Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Loka 15, 2019 8:33 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 10:46 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: To Helmi 11, 2010 9:01 am
Viestit: 2
Olen kuntoillut reilun kuukauden 16kg kahvakuulalla ja pitänyt kovasti. Valitettavasti toinen olkapääni ei taida oikein tykätä pystypunnerruksesta ja tempauksessa. Oikea olkapää on koko ajan naksunut, pystypunnerruksessa kovempaa ja tempauksessa hiljempaa. Naksuntaan ei ensimmäisen kuukauden aikana liittynyt kipua, mutta viimeisen treenin jälkeen olkapää kipeytyi ja on ollut hiukan kipeä nyt kohta kaksi viikkoa.

Tarkoitus olisi kehittää lisää lihasmassaaan nimenomaan ylävartaloon, joten en haluaisi lopettaa olkapäiden treenaamista kokonaan. Osaatteko suositella hyviä korvaavia liikkeitä joissa riski olkapään hajoamiseen olisi tälläiselle aloittelevalle ruipelolle mahdollisimman pieni?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 11:09 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Tervetuloa foorumille, Kaptah :)

Kuntouttamisessa en osaa neuvoa. Joka tapauksessa on hyvä ensin varmistaa että nostotekniikkasi on turvallista, ennen kuin mahdollisesti turhaan korvaat nuo liikkeet muilla.

Tempauksessa olkapään säästämiseen auttaa että nostovoima tulee muualta vartalosta, etenkin jaloista, ja että vakaa lukitusasento löytyy nopeasti, eli ei väännä olkapäistä, ja että kuula sulavasti kiepahtaa lukitusasentoon. Molemmissa nostoissa olkapäiden tulisi pysyä kuopissaan, tempauksessa ainakin lukitukseen laskeutumisen ajan.

Ja onko kuula sulle sopivan painoinen, eli pystyt tekemään sillä puhtaita toistoja?

Nämä asiat kannattaa olla kunnossa vaikkei olkapääkipua olisikaan, ettei tulisikaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 1:35 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Kaptah kirjoitti:
Tarkoitus olisi kehittää lisää lihasmassaaan nimenomaan ylävartaloon, joten en haluaisi lopettaa olkapäiden treenaamista kokonaan. Osaatteko suositella hyviä korvaavia liikkeitä joissa riski olkapään hajoamiseen olisi tälläiselle aloittelevalle ruipelolle mahdollisimman pieni?


Kokeile pystysoutua, se pitäisi olla hyvä vaihtoehto, jos pään yläpuolelle tapahtuvat liikkeet ovat myrkkyä. Ja muista tehdä myös riittävästi vetoliikkeitä, kuten kulmasoutua, leuanvetoja ym. Ite loukkasin olkapääni liiallisen punnertelun ja vähäisen venyttelyn takia ja sen jälkeen oon panostanut määrällisesti enemmän veto kuin punnerrusliikkeisiin. Ja olkapääkin on alkanut parantua kummasti.

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 2:29 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
Riippuu varmaan mikä siellä olkapäässä on ongelmana. Ihan ensiksi tarkistaisin tekniikan. Se on niin pienestä kiinni, kipeyttääkö joku vai ei. Ihan pieni tekniikan muutos voi olla ratkaiseva ainakin itsellä.

Pystysoutu on itselläni yksi pahimmista olkapääkipua aiheuttavista liikkeistä, joten jos kokeilet, niin kokeile erittäin huolellisella tekniikalla ja varovaisesti alkuunsa. Ei kannata kovin korkeana versiona tehdä myöskään ennen kuin tietää mitä olkapää siitä sanoo. Hyvä liike sinänsä, jos vaan pystyy tekemään.

Itsellä on olkapääongelmia tässä riittänyt. Kohtalaisen hyviksi kuulaliikkeiksi olen todennut high pullin eli korkean vedon, mutta kohtalaisen matalana versiona eli ei yli hartian korkeudelle. Työntö hyvällä tekniikalla, räkkipidot yms.

Ja pystypunnerrus riittävän pienellä painolla ja pitkänä sarjana on hyvä myös. Vähänkään liina painava kuula kipeyttää olkapään.

Jos olkapäät temppuilee ja haluaa kuulailla, niin kannattaa ottaa hommaan mukaan muutakin olkapääjumppaa, esim. kuminauhoilla tehtäviä vetoja eri suuntiin. Jos nuo kiinnostavat, niin voin halutessasi yrittää kaivella netistä joitain liike-esimerkkejä, mutta just nyt en kerkiä . Itsellä on olkapää leikattu just syksyllä ja teen fysioterapeutin ohjeiden mukaan kuntoutusta vajaan tunnin verran päivittäin.

Tsemppiä Kaptah ja treenaat mitä hyvänsä, niin kuuntele sitä olkapäätä. Jos joku liike tekee kipeää, niin älä tee enempää.

_________________
Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 2:41 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Joillakin olkapään napse johtuu hauiksen toisen jänteen liikestä olkapäässä. Juuri tuo hauisjänne voi jäädä puristukseen tai ärsyyntyä. Jos kuulut niihin onnettomiin joilla anatomisten rakenteen vuoksi tilaa jänteelle on vähän tai muiden osien puutteellisen liikkuvuuden takia jänne ei pääse liikkumaan oikein olkapääkipua saattaa tulla.

Yksi syy olkapäiden kipeytymiseen voi olla puutteellinen lapaluiden liike ja liian "kumara" rintaranka. Varmista, että lapaluu pääsevät liikkumaan tarpeeksi ja että rinta ranta ojentuu tarpeeksi yläasennossa. Netistä ja tältäkin foorumilta löytyy vanhoja keskusteluja kuinka testata ja mobilisoida noita liikeitä ja rakenteita.

Monet kokevat etenkin punnerrustyyppisten liikeiden oli sitten eteenpäin tai ylös ärsyttävän olkapäätä enemmän, kun taas työnnöt ja tempaukset menee, jos rakennetta ei ärsytä punnertelulla.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2010 6:35 pm 
Poissa
Kahvakuula-aktivisti ja -ohjaaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 8:50 am
Viestit: 12432
Paikkakunta: Hyvinkää, Finland
Mun mielestä kannattaa testailla olkapäiden ja muutenkin sen alueen liikeradat ilman painoja, onko jotain selkeitä jumituksia yms.

_________________
Totuus löytyy raudasta - blogi | Totuus löytyy raudasta FB | Hakalanmäen Ryhti - kahvakuulaseura Hyvinkäällä | Omat ennätykset

Lainaa:
"Jos haluat sielunrauhaa ja mielihyvää, usko. Jos haluat omistautua totuudelle, kysy." -F.N.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 7:40 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Su Loka 04, 2009 9:16 am
Viestit: 50
Paikkakunta: Tallinn, Eesti
Tässä yksi hyödyllinen linkki olkapäävaivoista Re: Kiertäjäkalvosin ja muut olkapäävaivat.

Olkapäävaivat yleensä merkitsevät, että yritit/yrität saavuttaa liian paljon liian nopeasti. (Piste). Jos aiheena on lihaksen repeytymä, sitten syy (tai osa siitä) taitaa olla myös puutelisessä lämmittelyssä, erityisesti yli kolmikymppisessä iässä. Jos ymmärrän oikein niin joka tapauksessa ovat sairaalle olalle luvatut vaan harjoitukset missä kuula ei nousee paljon sairasta olkaa korkeammalle (heiluri, low windmill, halo) + puolikas tgu. Nämä harjoitukset pitävät suurin piirtein saavutetun tason ylhäällä ja kehittävät muita, olka tukevia lihaksia kunnes olka on kunnossa.

Jos menin tässä missään väärin niin fiksummat Girevikit varmasti korjaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 9:37 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Sanottakoon vielä se että olisi tietysti hyvä ja järkevää saada hyvän ortopedin diagnosi syystä ,niin ei tarttis arvalla heitellä hoitoja ja sopivia tai sopimattomia liikeitä.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2010 11:22 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Suurin osa kivuista johtuu toiminnallisista häiriöistä,eikä patologisista muutoksista :idea:
Sieltä voi löytyä mm. olkavarsi sisä tai ulkokierrossa,flexiossa tai ekstensiossa, ylimmät kylkiluut voivat olla monenlaisessa häiriössä,solisluu voi olla monenlaisessa häiriössä,scapula voi olla häiriössä,kaularangan tai rintarangan nikamat voivat olla häiriössä ja säätää lihaksia/verenkiertoa väärin :?: + tietenkin näiden kaikenlaisia kombinaatioita :evil:
Itselläni vas olkapään vääntää fascioiden kautta :pallea-sternum-mediastium-sibsoninfascia(thoracic inlet)-solisluu-ylimmät kylkiluut-scapula-olkavarsi+matkalla olevat kudokset :!:
Olkavarteen kortisoonia laittamalla tai olkapäätä leikkaamalla,tuskin häiriintynyt kudos/fascia ketjuni tulisi kuntoon :idea:
Ensiksi olisi hyvä koittaa mitkä liikesuunnat ovat estyneet :!: Sitten venyttely-mobilisointi palauttamaan vajaat liikesuunnat :idea: Jos liikelaajuudet OK ja silti kipu niin sitten hyvälle hoitajalle(esim osteopaatti) jos ei apua niin sitten järeämmät työkalut kehiin eli ortopeedille :idea:
Ortopedeillä taipumuksena tarjota kättelyssä puukkoa joka useissa tapauksissa ei auta :!:
Jos jotain poikki(lihaksia,ligamenttejä,kiertäjäkalvosin yms.) silloin ortopedi on oikea ammattimies/nainen :!:
Punnerruksilla taipumusta rasittaa kovasti niveltä. Itselläni oli useasti olkapäät kipeät silloin vielä kun punnerteli :idea: Jos tarkoituksena booodailla ,kahvakuula ei ole paras väline siihen :!:
Tanko parempi,kun ei vaadi niin paljoa motorisia+liikkuvuus taitoja :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 7:30 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Pe Kesä 19, 2009 8:31 am
Viestit: 132
Paikkakunta: Parikkala
Voisiko sitä enää selkeämmin sanoakaan... :roll: :mrgreen:

Lainaa:
Itselläni vas olkapään vääntää fascioiden kautta :pallea-sternum-mediastium-sibsoninfascia(thoracic inlet)-solisluu-ylimmät kylkiluut-scapula-olkavarsi+matkalla olevat kudokset


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 12:51 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: To Helmi 11, 2010 9:01 am
Viestit: 2
Olkapää ei onneksi ole kovin kipeä, mutta kun velipoika on liian isoilla painoilla leikittyään ollut kahteen kertaan olkapääleikkauksessa, en halua ottaa mitään riskejä koska jotain perinnöllistä rakenteellista alttiuttakin saattaa olla. Paukkunut on nimenomaan kättä laskiessa. Annan olkapäälle vielä vähän aikaa lepoa ja kylmää. Kun ei ole enää yhtään kipua (ei sitä nytkään ole kuin tietyissä asennoissa), ostan pykälää pienemmän 10kg kuulan ja lähden sillä varovasti punnertamaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com