Kahvakuulilla voi, ja treenataankin "maailmalla" ja ihan kotisuomessakin useilla eri tavoilla. Jotkut kuntoilevat, jotkut voimailevat, jotkut tekevät GS-lajitreeniä ja jotkut oheisharjoittelevat. On jopa ihan tuotemerkeillä varustettuja kahvakuulatreenitapoja kuten jenkkiläinen RKC:n Hard Style ja kotimainen Compact. Näiden eroista ja eri tyylien paremmuuden todisteluista voi vääntää loputtomiin. Silti, mielestäni näille kaikille treenitavoille ovat yhteisiä muutamat seuraavat asiat:
Kahvakuula välineenä- kahvakuulassa on kahva- ja kuulaosa

- malleja on hyviä ja huonoja, riippuu keneltä kysyy ja mikä kenellekin sopii
- painoja löytyy 2kg - 60kg ainakin
Ote kahvakuulasta- hieman vaihtelee, riippuen mitä liikettä tehdään, kuitenkin puristus tarpeen mukaan, ei liikaa eikä liian vähän
Räkkiasento- suomeksi tarkoittaa sitä että kuula on rinnalla, sitä varten että aletaan punnertamaan, työntämään tms
- kuulan kahva kämmenessä niin että ranne ei väänny taakse, kahva poikittain hieman
- painopiste on keskellä, niin että ihmisen rakenne tukee painoa, kuulan paino lantion päällä
Yläasento- kuula suoralla kädellä pään päällä
- kyynärpää on lukittuna
- käsi on pystysuorassa
- kuulan painopiste on keskellä sivulta katsoen, tai kantapäiden päällä
Lantion ja selän asento- lantio ja selkä "hallinnassa" koko ajan, oli liike mikä tahansa
- lantio neutraalissa asennossa (katso googlesta mitä tarkoittaa tarkemmin), ei liikaa tai liian vähän alaselän kaarta
Perusliikkeet- heilautus
- rive
- punnerrus
- vauhtipunnerrus
- työntö
- tempaus
Erikoisliikkeet ja "itse keksityt" -liikkeet- näitä on satoja erilaisia, itse voi keksiä lisää
- käyttö tarpeen ja mieltymyksen mukaan, tärkeintä on että treenaaja tietää itse
MIKSI mitäkin tekee