Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 3:48 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2011 9:04 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ke Marras 02, 2011 7:03 am
Viestit: 9
Heippahei. Etsiskelin foorumilta vastausta haulla kysymyksiini mutten löytänyt. Korjatkaa joku jos tästä on keskustelu muussa ketjussa!

Olen siis aloittanut ohjatun kuulailun tuossa kolmisen kuukautta sitten. Kerran viikossa tulee käytyä tunnilla ja pari kertaa viikossa yritän itsekseni kuulaa heiluttaa. Tämä on oikeastaan ensimmäinen lihaskuntolaji jota harrastan, ennen olen harrastanut vain kestävyyslajeja. Eli voimailusta sinänsä ei mitään käsitystä, salilla olen käynyt aikuisiässä kerran :D

Mutta siis. Eniten mietityttää kuulailun tekniset seikat. Meillä on niin iso porukka tunneilla että henk.koht. ohjausta ei juurikaan ehdi saada. Olen miettinyt että josko tämä innostus nyt säilyy kuten näyttää, että hankkiutuisin johonkin tekniikkakoulutukseen kauemmaksi, kun täällä ei oikein ole noissa kursseissa valinnanvaraa. Teen nyt kasin kuulalla ja jotenkin tuntuu että en kyllä uskalla siirtyä painavampiin ennen kuin tiedän että teen liikkeet oikein. Selkäni ei ole maailman vahvimmassa kunnossa.

Liike joka alusta asti on eniten askarruttanut on niinkin eksoottinen kuin kahden käden heiluri. Jostain syystä asento tuntuu aina valuvan mulla niin että hartiat on sisäänpäin kääntyneinä, ryhti menee huonoksi ja liike vain tuntuu ylipäätään hankalalta ja töksähtelevältä. Muilla se näyttää jotenkin sulavammalta. En oikein tiedä mistä lähtisin hakemaan ratkaisua. Että pitäisikö haara-asento olla jotenkin leveämpi tai jotain.

Jostain syystä tuntuu että nimenomaan tässä liikkeessä tissit ovat tiellä :D Tätä on hankala selittää. Olen katsellut videoita ja ylipäätään naiset kyllä näyttävät siltä että ei ne tissit ole liikkeen tiellä. Musta taas tuntuu että ne on! Olen muuten normaalivartaloinen mutta rintoja on suotu vähän keskivertoa enemmän, mutta eihän se nyt hyvänen aika voi tisseistä kiinni olla :D Eli varmaan mun asento on jotenkin perustavanlaatuisesti väärä? Tuntuu, että kun oikaisen selän oikein suoraksi ja hartiat taakse, niin kuulalla ei ole tilaa heilua. Siis ihan kuin mun kädet olisivat liian lyhyet :D No joo, hankala selittää.

Tunneilla en ole saanut tähän hyödyllisiä neuvoja, siellä on niin paljon porukkaakin ettei ohjaaja oikein ehdi neuvoa. Ja ei tätä tissiasiaa kyllä ole ihan ensimmäiseksi tullut mieleen siellä kysyä....mutta jos joku osaa täällä heittää jotain, niin kiva :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 8:07 am 
Poissa
Ennen oli forkut rautaa

Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 5:13 pm
Viestit: 831
Paikkakunta: melkein Lieto, mut sit kuitenki Turku
Nyt ihan heittelen ajatuksia vaan ilmoille:
Voisko sua auttaa sellanen, että ylös tullessa vedät käsiä koukkuun ja kuulaa lähemmäs rintaa? Silloin sun kädet leviäis sivulle päin jättäen enemmän tilaa rinnoille.

Noin niinku kaikenkaikkiaan epäsulavia heilureita on mun mielestä niillä ihmisillä jotka lähtee itse viemään selän kanssa kuulaa alas, eivätkä malta odottaa sitä että kuula vie heidät mukanaan (erityisen usein tosi pienillä kuulilla tekevillä).

Vielä jos sulla on sitä selkävaivaa niin tekisin alkuun aina niin että pitäisin heilurin matalana ja selän asennon hyvänä ja sit kun se lihaskontrolli siellä on jo haettuna niin pikkuhiljaa lähtisin vasta nostamaan heiluria ylemmäs.

_________________
Ninni - muikea valkku
http://niinasalonen.com -- http://gslieto.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 10:13 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
knoppe kirjoitti:
Vielä jos sulla on sitä selkävaivaa niin tekisin alkuun aina niin että pitäisin heilurin matalana ja selän asennon hyvänä ja sit kun se lihaskontrolli siellä on jo haettuna niin pikkuhiljaa lähtisin vasta nostamaan heiluria ylemmäs.

Komppaan knoppea.
Kannattaa keskittyä siihen että hartiat ovat takana, selkä suorana, vatsa tiukkana.
Heiluriliike voi olla ihan pientä, pääasia että se pienikin liike on hallittu. (eli niin pienestä heilurista kannattaa aloittaa ettei käsivarsien/kyynerpäiden ei edes tarvitse irrota kropasta)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 11:26 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Onko sulla jhnn heilurissa kädet ihan suorina?Entä teetkö heilurin kovin ylös?

Nää kaks tekijää aika usein näkyy alussa ja helposti tällöin ne hartiat nousee samalla korviin ja olkapäät tulee eteen. Samalla myös usein hirveästi jarrutetaan sitä kuulanliikettä käsillä kun se tulee alaspäin.

Kai voisit ohjaajalta kysyä tunnin jälkeen paria vinkkiä, vaikka pala kerrallaan per kerta?Ei kait niin kiireinen vetäjä voi olla?

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 12:21 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
jhnn kirjoitti:
Tuntuu, että kun oikaisen selän oikein suoraksi ja hartiat taakse, niin kuulalla ei ole tilaa heilua. Siis ihan kuin mun kädet olisivat liian lyhyet
Hmmm... Mulle sanotaan usein, että mulla on niin lyhyet kädet etten yltä päätäni raapimaan ja jotkut ovat väittäneet rintojakin isoiksi, mutta tissit ovat edessä ja kädet sivuilla, eli kyllä ne pitäis saada sovussa toimimaan. :twisted:

Kokeile ottaa kuulasta kiinni ja seisoa suorana (haara-asennon leveydellä ei ole niin väliä) ja oikein rinta rottingilla ja lähde lantiolla tekemään liikettä. Kuten Anzu sanoi, liikkeen ei tarvitse olla iso, mutta muista pitää core tiukkana ja hyvä ryhti siellä tissien takana. Teet heilurin sen korkuisena kun se sinulle sopii. Itse teen yleensä navan tai rinnan korkeudelle.

Heiluri täytyy saada toimimaan, että pystyy tekemään muita liikkeitä oikein...

Laita tuntemuksia kun olet tehnyt...

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 7:08 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Saisitkohan näistä videoista jotain vinkkejä, vaikkei Tuomolla olekaan tissit tiellä :wink: :
http://www.youtube.com/watch?v=9Pip43ogzFE
http://www.youtube.com/watch?v=kvI29oaE ... DA0ED5DA05

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 7:23 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Hyvät videot,mutta hengitys pitäisi olla toisinpäin.Performance breathing :!: Kun keho menee kumaraan ,keuhkot tyhjenevät :!: Kun keho suoristuu,keuhkot täyttyvät :!: On vaikeaa mennä kasaan ja hengittää sisäänpäin :wink:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 7:48 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
jake heke kirjoitti:
Hyvät videot,mutta hengitys pitäisi olla toisinpäin.Performance breathing :!:

Meinasin tuohon kirjoittaakin, että mä ainakin luonnostaan hengitän just toisin päin. Mukava kuulla, että se on oikein!

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 9:05 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Vai kuitenkin tottumis/makukysymys?

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 9:45 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Jos nostat pitkiä sarjoja,performance breathing vie sinut paljon pidemmälle :!: Siinä hengitys mukailee kehon liikkeitä ja on paljon taloudellisempa :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 17, 2011 7:41 am 
Poissa
Ennen oli forkut rautaa

Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 5:13 pm
Viestit: 831
Paikkakunta: melkein Lieto, mut sit kuitenki Turku
Mä hengitän Tuomoon nähden vissiin tuplat, ulos aina kun kuula tulee liikkeen loppuun. Hengitän ulos kun kuula tulee ylös, nopea sisäänhengitys kun kuula lähtee alas, pohjalla uloshengitys ja taas nopsa ja tehokas sisäänhengitys. Täsmälleen samalla tavalla kuin tempauksessa teen.

_________________
Ninni - muikea valkku
http://niinasalonen.com -- http://gslieto.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 17, 2011 7:56 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 8:48 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: Helsinki
[quote="jhnn"]
Liike joka alusta asti on eniten askarruttanut on niinkin eksoottinen kuin kahden käden heiluri. Jostain syystä asento tuntuu aina valuvan mulla niin että hartiat on sisäänpäin kääntyneinä, ryhti menee huonoksi ja liike vain tuntuu ylipäätään hankalalta ja töksähtelevältä. Muilla se näyttää jotenkin sulavammalta. En oikein tiedä mistä lähtisin hakemaan ratkaisua. Että pitäisikö haara-asento olla jotenkin leveämpi tai jotain.

quote]

Alkuvaiheessa "kuulailua" ei ehkä ole vielä selkeyttä siitä mitä sillä lopulta haluaa tehdä. Jos kuitenkin tulee jossain vaiheessa olo, että se olisi jotain muuta kuin nyt, niin suosittelen käymään jonkun sellaisen opissa, joka ymmärtää miksi jotakin liikettä tehdään.
Ei kahden käden heilurissa lantiolla tehtynä mitään väärää ole. Mutta mikäli haluat saada kuulaan loogisempaa liikettä, niin ota se vain toiseen käteen, tee kaksi joustoa polvista ja pyri saadaan kuula oman kropan suuntaisesti ylöspäin.
Pieni liike on sen takia hyvä alkuun, että hiffaa jalkojen merkityksen: kuula ei liiku ilman että jalat tekee työn. Ei sillä ole merkitystä miten korkealle kuula nousee vaan se miten tehokkaasti teet liikkeen jaloilla.

Ajankohtaista infoa lukemalla saat mm. näistä bloggauksista:

http://marksgs.wordpress.com/2011/10/31 ... oppimaara/
http://kukkalaakso.com/2011/11/16/kahva ... bc-termit/

Tsemppiä ja nauti uuden oppimisesta!

:)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2011 9:50 am 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ke Marras 02, 2011 7:03 am
Viestit: 9
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Kukan opissa tulikin käytyä ja siellä selvisi monta asiaa, joskaan kahden käden heiluria ei edes harjoiteltu. Mutta erinomainen kurssi ja tuli monta valaistumisen hetkeä pienissä asioissa!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 23, 2012 8:59 am 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ke Loka 28, 2009 9:12 am
Viestit: 14
Mites ne tissit, ovatko vielä tiellä? Jos eivät, niin minkä muutokset olet sen suhteen tehnyt?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 30, 2012 8:20 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 13, 2011 7:32 pm
Viestit: 88
Suosittelen tuota yhdenkäden heiluriin siirtymistä pääsääntöisesti kokonaan, paremmat edut tempaukseen siirtyessä.

_________________
"It is better to be student of reality, than a master of illusion"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com