Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Loka 15, 2019 7:29 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 15, 2015 8:29 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: La Heinä 11, 2015 9:50 am
Viestit: 57
Olen 26v mies ja pikkusen yli vuoden verran treenannut kuulalla, opetellut perusliikkeitä ja käynyt ohjatuilla toiminnallisilla tunneilla. Kahvakuula harjoittelu on itselleni paras treeni muoto! Kahvakuulaurheilu kiinnostaa ja olen koittanut nyt keskityttyä LC:hen työntöön ja tempaukseen. Olen 12kg kuulilla saanut tehtyä LC:tä 10min ja tempausta 8min (olis ehkä vielä jonkun aikaa mennyt) työnnössä en ole ihan maksimi aikaa kokeillut. kotona minulla on 2x12kg 1x16kg kuulat ( olen hankkimassa yhtä 16kg:n kisamallin kuulaa) ja 1x 20kg kuula.Salilla on käytössä 8-24kg kuulia tosin kisamallin kuulia vain 14kg.

Niin miten harjoitus ohjelmaa olisi hyvä rakentaa kun haluaa keskittyä näihin edellä mainittuihin liikkeisiin? ja tavoitella 10 min nostoja? Minkälaisia oheisliikkeitä kannattee kahvakuulaurheilussa suosia? Kannatteeko tehdä tangolla samoja liikkeitä(rinnallevetoa,työntöä jne..) tai jotain erintyyppiä liikkeitä? Montako treeniä viikolle on hyvä tehdä?
Kahvakuulan nostamisen lisäksi käyn kuntonyrkkeilemässä ja lenkkeilen ja toiminnallisella tunnilla on kuulien lisäksi kehonpaino juttuja. Olisiko jotain nettisivuja missä olisi hyvää opetusta tekniikasta? Videoituja opetuksia?

Olisi tosi mukava saada jonkun kokeneemman nostajan vinkkejä ja ajatuksia näihin asioihin..! :-D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 16, 2015 8:36 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
No kun ei kukaan kokeneempi ole asiaan ottanut kantaa niin minä koitan jotakin räpeltää.

Oma lähtökohtani on ollut se että paljon kiloja lähestulkoon päivittäin, yksi kuulaton päivä viikossa. Työntö ja tempausta sekaisin, kun on aika panostaa LC:hen niin sitten sitä enemmän. En ole ottanut kuulatreenejä lihaskuntotreeninä vaan peruskestävyystreeninä ja ylipäätään suhtautuminen lajiin on kuin kestävyysurheilulajiin, eli lihaksia ei tarvitse/saa hapottaa läheskään joka treenillä mutta työtä tehdään mielellään tunti minimaalisella levolla, toki viikossa on hyvä olla raskaampiakin harjoituksia sen mukaan miten niitä kykenee tekemään ilman ylirasittumisvaaraa. Sitten kun kisat tai testinosto lähenee niin harjoittelun intensiteetti kasvaa ja kuulattomien päivien määrä lisääntyy keskittyen laadukkaisiin/tehokkaisiin harjoituksiin.

Toki myös lihaskestävyydestä/lajinomaisista voimaominaisuuksista pitää pitää huolta tekemällä ylinopeita sarjoja. Raja varmaan kannattaa sijoittaa jonkin minuutin kohdalle, eli jos jaksaa tehdä yli minuutin niin nopeasti kuin kykenee (toki hyvällä tekniikalla) sitten viimeistään olisi hyvä siirtyä raskaampiin kuuliin.

Tämä on sitten aika poikkeuksellinen lähtökohta ja väittäisin että valtaosalla lähtökohdat harjoitteluun on enemmän lihaskuntopohjaisia eli lihakset hapotetaan/väsytetään muutaman minuutin kestoisilla sarjoilla (jotka toki palvelee kestävyyden kehittymistä myös).

Tangolla ainakin itse olen pyrkinyt tekemään liikkeet mahdollisimmat voimapohjaisesti. Eli en ole ajatellut mitään nopeusominaisuuksia tai lajinomaisuutta muuten kuin että vastaavat lihasryhmät rasittuu joita tarvitsee vahvistaa tai pitää voimaominaisuuksia yllä, lajitreenillä sitten nuo voimaominaisuudet jalostuu lajiin. Pääasiassa itse teen 5 toiston sarjoja, en tiedä onko paras mutta tuntuu että voimaominaisuudet pysyy tuolla tavalla paremmin yllä kuin puhtaasti maksimivoimaa tekemällä, mutta tuo kuitenkin vielä palvelee sekä maksimivoiman kehitystä ja lihaskasvua aika tasavahvasti.

Eli lyhyesti oma kaavani:
-Pitkiä "keveitä" harjoituksia. Lainausmerkit siksi että tuollainen tunnin nostorupeama voi olla henkisesti aika haasteellinen.
-Lyhyempiä ja intensiivisiä harjoituksia sen mukaan miten palautuu ja kun kauden tavoite lähestyy niin näiden rooli saa suuremman merkityksen.
-Lajivoimaa
-Perusvoimaa levytangolla
-Lihashuoltoa
-Harjoitusmäärät suuria, 500-600 tuntia vuodessa mieluusti.
-Ylirasituksen oireita pitää oppia seuraamaan, koska tuo edellä lueteltu paletti alkaa olemaan jo aika rasittava jos sitä ei osaa mitoittaa oikein.

Jos englanti sujuu niin tuossa on ainakin jonkinlainen perusteos aiheeseen:

https://thierrysanchez.com/shop/free/ke ... eparation/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 18, 2015 12:24 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: La Heinä 11, 2015 9:50 am
Viestit: 57
Kiitos vastauksesta nimimerkki Second!

Itse olen treenannut kuulalla lihaskuntoa ja mielestäni se on hyvä väline siihen. 30sek-1min sarjoilla joskus pidempiä, lyhyillä lepo tauoilla, niin kuntokin kehittyy. Haluaisin tietää minkätyyppisiä oheisliikkeitä olisi hyvä tehdä kuulilla, tangolla,kehonpainolla ym välineillä, kun haluaa kehuttyä kahvakuula nostossa? Voisitko/voisiko joku antaa esimerkkejä liikkeistä mitä olis hyvä tehdä ja miten rakentaa treeni ohjelmaa.
Kerroit, että kun testinostojen tai kisojen aika lähestyy, vähennät kuula treenejä jos oikein ymmärsin? Treenaatko siis jotain muuta enemmän ennen kisoja? Minkäslaisia tuloksia olet tehnyt kuulilla jos sopii kysyä? ja oletkos paljon kisaillut?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 18, 2015 1:42 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
En viitsi lähteä kirjoittelemaan sen tarkemmin, etenkin kun jokainen on yksilö ja näin netin välityksellä on vähän hankala tietää tarkemmin mitkä on itsekunkin vahvuuden ja heikkoudet. Eikä minulla siihen riitä taidot tai halu.

Se mitä tarkoitan että treenaan vähemmän kuulilla ennen testinostoja tai kisoja on se että kuulatreenien intensiteetti kasvaa sen verran kovaksi että paikat/hermosto ei kestä niin suurta määräharjoittelua. Ylipäätään harjoittelumäärät tippuu viimeisillä viikoilla.

Nostajana olen jossakin piirikunnallisen tason tietämillä. Biahtlonissa todennäköisesti olen jo siellä, mutta nyt on LC-kausi ja se nähdään kahden viikon päästä. Ehkä kovin suoritus on kuitenkin 400 tempausta 30 minuutissa 28 kilon kuulalla ja taitaa olla yksi (Länsi-)eurooppalaisista kärkituloksista ainakin omassa painoluokassani eikä kovempia taida olla raskaammissakaan montaa.

Kisataustaa ei ole paljon, kahdet kisat takana ja nyt valmistautuminen kolmanteen. Ehkä tulevaisuudessa enemmän jos/kun oma taso alkaa tyydyttämään, ehkä ei.

Mutta kuten sanottua minun harjoittelumetodit on aika poikkeuksellisia, ja eiköhän ne ole poikkeuksellisia ihan syystä. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 18, 2015 1:58 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
En mikään kokenein kuulailija ole, mutta vastaanpa kuitenkin. Itse olen treenannut melko päinvastaisella metodilla kuin Secondin kuvaama volyymipainotteinen tyyli. Eli oma treenimääräni on melko vähäistä, mutta intensiteetti monesti lähellä maksimia. Kisaliikkeitä treenaan n. 2-6 min sarjoina kovaa, muutaman kerran viikossa. Lisäksi teen yleensä huomattavasti pienemmällä intensiteetillä liikeratoja/lihasryhmiä joita kisaliikkeet eivät niinkään treenaa, esim punnerrusta, syväkyykkyä, vatsoja. Voimakeilalla tulee välillä myös tehtyä intensiivisiä settejä, mm hartiat ja otelihakset noissa joutuvat koville. Erityisesti tempaus tuntui parantuvan huomattavasti kun alkuvuodesta tein noita enemmän.

Pitkäkestoisempaa aerobista teen vähän vaihdellen, välillä useampi kerta viikossa uintia, lenkkiä (usein yhdistän juoksuun kehonpainolla tehtäviä liikkeitä niin että jatkan niiden jälkeen suoraan juoksua) ja joskus kuulilla peruskuntotreeniä matalilla tehoilla n 20-50 min. Välillä jää pois melkeen kokonaan. Voimatreenini on ollut aika vähäistä, ajatuksissa on, että saisi levytangolla perusliikkeitä mukaan treeniin silloin tällöin, ja aika ajoin vähän enemmän. Mutta toistaiseksi on ollut todella epäsäännöllistä ja vähäistä.

Omaan treenimetodiini vaikuttaa mm se, että työni on aika fyysistä, ja kalorienkulutus kohtuu korkeaa, jolloin tuntuu luontevalta jättää pitkäkestoiset matalatehoiset treenit vähemmälle ja keskittyä intensiteettiin. Eli työn puolesta tulee hyvin matalatehoista ja hyvin pitkäkestoista treeniä tehtyä. Jos tekisin istumatyötä, pyrkisin varmaankin lisäämään volyymiä ja ehkä vähän vähentämäänkin noita intensiivisimpiä treenejä. Varmaan oma pakkomielteisyys myös vaikuttaa siihen, että tekee mieli vetää täysillä.

Tulokset ovat olleet nousussa toistaiseksi koko ajan, kuulailula takana n 2,5 v. Nyt n vuoden ajalta kovimmat treenit olen arkistoinut youtubeen oman https://www.youtube.com/user/AleksiTuhkanen

Itse treenien lisäksi koen yhtä tärkeänä, että panostaa kaikkeen siinä ympärillä: (ehkä itsestäänselvyyksiä) järkevä syöminen, riittävä uni, stressitasojen tarkkailu ja stressitekijöiden työstäminen, melko jatkuva liikkeellä pysyminen, eli esim istumasessioiden katkaisu jollain pienellä ja kevyellä mobilisoinnilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 19, 2015 11:20 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: La Heinä 11, 2015 9:50 am
Viestit: 57
Juu niinhän se on, että olemme yksilöitä ja meillä saattaa toimia eri asiat harjoittelussa ja mitään tyhjentäviä vastauksia tai ohjeita on toki vaikea antaa tässä enkä sitä tarkoittanutkaan, vaan Lähinnä olisin kaivannut vinkkejä perusliikkeistä mitä kahvakuulaurheilijat tekevät kehittyäkseen nostamisessa.. Varmaan tässäkin on joitakin perusjuttuja/liikkeitä mitkä kuuluvat asiaan ja jokainen soveltaa niitä omien tarpeidensa mukaan..? Aika kova tulos kyllä tuo 400toiston tempaus 30min, siinä varmasti tulee esille hyvä kestävyyskuntosi. Tsemppiä tuleviin kisoihin ja koitoksiin sinulle nimimerkki Second!

Oma treeni tyylini on ollut enemmän tuon näköinen mitä Aleksi kuvaili tuossa, vaikkakaan en ole paljoakaan vielä sillä meinigillä treenannut että nostan kuulia 10min. Oletkos sinä Aleksi kisannut vielä? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta lajia kohtaan näitä juttuja.

Kisaatteko syksyllä LC sm-kisoissa kuusamossa? Taidan tästä oulusta ajella katsomaan kisoja..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 19, 2015 12:04 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Lepa89 kirjoitti:
Kisaatteko syksyllä LC sm-kisoissa kuusamossa? Taidan tästä oulusta ajella katsomaan kisoja..


No jos Oulussa asut niin pitäisi asiantuntevia ihmisiä löytyä. Oulun Karateseuta taitaa olla se pääasiallinen kahvakuulaurheiluun keskittynyt seura.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 19, 2015 7:07 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Itselläni yhdet salikisat juuri käyty, en vielä tiedä mitä teen jatkossa. Tärkeimmät liikkeet treeneissä ovat varmastikin juuri ne kisaliikkeet itsessään jos niissä haluaa kehittyä. Youtube esim on täynnä vaihtoehtoja, itse esim aikanaan vakoilin Valery Fedorenkon treenejä sieltä. Allaolevan linkin takaa löytyy ne ja opetusvideo perusliikkeisiin.

http://www.worldkettlebellclub.com/intro-to-kettlebells


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2015 11:38 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: La Heinä 11, 2015 9:50 am
Viestit: 57
Joo varmaan tuossa syksyn mittaan voisi käydä oulun karateseuran treenejä kokeilemassa.
Ja niinhän se varmasti on, että on hyvä keskittyä kisa liikkeiden harjoitteluun ja tekniikan opetteluun, mutta kumminkin kiinnostaisi miten kahvakuulaurheilijat rakentavat treeni ohjelmaansa. Valitettavasti olen aika huono englannissa, toki jotain ymmärtää, mutta varmastikkin myös jotain oleellista jää ymmärtämättä :/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2015 2:50 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Tuosta harjoituspäiväkirjaosiosta aika hyvin näkee muutamien kokeneitten kilpailijoiden tekemisiä.

Konsteja on monia ja harjoitettava ominaisuuksia niin paljon, että tärkeintä voi olla karsia tarpeettomat harjoitteet pois.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 20, 2015 6:57 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: La Heinä 11, 2015 9:50 am
Viestit: 57
AnttiV kirjoitti:
Tuosta harjoituspäiväkirjaosiosta aika hyvin näkee muutamien kokeneitten kilpailijoiden tekemisiä.

Konsteja on monia ja harjoitettava ominaisuuksia niin paljon, että tärkeintä voi olla karsia tarpeettomat harjoitteet pois.




Juu, kiitti vinkistä, täytyypä käydä katsomassa niitä..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 21, 2015 11:04 am 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 4:23 pm
Viestit: 184
Haapajärvellä (160km oulun alapuolella) on Suomen Cupin kisat 1.8 :)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com