Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 6:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Tammi 06, 2011 8:00 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Tammi 04, 2011 3:52 pm
Viestit: 10
Morjens vaan kaikille.

Olen uusi "kuulailija" itse asiassa olen pitkään ajatellut aloittaa, mutta vasta näiden sivujen rohkaisemana kävin tiistaina ostamassa itselleni kuulan ja pari kertaa sillä jo ehtinyt harjoitella , tai lähinnä tutustua kuulan toimintaan kuulanpaino on siis tuo 16 kg :D


Katselin itselleni jonkinlaisen ohjelman netin syövereistä jota voisin tehdä pari kertaa viikossa. Harrastan muuten liikuntaa paljon ja pari kertaa on maksimi sillä muuten keho ei enää palaudu, harrastan 2 * thainyrkkeilyä , 3* vapaaottelua sekä 4 kertaa salitreeniä viikossa, kuulailun mukaan laskettuna harjoituksia tulee siis 11 kpl / viikko ja superraskaita sarjoja en viitsisi tehdä.

Punttiksella tulee tehtyä tempauksia,penkkiä,kyykkyä sekä muita voimaliikkeitä joten kuulailun suhteen jonkinlainen peruspohja on mielestäni olemassa.

Tässä kuitenkin tämä ohjelmani.


One-arm Clean and Military Press 3*10 , tämä tuntui ihan luontevalta, melko helpolta liikkeeltä

One-arm Row 3*10 , tuntui ehkä luontevammalta kuin käsipainoilla, sillä tein liikkeen kuten tässä. http://www.youtube.com/watch?v=J3zfFc1UfHo


Turkish Get-up 3*10 , Erittäin monipuolisen tuntuinen liike, hieman koordinaatio vaikeuksia aluksi tajuta mistä on kyse, mutta muutaman virheen kautta pääsin jollain tasolla jyvälle, ehkä raskain näistä liikkeistä mielestäni.

Overhead squat 3*10 , kyykyt olivat ihan hauskoja , toisaalta oman suolansa hommaan toi se että jo aiemmin salilla oli päivällä kyykänny normipainoilla.

Snatch 3*10 Tämä on hieman kysymys merkki, kuuluuko veto tehdä "raakana" heti ylös suoralle kädelle vai välissä tehdä nii "veto" nostoja.

Kaikkia tein 3 sarjaa ja 10 toistoa, tuli siinäkin jo hiki :P


Jos on ehdotuksia, korjauksia mitä tahansa niin kertokaa toki jotta pääsen jyvälle tähän hommaan kunnolla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 8:32 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
pakkis kirjoitti:
Snatch 3*10 Tämä on hieman kysymys merkki, kuuluuko veto tehdä "raakana" heti ylös suoralle kädelle vai välissä tehdä nii "veto" nostoja.

Hyvä esimerkki tempauksesta on esim. Anna Baranovan tempaus video.




http://www.youtube.com/watch?v=9sDlSyNfuKE

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 1:43 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Meni vähän aluksi toi tekniikka ohi kun katse jumittu tohon leuan alle mutta käden vaihto pelasti tilanteen...
Hyvä video kuitenkin!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 3:10 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Tammi 04, 2011 3:52 pm
Viestit: 10
pyykkonen kirjoitti:
Jos nostat puntteja monta kertaa viikossa, niin kuulatreenissä ei varmaan tarvitse enää tehdä punnerruksia ja soutuja.

Ehdotan, että unohdat toistojen laskemisen toistaiseksi ja sen sijaan teet aikaa kellosta katsomalla tai laitat Gymbossin tai vaikka kännykän eräkellon piippaamaan. Pikkuhiljaa haet sarjoille lisää pituutta ja samalla lyhennät lepoja liikkeiden välissä.

Ehdotan myös, että teet pääosan kuulatreenistä dynaamisia heiluriin perustuvia liikkeitä (etuheilautus, korkea veto, tempaus) ja työntöä, joka vaatii koko kehon koordinaatiota.

Lisänä sitten jotain kyykkyliikettä ja keskivartalolle esimerkiksi noita turkkilaisia ja tuulimyllyjä.

Suoritusohjeita löytyy esimerkiksi aloittelijan oppaasta: http://kahvakuula.fi/kahvakuula/aloittelijan-opas/.

Kun pitempiin sarjoihin on tottunut, niin vaikka koko harjoituksenkin voi tehdä yhteen putkeen, kuten tässä 400-haasteessa: http://www.youtube.com/watch?v=luVQFCyOq1Y.



Kulmasoutua,mavea,ala ja ylätaljaa tulee 2 kertaa viikossa jokaista sekä hyvää huomenta liikettä.

Eli toistojen laskemiset pois ? Tämä kuullostaa vähän oudolta kuntosaliharjoittelijaksi orientoituneelta mutta perkele eiköhän se viisainta ole kokeneempaa tässä asiassa kuunnella :P

eli ehdottamasi ohjelma malli olisi seuraava;

etuheilautus
korkea veto
tempaus
TGU
kyykky. ?

Mutta mites monta kertaa sitten , tai siis kuinka kauan kutakin sarjaa ja kuinka monta kertaa.

Kuntosali harjoittelussa yritän pitää palautusajat sarjojen välissä yleensä 30 sek - 1 min jotta lihas saa mahdollisimman paljon rasitusta, mutta onko tämä viisasta kuulan kanssa ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 3:53 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Kuulatreenihän on monesti pirullisen nerokasta siinä mielessä, että liikkeet ovat dynaamisia monen nievelen yli meneviä liikkeitä, niin paikallinen lihasväsymys (niin kuin perus puntinnostossa) ei pakota pitämään taukoa.

Jos olet oikein hurjalla päällä, voit jopa tehdä niin että kaksikymmentä minuuttia kelloon ja pistät kuulan liikkeelle. Toistoja on aika turha laskea vaan ota vaikka tasaminuutilta käden tai liikkeen vaihto. Kuulan pitää toki olla silloin melko kevyt.

Mä olen sitä mieltä, että kuulalla on turha tehdä niitä liikkeitä, mihin levytanko sopii paremmin. Esimerkiksi kyykky, ei se kuulilla mitenkään sen hienommaksi muutu. Kuulilla kannattaa tehdä niitä liikkeitä mihin se välineenä parhaiten sopii. Heiluri, rinnalleveto, tempaus, punnerrus ja työntö, noilla pärjäis aika hyvin.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 4:23 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Heikki kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että kuulalla on turha tehdä niitä liikkeitä, mihin levytanko sopii paremmin.

Minä, joka en salilla tykkää käydä ollenkaan, olen ihastunut nimenomaan siihen, että voin tehdä kaikkia liikkeitä kuulalla. Kotona kun ei ole sitä levytankoa, niin ei kun kyykkyyn kuulan kanssa. :lol:

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 6:28 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Qla kirjoitti:
Heikki kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että kuulalla on turha tehdä niitä liikkeitä, mihin levytanko sopii paremmin.

Minä, joka en salilla tykkää käydä ollenkaan, olen ihastunut nimenomaan siihen, että voin tehdä kaikkia liikkeitä kuulalla. Kotona kun ei ole sitä levytankoa, niin ei kun kyykkyyn kuulan kanssa. :lol:


Toki näin silloin, jos ei levytankotreeni kuulu ohjelmaan. Alkuperäinen kysymys vaan oli sen henkinen, että mitä kuulilla vois tehdä täydentääkseen salitreeniä. :D Silloin on kuulilla turha toistaa niitä hommia, mihin levytanko sopii paremmin.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 7:10 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Heikki kirjoitti:
Qla kirjoitti:
Heikki kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että kuulalla on turha tehdä niitä liikkeitä, mihin levytanko sopii paremmin.

Minä, joka en salilla tykkää käydä ollenkaan, olen ihastunut nimenomaan siihen, että voin tehdä kaikkia liikkeitä kuulalla. Kotona kun ei ole sitä levytankoa, niin ei kun kyykkyyn kuulan kanssa. :lol:


Toki näin silloin, jos ei levytankotreeni kuulu ohjelmaan. Alkuperäinen kysymys vaan oli sen henkinen, että mitä kuulilla vois tehdä täydentääkseen salitreeniä. :D Silloin on kuulilla turha toistaa niitä hommia, mihin levytanko sopii paremmin.


Omasta mielestäni raskaissa kyykyissä tanko vie voiton, mutta kuulilla voi varioida kyykystä eri versioita. Itsellä lempiliikkeisiin kuuluu overhead-kyykyt, eli kuulat ojennetuilla käsillä päänpäällä. Pari päivää sitten muistelin kaikkia niitä liikkeitä, joita tuli alkuvaiheessa tehtyä,kun kuulaan tutustui. Yksi hauska ja edelleen tehokas(tein sitä pari päivää sitten) on ns. Hack-kyykky kuulalla. Periaatteessa se on hindukyykky jossa kuulaa pidellään selän(pakaroiden) takana. Tämä vaatii terveet polvet, sillä liike tuottaa jo ilman painoakin rasitusta polville. Mutta todella hyvä ja hauska vaihtoehtoliike, joka parantaa myös tasapainoa, kun ala-asennossa ollaan päkiöillä.

Sitten muita vaihtoehtoisia jalkaliikkeitä kuulille voisi olla OH-askelkyykyt ja jos haluaa alkaa revittelemään, niin yhden jalan pistoolikyykyt, joko kuulaa apuna käyttäen, tai lisäpainona.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 7:53 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Heikki kirjoitti:
Qla kirjoitti:
Minä, joka en salilla tykkää käydä ollenkaan, olen ihastunut nimenomaan siihen, että voin tehdä kaikkia liikkeitä kuulalla. Kotona kun ei ole sitä levytankoa, niin ei kun kyykkyyn kuulan kanssa. :lol:

Toki näin silloin, jos ei levytankotreeni kuulu ohjelmaan. Alkuperäinen kysymys vaan oli sen henkinen, että mitä kuulilla vois tehdä täydentääkseen salitreeniä. :D Silloin on kuulilla turha toistaa niitä hommia, mihin levytanko sopii paremmin.

Joo, Heikki, ymmärsin sun pointin, mutta mun piti taas mennä lisäilemään ihan omaa läppää väliin. [smilie=10.gif]

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 07, 2011 8:19 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Tammi 04, 2011 3:52 pm
Viestit: 10
Toi overhead squat tuntuu itestä fiksulta pitää ohjelmassa, teen salilla ATG-kyykkyjä eli ass to grass tyylillä. Yleensä alhaalla viivyn 2-3 sek ja siitä ylös.

Joskus kärsiny kiertäjäkalvosin vammasta(sekä välilevynrepeämästä) ja toi tuntuu hyvin harjoittavan tai ainakin rasittavan myös kiertäjäkalvosinta sekä auttavan tasapainoharjoittelussa. Näin mutu-tuntumalta ainakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 08, 2011 2:43 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Tammi 04, 2011 3:52 pm
Viestit: 10
uppista eli tänään tein tälläisellä setillä ;

etuheilautus

korkea veto

tempaus

Työntö

TGU

overhead-kyykky.


Joitakin kysymyksiä heräsi, tietenkin minun tulee harjoitella lisää tekniikkaa... onneksi kotona on isot peilit että voi peilailla missä asennossa keho on ;)

Tossa heilautuksessa (Swing?) väsyi ehkä eniten ala-selkä (?) liikkeen pitäisi käsittääkseni tulla lantiosta joten ilmeisesti teen siinä jotain väärin ja/tai annan kuulalle vauhtia väärillä lihaksilla tai liikkeillä.

Ja tuo työntö (jerk?), kuinka paljon suunnilleen selän tulee kumartua taaksepäin maksimissaan? Huomasin välillä että automaattisesti pidin itseäni tikkusuorana selästä jolloin liike ei tuntunut niin tehokkaalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 08, 2011 3:47 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
pakkis kirjoitti:
Tossa heilautuksessa (Swing?) väsyi ehkä eniten ala-selkä (?) liikkeen pitäisi käsittääkseni tulla lantiosta joten ilmeisesti teen siinä jotain väärin ja/tai annan kuulalle vauhtia väärillä lihaksilla tai liikkeillä.

Ja tuo työntö (jerk?), kuinka paljon suunnilleen selän tulee kumartua taaksepäin maksimissaan? Huomasin välillä että automaattisesti pidin itseäni tikkusuorana selästä jolloin liike ei tuntunut niin tehokkaalta.

Mulla väsyi alkuun kahden käden LC:ssä ala-selkä tosi paljon, enään ei niinkään. En tiedä voisiko vika olla siinä, että siinä käytetään sellaisia lihaksia, jotka saavat vastaavaa rasitusta aika harvoin? Eli lisää kyytiä, niin kyllä se siitä. :)

Työnnössä selän kaartuminen taaksepäin on todella yksilöllistä ja riippuu räkistä ja liikkuvuudesta. Mulle toimii aika pysty räkki, mutta jotkut on todella mutkalla taaksepäin, itse en edes semmoiseen taivu. Sanoisin, että fiilis kertoo sen, mikä itselle toimii ja missä asennossa saa jaloista sen parhaan pompun viemään kuulat ylös.
Tom kirjoitti:
Meni vähän aluksi toi tekniikka ohi kun katse jumittu tohon leuan alle mutta käden vaihto pelasti tilanteen...
Hyvä video kuitenkin!

:wink:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 08, 2011 4:14 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Rouva kirjoitti:
pakkis kirjoitti:
Tossa heilautuksessa (Swing?) väsyi ehkä eniten ala-selkä (?) liikkeen pitäisi käsittääkseni tulla lantiosta joten ilmeisesti teen siinä jotain väärin ja/tai annan kuulalle vauhtia väärillä lihaksilla tai liikkeillä.

Ja tuo työntö (jerk?), kuinka paljon suunnilleen selän tulee kumartua taaksepäin maksimissaan? Huomasin välillä että automaattisesti pidin itseäni tikkusuorana selästä jolloin liike ei tuntunut niin tehokkaalta.

Mulla väsyi alkuun kahden käden LC:ssä ala-selkä tosi paljon, enään ei niinkään. En tiedä voisiko vika olla siinä, että siinä käytetään sellaisia lihaksia, jotka saavat vastaavaa rasitusta aika harvoin? Eli lisää kyytiä, niin kyllä se siitä. :)

Työnnössä selän kaartuminen taaksepäin on todella yksilöllistä ja riippuu räkistä ja liikkuvuudesta. Mulle toimii aika pysty räkki, mutta jotkut on todella mutkalla taaksepäin, itse en edes semmoiseen taivu. Sanoisin, että fiilis kertoo sen, mikä itselle toimii ja missä asennossa saa jaloista sen parhaan pompun viemään kuulat ylös.
Tom kirjoitti:
Meni vähän aluksi toi tekniikka ohi kun katse jumittu tohon leuan alle mutta käden vaihto pelasti tilanteen...
Hyvä video kuitenkin!

:wink:


Ala- selän väsymisen yksi syy voi olla heilautukses(ja LC:ssä), että yrittää tehdä vedon liian aikaisin, silloin kun kuula on takimmaisessa asennossa. Tässä asennossa ei pysty tekemään vielä tehokkaasti lantiolla, saati sitten jaloilla töitä ja silloin saattaa tehdä selän lihaksilla ojentavaa työtä. Siitä ei ole mitään hyötyä ja se tuntuu selässä pahalta, sekä liian aikainen nykiminen väsyttää tehokkaasti myös sormivoimaa. Anna siis kuulan heilahtaa kaikessa rauhassa hyvään back-swingiin ja kun kuula on palannut jo takaisin päin, niin että kuula on kutakuinkin reisien välissä, silloin suurin työ lantiolta ja jaloilta. Muista tehdä liikeradat loppuun asti, eli lantio työntyy täysin eteen ja jalat ojentuu suoriksi asti. Toinen syy selän väsymiselle on yleensä tämän liikeketjun vajaudessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 08, 2011 7:30 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Tammi 04, 2011 3:52 pm
Viestit: 10
Lainaa:
Ala- selän väsymisen yksi syy voi olla heilautukses(ja LC:ssä), että yrittää tehdä vedon liian aikaisin, silloin kun kuula on takimmaisessa asennossa. Tässä asennossa ei pysty tekemään vielä tehokkaasti lantiolla, saati sitten jaloilla töitä ja silloin saattaa tehdä selän lihaksilla ojentavaa työtä. Siitä ei ole mitään hyötyä ja se tuntuu selässä pahalta, sekä liian aikainen nykiminen väsyttää tehokkaasti myös sormivoimaa. Anna siis kuulan heilahtaa kaikessa rauhassa hyvään back-swingiin ja kun kuula on palannut jo takaisin päin, niin että kuula on kutakuinkin reisien välissä, silloin suurin työ lantiolta ja jaloilta. Muista tehdä liikeradat loppuun asti, eli lantio työntyy täysin eteen ja jalat ojentuu suoriksi asti. Toinen syy selän väsymiselle on yleensä tämän liikeketjun vajaudessa.


No ei tuo sormissa tuntunut niinkään vaa juuri nimenomaan alaselässä, voi olla sekin että eilisestä Mavesta viellä paikat jumissa kun maksimeja yritin vääntää mutta tuossa taidan tehdä virheen että en antanut kuulan palata tarpeeksi takaisin vaan lähdin rykimään sitä ylös jo ääriasennossa.

Kiitos vinkeistä, pitänee palata asian ääreen taas kun seuraavan heilauttelut on saanut tehtyä :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 11, 2011 8:56 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Tammi 04, 2011 3:52 pm
Viestit: 10
Tänään tuli taas heiluteltua lisää, tällä kertaa kiinnitin entistä enemmän huomiota tuohon ajoitukseen heilautuksessa, Lisäksi "korostin" tai yli työnsin lantiota eteenpäin jotta tämä heilautus/lantioliike iskostuisi jotenkin tähän pallopäähän.

Pakko kyllä myöntää, että liike tuntui nyt voimakkaammalta,eikä ala-selkä väsynyt samalla tavalla kuin muutama päivä sitten. Kiitos vinkeistä vaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com