Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 3:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: La Loka 24, 2009 8:58 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 8:33 pm
Viestit: 1
onko kahvakuulasta kuntosali treenin korvikkeeksi?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: La Loka 24, 2009 9:14 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
eskobar kirjoitti:
onko kahvakuulasta kuntosali treenin korvikkeeksi?

Riippuu siitä, millaisen kuntosalitreenin haluaisit korvata. :) Kuulat on aika kevyitä ja esimerkiksi levytankoa ne eivät mun mielestä korvaa oikein millään; mutta kaikki riippuu tavoitteista jne.

Kyllähän kahvakuulia voi käyttää vaikka tavallisten käsipainojen tapaan, mutta se on ehkä vähän turhaa.

Itse olen korvannut kuntosalitreenit ja bodypumpit jne kahvakuulaharjoittelulla, mutta mun tavoitteena ei koskaan ollutkaan esim. maksimivoiman hankinta tai mikään muukaan niin tarkkaan määritelty. Kunhan kuntoilin ja nostelin rautoja. :)

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: La Loka 24, 2009 9:19 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Molempi parempi :mrgreen:

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: La Loka 24, 2009 1:45 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
SAID periaatteen tulisi ohjata harjoittelua.

SAID = spesific adaptation to imposed demands = spesifinen sopeutuminen esitettyihin vaatimuksiin.

Eli jos haluat nostaa yhden noston maksimia, niin treenaa niin ja siihen sopivilla välineillä
Jos paljon toistoja , niin taas treeni sen tyyppiseksi ja siihen sopivilla välineillä.
Lisäksi liikkeet tulisi valita sen mukaan mitä haluat treenata. Vaikka tempaus, työntö ja LC on kokonaisvaltaisia liikeitä niin, jos haluat olla hyvä leuanvetäjä ja penkkipunnertaja, niin niitä pitää spesifisesti treenata.

Voima- ja saliharjoittelutyylinen treeni onnistuu perus jampalle etenkin yläkropan osalta kohtalaisesti kahvakuulilla, mutta kuulia pitäis silloin olla ainakin kohtapuoleen melkoinen arsenaali eri painoisia ja haluaa sopivilla painolla eri liikkeissä progressiivista kehitystä. Joten ns. perus voima - ja saliharjoitteluun kannataa suosiolla käyttää mielestäni säädettäviä kasipainoja ja levytankoa.

Kahvakuula sen sijaan soveltuu mielestäni mainiosti pitkien tempaus, työntö ja LC sarjojen tekoon :wink:

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: Su Elo 01, 2010 7:00 am 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 7:07 am
Viestit: 9
Paikkakunta: Jyväskylä
Karhu kirjoitti:
Molempi parempi :mrgreen:


miten tämä kannattaa käytännössä toteuttaa? Mitä ja miten, ja kuinka monta kertaa viikossa? Ite oon aloitteleva kotiharjoittelija (sali ei ole tällä hetkellä mahdollinen), käytössä 4kg kahvakuula ja kaksi säädettävää käsipainoa (2x17kg). Kuulalla oon treenannu ihan perusliikkeitä tekniikkaan keskittyen n.1,5kk. Tällä hetkellä mulla on pääpaino aerobisella puolella, juoksua ja pyöräilyä, peruskunnon nostattamiseksi, mutta oheen haluaisin 2-3 puntti/kuulapäivää viikkoon. Tavoitteena mulla on siis kunnon nostaminen ja lisää voimaa, ei haittaa myöskään jos vartalosta häviää raskauslöllöt pois :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: Su Elo 01, 2010 2:01 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 7:07 am
Viestit: 9
Paikkakunta: Jyväskylä
marks kirjoitti:
Mitä voimaliikkeitä olet nyt tehnyt noilla käsipainoilla? mitä toistoja ja sarjoja ja millä painolla saat tehtyä esim. pystypunnerruksella, kyykyllä, kulmasoudulla?


enpä ole tehnyt juuri mitään, jaotteluni on tällainen 1.päivä) selkä,hauis 2) rinta,ojentajat 3) vatsa, epäkkäät 4) jalat, pakarat koska aika ei riitä pitkiin harjoituksiin per päivä. Kaikki toistot teen pyramidi-tyyliin, kuitenkin samalla painolla koko ajan esim. kulmasoutu 9kg toistot 12-10-8-10-12, hauis 5kg 8-6-4-6-8 jne jne Toistot määrittelen sen mukaan, että jaksan tehdä sarjan juuri ja juuri loppuun... Voimaa mulla ei ole koskaan ollut missään, aina ollut riisitikku :D Huomasin tuossa että mulla ei esim olkia varten oo mitään omia liikkeitä, pystypunnerrusta en siis ole tehnyt ja kyykyt teen toistaiseksi ilman lisäpainoja, polvet ei tykkää niistä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: Ma Elo 02, 2010 1:43 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 7:07 am
Viestit: 9
Paikkakunta: Jyväskylä
tuumailin tuossa yön yli, josko nyt tekisin kuitenkin juoksun ja pyöräilyn lisäksi parina kolmena päivänä viikossa koko kehon läpi kuulan kanssa ja sitten, kun olen saanut karsittua haluamani kilot veks, ryhtyisin suunnittelemaan enemmän tuota voiman lisäämistä. Ei varmaankaan kauhean optimaalista koittaa dieetata ja lisätä voimaa yhtäaikaa, saattaa toki aluksi onnistua kun lähtökohta on ei-yhtään-lihaksia... (Tietysti enemmän lihasta kuluttaa enemmän energiaa ja auttaa laihtumaan, mutta aavistuksen läskikammoisena joudun tekemään toisin päin). Toisesta ketjusta löysinkin jo "perusneitokaiselle" sopivaa koko kehon treeniä, isomman kuulan käyn vielä kuitenkin hankkimassa. Miltä kuulostaa?!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: kahvakuula vs. Kuntosali
ViestiLähetetty: Pe Elo 06, 2010 8:01 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 7:07 am
Viestit: 9
Paikkakunta: Jyväskylä
mä oon pari kertaa tehny nyt tämmösen setin,

heilautus 30 kertaa
yhden käden heilautus 20+20
etupunnerrus 20
pystypunnerrus 15+15
rinnalleveto 15+15
tempaus 15+15
kulmasoutu 20+20
vaaka 15+15
kyykky 10+10 (kuula ylhäällä)
vatsat

aika rivakkaan tahtiin oon tehny, ehkä n. minuutin palautuksilla, hiki tulee kyllä! Käytössä mulla siis edelleen se 4kg ku en oo joutanu hakee isompaa vielä, kenties ensi viikolla. Toistojen määrät muuttuvat sitten sen mukaan, miltä se isompi kuula tuntuu. Kysymys kuuluukin, miltä tämä ohjelma näyttää noin suurinpiirtein? Onko jotain lisättävää, poistettavaa tai vaihdettavaa? Tämä siis kaksi kertaa viikossa, lisäksi 3-5 juoksu-/pyöräilylenkkiä per viikko.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com