Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ke Huhti 01, 2020 6:00 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 4:13 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 3:56 pm
Viestit: 2
Eli miten aloittaa GS? Kuulia löytyy 2x12kg ja 2x16kg. Tällä hetkellä kahden käden työntö on n. 30 toistoa 16kg kuulilla ja tempaus 16kg kuulalla n. 30 per käsi. Sit loppuu kunto! :D Tavoitteena olis tuplata nuo tulokset. Tekniikka ja liikkuvuus ovat huonoja kuten aloittelijoilla yleensä. Voisiko joku vääntää rautalangasta kuinka mun pitäis edetä jotta saavutan tavoitteeni. Ai niin, oon uusi tällä foorumilla. Minusta jotain: 31wee mies ja 180/75 eli kukkakeppi. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 4:27 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Tervetuloa Forumille Aloittelija :lol:
Eihän noi nyt mitään huonoja tuloksia ole. Kunto kasvaa tekemällä. Palstan miehet varmaan voivat heittää jotakin kuinka edetä noissa kahden käden työnnöissä...

Koita kasvattaa aikaa, tekemällä sarja hitaasti ja sitten kun pystyt tekemään tietyn ajan, lisäät vauhtia.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 4:35 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 3:56 pm
Viestit: 2
Sarjojen tekeminen hitaasti vaatii kärsivällisyyttä (tietty myös hyvää räkkiä, se on vaikea)! Kaiketi tuon työnnön saisi jopa 50 toistoon jos tekisin hitaasti, mene ja tiedä. Entä apuliikkeet? Mitä kannattaa tehdä vai onko se täysin yksilöllistä? kuulailun lisäks pyöräilen viikossa noin 150-200km kesät talvet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 5:22 pm 
Poissa
Kahvakuula-aktivisti ja -ohjaaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 8:50 am
Viestit: 12432
Paikkakunta: Hyvinkää, Finland
Pari ideaa: osa treeneistä hitaalla tahdilla pitkän aikaa, osa treeneistä lyhyitä ja keskipitkiä intervalleja.

Esim. työntö 2min, lepo 2min ja tätä vaikka 5 kertaa riippuen miten kulkee. Näissä tahti voi vaihdella tiukasta temmosta hitaaseen. Joskus voi kokeilla 1min töitä, 1min taukoa tai sitten vastaavasti 3min jne.

Pidempi sarja voisi olla 4-6min ja hitaalla tahdilla.

Noissa voi sitten seurata vähän millä tahdeilla homma toimii ja tekniikka pysyy kasassa, ja missä alkaa olla vaikea hallita tekemistä.

Voi myös tehdä niin että joka toinen viikko keskittyy intervalleihin ja joka toinen pitkiin sarjoihin.

Olkapäiden, rintarangan ja lantion liikkuvuutta kannattaa harjoitella usein. Yhden käden työnnöillä on näppärä harjoitella yläasennon vakautta ja liikerataa. Apuliikkeissä omat tarpeet ratkaisevat paljon, eli ei voi suoraan sanoa näkemättä. Yleiset lihaskuntojutut ovat hyviä, keskivartalon hallinta ja voima ja kestävyys ovat toki tärkeitä. Vetoliikkeet kuten leuat tai soudut, eteenpäin punnerrukset, kyykyt yms ihan hyvää materiaalia. :)

Itse suosin simppeleitä juttuja, eli tekisin pääsarjat täydellä keskittymisellä ja sitten tekisin päälle jotain apuliikkeitä kevyemmin. Tai sitten erillisenä sessiona.

_________________
Totuus löytyy raudasta - blogi | Totuus löytyy raudasta FB | Hakalanmäen Ryhti - kahvakuulaseura Hyvinkäällä | Omat ennätykset

Lainaa:
"Jos haluat sielunrauhaa ja mielihyvää, usko. Jos haluat omistautua totuudelle, kysy." -F.N.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Marras 13, 2010 5:45 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Onkos kauheasti väliä minkä kokoisilla kuulilla aloittaa? Mulla on jo 1*12 kg:n ja 1*16 kg:n kuula. Noista mun kuulista tykkään 12 kg:n kuulan mallista enemmän ja sen takia houkuttelisi hankkia toinen samanlainen. Tuntuisi, että olisi varmaan mukavampi treenata, jos kuulat on samanlaiset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ti Marras 16, 2010 7:36 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Vastaanpa itselleni. :)

MM-kisojen seurauksena on sisällä poltellut halu kokeilla GS-harjoittelua oikein enemmänkin. Katselin eilen läpi noita harjoituspäiväkirjoja ja SM-kisojen tuloksia. Miehillä näyttää SM-kisoissa olleen 16 kg:n sarjakin. Eikä nuo kaikki kilpailijatkaan näytä pelkästään treenaavan mun kantilta katsottuna mielettömillä kuulilla eli 24 kg tai päälle. Arvioin, että varmaan omalle tasolle hyvät aloituskuulat olisi 12 kg. Pystyy tekemään kerralla tarpeeksi toistoja ilman, että menee väkisin vääntämiseksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ti Marras 16, 2010 8:16 am 
Poissa
Kahvakuula-aktivisti ja -ohjaaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 8:50 am
Viestit: 12432
Paikkakunta: Hyvinkää, Finland
JH75 kirjoitti:
Vastaanpa itselleni. :)

MM-kisojen seurauksena on sisällä poltellut halu kokeilla GS-harjoittelua oikein enemmänkin. Katselin eilen läpi noita harjoituspäiväkirjoja ja SM-kisojen tuloksia. Miehillä näyttää SM-kisoissa olleen 16 kg:n sarjakin. Eikä nuo kaikki kilpailijatkaan näytä pelkästään treenaavan mun kantilta katsottuna mielettömillä kuulilla eli 24 kg tai päälle. Arvioin, että varmaan omalle tasolle hyvät aloituskuulat olisi 12 kg. Pystyy tekemään kerralla tarpeeksi toistoja ilman, että menee väkisin vääntämiseksi.


SM:ssä on ollut tosiaan tuo 16kg kuntosarja ja varmaan on jatkossakin. Mun mielestä kannattaa tehdä aluksi vaikka "liian" kevyellä ja hakea sarjoihin pituutta, eli pyrkiä sinne 5-6min ja yli. Itse asiassa se ajatus että joku kuulakoko "jää pieneksi" on mun mielestä aika hassu. Kevyillä voi aina tehdä vaikka ylipitkiä sarjoja, palauttavaa treeniä jne, ja aina sitten kun toipuu pitkistä treenitauoista ja vammoista ja sairastumisista, joutuu ikäänkuin palaamaan taaksepäin.

_________________
Totuus löytyy raudasta - blogi | Totuus löytyy raudasta FB | Hakalanmäen Ryhti - kahvakuulaseura Hyvinkäällä | Omat ennätykset

Lainaa:
"Jos haluat sielunrauhaa ja mielihyvää, usko. Jos haluat omistautua totuudelle, kysy." -F.N.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ti Marras 16, 2010 12:17 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
marks kirjoitti:
Itse asiassa se ajatus että joku kuulakoko "jää pieneksi" on mun mielestä aika hassu. Kevyillä voi aina tehdä vaikka ylipitkiä sarjoja, palauttavaa treeniä jne, ja aina sitten kun toipuu pitkistä treenitauoista ja vammoista ja sairastumisista, joutuu ikäänkuin palaamaan taaksepäin.

Niinpä. Mä ainakin treenasin MM-kisojen tempausta varten myös muilla painoilla kuin varsinaisella kisapainolla. Välillä oli päiviä, että tein pelkästään 10kg kuulalla ja sillä sitten "vähän" nopeammin ja kauemmin.

Ehkä miesten on vaikeampi ottaa sitä kevyempää kuulaa käteen, mutta ainakin välillä se on ihan hyväksikin. Mitä sen väliä, mitä muut ajattelee...

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 7:09 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Kiitos valintaa ja omia tuntemuksia tukeneista kommenteista. :) Ostin toisen 12 kg:n lujateräskuulan GS-liikkeiden harjoittelua varten. Tosin nyt on jo tilauksessa 16 kg:n Original Russian-kuulatkin.

Olen päässyt enemmän treenaamaan ryhmäharjoituksissakin kahden kuulan liikkeitä. 12 kg on ollut ihan riittävä paino. Hetken saattaisi mennä 16 kg:illakin, mutta kevyemmilläkin alkaa lopussa tehdä tosi tiukkaa. Lähellekään 10 minuutin suoritusta ei ole vielä tullut kokeiltua. Harjoituksissa tehdään lyhyempiä jaksoja, huilataan ja sitten taas lyhyempi sarja jne. Olen yrittänyt miettiä ja hioa sitä suorituksen aikaista tekniikkaa. Tuntuu, että MM-kisojen seuraamisesta on ollut siinä tosi paljon apua.

_________________
"Nosta eläkä inise!!!" -P. Virtanen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 7:44 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
JH75 kirjoitti:
Kiitos valintaa ja omia tuntemuksia tukeneista kommenteista. :) Ostin toisen 12 kg:n lujateräskuulan GS-liikkeiden harjoittelua varten. Tosin nyt on jo tilauksessa 16 kg:n Original Russian-kuulatkin.

Olen päässyt enemmän treenaamaan ryhmäharjoituksissakin kahden kuulan liikkeitä. 12 kg on ollut ihan riittävä paino. Hetken saattaisi mennä 16 kg:illakin, mutta kevyemmilläkin alkaa lopussa tehdä tosi tiukkaa. Lähellekään 10 minuutin suoritusta ei ole vielä tullut kokeiltua. Harjoituksissa tehdään lyhyempiä jaksoja, huilataan ja sitten taas lyhyempi sarja jne. Olen yrittänyt miettiä ja hioa sitä suorituksen aikaista tekniikkaa. Tuntuu, että MM-kisojen seuraamisesta on ollut siinä tosi paljon apua.


GS-harjoittelussa pätee sama logiikka kuin muissakin urheilulajeissa. Pääosa harjoitteista tehdään muilla kuin kisapainoilla tai matkoilla/ajoilla. Ei painonnostajat vedä treeneissä pelkkiä maksimeja, ei neljän sadan juoksijat vedä pelkkiä kovia kierroksia, ei maratoonarit vedä täysmatkoja. Eli olet oikeilla jäljillä :D

Mä vilpittömästi suosittelen ihan jokaiselle gs-nostajalle, että vakavasti pohtisi ikäänkuin pyramidi-mallia kuulien painoissa. Numeroista pitäville suhde vois olla vaikka niinkin hurja kuin 70-75% alipainolla, 20-25% kisapainolla ja max 10% ylipainolla.

Ylipainoilla varmistetaan voimatasojen pysyminen yllä (ja tarvittaessa kehitetään niitä) sekä tarkastetaan välillä tekniikkaa (se nimittäin paljastaa heikkoudet nopeasti :D ).

Kisapainolla pidetään pääasiassa tekniikka, tuntuma ja kunto yllä.

Tekniikka ja kunto sitten rakennetaan noilla alipainoisilla sarjoilla. :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Tammi 08, 2011 7:28 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Olen harjoitellut EDT ohjelmalla LC:tä ja melkeinpä sanoisin että pahimmalta tuntuu räkki pito sarjan kestäessä pidenpään, kahdella kuulalla vaikea saada sellaista asentoa jossa oikeasti pystyisi lepäämään, yhdellä kuulalla onnistuu huomattavasti helpommin.
Alaselkä myös tuntuu kipeytyvän kun yrittää olla niin "mutkalla" että kyynärpäät saisi jotain tukea. olisko jotain vinkkiä tähän, kaikkein paras olis tietty jos pääsis jonkun oppiin tai mukaan vaikka yhteistreeneihin PK. seudulla?
On kyllä arvostus kasvanut entisestään näitä GS kilpailijoita kohtaan kun on alkanut itse tavoitella 10min suoritusta, kuulien painoa on joutunut tottatotisesti pienentämään siitä mihin itse luuli pystyvänsä!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 6:57 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Räkki onkin melkein vaikein juttu koko hommassa, monet tappelee sen kanssa vuosikausia. PK-seudulla esim Kattilakelloilijan oppiin niin saat hyvän mallin ja selkokielisen selvityksen hommasta.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 8:43 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Kattilakelloilija olis varmaan hyvä opettaja mutta taitaa olla muissa maisemissa jonkun aikaa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 8:48 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Jotenkin Venäläisiä seuranneena, sanoisin, että kuntoa ylöspäin vain ja kuulat liikkeelle. Hyvin harva heistä "lepäili räkissä", kuulat liikkui kokoajan. :shock:
Kahden kuulan räkki on V-mäinen, eikä siinä juuri pysty lepäämään. Mulle toimii parhaiten kahden käden seteissä tasainen pace, lyhyehköllä räkillä. Aikaa tosin en ole saanut 2*16kg työnnöissä vielä 5min pitemmäksi. Siinä ajassa menee 60 työntöä, tai meni viime elokuussa. Nyt ehkä vähän enempi.
LC:ssä pyrin ottamaan tasaista lepoa sekä yläasennossa, alasviennissä ja räkissä. Kaikissa näissä mahdollisimman rentona ja happea mahd. paljon kokoajan. 32:set on tietty niin raskaat, ei siinä juuri levätä, mutta ajatuksena tämä. Kuulien painoa tietty kasvatetaan asteittain. Välillä treenataan raskaammalla ja hitaammin, välillä super kevyellä ja nopeasti ja pitempään. Antavat vähän erilaista hapotusta lihaksille.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 8:59 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Näin varmaan on, malttia tämä homma vaatii ja "pään kestävyyttä" kunto nousee pikkuhiljaa.
Tekniikka on kuitenkin tärkeä osa ja olis hyvä että olis jokseenkin oikeilla jäljillä sen suhteen :roll:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com