Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Joulu 13, 2019 7:28 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 10:36 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Työnnössä osa kilpailijoista nostaa kisat intervallityylillä eli jotain 3-5 toistoa varsin nopealla tempolla ja sitten pitempi räkkilepo. Käsittääkseni toimii silloin, kun kuulapaino on suhteellisen kevyt, mutta huonosti raskailla.

Onko kokemuksia kannattaako intervallityyli verrattuna tasaiseen tahtiin? Entä kuulapainon merkitys? Montako toistoa kannattaa rykäistä intervallissa? Pitääkö jotenkin huomioida harjoittelussa? LC:ssä tuskin juurikaan käytetään intervallityyliä?

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 1:56 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Mutu-tuntumalla vastaan, että jos omalle kropalle ideaali räkkiasento on jotain muuta kuin se mihin kuulat suoraan putoaa, intervalli varmaan parempi niin ei joka kerta tarvitse erikseen asettua siihen. Muuten vaikea nähdä miksi intervalli olisi parempi. Tietty mentaalipuoli näissä hommissa myös merkitsee ja siten paras tyyli voi olla aina vähän yksilöllinen.

Sergey Rachinskiy ainakin jossain videossa näytti tekevän intervallia LCssäkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 5:09 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Minusta tuntuu joskus että pomppuun saa aika hyvin tehoja kun tekee nopeasti perään. Pidemmän räkkipidon jälkeen uuteen työntöön lähteminen ei ole välttämättä niin tehokasta. Tosin tässä voi olla tekniikkaongelmaa, enemmän kuin mitään muuta.

Toisaalta luulen että jos intervalli menetelmällä saa jonkin tuloksen niin tasaisella pystyisi jopa parempaan. Laktaattien nousun johdosta (tai eihän se laktaateista varsinaisesti johdu) paikat kuitenkin menee tukkoon nopeammin. Mutta ehkä joku on kehittänyt itselleen semmoiset kimmoisuusominaisuudet että pystyy tekemään tehokkaammin työtä intervalleilla kuin tasaisesti.

Mutta luulen että pace määrittää myös, jos realistinen työtahti on 40-60 toistoa 10 minuuutin aikana niin intervallimenetelmä aiheuttaa liian korkeita piikkejä laktaatissa kun jokainen yksittäinen toisto on kohtuullisen kuormittava. Jos tulos olisi 100, eli pace 10, niin ehkä jonkintyyppinen intervallisysteemi toimisi paremmin tai ainakin hyvin? Muistelen että Simo Kurvinen on ainakin tehnyt noin 100 työnnön tuloksia intervallimenetelmällä, pari työntöä nopeasti ja sitten hetken pidempi lepo... Vai muistanenko väärin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 22, 2016 5:21 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Simon lisäksi ainakin Markku Kytömäki on tehnyt erinomaisia tuloksia intervallityylillä. Ja Markku Torvinen tekniikalla, missä lisäksi lepää välillä hiukan pitempään kuulat n.s. Mischinin räkissä. Nämä tulevat äkkiseltään mieleen, muitakin varmaan löytyy.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 23, 2016 8:15 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Joskus kauan sitten kokeilin 24 ja 28 kilosilla intervallityyliä. Haapajärvellä 2012 meni 24kilosilla 111 toistoa, intervalli ei pysynyt ihan loppuun asti. Tasatahtiin tehtynä ennätys on 119, joten ei suurta eroa. Samaisena vuonna oulun salikisoissa meni intervallina 28kg:lla 85, mikä on jäänyt kummittelemaan ennätykseksi.

Mulle jäi semmonen tunne, että se tyyli sopii tosi hyvin tietyille tavoite pacelle. esim tuo 8 tahti meni niin, että 2 toistoa ja lepo 15sec asti. 9. minuutin lopulla sitten aloitin kiriä. 9.min 9reps ja viimeinen 12reps. Lopussa tuntui, että pystyi tosissaan vielä antaan. Mutta sitten myöhemmin, kun kokeilin tehdä joka toisen 15sec 3reps (10 pace), niin alkoi kyllä ojentajia poltteleen aika pahasti. Toki silloin oli aika karmean näköistä nostokin teknisesti. :mrgreen: 2012 videon perusteella sitä on oltu hartioista aika jäykkää poikaa, vaikka ei sitä vieläkään mitään hurjan liikkuvaa olla. Parempaan suuntaan kuitenkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 23, 2016 10:46 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Ville O kirjoitti:

Mulle jäi semmonen tunne, että se tyyli sopii tosi hyvin tietyille tavoite pacelle. esim tuo 8 tahti meni niin, että 2 toistoa ja lepo 15sec asti.


Ihan sama kokemus, kun treeneissä olen tehnyt kakskymppisillä 8rpm, niin 2 toistoa putkeen ja räkkipito seuraavaan 15sekunnin kohtaan on tuntunut helpommalta kuin tasainen 8rpm. Sitten taas raskaammilla ei tunnu toimivan.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com