Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 10:12 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Loka 25, 2015 8:46 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Juu, olen kyllä samaa mieltä tämän syksyn kokemusten mukaan. Toki tuohon vaikuttaa mielestäni se että onko rive se LC:tä rajoittava heikkous. Jos on, niin sitten paljon riveä, vähintään. Tosin en tiedä onko välttämätöntä tehdä pitkiä settejä, kunhan tekee paljon ja selvästi rive-lihasten (takareisi-pakara-ote) kestovoimaominaisuuksia rasittaen.

Mutta joka tapauksessa minusta tuntuu että riveä pitäisi pystyä tekemään se LC:n tavoitetulos kerrottuna kahdella, juuri tuolla videon tyylillä eli kuulia ei lasketa maahan. Se on ainakin kohtuu helppo laskennallinen juttu jolla voi omaa kehitystä seurata.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2015 4:07 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 7:19 pm
Viestit: 237
Paikkakunta: Tampere
Karsten on hyvässä kunnossa vanhaksi äijäksi. Hartiaseutu Karstenilla aika jäykkä, tuolla kunnolla 24kg LC pitäisi mennä päälle sata toistoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2015 5:47 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 7:19 pm
Viestit: 237
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
Eiks se oo about sun ikäinen. ;)

Joo, noin suurinpiirtein.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2015 6:27 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
joli kirjoitti:
Karsten on hyvässä kunnossa vanhaksi äijäksi. Hartiaseutu Karstenilla aika jäykkä, tuolla kunnolla 24kg LC pitäisi mennä päälle sata toistoa.


Tuolla hengästymisen määrällä ja viimein minuutin perusteella melkein vättäisin että ei. 150 pitäisi olla aika keveähköä menoa, jos yli 100 meinaa saada LC:ssä tulokseksi. Laskennalliseti tuo riittäisi noin 75 toistoon ja pari viikkoa sitten ladattu kisavideo antoi tulokseksi 82 toistoa.

Tuon rive ja LC-videon välillä oli vajaa 2 kk (rive-video ladattu siis ensin), ja oletettavasti kunto on sinä aikana vähänä kasvanut. Eli kyllä minusta tuo tukee ajatelmaa siitä että rivessä pitää pystyä tekemään kaksinkertainen tulos LC:hen nähden.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2015 7:21 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Second kirjoitti:
Tuolla hengästymisen määrällä ja viimein minuutin perusteella melkein vättäisin että ei. 150 pitäisi olla aika keveähköä menoa, jos yli 100 meinaa saada LC:ssä tulokseksi. Laskennalliseti tuo riittäisi noin 75 toistoon ja pari viikkoa sitten ladattu kisavideo antoi tulokseksi 82 toistoa.

Tuon rive ja LC-videon välillä oli vajaa 2 kk (rive-video ladattu siis ensin), ja oletettavasti kunto on sinä aikana vähänä kasvanut. Eli kyllä minusta tuo tukee ajatelmaa siitä että rivessä pitää pystyä tekemään kaksinkertainen tulos LC:hen nähden.


Itsekin olen lyhyemmissä sarjoissa testaillen saanut n tuplamäärän riveä LChen verrattuna. Mutta mietityttää, kuinka yleistettävissä tuo mahtaa olla, kun joillakin työntötuloskin on lähes kaksinkertainen LChen, ja joillakin kuten minulla vain hieman parempi. Varmasti hyvä rive on hyödyksi LChen, mutta onko se välttämätön? Loogisesti ajatellen voisi kuvitella, että tekemällä erikseen työntö ja rivetestin, kannattaisi LCtä silmälläpitäen keskittyä siihen kumpi tuottaa pienemmän tuloksen. Mutta silti mutu-tuntumalla sanoisin, että rive olisi hyvä olla selkeästi parempi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 26, 2015 9:14 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Juu. Ainakin minä ajattelen sen niin että 2xrive suhteessa kisatulokseen/-tavoitteeseen kertoo lähinnä että riven lihaskunto on kohdillaan ja riittävä aerobinen kestävyyskunto.

Työntö on sitten oma kysymyksensä. Toki suurin osa kisaa biahtloniassakin joten työnnön maksimi on aika hyvin tiedossa. Mutta jos ei, niin kyllähän se työnnön testinostokin pitäisi tehdä.

Itselläni siis tuli tehtyä seuraavanlaiset testinostot 32 kiloisilla:
-60 riveä, 10 min. Tämä meni "kohtuu" helposti. RPM tasainen 6.
-80 riveä, 10 min. Kuulat maahan vapaasti jos/kun ehti. Käytännössä minuutista 45 sek työtä, 15 sek lepoa. RPM tasainen 8.
-60 työntöä, 10 min. Kuulat maahan vapaasti jos/kun ehti. Käytännössä minuutista 45 sek työtä, 15 sek lepo. RPM tasainen 6.
-Kisatulos 33. Kisatulos himpun verran alle sen mihin olisi ollut mahdollista hyvässä kunnossa, nuo testinostot nostin paremmassa kunnossa kuin itse kisasuoritteen. Mutta todennäköisesti alle 40 toiston olisi tulos kuitenkin ollut.

70 riveä 10 min olisi ollut mahdollinen tehdä ilman että käyttää kuulia maassa, mutta tuo 80 riveä tauotta olisi ollut mahdoton, se oli aika raskas urakka jo noinkin.

Näistä olisi kiva kuulla itse kultakin mitä on nosteltu ja mihin asti se on riittänyt.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2015 11:19 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
En ole koskaan kovin pitkiä rivesarjoja tehnyt, mutta mitä nyt arkistoista löysin, niin esim 28 kg 2 min rivessä tein keväällä 43 toistoa kun LCssä sain 23. Ja muistaakseni tuo 43 toistoa ei tuntunut siltä että olisi ollut vielä maksimi. Itse olen käyttänyt kisasuorituksen arvioinnissa lyhyempiä sarjoja vertailukohtana. Esim 5 min LCn maksimisuoritus on noin kaksi kolmasosaa 10 minuutista, kuitenkin niin, että painavilla kuulilla enemmän ja kevyillä vähemmän. Toisinpäin ilmaistuna siis 10 minuutin suoritus on n 1,5 kertaa 5 min suoritus.

Esim 28 kgllä tein 5 minuutissa 36 toistoa, kisassa 52 toistoa eli aika lähelle laskennallista 54 toistoa. 32 kg:lla useammankin kerran olen tehnyt 26 toistoa 5 minuutissa, mutta en usko että 39 toistoa 10 minuutissa olisi oikein mitenkään mahdollinen vielä tuolla kunnolla. Räkissä pönöttely kuitenkin on aika rankkaa sekin. Sitten taas jollain 20 kilolla millä on mennyt 60 toistoa 5 minuutissa olettaisin ja toivoisin saavani enemmän kuin 1,5 kertaa eli 90 toistoa.

Myös työntöön omat laskennalliset ennusteeni on tuntuneet toimivan ihan hyvin, mutta tempaukseen ei. Siinä tuntuu minulla toistomäärä kasvavan huomattavan paljon huonommin kun suoritusaikaa pidentää.

Voi myös olla, että kisasuorituksen suhde lyhyempiin sarjoihin tulee kasvamaan, kun treeneissä keskittyy vähän pidempiin sarjoihin. Omalla tekemisellä olen jämähtänyt aika paljolti lyhyisiin maksimikestävyyssarjoihin, katotaan mitä Pyykkösen teettämät pidemmät treenisarjat saa aikaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2015 12:50 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 8:09 pm
Viestit: 664
Second kirjoitti:
Näistä olisi kiva kuulla itse kultakin mitä on nosteltu ja mihin asti se on riittänyt.


En ole ikinä tehnyt pidempiä, enkä muistaakseni lyhyempiäkään, sarjoja kahden kuulan riveä. Tuntuma on, että se 16kg lc:ssä on enemmänkin lepotauko, kuin ainakaan rajoittava tekijä.

Oon kotona saanut tehtyä lc 16kg 100 toistoa (huonoilla toistolla, mutta kuitenkin). Jos riveä pitäisi tehdä lc-tulokseen verrattuna kaksinkertainen tulos, niin kyllä voin kuvitella, että se ihan rankasta treenistä kävisi minulle veivata 200 riveä 10 min. Mutta uskoisin kyllä, että saisin ehkä tehtyä, pitääpäs kokeilla joku kerta. :)

Toisaalta en tiedä, että onko rive-treeniin niin syytä, jos heikkoudet on jossakin muussa, kuten työnnössä tai kestävyydessä yleensä. Jonkun asian treenaaminen on yleensä kai jostakin muusta sitten pois.

Aleksi kirjoitti:
Omalla tekemisellä olen jämähtänyt aika paljolti lyhyisiin maksimikestävyyssarjoihin, katotaan mitä Pyykkösen teettämät pidemmät treenisarjat saa aikaan.


Ai valmentaako Kalle sinua? Hieno homma! :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2015 2:12 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Aleksi kirjoitti:
En ole koskaan kovin pitkiä rivesarjoja tehnyt, mutta mitä nyt arkistoista löysin, niin esim 28 kg 2 min rivessä tein keväällä 43 toistoa kun LCssä sain 23. Ja muistaakseni tuo 43 toistoa ei tuntunut siltä että olisi ollut vielä maksimi. Itse olen käyttänyt kisasuorituksen arvioinnissa lyhyempiä sarjoja vertailukohtana. Esim 5 min LCn maksimisuoritus on noin kaksi kolmasosaa 10 minuutista, kuitenkin niin, että painavilla kuulilla enemmän ja kevyillä vähemmän. Toisinpäin ilmaistuna siis 10 minuutin suoritus on n 1,5 kertaa 5 min suoritus.

Esim 28 kgllä tein 5 minuutissa 36 toistoa, kisassa 52 toistoa eli aika lähelle laskennallista 54 toistoa. 32 kg:lla useammankin kerran olen tehnyt 26 toistoa 5 minuutissa, mutta en usko että 39 toistoa 10 minuutissa olisi oikein mitenkään mahdollinen vielä tuolla kunnolla. Räkissä pönöttely kuitenkin on aika rankkaa sekin. Sitten taas jollain 20 kilolla millä on mennyt 60 toistoa 5 minuutissa olettaisin ja toivoisin saavani enemmän kuin 1,5 kertaa eli 90 toistoa.

Myös työntöön omat laskennalliset ennusteeni on tuntuneet toimivan ihan hyvin, mutta tempaukseen ei. Siinä tuntuu minulla toistomäärä kasvavan huomattavan paljon huonommin kun suoritusaikaa pidentää.

Voi myös olla, että kisasuorituksen suhde lyhyempiin sarjoihin tulee kasvamaan, kun treeneissä keskittyy vähän pidempiin sarjoihin. Omalla tekemisellä olen jämähtänyt aika paljolti lyhyisiin maksimikestävyyssarjoihin, katotaan mitä Pyykkösen teettämät pidemmät treenisarjat saa aikaan.


Juu noiden lyhyiden sarjojen luotettavuus suhteessa täyteen kisa-aikaan tuntuu olevan aika heikko. Räkkiasento on oma haasteensa ja minusta tuntuu että lyhyemmissä pystyy vielä tekemään kovemmalla tahdilla ja kalastamaan ikäänkuin lisätoistoja aika paljonkin kovalla loppukirillä ajamalla kropan hapoille, mutta kisasuoritteessa jossakin 7+ minuutin kohdalla kroppa on jo niin äärirajoilla että mihinkään kovin legendoja herättävään loppukiriin ei tunnu hirveästi olevan varaa. Voimantuotto loppu aika nopeastikin muutaman toiston aikana.

Ylipäätään en tajua miten tuo kisasuorituksen mittainen suorite on niin erilainen lyhemmistä ja samoin lyhyetkin lepotauot helpottaa tekemistä aika paljon. Minulla oli kisoja edeltävinä treeneinä ladderi missä tehtiin 32 kiloisilla LC:tä 4 toiston kisatahdilla 1-2-3-4-3-2-1 minuuttiset sarjat minuutin palautuksilla... Luulisi että tuollainen jo kertoo että kunto riittää helposti 40 toiston kisasuoritukseen... No ei, kun se raja tuli 8 minuutin kohdalla niin se tuli. Samoin kisojen alla tein 6 minuuttia kisatahdilla kilpailunomaisesti ja siitä loput 4 minuuttia siten että kuulat kävi maassa kun minuutin työmäärä oli tehty. Tuo jo minun mielessäni varmisti että se 40 toistoa tulee helposti... No ei.

Minusta tuntuu että ne testinostot pitää tosiaan viedä sinne 8 minuutin kohdille ainakin, täysin kilpailunomaisesti. Kaikki mitättömänkin oloinen helpottaminen, kuten että kuulat käy jonkin 10-5 sekunttia maassa, helpottaa suoritteen luonnetta aika paljon. Tämä on itsellä semmoinen juttu joka on kyllä tullut nyrkin omaisesti päin lättyä. Ja varmaan jatkaa tulemistaan.

Tietty jokaisella on omat vahvuusalueensa. Tai heikkousalueensa. En tiedä kertooko esim nuo minun harjoitteet suhteessa kisatulokseen sitä että pää ei kestä eikä saa kaivettua itsestä niitä henkisiä voimavaroja jotka sieltä vielä olisi kaivettavissa ja siksi esim 10 min rive-testi kertoo kisatuloksesta enemmän kuin nuo ladder-systeemit yms. Ei voi tietää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2015 3:56 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Ida kirjoitti:
Ai valmentaako Kalle sinua? Hieno homma! :)


Jep, alotettiin vasta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2015 4:04 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Second kirjoitti:
Juu noiden lyhyiden sarjojen luotettavuus suhteessa täyteen kisa-aikaan tuntuu olevan aika heikko. Räkkiasento on oma haasteensa ja minusta tuntuu että lyhyemmissä pystyy vielä tekemään kovemmalla tahdilla ja kalastamaan ikäänkuin lisätoistoja aika paljonkin kovalla loppukirillä ajamalla kropan hapoille, mutta kisasuoritteessa jossakin 7+ minuutin kohdalla kroppa on jo niin äärirajoilla että mihinkään kovin legendoja herättävään loppukiriin ei tunnu hirveästi olevan varaa. Voimantuotto loppu aika nopeastikin muutaman toiston aikana.

Ylipäätään en tajua miten tuo kisasuorituksen mittainen suorite on niin erilainen lyhemmistä ja samoin lyhyetkin lepotauot helpottaa tekemistä aika paljon. Minulla oli kisoja edeltävinä treeneinä ladderi missä tehtiin 32 kiloisilla LC:tä 4 toiston kisatahdilla 1-2-3-4-3-2-1 minuuttiset sarjat minuutin palautuksilla... Luulisi että tuollainen jo kertoo että kunto riittää helposti 40 toiston kisasuoritukseen... No ei, kun se raja tuli 8 minuutin kohdalla niin se tuli. Samoin kisojen alla tein 6 minuuttia kisatahdilla kilpailunomaisesti ja siitä loput 4 minuuttia siten että kuulat kävi maassa kun minuutin työmäärä oli tehty. Tuo jo minun mielessäni varmisti että se 40 toistoa tulee helposti... No ei.

Minusta tuntuu että ne testinostot pitää tosiaan viedä sinne 8 minuutin kohdille ainakin, täysin kilpailunomaisesti. Kaikki mitättömänkin oloinen helpottaminen, kuten että kuulat käy jonkin 10-5 sekunttia maassa, helpottaa suoritteen luonnetta aika paljon. Tämä on itsellä semmoinen juttu joka on kyllä tullut nyrkin omaisesti päin lättyä. Ja varmaan jatkaa tulemistaan.

Tietty jokaisella on omat vahvuusalueensa. Tai heikkousalueensa. En tiedä kertooko esim nuo minun harjoitteet suhteessa kisatulokseen sitä että pää ei kestä eikä saa kaivettua itsestä niitä henkisiä voimavaroja jotka sieltä vielä olisi kaivettavissa ja siksi esim 10 min rive-testi kertoo kisatuloksesta enemmän kuin nuo ladder-systeemit yms. Ei voi tietää.


Noista laddereista en osaa sanoa mitään, itse olen omat oletukseni lyhyempien sarjojen korrelaatiosta muodostanut tutkimalla youtubesta miten muut nostajat nostaa lyhyemmissä sarjoissa. Oletko kokeillut siis lyhyempiä sarjoja niin, että teet niin paljon kuin vaan lähtee?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 28, 2015 6:19 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Ti Elo 18, 2015 2:35 pm
Viestit: 134
Paikkakunta: Haapajärvi
Itse olen tehnyt paljon lyhyempiä sarjoja. Vaihdellut taukojen väliä sekä tehoa. Pikku hiljaa ajanut sisään uutta tahtia. Tukena käytän aina ylipainoja. Tosin ollut helpompaa pienillä kuulilla.
Pyramidi harjoitukset on minun suosiossa myös. Tehnyt kyllä vain suuremmasta pienempään yleensä. Pikku hiljaa siis lisännyt kestoa enkä ole murehtinut jaksanko täyttä 10 minuuttia. Täysi aika tulee kun on vain treenannut tarpeeksi. Tämä on vain passannut minulle hyvin.
Hyvin paljon suosin 10x1 ja 5x2 sekä 10x30/30. Pyramidissa tykkään 6/5/4/3/2/1. Yleensä pariin viimeiseen vaihdan kuulat isompiin.
Olen aina ollut avoin kaikelle uudelle. Tutkin ja kokeilen kaikkea. Jos pidän siitä otan mukaan harjoitteluun. Mahdollisimman monipuolisesti yritän tehdä kaikkea. Välillä kyllä liikaakin :)

Kaikki me ollaan erilaisia ja meidän pitää oppia tuntemaan itsemme ja rajamme. Minulle tuo on toiminut hyvin tähän asti. Sitten kun kehitystä ei tule niin täytyy miettiä sitten uusia kuvioita.

_________________
Lahjakkuus sinulla on luonnostaan. Taito kehittyy vain tuntien ja tuntien harjoittelusta !
http://teamnurmenniemi.blogspot.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 29, 2015 10:59 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Jos eri aikasarjoja haluaa vertailla, niin EGSA:lla on rank taulukot 5, 10 ja 20 minuutille. https://www.facebook.com/egsaworld/phot ... =3&theater

Noista jos vertaa 5 ja 10 min LCtä, niin raskaassa sarjassa saman rank arvon saa kun tekee 10 minuutissa 63 toistoa ja 5 min 40 toistoa, eli kerroin on 1,575. Kevyimmässä sarjassa luvut 28 ja 35, eli kerroin 1,25. Vahvistaisi ajatusta, että 10 min on noin 1,5 kertainen 5 minuuttiseen, mutta omaan voimatasoon nähden oikein painavilla kuulilla selkeästi vähemmän.

20 min taulukossa vertailuarvot löytyy 24 kilon kuulilla, joissa raskaassa sarjassa luvut on 150 ja 83 toistoa, eli 20 minuutissa pitää tehdä 1,8 kertaa sama tulos. Tosin kevyimmässä sarjassa ne on 45 ja 100 toistoa, eli 20 minuutissa pitää mennä vielä kovemmalla tahdilla kuin 10 minuutissa. Ei nyt vaikuta ihan loppuun asti toimivalta taulukolta, liekö vertailuarvojen vähyydestä johtuvaa, tai sitten ei vaan ole mietitty joka kohtaa loppuun asti. Varmasti vastaavia taulukoita voisi luoda erilaisille ladder systeemeillekin, jos vaan riittävän moni noita hakkaisi menemään ja nähtäisiin minkälaisia tuloksia tulee missäkin. Kyllä tuo Secondin mainitsema 1+2+3+4+3+2+1 ladder erittäin kovalta kuulostaa, mutta sanoisin, että on vaan vielä astetta vaikeampi arvioida vertautuvuutta 10 minuuttiseen kun tuo on kuitenkin niin kompleksi suorite.

Uskoisin, että jos kilpailtaisiin 5, 10 ja 20 minuutissa, niin parhaat olisivat parhaita riippumatta minuuttimäärästä. Oletan että nuo rinnastuisi aika hyvin esim juoksuun, jossa voi pärjätä 3000-10000 matkoilla, kun kaikki on kuitenkin niin selkeästi aerobisia suoritteita.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com