vauhtikestävyysvauhtia, ja kaikkia noita tarvitaan ja 28 kiloiset on ikäänkuin siltana siinä välissä.

Muuten olen aika tyytyväinen omaan määrämättön ja intensiteetin yhdistelmään noin niinkuin muuten.

Yksi juttu joka on jäänyt mietityttämään näin jälkikäteen on voimakausien ja erityisesti levytankoliikkeiden ja maksimivoiman/perusvoiman merkitys. Tuntuu että ainakaan minuun maksimivoima ei juurikaan enää tartu tutuissa liikkeissä (takakyykky, maastaveto pystypunnerrus) mutta toisaalta tuntuu että kroppa ja lihakset kestää enemmän kuulaharjoittlunvolyymiä aina voimakauden aikana/jälkeen ja täten voimakausi palvelee kehitystä epäsuorasti harjoituskapasiteetin kasvamisen myötä. En tiedä onko tuo sitten psykologista, mutta jo kolmen voimakauden aikana/jälkeen on tämä ajatus pilkahtanut mieleen. Toki minulla voimakauteen liittyy korkeat volyymit kahvakuulaharjoittelussa ja ennemminkin pitäisi puhua yhdistetystä peruskestävyys-voimakaudesta ja siksipä se voima ei välttämättä tartukaan.Ja minullahan levytankoliikkeet on mukana treeniohjelmassa aina, eli varsinaista voimatasojen laskua ei pääse missään vaiheessa oikein syntymään.

Kaikkineen mestaruusarjaan siirtyminen kai vaatii huomattavasti ammattimaisempaa otetta kokonaisuutena ottaen, ruokavalio, lihashuolto, treeniohjelma, elämänrytmi yms. Mutta tämän kai pitäisi tullakin luonnostaan jos kehittyminen kiinnostaa, ainakin jos ei ole aivan huippulahjakkuus.

Varmasti olisi voinut tehdä paljonkin enemmän ja paremmin, mutta nämä ajatukset on semmoisia mitkä on pälkähtäneet omaan mieleen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 06, 2015 12:42 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
28kg on kyllä aika tärkeä. Mulla ei ollut sillon aluksi 28 kilosia ja siirtymä oli aika haastava. Vaati aika kauan, että pääsi semmoseen luottamuksen tilaan, että pystyy vaan tekemään ne treenit tuosta vain. Se kyllä auttaa, kun saa niillä 28 kilosilla tuntumaa siihen väliin ja siinä samalla alkaa pikkuhiljaa tekemään 32kg:lla. Siinä sitten samalla vähän kisakokeiluja alle, niin siitä se sitten lähtee.

Kilpaileminen on minusta aika samanlaista millä tahansa painolla, mutta siinä täytyy hyväksyä se, että numerot vaan on aluksi huomattavasti pienemmät. Noin puolet pienemmät. Mulle ei koskaan ollut ongelma, koska en vertaile eri kuulapainojen tuloksia keskenään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 06, 2015 6:24 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 11:13 am
Viestit: 136
28kg on syytä olla harjoittelussa mukana, samaa mieltä olen. Muut välikoot eivät niin tärkeitä. Luulen että 32 kiloisiin siirtyminen taitaa takkuilla monilla huonon liikkuvuuden takia hartia ja lantio alueella, ei niinkään voimanpuutteesta. Näin näen asian tällähetkellä.

Itse tekisin toisin sen että rohkeammin 32kg treenejä ja oheisharjoitteluna enemmän kimmoisuutta ja räjähtävyys treeniä jalkoihin.

_________________
"Kurkkua, kyrsää ja roganohvii. Roganohvi menee nimittäin tonne reitee aika hyvin.."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 07, 2015 5:07 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
28 kg kuula helpottaa siirtymistä mestaruussarjaan. Olipa sitten mikä kisakuula valittuna niin itse ainakin käytän valmistavalla kaudella + tai - 2 kg kuulaa, eri vauhdeille. Muuten en näe niin tärkeäksi 2 kg välein kuulapainoja.

Markon tapaan nykyään huomioisin enemmän kimmoisuuden ja rähähtävyyden kehitämistä voimaharjoittelun rinnalla.

Alkuun sopivan vauhdin löytäminen ja ongelmaominaisuuksien parantamisen nostaisin enemmmän esille, jotta koko aika pystytään käyttämään optimaalisesti.

Riittävän paljon hyviä toistoja taakse raskailla kuulaparilla, näistä ison kg määrän treeneistä on vain ongelmallinen palautua. Sitä asiaa mietin valmennettavien kohdalla enemmänkin. Mihin niitä olisi viisas sijoittaa.

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 09, 2015 2:41 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Hyvä mave ja kyykky. Paljonko Kalle pystypunnerrat tangolla tai kuulilla?

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 09, 2015 3:59 pm 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 10:52 am
Viestit: 65
Paikkakunta: keski-suomi
Kirjoitin pitkän selonteon joka katosi jonnekin, kirjoitan joskus uudestaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 09, 2015 4:54 pm 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 10:52 am
Viestit: 65
Paikkakunta: keski-suomi
V.2012 tein paluun kisalavoille vuoden poissaolon jälkeen jolloin tein 24:lla 116/150 ja siitä asti 32:set on ollut mukana harjoittelussa. Alussa vähemmän nykyään paljon enemmän.

Kehitys on noilla isoilla kuulilla on hidasta ja tuntuu että monta kuukautta saa tehdä töitä sitten tulee 10 toisto kuin tyhjästä.
Alipainoilla treenaan enimmäkseen, mutta tahdit on nostettava vaan niin ylös että saa vastetta ja oivalluksia isompiin kuuliin. Tämä siis työnnössä.
Tempaus on jäänyt aika vähälle kun tuota työntöä tullut treenattua niin paljon. Tosin se on muuttunut tämän vuoden aikana, tulokset tulevat sitten myöhemmin. Pääpaino tempauksessa tällähetkellä 24 ja 28kg.

Siirtymisessä isompiin kuuliin 28 kg kuulat on hyvä välikuula, mutta niinkuin Marko sanoi nopeus,liikkuvuus ja kimmoisuus kuntoon.

Itse tekisin kaikki toisin siirtyessä isompiin kuuliin. Aloittaisin tekniikasta, 24kg on niin kevyt kuula että 100/150 toistoa tulee huonollakin tekniikalla. Kun taas 32:lla 2-3 huonoa toistoa saattaa lopettaa sarjan ja tulla vahinkoja.
Kysyisin apua aikaisemmin tai kävisin jonkun luona joka osaa katsoa tekniikan niin jää monta murhetta matkalta.
Alussa hioisin enemmän tekniikka kuin ahnehtisin tonneja.
Tärkeintä on pitää itsensä ehjänä ja treenata nousujohteisesti, palauttavat treenit todella kevyinä( itse en tätä pysty aina tekemään, sykkeet aina tapissa).

V.2012 syksyllä LC-SM kisojen jälkeen huutelin tälläkin saitilla valmentajaa ja yhteistyönkin aloitin Reijo Kankaan kanssa, josta saan kiittää monipuolisista ja nousujohteisista harjoitteista joita on sovitettu minun vuorotyön ja perheen ehdoilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 09, 2015 6:04 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 4:23 pm
Viestit: 184
Meillä Jani on kiivennyt vähän takapuoli edellä puuhun. Aloittin kisaamisen 20kg, mutta sehän oli yhtä humputtelua ja näytti joltain ihan kaamealta. Kuulat vaihtui äkkiä 24, mutta Janin kuulien kahvat oli huonot ja ne myytiin parempiin koteihin.. Tilalle Jani hommasi 26 ja niillä reenasi pitkästi yli puoli vuotta. Niiden kylkeen hankittiin myös 30 ja treenasi syksyn 2014 LC kisoja varten vain 26 & 30..

Nyt kevään Biathlonia varten sai lainaan 24.. mutta edelleen aktiivireenejä 26/30/32 ja pitoja 40..

Nyt EM varten eka jakso oli lähes pelkkää 26-30 reeniä, kevennyksessä 24/26..

Välissähän Jani teki salikisoissa yhden työnnön 30.. ja aikeissa kyllä lähteä pykältämään kohti 32, koska 24 tahdit alkaa mennä jo mukavuusalueiden ulkopuolelle...

Janilla tekniikka pysyy painavemmilla kasassa ja linja samanlaisena, jos tekee liian kevyellä niin alkaa pacet heitellä ja tekniikka kusta totaalisesti..

Tempaamaan kun se vielä joskus oppisi ni kiva olis :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 10, 2015 8:14 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Lisäksi jos tämän voisi aloittaa alusta niin ottaisin kahden kuulan heilurit ja rivet enemmän mukaan. Sieltä saisi keskivartaloon ja takaketjuun hyvää meininkiä, lajinomaisemmin. Kun tuon tempauksen ja Lc riven kanssa on tullut painittua monta vuotta. Tein jossakin vaiheessa paljon mavea raskailla ja aikasarjaa mutta ei se erityisemmin siirtynyt lajiin.
Toimii perusvoimanhankinnassa(mave) kyllä mutta siirtovaikutuksesta on pidettävä huoli. Kuten siitä terävyydestä ja kimmoisuudesta myös. Ehkä enemmän suorin jaloin vetoa kuin mitä tein, perus kapeaa vetoa.
Ja se mitä tapahtui kovimmilla vuosilla oli kisoja lähestyttäessä oli sairastelut, äärirajaa kokeiltiin sen hetkiseen kapasiteettiin nähden.
Parhaat tulokset silloin jäi tulematta kisalavalla.

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 86 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com