Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Huhti 25, 2024 4:09 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: To Huhti 22, 2010 11:41 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: To Huhti 22, 2010 9:40 am
Viestit: 2
marks kirjoitti:
Aloitin itse niin että laitoin reppuun painavia tavaroita ja tein kahden käden heilautusta nettiohjeiden mukaan, ennen kuin ostin ensimmäistä kuulaa. Sain siitä hieman tuntumaa liikkeeseen niin että huomasin että kyse oli aika kokonaisvaltaisesta harjoitteesta :) Pidin tuntemuksesta ja hankin ensimmäisen kuulan.

Voit myös printata aloittelijan oppaan ja testata liikkeitä esim. käsipainolla jollain salilla, jos Oulusta löytyy paikka johon ei tarvitse jäsenyyttä.

Kiitos vinkeistä, voisi tosiaan kokeilla käsipainoilla noita perusliikkeitä ja tunnustella sillä tavalla lajia.


marks kirjoitti:
Yksi pointti on sekin että eri vetäjillä voi olla erilainen tapa vetää treenejä. Eli siis "lajista" voi saada hyvin erilaisen kokemuksen, riippuu miten treeni on rakennettu ja mitä liikkeitä tehdään ja minkälaisia sarjoja. Senkin takia kannattaa mun mielestä tutustua välineeseen myös omalla tahdilla liikkeitä testaillen, vaikka sitten siinä rinnalla ohjattujen tuntien lisäksi.

Ok. Kiitos tästäkin, itse tykkään treenata yksin ja varmasti tässäkin lajissa tekisin samalla lailla. Esimerkiksi kerran viikossa tekniikkavinkkejä porukalla ja muina päivinä yksin hiomista. :D Erityisesti aluksi kaipaisin tuota tekniikkaohjausta.


maakku kirjoitti:
Teknopalatsi on niitä harvoja paikkoja, jossa ei käsittääkseni tarvi olla jäsen, vaan voi ostaa kerran tai 10-kerran irtolipukkeita, voimassa vuoden tai vastaavaa.

Hyvä huomio, voisin harkita tuota 10-kerran korttia. Nyt nettisivuja tutkaillessa huomasin, että heillä on myös edullisempi sarjakortti jolla pääsee ohjatuille tunneille (ainakin kahvakuulaan, joogaan ym.) mutta ei kuntosalille.


maakku kirjoitti:
Rouvan siteraama kutsu on yhä voimassa, emme kaikki ole karaten harrastajia, mahdollisuus maksaa vain kahvakuulaharjoittelun jäsenmaksu. Kokeilemaan voi tulla muutaman kerran ihan ilman maksuvelvoitettakin.

Teretulemas!

Kiitos kutsusta! Lueskelin myös karateseuran nettisivuja, ja sieltä sain sellaisen käsityksen, että olisi vain karaten harrastajille. Mutta kiva kuulla että pääsee muutkin mukaan! Tosi aika on sellainen, että en tiedä ehdinkö työvuorojen takia. Pistetään korvan taakse... Jos joku keskiviikko on vapaata, niin voisin yrittää kerätä rohkeutta ja lähteä kokeilemaan.

Ehkä tavataan vielä salilla joku päivä!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ti Kesä 08, 2010 6:49 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:36 pm
Viestit: 181
Pikkusisko on pitkään treenannut kuulilla ja hehkuttanut niitä jo useamman vuoden. Itse kuitenkin tartui kuulavan vasta alkuvuodesta kun muutettiin Saarijärvelle missä ohjattuja ulkotreenejä on useamman kerran viikossa. Ja aika nopeaan oltiin koukussa :) Kunto on noussut selvästi. Paino ei ole tippunut mutta kokoa pienemmä housut mahtuu jalkaa 8)

Liikkeiden oppimista on helpottanut aikaisempi salitreenitausta ja silloin onneksi saatu hyvä ohjaus. Kolmen alle kouluikäisen lapsen äitinä ja ok-taloa pystyyn yrittävänä aika on todella rajallista mikä onkin sitten ajanut kuulien hankkimiseen kotiin. Nyt löytyy 8kg (neopreenikuula) ja 12kg + 16kg Original Russian giryat. Noilla pärjätään pitkään. Toivottavasti ostolistalle tulee joskus 20kg kuulakin. Ja kenties toinen 8kg niin vois tehdä kahden käden liikkeitäkin.

Nyt kun on muutamat kunnon kotitreenit takana tuntuu hankalimmalle liikkeiden valitseminen. Mitä tekis, että treeni on järkevä kokonaisuus. Jos siis jollain on tietoa mistä löytyis valmiita runkoja kuulatreeneille niin kiitos jo etukäteen.

Mun on pakko laittaa nää hymiöt tähän loppuun kun on niin hienot [smilie=23.gif] [smilie=29.gif]

_________________
Meissä kaikissa asuu pieni masokisti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ti Kesä 08, 2010 8:19 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
ansku kirjoitti:
Pikkusisko on pitkään treenannut kuulilla ja hehkuttanut niitä jo useamman vuoden. Itse kuitenkin tartui kuulavan vasta alkuvuodesta kun muutettiin Saarijärvelle missä ohjattuja ulkotreenejä on useamman kerran viikossa. Ja aika nopeaan oltiin koukussa :) Kunto on noussut selvästi. Paino ei ole tippunut mutta kokoa pienemmä housut mahtuu jalkaa 8)

Liikkeiden oppimista on helpottanut aikaisempi salitreenitausta ja silloin onneksi saatu hyvä ohjaus. Kolmen alle kouluikäisen lapsen äitinä ja ok-taloa pystyyn yrittävänä aika on todella rajallista mikä onkin sitten ajanut kuulien hankkimiseen kotiin. Nyt löytyy 8kg (neopreenikuula) ja 12kg + 16kg Original Russian giryat. Noilla pärjätään pitkään. Toivottavasti ostolistalle tulee joskus 20kg kuulakin. Ja kenties toinen 8kg niin vois tehdä kahden käden liikkeitäkin.

Nyt kun on muutamat kunnon kotitreenit takana tuntuu hankalimmalle liikkeiden valitseminen. Mitä tekis, että treeni on järkevä kokonaisuus. Jos siis jollain on tietoa mistä löytyis valmiita runkoja kuulatreeneille niin kiitos jo etukäteen.

Mun on pakko laittaa nää hymiöt tähän loppuun kun on niin hienot [smilie=23.gif] [smilie=29.gif]


Ei paha kiertoharjoittelu voi olla vaikka seuraavia liikeitä sopivaan väsymykseen,sopivilla toistoilla ja sopivilla tauoilla tarpeeksi monta kieroa [smilie=14.gif]
Lämppä
Rinnalleveto
punnerrus/vauhtipunnerus/työntö
kyykky
kulmasoutu
heiluri
vatsat

Tietty auttaisi jos tietäisi mitkä on tavoiteet ja mitä liikeitä jo hallitset, paljonko menee toistoja jollakin painolla jne..

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 6:32 am 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:36 pm
Viestit: 181
Päätavoite on kunnon nostaminen - niin lihaskunnon kuin hapenottokyvynkin. Siinä sivussa painon pudotus. Mutta yritän keskittyä enemmän tuonne kuntopuolen tavoitteisiin niin ei mene liikaan painon tuijottamiseen. Tosin tässä on jo huomannut, että painoa on turhan katsoa. Se ei nimittäin ole tippunut mutta kokoa pienemmän housut menee jalkaan... Mittanauha vissiin siis vaan käteen :)

Tuttuja liikkeitä on mm. tempaus kahdella ja yhdellä kädellä, LC, etuheilautus, tuulimylly, kulmasoutu, ranskalainen punnerrus, haiuskääntö, "hyvää huomenta", jalkakyykyt, g-voimavatsat, masokistivatsat... Onhan noita. Osa tullut opittua nyt kuulan kanssa. Osa punttisalilla opittuja mutta muutettuna kuulaliikkeiksi.

Millaiset nuo heiluri ja vauhtipunnerrus on? Tässä on huomannut sen, että monet liikkeet on ollut itselle tuttuja mutta nimi vaan on ollut eri...

_________________
Meissä kaikissa asuu pieni masokisti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 8:01 am 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:36 pm
Viestit: 181
Toistoista sen verran vielä, että pidemmät sarjat teen 8kg tai 12kg kuulalla, vähän liikkeestä riippuen. Tarkkoja toistomääriä pidemmissä sarjoissa en ole pahemmin laskenut. Enemmänkin tietty aika tietyllä painolla. Esim. 2-3min LC:tä.

16kg kuula on hankittu itsensä haastamiseen. Välillä tekee mieli tehdä siellä äärirajoilla mitä jaksaa. Lähinnä kahden käden tempausta. Nyt 3*12reps menee vielä ihan ok, mutta vikat toistot tiukkoja. Yhden käden liikkeet ei 16kg kuulalle mene, paitsi hauiskääntö pienen vauhdin kanssa. Ja tuolla 16kg kuulalla saa sykettä mukavasti ylös etuheilautuksessa.

_________________
Meissä kaikissa asuu pieni masokisti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 5:13 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
ansku kirjoitti:
16kg kuula on hankittu itsensä haastamiseen. Välillä tekee mieli tehdä siellä äärirajoilla mitä jaksaa. Lähinnä kahden käden tempausta. Nyt 3*12reps menee vielä ihan ok, mutta vikat toistot tiukkoja. Yhden käden liikkeet ei 16kg kuulalle mene, paitsi hauiskääntö pienen vauhdin kanssa. Ja tuolla 16kg kuulalla saa sykettä mukavasti ylös etuheilautuksessa.

Olet sä aika mimmi! "vinkkejä alkuun pääsemisessä" :P Ei mulla mene hauiskäännöt 16kg kuulalla... Enkä ole koskaan tehnyt kahden käden tempausta. :roll:
Vauhtipunnerrus on vähän kuin työntö ilman kaksos dippiä. Eli otetaan vauhtia työntöön mutta ei mennä alle.

Mä teen kuulalla pelkästään työntöä, tempausta, LC:tä ja heilureita/etuheilautuksia. Näyttää siltä, että sun settis on jo aika monipuolinen... Ja kohtahan saatte pro:n teitä sinne ohjaamaan. :mrgreen:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Kesä 09, 2010 7:39 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:36 pm
Viestit: 181
Hauiskääntöön saa hyvin yhdistettyä vatsalihastreenin kun sen tekee reippaasti isolla kuulalla ja vauhdin kanssa. Jalat suht lähellä toisiaan ja eikun kuula heilumaan ja samalla pitämään keskikroppaa mahdollisimman paikallaan. Toimii [smilie=10.gif]

Ehkä tässä onkin itsellä vähän runsauden pula kun noita liikkeitä on repertuaarissa aika monta eikä sit osaa valita mitä tekis...

Kyllä, kyllä Kukan treenistudioon ollaan menossa!! Ehdottomasti [smilie=31.gif]

_________________
Meissä kaikissa asuu pieni masokisti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: To Kesä 10, 2010 6:18 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Mä olen tehnyt hauiskäännöt puhtaina ilman vauhtia ja kyllä silloin 12 tuntuu jo aika pahalta... Harvemmin tulee tehtyä tosin, ehkä kerran kolmessa kuukaudessa...

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: La Heinä 31, 2010 7:31 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:31 pm
Viestit: 139
Lainaa:
Mikä on ollut helpointa ja vaikeinta kahvakuulaharjoittelun aloittamisessa? Löytyykö tietoa, opastusta, vinkkejä yms helposti? Mitä ei löydy? Onko tekniikka vaikeaa? Yms yms.


Tulipa sitten kahvakuula ja heti toinenkin ostettua ja takuulla vääränlaiset, jos joku asiasta tietävä olisi päässyt neuvomaan. Toisaalta se helpoin juttu oli ihailla kahvakuulia aina kauppareissuilla ja kerran sitten napata koriinsa eli raahata läpi kaupan juuri sillon, kun ei mennyt oikein mitään ostamaan. Eli helpointa oli ostaa kahvakuula, mutta sen jälkeen oli vuorossa ihmettely. Mitäs mä tällä teen?

Vaasan - Seinäjoen seudulta en ihan heti keksinyt, että kenen puoleen kääntyisin. Onneksi yksi kauempana asunut ystävä on vähän ollut tunneilla, joten kesälomareissulla käytiin pikaisesti jotain läpi. Ei siitä juuri mitään mieleen jäänyt, mutta jos tästä nyt videoiden avulla pääsisi eteenpäin. Ja toivottavasti löytyy pian apuja muutenkin oikeaan tekniikkaan, koska jo videoiden avulla opetellen tuo 7,5 kg kuula ei vaikuta ollenkaan pahalta painolta. Yllättävän hankalaa kuitankin on saada pidettyä kuula oikeassa asennossa ja yksin hommaa tuskin kunnolla oppii.

_________________
24 Blogi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Pe Elo 27, 2010 8:21 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Elo 27, 2010 8:04 am
Viestit: 3
Heipähei!

Nyt on aloitus-kuula hankittu, ja tänään ensimmäiset kokeilut kotona suoritettu.. Niiiiiin kivaaaa! :)

Innostuin viime syksynä ( ? ), kun kävin naisille suunnatussa kahvakuula-seminaarissa kokeilemassa. Veljellä on 12kg kuula, mut se on näin alkuun liian painava mulle, joten ostin sit 8kg...

"Itsekseen treenailu" on jotain ihan uutta mulle, enemmänkin noi joukkuelajit on ollu harrastuksissa. Mutta tää tuntuu kyl kivalta, pitää vaan koittaa alottaa rauhallisesti mut silti tarpeeks hyvällä sykkeellä! Kiinnostus on lähinnä just saada noi perusliikkeet kunnolla haltuun, sen jälkeen mahdollisuudethan on vaiks mitä!!

Tosi hyviä noi alottelijan oppaat ja videot youtubessa.. Silti jos pääsis johki ryhmätreeneihin niin sais sen ryhmäpaineen et jaksais paremmin :D ja lisäks sais vähän palautetta et miltä liikeradat näyttää.. Oon kuullu et Vantaalla on monellakin salilla/karateseuralla noita tunteja, mut vuorotyö ei oikeen sovellu kovin hyvin semmosee, pöh. Pihalle ja puistoon se on kai lähdettävä, siel on ainakin tilaa!

_________________
"Cause we are the ones that want to choose
Always want to play but never want to lose."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Pe Elo 27, 2010 12:17 pm 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
Piha ja puisto sopivat kuulailuun erinomaisesti. Kun alottelet treenaamista, niin kokeilepa heti kellolla noita aikasarjoja. Tempo sopivan alhaiseksi ja aikaa johonkin liikkeeseen vaikka 3 min / molemmilla käsillä. Tämä aikasarjailu ja pitkäkestoinen suoritus on se, joka erottaa tämänlajin melkeen kaikista muista voimailulajeista. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: La Elo 28, 2010 11:43 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Jossain määrin taitaa olla onnenkauppaa tuo miten hyvää opetusta saa kaupallisissa kuulatreenejä järjestävissä laitoksissa.

Lieto GS:n yhteistreeneissä olen sivusta tarkkaillut ihmisiä ja tekniikoita pariin otteeseen ja valitettavasti joutunut oikomaan melko kummallisiakin juttuja, joita "ohjaajat" ovat opettaneet.

Eli huonoimmillaan opetetaan väärää/huonoa tekniikkaa. Lievempi paha on kai se ettei opeteta mitään, tehdään vaan.

Mutta mene ihmeessä kokeilemaan.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: La Elo 28, 2010 4:19 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Heikki kirjoitti:
Jossain määrin taitaa olla onnenkauppaa tuo miten hyvää opetusta saa kaupallisissa kuulatreenejä järjestävissä laitoksissa.

Allekirjoitan tämän. Onneksi olen saanut pääosan opetuksesta tosi hyvältä ohjaajalta, joka jaksaa joka kerta painottaa hyvää tekniikkaa ja loikkii ulkotreeneissä itse korjailemassa kuulaajien tekniikoita. Tuollaisen ohjauksen jälkeen, kun olen välillä käynyt vähän muuallakin katsastelemassa, niin olen huomannut, ettei kaikilla ohjaajilla tosiaankaan ole tekniikka niin hallussa. En ole kehdannut kuitenkaan täysin maallikkona, muutaman kuukauden lajia harrastaneena, mennä neuvomaan ohjaajia - liikunnan ammattilaisia - tai edes kyseenalaistamaan joitain tekniikoita. Kai pitäisi. Itse olen kuitenkin tehnyt liikkeet aiemmin oppimallani tekniikalla, jonka tiedän turvalliseksi.

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 1:44 pm 
Poissa
Käsi joka pommia heiluttaa

Liittynyt: To Touko 27, 2010 1:36 am
Viestit: 23
marks kirjoitti:
Aloittelija, tämä on kysymys sinulle! Mikä on ollut helpointa ja vaikeinta kahvakuulaharjoittelun aloittamisessa? Löytyykö tietoa, opastusta, vinkkejä yms helposti? Mitä ei löydy? Onko tekniikka vaikeaa? Yms yms.


Uusi foorumilla ns. esittäytyy [smilie=14.gif] Vaikeinta oli miettiä sopiva kuula, kokeilin kaverin 16 kg:n "möykkyä" ja tuntui että tästä ei tuu mittään. Siispä ostin 12:sen ja se kävi pieneksi äkkiä. Tietoa ja opastusta tuli/tulee haettua intterwepistä. Täältäkin aika paljon. Nyt kuulailua on takana reipas vuosi ja itellä käytössä 20 & 28 kuulat. Reeni on ollut enempi hikijumppaa, eli useita liikkeitä 10-15 toistoa per käsi ja välillä tuolla painavemmalla on tehty lyhyempiä ja muka nopeita settejä.

Ikäni olen jonkinlaista urheilua harrastanut mutta vuorotyön takia reenaminen jäi välillä vähemmälle. Kuulan hankinnan jälkeen ei ole ollut ongelmia löytää sopivaa hetkeä reeneille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 7:15 pm 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
Terve tuloa joukkoon Jooseppi. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com