Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 10:51 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 6:13 am 
Poissa
Pommin hyötykäyttäjä

Liittynyt: La Maalis 24, 2012 8:20 am
Viestit: 5
kuukauden tai kahden, eli mitä liikkeitä ja kuinka paljon? 3 kertaa viikossa kuula heiluu 20-50min kerta, mutta haluaisin panostaa erityisesti jalkoihin ja keskivartaloon? reilusti ylipainoisena on kuula heilunut jo 6kk ja 8:kg:sta osittain siirrytty 12kg:n ylhäällä pitämiset ei siis onnistu 12kg, muut oikeastaan kyllä. polvissa on pientä häikkää mutta kuulan laitan sivuun jos kyykkyjä tehdessä alkaa liikaa sattumaan... eli vinkkejä otetaan vastaan :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 8:23 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen
Avatar

Liittynyt: To Elo 11, 2011 6:04 am
Viestit: 364
Kymmenen viikon ohjelma olis tarjolla allaolevia ohjeita seuraamalla:

http://kahvakuula.fi/kahvakuula/aloitte ... jelma-ukk/

Eikä tarvita erikseen ylä-, ala- tai keskivartaloreenejä, tolla hoituu kaikki.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 9:14 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
katriina kirjoitti:
Eikä tarvita erikseen ylä-, ala- tai keskivartaloreenejä, tolla hoituu kaikki.

En ole kyseistä ohjelmaa nähnyt, mutta noin yleisesti tuo lause on puoliksi totta kuulailun perusliikkeisiin. Niille, jotka osaavat työnnön tekniikan, jalatkin saavat treeniä melkoisen hyvin. Vaan keskiverto, jumppa-orientoitunut (etenkin nainen) ei kovin helpolla ala käyttämään jalkojaan, ainakaan minä en tunnu saavan kaikkia niin tekemään. Jos laitat isomman kuulan käteen, sanoo että on liian iso, eikä tee lainkaan. Jos koitat pidempää sarjaa, sanoo, että liian pitkä, pienentää kuulaa tai lopettaa kesken, ja tekee pelkästään käsivoimilla. Ainakin omissa treeneissäni miehet tuntuvat vähän helpommalla ottavan jalat avuksi. Jos kovin tiukasti pitää kiinni periaatteesta 'et tarvi muuta' ne jumpparit ehkä vaihtavat lajia. Lisäksi, jotkut voivat haluta painottaa enemmän jalkoja tai vatsoja.

No, heitellääs muutamia liikkeitä alkuperäiseen kysymykseen.

Keskivartalo/Vatsa
Selkä sinänsä saakin oman osansa kuulailuissa ihan perusliikkeillä.

- Russian Twist
- Kahden käden etuheilautus askeltaen. Aina kun kuula on ilmassa, molemmilla jaloilla askel eteen tai taakse. Riittävän pitkänä sarjana toimii kuin tauti.
- Kuula maahan, kädet kahvaan ja etunojapunnerruksia. Punnerrusten syvyys ei ole oleellinen, oleellisempaa kauanko ollaan. Ei polvia maahan!
- Kuulan heittely puolelta toiselle. Mitä rivakampi heitto sitä parempi.
- Keinukyykky
- TGU

Jalat

- Tempauksen sijasta tee tempausvalaa. 50/käsi riittää useimmille :-)
- Askelkyykky eri variaatioissa
* Kuula räkissä
* Kuulat molemmilla sivuilla roikkumassa
* Hyppyaskelkyykky ilman kuulaa
- Kasakkakyykky
- Kahden käden etuheilautus pään yläpuolelle, kuula ylhäällä pitäen kyykky
- Kuulien kantaminen portaita tai mäkeä juosten

Mitään varsinaista ohjelmaa en nyt ala sommittelemaan, riippuu kunnosta ja mieltymyksistä mikä on sopiva kuula, minkä mittaista sarjaa, jne.

Itse teen tilanteen mukaan joko niin pitkään kuin on aikaa, tai siihen asti kuin kunto riittää. Käytettävän kuulan paino, tempo ja taukojen määrä ja käytettävissä oleva aika vaikuttavat siihen kumpi tulee ensin vastaan.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 9:52 am 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 3:12 pm
Viestit: 41
Paikkakunta: Kajaani
katriina kirjoitti:
Kymmenen viikon ohjelma olis tarjolla allaolevia ohjeita seuraamalla:

http://kahvakuula.fi/kahvakuula/aloitte ... jelma-ukk/

Eikä tarvita erikseen ylä-, ala- tai keskivartaloreenejä, tolla hoituu kaikki.


Minä äänestän myös kymmenen viikon ohjelman puolesta. Aloittelija olen melkolailla vielä itsekin ja ylipainoa on myös. Kokeilin viime vuonna treenigeneraattorin ohjelmilla, mutta oli liian rankka. (Taisin säätää tavoitteet liian kovaksi...)

Olen kokenut kymmenen viikon ohjelman hyväksi. Siinä on nousujohteisuutta ja haastavuutta, muttei kumminkaan liikaa. Treenien tasoa pystyy itse säätämään kuulan painolla ja toistotahdilla. Tuohon muunteluun on selkeät ohjeet. Joskus teen (itselle) raskaalla kuulalla ja hitaalla tahdilla. Toiste taas kevyellä kuulalla ja nopeammalla temmolla. Ohjelma ei ole naistenlehtien "kolmessa viikossa rantakuntoon"-kikkailua vaan on enemmän aloitus pitkäjänteiselle treenaamiselle. Liikkeet on perus GS-settiä (vauhtipunnerruksia, työntöjä, tempausta). Liikkeisiin on Eveliinan tekemät hyvät ohjeet.

Aloitin alkuvuonna 10 viikon ohjelmalla. Sitten olin kipeänä ja treenaaminen jäi. Pyörittelin ja heiluttelin kuulaa, mutta säännöllseen treeniin oli vaikea päästä kiinni. Todettuani, että parempi myöhään kun ei milloinkaan, aloitin kymmenen viikkoa alusta. Nyt menossa vk 5. Uusi alku oli hyvä ratkaisu. Ei oisi onnistunut esim. kolme viikkoa sitten se, mitä tein tänään aamupäivällä. Onnistumisen tunne on jokakerta yhtä mahtava!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 6:41 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Loka 30, 2011 4:14 pm
Viestit: 124
Ite oon saanu nopeita parannuksia voimatasoihin ja kuntoon muutenkin EDT tyyppisellä harjoittelulla. Tosin liikkeet pitää olla valmiiksi suht. hyvin hanskassa, koska treeneissä mennään maksimiin/lähelle sitä joka kerta. Lisäksi omasta mielestäni EDT (ainakin se versio mitä oon itse tehnyt) vaatii alusta asti sellaisen asenteen, että joka kerta tehdään uutta enkkaa. Sopii mielestäni hyvin just 4-6 viikon pätkäksi, jonka jälkeen voi sitten keventää joksikin aikaa, ettei ala paikat paukkua.
Perusideana on tehdä 3 treeniä viikossa. Treenejä on kaksi erilaista, toinen keskittyy alakroppaan ja toinen yläkropaan ja niitä tehdään vuorotellen, eli jos treeniviikko on esim. ma, ke, pe. niin viikko on ma: alakroppa, ke: yläkroppa, pe: alakroppa ja seuraava viikko taas ma: yläkroppa, ke: alakroppa, pe: yläkroppa.
Kaikissa treeneissä tehdään 1 20min ja 1 15min aikasarja, joissa molemmissa tehdään kahta liikettä. Ideana on et joka treenissä kaikkia liikkeitä pyritään saamaan ainakin yksi toisto enemmän kuin edellisessä treenissä. Koska treenissä on vain 4 liikettä, ei ole mielekästä tehdä mitään hauiskääntöjä tms. vaan keskittyä perus heilautus, työntö, rive, kyykky ja vetoliikkeisiin. Yläkroppapäivänä voi tehdä loppuun myös keskikropalle jotakin, mutta ei mitään himovääntöä. On hyvä idea myös laittaa liikkeet pareiksi niin, että ns. vastakkaiset liikkeet tulee kaikissa sarjoissa (kyykyn kanssa heilautusta/tempausta tms. ja punnerruliikkeiden kanssa leukoja tms.)
Ja tästäkin treenistä on monenlaista versiota erilaisilla sarjapituuksilla jne.
Taisi tulla mahdollisimman epäselvästi sepustettu postaus, alla pari linkkiä aiheesta, jos vaikka selkenisi sillä.

http://www.powerathletesmag.com/pages/edtworkout.htm

http://www.t-nation.com/free_online_art ... s_answered


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com