Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 12:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 10:05 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Juu sehän on yksi "ongelma" että urheilutaustoja kavereilla on monenlaisia. Mitään kovin systemaattista analyysiä ei taustoista siis voi tehdä.

Vielä moni tuntuu olevan/olleen kapiaisena armeijassa, joten sekin voi tuoda oman mausteensa soppaan. Toki venäjän armeija on aika värikäs tapaus kaikesta päätellen. Sen mitä olen sikäläisen armeijan urheilukoulutuksesta lukenut niin fyysinen suorituskyky on aika arvostettua, toisaalta toleranssit voi olla aika suuria suuressa maassa. Tällee nätisti sanottuna :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 10:17 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 8:09 pm
Viestit: 664
Second: Tässä näin sivujuonena tuli mieleen kysyä, että miksi olet päätynyt tekemään tuota "perusmättöä" melko painavilla kuulilla niin, että teet aina muutaman toiston, jonka jälkeen lasket kuulat alas ja sitten taas muutama toisto ja kuulat alas jne.? Miksi ei kevyemmillä kuulilla yhtäjaksoisesti ilman kuulien laskua? Molemmilla tavoilla sykkeen saisi pysymään pk-alueella. Yleensä kai muissa kestävyyslajeissa pk-treeni tehdään tasaisesti kevyemmällä teholla. Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, ei ole tietoa/vahvaa mielipidettä mikä on paras tapa.


Viimeksi muokannut Ida päivämäärä Su Helmi 07, 2016 10:18 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 10:17 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kyllähän intervallipohjaisillakin systeemeillä on juostu, hiihdetty ja soudettu kovaa. Vladimir Kuts juoksi kympin 28.30 ja vitosen 13.35 ja Zatopek vähän hitaammin. Ei ne kuitenkaan vähän juosseet. Zatopekin väitetään juosseen jopa 250-300km viikossa ja vielä hirveissä olosuhteissa eli enemmän kuin nykyhuiput. Intervallikin saattoi olla 20x200+40x400m+20x200 palautuksina 200m hiljaisempaa juoksua eli 40km yhteensä. Vauhti oli vedoissa välillä 3-3.45/km eli ei kovaa muttei mitään peekoo ykköstäkään. Sinänsä on mystistä, miten joku voi juosta kovilla tehoilla hirveästi määrää kuten Väätäinenkin ajoittain teki.

Aerobisen pohjan voi luoda varsin kovaksi myös sivulajipainotteisella pk- treenillä. Suomesta löytyy vieläkin muutamia kansallisen tason hiihtohuippuja kuten Kusti Kittilä, jotka eivät rullasuksiin juurikaan koske vaan polkevat tai juoksevat läpi sulan maan kauden.

Luullakseni kuulilla peruskestävyyden rakentaminen vaatisi vieläkin huomattavasti pitempiä yhtäjaksoisia settejä kuin mitä Second tekee. Lepotauot pitäisi ottaa kokonaan pois ja korvata kevyemmillä kuulilla palautteluna, jos niillä nyt pystyy palauttelemaan. Tai sitten jauhaa helvetin pitkään jollain kakskymppisillä.

Jollain kumman tavalla ainakin jotkut huiput ovat aika kovan kestävyydenkin rakentaneet kuten Anasenko, joka videolla työntelee kaksnelosia puolisen tuntia lujaa. Kyllä sitä tarvitaankin, lajisuoritushan menee kestossaan lähelle vitosen juoksua, ylittää kahden tonnin soudun ja on suunnilleen yhtä pitkä kuin kaikki sprinttihiihtoon erävaiheet ja noiden lajien huiput vääntävät määrää hemmetisti.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 10:39 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Second kirjoitti:
Tuossa on sitten se että esimerkiksi otteen kestävyyteen suoraa vaikuttaa aerobinen kunto. Kiipeilijöillä tuota on tutkittu ainakin.

Eli vaikka esim temmatessa se pumppaamo ei tunnu rajoittavalle tekijälle niin sitä se kuitenkin todennäköisesti on ja otevoiman sekä otekestävyyden jauhaminen ei välttämättä kovin pitkälle kanna, vaan peruskestävyysominaisuuksia pitäisi parantaa pitkäjännitteisesti.

Se on tietysti taas oma kysymyksensä että missä suhteessa näitä vaaditaan. Olen ollut huomaavinani että LC:ssä yleensä tulos jää puoleen siitä mitä työnnössä, vähän enemmän tulee LC:ssä koska ei tarvitse jättää mitään varastoon tempausta ajatellen. Eli teoriassa nostajat rasittaa kestävyyskuntoa suurin piirtein yhtä paljon ja näinpä oletan että vaikka työnnössä tuntuu että kädet tai reidet loppuu kun taas LC:ssä koko kroppa alkaa uupua ei niin silti kyse on hengitys- ja verenkiertoelimistön kapasiteetin loppumisesta työnnössäkin. Se vaan ilmenee paikallisena lihasväsymyksenä.

Tempaus on sitten taas vähän toinen juttu, otetekniikka ja mankkaus vaikuttaa aika paljon. Sillä ei näy työntöön ja LC:hen olevan mitään suoraa korrelaatiota, vaan aika nostajakeskeinen on tempaustulos.


Jännä juttu muuten tuo tempaus ja peruskunto. Itse oon pitäny viime kevään suomen cupin (toukokuussa) jälkeen tempaustaukoa ja tein käytännössä vaan lc:tä. Nyt sitten pitkän ajan jälkeen muutama treeni alle, testikisat 28kg:lla ja saman tien 90,1% ennätyksestä. Toki lc pitää ottepuolta kunnossa, mutta on se silti ihan eri juttu. Varmasti se kuntopuoli tähän aika olennaisesti vaikutti, ettei ollut enempää pudonnut tulos.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 11:42 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Ida kirjoitti:
Second: Tässä näin sivujuonena tuli mieleen kysyä, että miksi olet päätynyt tekemään tuota "perusmättöä" melko painavilla kuulilla niin, että teet aina muutaman toiston, jonka jälkeen lasket kuulat alas ja sitten taas muutama toisto ja kuulat alas jne.? Miksi ei kevyemmillä kuulilla yhtäjaksoisesti ilman kuulien laskua? Molemmilla tavoilla sykkeen saisi pysymään pk-alueella. Yleensä kai muissa kestävyyslajeissa pk-treeni tehdään tasaisesti kevyemmällä teholla. Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, ei ole tietoa/vahvaa mielipidettä mikä on paras tapa.


Kokeilin sitä että työntelin ja tempailin esim 24 kiloista tunnin putkeen käytännössä ilman taukoja peruskestävyys alueella, 1-2 minuuttia työntöä ja samanverran tempausta, joskus yhditelin siihen vielä riveä. Ei se huono ole, tosin rive kasvattaa räkkiasennon osuutta kohtuuttomasti! Biathlonissa tuo vielä onnistuu. LC:llä tulee räkissä pönötystä liikaa. Nyt lantio ei jostakin syystä kestä tempaamista juuri ollenkaan, joten tuo on aikalailla pois vaikka sitä voisi välillä tehdäkin.

Tämän hetkinen systeemi on osa kokeilua jossa katson mitä tapahtuu kun teen homman 30 sekunnin väleillä ja harjotusten luonne on kiihtyvä (20 kiloisesta 32 kiloiseen). Tähän mennessä olen ollut hommaan tyytyväinen näinkin, toki vasta keväällä näkee että missä mennään vai onko kunto jämähtänyt tälle tasolle.

Oikeastaan jos omaa harjoittelun toimivuutta tai toimimattomuutta miettii niin tuo harjoitusten kiihtyvyys peruskestävyysalueen alarajalta vauhtikestävyyden yläalueille (kuulapainon kasvattamisen myötä) on melkein isompi tekijä kuin se että millä lepojaksotuksella teen töitä.

AnttiV: Minä en niele ihan helpolla sitä että peruskestävyys ei minun menetelemällä kehittyisi. Verenkiertojärjestelmän pitää kokoajan kyetä tuomaan happea ja energiaa lihassoluihin ja lihassolujen pitää kyetä muuttamaan tämä ATP:ksi. Jos minun tämän hetken tunnin treenin keskisykkeet on vaikkapa 144, eli peruskestävyyden yläalueella niin silloin se kertoo sitä että kropan on täytynyt kyetä toimimaan peruskestävyysalueen yläalueella: keuhkojen ja sydämmen sekä suoniston pitää pysytä pumppaamaan tarpeeksi happea ja energiaa lihaksiin ja lihasten on täytynyt kyetä muuttamaan tämä liikkeeksi huissuonituksen ja mitokondrioiden yms muodossa koko tuon tunnin ajan. Jos näin ei olisi niin sykkeet ei silloin olisi peruskestävyysalueella.

En keksi yhtään syytä miksi näin ei olisi. Etenkin kun treenin sisältö on jaettu tasaisesti alusta loppuun 30 sekunnin intervalleihin. Jos alussa maattaisiin 40 minuuttia ja sitten mentäisiin 20 minuuttia tappotahtia niin asia olisi huomattavasti toisenlainen ja vastaisi puhdasta tehotreeniä vaikka keskisykkeet olisikin 144.

Toki minun treenit on tällä hetkellä luonteeltaan kiihtyviä, eli keveistä kuulista ja keveähköstä kuormasta raskaisiin kuuliin ja kovaan kuormitukseen. Eli minun nykyiset treenit harvemmin on luonteeltaan "tasavauhtisia", vaan jokaisen treenin lopussa on tehoja voi olla mukana aika paljonkin. Ja kuten tuossa aiemmin Idalle kirjoitin niin minun mielipide/kokemus aiheesta on se että tuo harjoituksen "kiihtyvyys" vaikuttaa paljon enemmän siihen kuin että teenkö yhtäjaksoisesti vai pidänkö pieniä lepotaukoja välissä.

Tasavauhtisen treenit olisivat jossakin määrin parempia koska tuo korkea sykevaihtelu tarkoittaa raskaampaa harjoitusta. Jos minulla harjoituksen aikana sykevälivaihtelu on peruskestävyysalueen laidasta laitaan (käyden joskus jopa vauhtikestävyysalueella) niin fyysinen rasittavuus pitäisi olla tasavauhtiseen lenkiin nähden yläkanttiin vaikka siis harjoituksen keskisykkeet ovat samat.

Teho minun treeneissä tuotetaan korkeina piikkeinä mutta laktaatti tasot pysyy matalina koska suoritusajat on lyhyitä. Esim pikajuoksijoilla suoritusajan tuplaaminen moninkertaistaa lepoajan, koska korkeampia laktaattitasoja poistetaan huomattavasti pidempään. Jos venyttäisin työosuudet minuutin mittaisiksi niin laktaatti pitoisuudet nousee kohtuu paljon nykyiseen verrattuna, tämä on ollut ongelma minun aiemmissa harjoituksissa. Eli pikku hiljaa lihaksia on alkanut polttelemaan kun laktaatit kasaantuu eli treenit lihastasolla on olleet vauhtikestäyyttä vaikka sykkeet olisi PK:ssa. Nyt noita tuntemuksia ei esiinny koska laktaattitasot pysyy niin matalina että elimistö kerkeää poistaa ne 30 sekunnin lepotauoilla.

Esimerkiksi biathlonissa helposti käy niin että 1 minuutin työntöosuudella reidet menee selvästi hapoille ja 1 minuutin tempaussession aikana ne ei ehdi poistua kun aletaan työntämään lisää, eli laktaattipitoisuudet kasvaa pikkuhiljaa. lopussa voi keskisykkeisiin nähden olla jo aika kohtuuttoman kova polttelu, vähän niinkuin mummon munamankelilla polkiessa reisiä polttelee jo peruskestävyysalueella.

Toki tässä on niin paljon muuttujia mukana, joten ihan näin yksioikoisesti tähän asiaan ei voi otattautua. Nämä on kuitenkin yhden yksilön muutaman vuoden kokeilujen tuloksia, jotka kaiken lisäksi ovat vielä kesken.

Mutta onpahan tullut oltua taas äänessä (=näppäimistön äärellä) ennemmän kuin pitäisi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 12:17 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
On totta, että puolen minuutin työjakso on järkevämpi kuin minuutin, missä ajassa laktaatit kerkiävät jyllätä. Esimerkiksi hiihtäjät käyttävät paljon "ruskoja" eli keksijänsä Heikki Ruskon 10-15 sekunnin kiihdytyksiä pk-lenkeillä ja juoksijat vauhtileikittelyä.

Toisaalta mietityttää tuo totaalitauko eli pitääkö verenpaineen kapillaareissa pysyä sen vähintään puoli tuntia tasaisena, jotta ne kehittyisivät optimaalisesti. Jotenkin sen käsityksen olen saanut tai sitten en ole asiaa ymmärtänyt.

Kuitenkin muissakaan kestävyyslajeissa ei juurikaan käytetä totaalilepoa intervallien väleissä, varsinkaan niin sanottujen määräintervallien. Liekö sitten kuulilla mahdollista/järkevää korvata lepotauot kevyemmillä tehden? Oma kunto ei kestä sitä mitenkään, ehkä sitä joku joskus kokeilee.

Jos 24-kilolla olet pysynyt pk-alueella, niin taatusti on hyvää tehnyt. Toki näissä jutuissa on aina ongelmana mahdollinen pienten lihasryhmien hapotus/ylikuormittuminen, mikä ei sykkeissä ehkä näy. Ylipäätään olen siinä käsityksessä, että pk- treeni pitää säätää varsin tarkkaan, jotta se tekisi tehtävänsä hyvin.

No, näitä samoja olen kirjoitellut täällä monesti aiemminkin. En kannusta ketään kokeilemaan noita, mutta jos joku kokeilee, niin toivottavasti kertoo miltä tuntui.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 4:22 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Tuo verenpaineen vaikutus kapilaari-imiöön onkin minulle tuntematon. Pitää koittaa itsekin kaivaa jotakin tietoa. Toisaalta tässä on juuri se että onko järkeä hirvittävästi luottaa tutkimustietoon jos kokemusperäisesti huomaa että työmäärät nousee vaikka sykkeet pysyy samana? Tai sykkeet on laskeneet samalla työmäärällä. Senpä näkee sitten keväällä, että mihin on menty vai onko jämähdetty tähän.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 4:42 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Tunnen verisuoniasioita todella kehnosti, mutta esim Haikkolan kirjassa oli sen suuntaista juttua, että melko tasainen jatkuva rasitus kehittää parhaiten hiussuonia.

Noin ylipäätään luulen monen tekevän siinä virheen, että ajattelee jonkun crossfit-tyyppisen rasituksen, missä tehdään vaikka pari tosi raakaa liikettä minuutissa, aikaansaavan saman harjoitusvaikutuksen kuin selkeällä kestävyyslajilla tehty pk-treeni. Jos vaikka joku Andy Bolton pistetään vetämään minuutin välein maasta jotain 350-400 kiloa, keskisykkeet ja ehkä laktaattikin voivat asettua pk-tasolle, mutta tuskin voidaan puhua pk-treenistä siinä mielessä kuin joku lenkillä käyminen. Eli pulssi voi nousta johonkin tiettyyn (keski)lukuun eri syistä, jolloin harjoitusvaikutuskin on erilainen.

Kestävyys ominaisuudet kehittyvät varmaankin aika eri tavoin verratessa 2-3rpm 32kilon kuulilla tai 10+rpm 16kilon kuulilla, vaikka keskisykkeet olisivat samat.

Itse en ole ollenkaan varma, voiko peruskestävyyttä kovin hyvin kehittää kuulilla. Toki toivon niin. Jos muista kestävyyslajeista otettaisiin suoraa mallia, tyypillinen helppo pk-treeni voisi olla ehkä puolen tunnin - tunnin jauhaminen kevyillä, mihin heitettäisiin sekaan lyhyitä jaksoja tavoitepainolla ja - vauhdilla. Määräintervalleissa raskaat jaksot olisivat sitten hallitsevampia.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 5:05 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?

Liittynyt: Pe Tammi 25, 2013 1:54 pm
Viestit: 16
on tullut kokeiltua monenlaista urheilua ja osassa eri lajeja jotain kilpailukokemustakin on esim.nuorempana hiihto ja uinti ja jalkapallo ja sivussa kuntosalihommia ,sitten päälle parikymppisenä kuntosalia ja voimailua enempi ja siinä tuli joku aika treenattua ihan olympianostoja eli painonnostoa ja sivussa vähän voimannostoa,crossfittiäkin on tullut kokeiltua,viitisen vuotta sitten törmäsin kahvakuulaan ja kolmisen vuotta tuli tehtyä kaikki mahdolliset ja mahdottomat jumppaliikkeet kunnes netissä törmäsin kahvakuulaurheiluun ja ajattelin että saman tyylistä kuin painonnosto ja samat lihakset tekee töitä ni koklataan ja sillä tiellä ollaan,eli reilu pari vuotta kisalajeja on treenattu ja muutama kisa takana,kokemusta saaneena.Tässä elämän tilanteessa pidän siitä että voi treenata kotona sisällä ja ulkona kun muksut vielä alakouluiässä ja ajankäyttö urheiluun rajallista,itse lajia arvostan suuresti ja pidän sitä vaativana ja raakana ja siitä että oheistreeni on monipuolista.itselläni jonkinlainen voimataso omasta mielestäni on ja kestävyytäkin löytyy niin kyllä ensimmäiset kovemmat treenit kun sai tekniikan jotenkin kuntoon toi nöyryyttä (kisoista puhumattakaan).Siteeraan varmasti muita mutta on mielenkiintoista että yksinkertainen väline (pallo jossa on kahva) on niin tehokas kunnon kohottaja ja saa miehestä VARMASTI mehut pihalle ja naisesta:)olen lajia mainostanut että työhevosen hommaa;) 8)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 5:34 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
AnttiV kirjoitti:
Tunnen verisuoniasioita todella kehnosti, mutta esim Haikkolan kirjassa oli sen suuntaista juttua, että melko tasainen jatkuva rasitus kehittää parhaiten hiussuonia.

Noin ylipäätään luulen monen tekevän siinä virheen, että ajattelee jonkun crossfit-tyyppisen rasituksen, missä tehdään vaikka pari tosi raakaa liikettä minuutissa, aikaansaavan saman harjoitusvaikutuksen kuin selkeällä kestävyyslajilla tehty pk-treeni. Jos vaikka joku Andy Bolton pistetään vetämään minuutin välein maasta jotain 350-400 kiloa, keskisykkeet ja ehkä laktaattikin voivat asettua pk-tasolle, mutta tuskin voidaan puhua pk-treenistä siinä mielessä kuin joku lenkillä käyminen. Eli pulssi voi nousta johonkin tiettyyn (keski)lukuun eri syistä, jolloin harjoitusvaikutuskin on erilainen.

Kestävyys ominaisuudet kehittyvät varmaankin aika eri tavoin verratessa 2-3rpm 32kilon kuulilla tai 10+rpm 16kilon kuulilla, vaikka keskisykkeet olisivat samat.

Itse en ole ollenkaan varma, voiko peruskestävyyttä kovin hyvin kehittää kuulilla. Toki toivon niin. Jos muista kestävyyslajeista otettaisiin suoraa mallia, tyypillinen helppo pk-treeni voisi olla ehkä puolen tunnin - tunnin jauhaminen kevyillä, mihin heitettäisiin sekaan lyhyitä jaksoja tavoitepainolla ja - vauhdilla. Määräintervalleissa raskaat jaksot olisivat sitten hallitsevampia.


Itseasiassa törmäsin juuri tekstiin http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3355468/ jossa mainittiin tutkimusesta jossa

-tehtiin 1 minuutti reiden ojennuksia 150% jalan(?) vo2maxista.
-levättiin 3 minuuttia ilmeisesti täyttä lepoa (koska levon tyyppiä ei täsmennetä)
-tunnin ajan, 3-5 kertaa viikossa, 7 viikon ajan

ja hiusuoniston määrä lihaksessa lisääntyi 17%. Eli ei se vaadi jatkuvaa työntekoa. Toki miten tehokkaasti se on edelleen kysymysmerkki. Mutta jos tuo toimii niin 30 sek työ-lepo jaksotus ei voi olla kovinkaan huono.

Tuon tekstin mukaan itseasiassa oletettiin että hiusuonisto itseasiassa kehittyisi vasteena lihaksen nousevaan laktaattimäärään kun laktaattia pitää saada lihaksesta pois. Eli juuri päin vastoin kuin mitä suomalainen urheiluvalmennus tolkuttaa, jonka mukaan laktaatti lihaksessa juuri lopettaa hiussuoniston muodostumisen. Ja tästä syystä sitten ylämäetkin on parempi kävellä :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 6:27 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Hurjalta tuntuu tuo 17% seitsemässä viikossa, kun maximissaan hiussuonitusta voi Haikkolan kirjan mukaan lisätä 40% vuosien työllä, mutta uskottava se kai on. Ihmetyttää vain, miksi sitten tasaisen peekoon jauhajat loppupeleissä kuitenkin pesevät intervalliporukat. Tuon tutkimuksen logiikalla kaiken maailman palloilijoiden ja sprinttereiden pitäisi olla kovia kestävyysurheilijoita.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 8:52 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Tutkimukseen osallistuvien taustoja en tiedä, todennäköisesti vähän liikkuneita, eli sillä hurja kehitys selittyisi.

Juoksufoorumilla ovat aika usein ihmetelleet miten jääkiekkoilijat ja palloilijat juoksee aika hurjia kympin aikoja vaikka harjoittelu monessa suhteessa rikkoo perinteisen kestävyysharjoittelun kulmakiviä. En tiedä valehtelenko paljon kun sanon että 35 minuutin kieppeille mennään aika usein... No ehkä ne ei sitä maratoonia jaksa kuitenkaan juosta kun jalat ei kestä iskuja, sillähän sitä voi juoksija itsensä tuudittaa uneen [smilie=10.gif]

Toki tuorein valmennustieto mitä juoksuvalmennuksesta olen lukenut on suosittanut kansainvälisen tason juoksijalle noin 3 tunnin vauhtikestävyysharjoittelua per viikko peruskestävyyskaudella. Nythän mm suunnistajille on jäkätetty siitä että ei ole juostu tarpeeksi vauhtikestävyyttä vaan on treenattu paljon peruskestävyyttä ja jonkin verran tehoja. Joka tuntuu olevan taas kansinvälinen trendi tällä hetkellä.

Ikinä ei ole hyvä.


Viimeksi muokannut Second päivämäärä Su Helmi 07, 2016 8:59 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 8:57 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
artsi kirjoitti:
.Tässä elämän tilanteessa pidän siitä että voi treenata kotona sisällä ja ulkona kun muksut vielä alakouluiässä ja ajankäyttö urheiluun rajallista


Tämä on aika iso juttu jota ei ihan heti tule ajatelleeksi. Minullakin harjoittelu onnistuu vain siksi että voin tehdä kaiken neljän seinän sisällä kotona. Jos pitäisi lähteä hiihtämään, polkemaan tai juoksemaan tai sitten kuntosalille niin aika mahdottomaksi menee edes muutaman harjoitustunnin tekeminen viikossa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 07, 2016 10:24 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Second kirjoitti:
Tutkimukseen osallistuvien taustoja en tiedä, todennäköisesti vähän liikkuneita, eli sillä hurja kehitys selittyisi.

Juoksufoorumilla ovat aika usein ihmetelleet miten jääkiekkoilijat ja palloilijat juoksee aika hurjia kympin aikoja vaikka harjoittelu monessa suhteessa rikkoo perinteisen kestävyysharjoittelun kulmakiviä. En tiedä valehtelenko paljon kun sanon että 35 minuutin kieppeille mennään aika usein... No ehkä ne ei sitä maratoonia jaksa kuitenkaan juosta kun jalat ei kestä iskuja, sillähän sitä voi juoksija itsensä tuudittaa uneen [smilie=10.gif]

Toki tuorein valmennustieto mitä juoksuvalmennuksesta olen lukenut on suosittanut kansainvälisen tason juoksijalle noin 3 tunnin vauhtikestävyysharjoittelua per viikko peruskestävyyskaudella. Nythän mm suunnistajille on jäkätetty siitä että ei ole juostu tarpeeksi vauhtikestävyyttä vaan on treenattu paljon peruskestävyyttä ja jonkin verran tehoja. Joka tuntuu olevan taas kansinvälinen trendi tällä hetkellä.

Ikinä ei ole hyvä.


Itse taas olen aikoinaan lukenut paljon ihmettelyjä palloilijoiden huonosta juoksunkunnosta siihen nähden, miten paljon joutuvat varsinkin futiksessa juoksemaan. Tätä nimenomaan käytettiin paljon perusteena runsaalle pk-treenille. Tiedä sitten tuostakin.

Näistä (ajoittaisista) kävelemisistä pk-lenkeillä tappelivat jo Juha Mieto ja hiihdon päävalmentaja Immo Kuutsa 1973.

Kolme tuntia VK:ttä kuulostaa aika rajulta määrältä. Yleensä kai pari-kolme varsinaista VK-lenkkiä on enintään viikkoon mahtunut eikä ihan noin pitkiä.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 08, 2016 8:45 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
AnttiV kirjoitti:
Juha Mieto ja hiihdon päävalmentaja Immo Kuutsa 1973.

Kolme tuntia VK:ttä kuulostaa aika rajulta määrältä. Yleensä kai pari-kolme varsinaista VK-lenkkiä on enintään viikkoon mahtunut eikä ihan noin pitkiä.


Minulla tuli kirjoitusvirhe. Tarkoitus oli sanoa että viikkoon pitäisi mahduttaa yhteensä kolmen tunnin verran VK-harjottelua, mieluusti 60-90 minuuttia kerrallaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com