Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Huhti 19, 2024 5:20 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 9:26 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:20 am
Viestit: 94
Paikkakunta: Pohjanmaa
WKC® Fitness Trainer -ohjaajakoulutus (Kukan pitämä)

tai

Kahvakuula Ohjaajakoulutus - Level1 (Spartanin tarjoama)


Erot ja/tai yhteneväisyydet. Hienoilta kuulostavat molemmat :)

_________________
Entinen jumppapirkko, nykyinen kisanostaja


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 9:50 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Tulipa hyvä kymysys :)

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 11:42 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 8:48 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: Helsinki
Eroavat kuin yö ja päivä. Kukka vastannee omasta puolestaan Sariv sulle piakkoin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 11:55 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
En ole ollut Spartanin kurssilla, mutta käsittääkseni kyse on oikeastaan kahdesta eri harjoitusmuodosta yhdellä välineellä.
Vähän niinku painonnosto vs. body pump (vertaus ei ole oma keksintöni).

Itse olen molempia harjoittanut ja toinen on se jolla saadaan tulosta. Siinä ehkä suurin ero.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 12:27 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
voimanainen kirjoitti:
Eroavat kuin yö ja päivä. Kukka vastannee omasta puolestaan Sariv sulle piakkoin.

Toivottavasti Kukka vastaa tänne, ettei muillekin selviää :)

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 12:56 pm 
Poissa
32kg avaimenperät ilmaan
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 31, 2011 1:59 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Tampere
Lisätään vertailuun vielä CompactFitin IKSAn Kahvakuulakoulutus KB1&2 noiden kahden lisäksi. Kokemuksia, kiitos! :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 12:56 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
sariv kirjoitti:
WKC® Fitness Trainer -ohjaajakoulutus (Kukan pitämä)
tai
Kahvakuula Ohjaajakoulutus - Level1 (Spartanin tarjoama)

Erot ja/tai yhteneväisyydet. Hienoilta kuulostavat molemmat :)


Hei, vastaanpa itsekin! En ole käynyt Antin Spartan-kursseja ja sikäli jäävi ottamaan kantaa muihinkaan koulutuksiin, mutta voin toki kertoa mitä WKC:n koulutus pitää sisällään. Periaatteessa muuta yhteistä näissä ei taida ollakaan, kuin väline. Koulutusten sisältö on siis täysin erilainen.

WKC:n ohjaajakoulutus perustuu kahvakuulan nostamiseen: liikkeisiin, tekniikoihin, harjoittelun ohjelmointiin ja lajissa kehittymiseen. Ne, jotka tuntevat kisalajin (eli Girevoy Sport), ymmärtänevät suoraan mitä nostaminen tarkoittaa verrattuna esimerkiksi tyypillisiin ryhmäliikuntatunteihin. Nämä eivät poissulje toisiaan mitenkään, mutta ovat monesti täysin eri asioita.

Tavallaan itse ajattelen, että Fitness Trainer -koulutuksessa opetetaan kisalajista 'jalostettu' kuntoilumuoto, joka antaa mahdollisuuden siihen että myös tavallinen ihminen voi kehittyä harjoittelussa ja ennen kaikkea osaa tehdä ja suunnitella oman harjoituksen (tavoitteellisesti). Ei siis tarvitse olla kisaaja voidakseen oppia yksinkertaisen ja tehokkaan kuntoilumuodon, ja osatakseen tehdä pitkiä sarjoja ja kehittyä nostamisessa. WKC:n koulutukset on Valery Fedorenkon kehittämiä ja suunnittelemia ja jo siitä syystä ajattelen, että koulutuksessa opetetaan kilpaurheilusta muokattu kuntoilumuoto.

Ohjaajakoulutuksessa opetellaan perusliikkeet ja niiden tekniikat mahdollisimman hyvin. Käydään läpi mitä nostaminen on. Kahvakuulaan ei suhtauduta niinkään välineen, vaan lajin (eli nostamisen) näkökulmasta. Nostamisen ytimessä ollaan liikkeillä: rinnalleveto, punnerrukset, vauhtipunnerrus, työntö, tempaus ja yhdistelmät. Parhaimmillaan kahvakuula on omasta mielestäni juuri lajissa, eikä niinkään irrallisena välineenä, jolla voi tehdä "mitä tahansa" mitä vaan nyt sattuu keksimään.

Fitness Trainer -ohjaajakoulutuksessa käydään läpi myös harjoittelun ohjelmointi, jonka ymmärtäminen on tärkeää, jos haluaa kehittyä vaikkapa lajissa kilpaillessa, tai toisaalta kuntoilussa tai vaikkapa pt-asiakkaille tavoitteellisia kahvakuulaohjelmia tehdessä.

Opetan ja suosin nostamisen tekniikkaa, joka mahdollistaa tehokkaan kuntoilun ja/tai kisaamisen. Ajattelen niin, ettei ole olemassa erillistä kisa- tai kuntoilutekniikkaa; vaan voi suoraan opetella nostamaan siten, että pääsee eteenpäin.

Kyse on kahvakuulan nostamisesta lajina ja kuntoilumuotona (ei siis niinkään ryhmäliikunnasta tai esim. lukuisten erilaisten liikkeiden variaatioista), ja siitä, miten lajissa voi kehittyä ja miten harjoittelua ohjelmoidaan erilaisia tavoitteita ajatellen. Ennen kaikkea: millainen on tekniikka, joka mahdollistaa kehityksen (voi hyvällä ja samalla tekniikalla nostaa niin 8- kuin 24-kiloista).

Tiedän, että moni menestyksekkäästi itse kilpaileva ja/tai toisia valmentava on saanut alkuoppinsa juuri tästä koulutuksesta. Myös perusliikkeiden tekniikat voi oppia/opettaa monella tavalla, ja tiettävästi tämä on ainoa koulutus, jossa harjoittelua katsotaan nostamisen näkökulmasta: miten opetella ja opettaa taloudellinen tekniikka, joka mahdollistaa kehityksen moneen eri suuntaan. Kehitys nostamisessa tarkoittaa sitä, että nostetaan joko a) pidempään, b) raskaammin tai c) nopeammin ja lopulta = kaikkia näitä.

Koulutuksessa opetellaan siis liikkeet ja tekniikat, mutta sen lisäksi myös harjoittelun ohjelmointi, tekemisen tahti, painojen valinta eri liikkeitä ajatellen, aikasarjojen suunnittelu ja muut nostamisen olennaiset asiat. Kun tekniikka ja harjoittelun ohjelmointi on kohdillaan, harjoittelussa kehitytään ja mennään eteenpäin koko ajan. Itse ajattelen, että WKC Fitness Trainer -koulutus on ikäänkuin nostamisen peruskoulu. Siitä saa erinomaisen tiedon ja työkalut paitsi itselle ja omaan harjoitteluun, myös harjoittelun suunnitteluun ja ohjelmoimiseen muille.

Ohjaajakoulutuksia kannattaa arvioida ja vertailla ehkä siitä näkökulmasta, mitä haluaa oppia ja mihin tietoa on tarkoitus käyttää. Jos tarkoitus on vetää ryhmäliikuntaa, jossa tehdään esim. kulmasoutuja, jokin muu ohjaajakoulutus voi olla parempi.

Ja toisaalta sittenkin, vaikka tavoite olisikin ryhmien vetäminen, perustieto esimerkiksi turvallisista räkki- ja yläasennoista on aina hyödyksi ja tarpeen. Itse en ajattele näitä koulutuksia mitenkään edes ns. kilpailevina koulutuksina, koska sisältö on tosiaan niin erilainen. Myös pienet tekniset yksityiskohdat käydään läpi - kuten ranteen asento - ja muita vastaavia seikkoja, jotka vaikuttavat suoraan siihen, miten helppoa tai vaikeaa nostaminen on. Koulutus on siis aika tekniikkapainotteinen.

Toivottavasti tämä selvitti vähän, vaikka teksti menikin pitkäksi ja hieman itseään toistavaksi. :)

Seuraavat koulutukset menee ensi vuoden puolelle, mutta vedän niitä kyllä. Tässä vielä linkki WKC:n sivuille.

Ehkä eri koulutuksia käyneet on parempia arvioimaan näitä juttuja, kuin minä.

Terveisin Kukka

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 3:34 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Jos annan oman panokseni tähänä keskusteluun. IKSA Level 1 & 2 perustuu nimenomaan kahvakuulilla harjoittelun perusliikkeisiin, ts. gs-liikkeisiin. Tämän lisäksi opetan pienen määrän ( suhteessa perustekniikoiden opetteluun ajallisesti) itse hyväksi havaittuja peruslihaskuntoliikkeitä, kuten kyykyt, erilaiset punnerrukset jne. Marksin kommentointi ei siis pidä enää lainkaan paikkaansa, jos noin on ollut aikoinaan.
WKC:n koulutukseen IKSA siis eronnee ehkä siinä, että opetan jossain määrin enemmän apuliikkeitä, mutta pääpaino on nimenomaan perusliikkeiden opetuksessa ohjaajan näkökulmasta. Tämä tarkoittaa sitä, että tekniikoita hiotaan pitkään ja hartaasti! Hyvä tekninen osaaminen on se mitä itsekin korostan, en laajaa liikepankkia! Opetan myös eri tyylejä jossain määrin sen takia, koska niitä on! En vain sitä, jolla olen itse saanut tuloksia.
Erilaiset opetustyylit on sitten asia erikseen.

Suurin ero minun vetämissäni IKSAn koulutuksissa näihin muihin tulee sitten koulutuksen muusta tarjonnasta. Liikkuvuusharjoitteluosio on varmasti sellainen, jota muut eivät opeta! Vielä...

Itse en henkilökohtaisesti usko siihen, että pelkkä kahvakuulilla harjoittelu olisi riittävää, mutta jos tämä on tilanne, niin silloin täytyy harjoittelu olla riittävän monipuolista. Jos et siis tee kyykkyjä tangolla, tee niitä OIKEIN kuulilla. Lisäksi oikeasti toimiva liikkuvuusharjoittelu on oma taiteenlajinsa ja jos tähän puoleen haluaa hyviä vinkkejä, valitse IKSA! :) Tai vielä paremmin, tule Bodyweight Training -leireille! IKSAn koulutus ei ole siis ainostaan kahvakuulaohjaajakoulutus, vaan se toivon mukaan herättää ajatuksia myös laajemmalti. Kuula on vain rautainen möltti!

Itse en valitettavasti ole päässyt kummankaan oppeihin vielä, mutta moni leireilläni ja koulutuksissani ollut on käynyt. Näiden palautteiden perusteella suosittelisin ehdottomasti Kukan koulutusta.

Jos taas kouluttaja opettaa, että ylälukituksessa pikkurilliä kannattaa kääntää vahvasti sivulle ja jopa vähän taakse, jolloin kuula asettuu mukavasti päänpäälle, en voi muuta sanoa kuin että, toivottavasti on rahaa myös olkapääleikkaukseen! ;) Nostakoon kätensä ylös se henkilö joka näin on opettanut! :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 5:10 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
marks kirjoitti:
Arvelinkin että sisältö saattaa vuosien varrella elää paljonkin.

Ehdotus kursseja järjestäville: laittakaa mainoksiin tai kuvauksiin tiedot siitä mikä on kurssin tavoite. Mitä osallistuja oppii kurssilla (tai mitä on tarkoitus oppia), mitkä periaatteet ovat tärkeitä jne. Silloin kuluttaja voisi vertailla paremmin omia tarpeitaan ja kurssitarjontaa.


Varmasti hyvä idea! Pyrin päivittelemään verkkosivujen tekstejä samalla kun sivut menevät nyt lähiaikoina uusiksi muutenkin. Selkeyttä kaikin puolin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 7:46 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Pari koulutusta on hyvin selvitetty :!:
Miten toi spartanin juttu, kellä sieltä kokemusta?

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 05, 2012 8:31 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:20 am
Viestit: 94
Paikkakunta: Pohjanmaa
Ääh, ei nää vastaukset auttaneet yhtään :?
Siis sen takia että mähän haluaisin kaikille!

Kukan kurssi on sitä mitä itseä kiinnostaisi, mutta toisaalta jos pääsisi ryhmiä vetämään niin enemmän ne ryhmät on tuota "ryhmäliikuntapuolta"...
Voi kun saisi lottovoiton, niin kävisin molemmat/kaikki. Mutta ehkä jään odottamaan sitä Kukan kurssia. Nyt kuitenkin.

_________________
Entinen jumppapirkko, nykyinen kisanostaja


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 6:18 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
sariv kirjoitti:
Ääh, ei nää vastaukset auttaneet yhtään :?
Siis sen takia että mähän haluaisin kaikille!

Kukan kurssi on sitä mitä itseä kiinnostaisi, mutta toisaalta jos pääsisi ryhmiä vetämään niin enemmän ne ryhmät on tuota "ryhmäliikuntapuolta"...
Voi kun saisi lottovoiton, niin kävisin molemmat/kaikki. Mutta ehkä jään odottamaan sitä Kukan kurssia. Nyt kuitenkin.

Hyvin pystyt vetämään ryhmäliikunta tunteja kukan kurssin sisällöllä.

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 8:36 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
^joo niin pystyt.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 11:27 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
eveliina kirjoitti:
En ole ollut Spartanin kurssilla, mutta käsittääkseni kyse on oikeastaan kahdesta eri harjoitusmuodosta yhdellä välineellä.
Vähän niinku painonnosto vs. body pump (vertaus ei ole oma keksintöni).

Itse olen molempia harjoittanut ja toinen on se jolla saadaan tulosta. Siinä ehkä suurin ero.


Tulosta mihin? Kisoihin?Kunnon kasvamiseen?

Toivottavasti Antti ehtii tänne itse kertomaan koulutuksen sisällöstä kun täällä nyt kuitenkin enemmän tai vähemmän kukin vuorollaan kehuu omiaan samalla vähän siinä sivussa toista väheksyen? :wink:

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 11:48 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Tulosta kaikilla osa-alueilla. Yksiselitteisen mitattavaa tulosta. Ja ei, mun treenaaminen ei ennenkään ollut mitään kevyttä jumppailua, mutta esim fillariin on tullut nostamalla lisää vaihteita vaikka aiemmin sentään poljin monta vuotta 2-3 h viikossa (spinni tai oikeeta polkupyörää). Rintalihaksia en millään saanut näkyviin talja, pecdec ja penaamalla mutta nyt mulla on sellasetkin. Ja minoon sentään vanha akka eikä tässä iässä lihasten kuulu enää kun surkastua.

Joku tuolla sanoi että kantsii valita laji tavoitteiden mukaan ja sitä mieltä mäkin oon. Jos tavoittelee esim kuntoa, voimatasojen kasvua tai toiminnallista lihasta niin nostaminen on niihin mun kokemusten mukaan erinomainen valinta. Toki sit pitää vielä reenatakin, pelkkä hikoilu ei riitä.
Kisatavoitteet on kiva lisämauste ja motivaattori.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com