Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Loka 15, 2019 6:25 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Aloittelijan opas ?
ViestiLähetetty: Su Maalis 07, 2010 1:28 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Ke Maalis 03, 2010 11:04 am
Viestit: 1
Heippa.

Luin tuota aloittelijoiden opasta ja mieleeni tuli sellainen juttu, että minkälaisia sarjoja kannaattaa kyseisiä liikkeitä tehdä?

eli vedetäänkö kaikki putkeen, esim 1min per liike ja kun kierros on ohi niin pieni huili ja uusi kierros? vai onko joku järkevämpi tapa treenata ko. liikkeitä?

Kuulia on käytettävissä 2x8kg 2x10kg 2x12kg 2x16kg ja 1x24kg

Kiitokset.

ps. on muuten erittäin hyvä keskustelufoorumi, löytyy tietoa lähes asiasta kuin asiasta, varsinkin tällaiselle noviisille. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aloittelijan opas ?
ViestiLähetetty: Su Maalis 07, 2010 4:06 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Alusta asti kannattaa panostaa tekniikkaan, eli kaikissa kiinnostumissaan liikkeissä opetella paljon puhtaita toistoja hallittavan kokoisella painolla. Kevyitä sarjoja ja reilusti lepoa niiden välissä. Näin jaksaa päivässä mahdollisimman paljon puhtaita toistoja, joten oppii nopeammin. Teknisesti vaativampia näistä liikkeistä harjoittelee ensin, kun on vielä voimissaan. Jos haluaa väsyttää itsensä niin tekee vasta treenin lopuksi jotain vähemmän aivoja vaativaa, vaikkapa heiluria tai maastavetoa tai jotain aivan muuta liikuntaa.

Teknisten perusteiden oppimisen jälkeen sarjojen pituus yms. riippuu siitä, mitä sillä kuulailulla haluaa saavuttaa. Niin kuin millä tahansa painolla/vastuksella treenaaminen, muutamat raskaat toistot kehittää voimaa, monet kevyet toistot kestävyyttä, ja jotain siltä väliltä tasaisemmin molempia. Kahvakuulaurheilua eli girevoy sporttia varten monille toimii paremmin aikasarjat kuin toistomäärillä mitatut sarjat, mutta makuasia oikeastaan, ja aika hienosäätöä jos ei tuota lajia satu harjoittelemaan. Yleiseen kuntoiluun sopii muutamat melko kokonaisvaltaiset nostot, jotka ottaa eri kohtiin kehoa: Vaikkapa heiluri/korkea veto/rinnalleveto/tempaus + pystypunnerrus/vauhtipunnerrus/työntö + kyykky/maastaveto. Eli tuosta kolme liikettä, millä tahansa tuollaisella yhdistelmällä saa jo kohtalaisen yleistreenin. Ja toki mitä vähemmän taukoja pitää sarjojen välillä, sitä enemmän homma haastaa kestävyyttä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com