Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 7:49 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 12:28 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 8:48 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: Helsinki
Aika usein kun puhutaan kahvakuulasta, ihan millä tavalla tahansa, niin meinaa unohtua, että myös kyseisellä välineellä on mahdollista tehdä täydellistä tekniikkaa. Siihen ei ole etuoikeutettuja ainoastaan esim. painonnosto, pesäpallo, voimistelu tai muut taitotekniikkalajit. Vaikka näistäkin on olemassa laaja kategoria ammatiilaisuudesta puulaakiin niin jotkut asiat nyt vaan on hyvä tehdä oikein.

Sen jälkeen voi jumpata välinettä rääkäten miten tahtoo. Tosin ei kai levypainoja tai pesismailaa heitellä/ paiskota (no kerran pari tuli kurmootettua mailaa kun ei vielä ollut tunteiden hallinta hanskassa) yms. vaan niillä tehdään sitä mihin ne on tarkoitettu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 1:09 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Onko joku väittänyt, että perusliikkeet eivät olisi tärkeitä? Tai että ryhmäliikuntatunneilla vedettäisiin automatic kaikkea muuta kuin perusliikkeitä?

Uskoisin kuitenkin, että on ihmisiä jotka haluavat monipuolista treeniä ja sitten on niitä jotka haluavat tehdä pääsääntöisesti vain niitä perusliikkeitä. Sekä jotain siltä väliltä. Ei nämä mun mielestä poissulje toisiaan.

Kyllä esim. meillä tehdään tunneilla monipuolista treeniä, mutta monipuolisuus tulee yhdistelemällä erilaista harjoittelua, ei sillä että kussakin treenissä tehdään sataa erilaita kuulaliikettä. Kuulaliikkeinä käytetään 85 prosenttia ajasta näitä ns. perusliikkeitä.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 2:48 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Jos asiaa nyt vaan suosiolla lähestyisi niin, että määrittelis tekemiset ja tekemättömyydet selvittämällä itselleen tavoitteen/tavoitteet ( esim. aika+toistomäärä kuulalla, kunto, voima, laihdutus, defis, rintalihas, hiki jne.) ja sen jälkeen miettis millä välineellä tai metodilla pääsee tavoitteeseen. Kahvakuula ei takuulla ole jokaiseen tavoitteeseen parhaiten soveltuva ihmevekotin, oli sitten koulukunta mikä tahansa. Joka muuta väittää kusettaa tai on pahasti sekaisin.

Mitä ryhmäliikuntaan tulee niin tottakai sen voi rakentaa perusliikkeistä. Kiinnostaako se bailatino- höyryzumbakansaa on toinen ja toissijainen asia.

Henk.koht. en osaa mieltää kuulaa välineenä järkeväksi mihinkään muuhun kuin GS-nostamiseen (huom erittäin oma mielipiteeni). Sitä nostelemalla tulee ilmeisesti paremmaksi nostajaksi. Kylkiäisinä saattaa sitten ilmetä kaikenlaista laihtumisesta hapenottokykyyn jne. mutta ne kuuluvat ns. pakettiin. Jos esim. jompi kumpi näistä olisi perimmäinen syy tekemiseen, tekisin saletisti enemmän muita juttuja.

Edittinä alleviivaus: Jokainen tehköön kuulalla mitä ikinä haluaa, kunhan on itselleen selvä mikä siihen on syy, ja mitä sillä haetaan. Jos mieleen juolahtaa asia tai tuhat jotka olis fiksumpia/tehokkaampia, on varmaan aika arvioida tilanne uudestaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 3:09 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Näinhän se menee. Itselle kuula on YKSI väline muiden joukossa harjoittelussa.

Bailatinossa ja zumbassa ei mun mielestä ole mitään vikaa, aika moni näistäkin piireistä on innostunut kuulan käytössä OSANA muuta kuntoiluaan. Lisäks onhan se Zumba muuten saakelin rankkaa:=D

Tavoite on aina tärkeä ja jos se on kuntoilu, jonka kautta yleensä kannattaa tehdä sellaista minkä kokee mielekkääksi. Jos se silloin löytyy kuulatunnilta/vast. niin munkin mielestä se on hyvä juttu.

Enkä nyt usko että kuitenkaan kuulaa on markkinoitu täällä Suomessa ainakaan minään kaiken mullistavana ihmevekottimena? Toki markkinoida pitää varmasti sellaisten ketkä tekevät hommia ammatikseen sekä ns. iskeä siihen markkinarakoon.
Ymmärrän kyllä kuitenkin itse hyvin sen kuulan hypetyksenkin koska onhan se monella osa-alueella kuitenkin erittäin hyvä vekotin ja
yksi suurimpia etuja on koko/kuljetettavuus versus esim levytangot yms.
Kuula on kuitenkin mun mielestä yksi niitä oikeasti valideja värkkejä siihen kotitreenailuun kun vastapuolella on pääosin jotain TV-Shop laitteita.... pirun monelle kun on kuitenkin yllättävän vaikeaa päästä sieltä kotisohvalta/kotoa sinne liikuntaharrastuksen pariin ja tällöin se kotona oleva monipuolinen kuntoiluväline voi olla näiden ihmisten "pelastus".

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 5:31 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Su Maalis 25, 2012 2:13 pm
Viestit: 2
Syntyiskö näistä jotain käsitystä Spartanin koulutuksesta?
http://www.youtube.com/watch?v=wcNoq2Pltmg
http://www.youtube.com/watch?v=YrvKylY7x3I

Nostamisella ja "niillä muilla liikkeillä ja jutuilla" on varmaan paikkansa (tarkoituksensa) maailmassa, samoin molemmilla koulutuksilla eikö niin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 6:44 am 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Pe Joulu 03, 2010 9:34 pm
Viestit: 52
Pitäähän sitä kerran vuodessa foorumillekin kirjoittaa, jotta asiat saavat oikean tolan.

Kerron rehellisesti sen, miten asiat meillä Spartan Gearin koulutuksissa tehdään. Minulla on yli 10 vuoden kokemus kotimaisista ja ulkomaisista ohjaajakoulutuksista, ja olen ollut kehittämässä eri organisaatioiden koulutussisältöjä. En arvostele enkä arvioi muiden toimintaa, sillä en pidä sitä ammattimaisena, jos kohteliaanakaan. Markkinointia toki kannattaa aina harrastaa - kunhan teot lunastavat puheet.

Lähtökohtaisesti on mielestäni järkevintä tarkastella kaikkea liikuntaa harrastajien näkökulmasta. Ohjaajakolutus toki tarjoaa ohjaajalle tiedon, ja jossain määrin myös teknisen taidon, mutta salille tulevaa harrastajaa varten ainakin meillä ohjaajakoulutukset perimmiltään suunnitellaan. Ohjaajan tekniikan pitää olla hyvä ja esimerkillinen, mutta tuskin se kellään meillä on täydellinen. Ei ainakaan minulla, ja siksi itseäni joka päivä kehitän. Kun asennoidumme palvelemaan salille tulevaa harrastajaa, joka ei suinkaan aina tähtää harjoittelussaan GS-kilpailuihin, on niin liiketoimintaa kuin ennen muuta ihmisten liikuttamista tarkstellen paljon järkevämpää teettää sellaisia harjoitteita, joilla on a) sykettä nostattava, b) mieltä virkistävä, c) lihaksistoa kehittävä ja d) koknaisvaltaista hyvinvointia kehittävä vaikutus. Jos ainoa tähtäin on tehdä tietyssä aikaikkunassa mahdollisimman monta yksipuolista liikettä, jää liikunnallinen monipuolisuus hyvin vajaaksi. Tämä on fakta, vaikka sen nieleminen saattaa tunteita herättääkin. Kahvakuulasta muodostuu tietyissä piireissä helposti uskon kappale, ja tällöin on vaikea avata näkemyksiä siihen, miten välinettä valtaosin käytetään.

Tässä muutamalla ajatuksella se, mitä Spartan Gear kahvakuula ohjaajakoulutus tarjoaa. Voit arvioida itse sen, onko sisältö sitä, mitä omaan harjoitteluusi tai ammattiisi haet:

- Kun haluat keskittyä GS-tekniikkaan, kurssimme ei ole sinua varten. Kun haluat GS-tekniikkapainotteisen koulutuksen, suosittelen että menette sellaiseen

- Kun haluat oppia turvallisen kahvakuulatekniikan, sen me opetamme
- Kun haluat opettaa tehokasta ryhmäliikuntaa, sen me opetamme
- Opetamme miten rakennetaan harjoitteet; toistojen kanssa, aikaa vastaan, ajan kanssa jne.
- Opetamme myös miten tekniikoita yhdistetään ja miten rakennetaan tehokkaita harjoitteita
- Opetamme opettamista; sitä miten ohjataan ihmisiä ja miten ryhmän kanssa toimitaan
- Opetamme miten havaitaan ja korjataan virheitä
- Opetamme myös mitä on ohjaajan työ. Miten ollaan valmentaja, asiakaspalvelija, ohjaaja jne.
- Opettamme ottamaan huomioon yksilöiden vaatimat erityispiirteet (tiesitkö, etteivät kaikki ole aina urheilijoita)
- Käytämme termejä ja menetelmiä, jotka on myös lajia ennestään vähemmän tuntevan helppo ymmärtää ja omaksua (kyllä, "uudelleen ohjelmointi", "pedagogiikka" ja "mobbaus" kyllä tulevat tutuiksi)

Spartan ohjaakoulutus on kehitetty Suomessa, mutta sitä viedään ulkomaille melkoista tahtia. Eräs Euroopan suurimmista liikuntaorganisaatioista on tehnyt kanssamme sopimuksen, jolloin koulutuksella on taustallaan EU-hyväksyntä ja tiettyjen kriteerien tiukka arvio liikunnan ohjaajan koulutuksesta. Kuriositeettina tuo, jos jonkun näköinen paperi koulutuksesta jatkossa kiinnostaa ;) Tämän lisäksi yksi maailman tunnetuimmista fysiikkavalmentajista, Martin Rooney, on kanssamme tiiviissä yhteistyössä. Itse toimin hänen TFW kahvakuula neuvonantajana.

Kun kyseessä on ohjaajakoulutus, pitää silloin opettaa muutakin kuin tekniikkaa. Opettamaan oppiminen ei ole helpoimpia asioita oppia tai opettaa, ja siksi panostamme koulutuksissamme myös siihen.

Faktaa on se, että 2-3 päivän kurssilla sinusta ei tule ammattimaista ohjaajaa. Tekniikan harjoittelu vie vuosia, vaatien tuhansia toistoja. Sama koskee myös opettamista.
Tiedetään, että vaaditaan 10 000 toistoa siihen, että asian hallitsee - esimerkiksi tekniikan. Sama pätee opettamisessa. Jos olet opettanut 10 000 kertaa ja 10 000 tuntia, hallitset melko varmasti opettamisen, ja olet ehkä jopa hyvä siinä. Parhaat tekniikassa eivät aina ole parhaita pedagogisesti. Eikä parhailla opettajilla ole aina paras tekniikka.

Yksipuolinen tekniikkaharjoittleu ei yksinään riitä siihen, että kehosi pysyy vahvana ja toimivana. Kaikki harjoittelu luo varmasti pohjan, mutta laske rehellisesti kuinka monta kyykkytekniikkaa teet, kun harjoittelet GS-tekniikkaa? Siksi kahvakuulaharjoittelun pitää mielestämme, ja myös asiakkaidemme palautteen mukaan, sisältää muitakin asioita, joilla liikunta monipuolistuu. Monipuolinen ja kokonaisvaltainen kehon kuormittaminen, moninivelliikkeet, liikkuvuusharjoittelu ja oheisharjoitteet vain muutamia mainitakseni ovat seikkoja, joita monipuolisessa harjoittelussa pitää olla. Mitä monipuolisemmin harjoittelet, sen kestävämpi sinusta tulee. Mitä monipuolisempi liikuntatausta sinulla on, sen paremmin pystyt oppimaan tekniikat. Kamppailijat ja yleisurheilijat oppivat kokemukseni mukaan kahvakuulatekniikat nopeimmin juuri vahvan pohjansa vuoksi.

Rohkenenkin kysyä, kuka on pätevä pitämään ohjaajakoulutksia?
Jos pitää esim. 4-6 ohjaajakoulutusta vuodessa, on helppo ymmärtää se, ettei tuolla tuntimäärällä tulla kovin nopeasti ohjaajien kouluttajaksi, ainakaan hyväksi. Jos ohjaaja opettaa viikottain nimenomaisesti ohjaajia, ovat edellytykset tulla hyväksi ja päteväksi paljon realistisemmat. Kun ollaan jatkuvasti tekemisissä koulutettavien kanssa, opitaan suuri määrän tietoa ja eri tapoja opettamisesta, virheistä ja uusista tekniikoista. En pidä itseäni täydellisenä ohjaajana, koska tiedän, että kehityn jatkuvasti. Kun olen opettanut 30 vuotta - ehkä silloin voin alkaa paukuttamaan henkseleitä.
Hyväksi ohjaajaksi ei automaattisesti tulla tittelien, meriittien ja mestaruuksien, lajiliittojen edustusten tai edes kaljuksi ajellun pään ja tatuointien avulla :)

Koulutusten sisällöt liittyvät aina kahvakuulaharjoitteluun, ja niin pitkään kun koulutuksia järjestetään, ollaan oikealla tiellä liikuttamassa ihmisiä. Kun katsantokanta kapeutuu ja välineestä tehdä jotakin muuta mitä se paljaimmillaan on, ajaudutaan vääjäämättä siihen, että huomio keskittyy epäolennaisiin seikkoihin ja oman aseman tai periaatteen puolustamiseen. Tuntuuko sinusta siltä, että markettien kuulat ja niitä ostavat tuulipukujumppaajat ryöväävät hyvän harrastuksen uskottavuutta? Tai se, että kuulan heittäminen ja perässä vetäminen on pyhäinhäväistys? Minusta ei tunnu siltä.

Niin, siitä mainostamisesta: Spartanin Fighter- ja kahvakuula ohjaajakoulutuksia on rajallinen määrä ensivuonna Suomen Turussa, sillä haluan keskittyä ulkomaan opettamiseen. Koen että se kehittää minua eniten ohjaajana, opettamisessa ja näin pystyn kehittämään Spartanin koulutuksista vieläkin laadukkaampia. Tutustu lisää koulutksiimme osoitteessa www.spartan.fi


Mukavaa loppuvuotta kaikille ja muistakaa treenata kovaa mutta viisaasti.
Yksi isoimista askelista tulla paremmaksi treenariksi ja ohjaajaksi on kuluttaa vähemmän aikaa foorumeilla. :) Voimia kaikille ja palataan taas asiaan 1-2v päästä !

Antti Nurmi
Spartan Gear - koulutuspäällikkö


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 8:41 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Hassua epäsuoraa vittuilua... Suoraan sanominen on varmaan sitten sitä toisten tekemisten epäammattimaista arvostelua? :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 10:24 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Olen samaa mieltä harjoittelun monipuolisuudessa, mutta mitä hyötyä on isosta määrästä liikkeitä, kun kaikki tehdään vähän sinne päin sen takia, ettei olla tehty pohjatyötä riittävän hyvin? Vähän niinkuin CrossFittaajien käsilläseisontapunnerrukset! :) Joo, ei tässä kukaan ole tekniikaltaan täydellinen, mutta perustavaa laatua olevia virheitä, jotka vaarantavat nostajan turvallisuuden, en kyllä hyväksyisi omilta kouluttajiltani. En koskaan itseltäni kun harjoittelen, joten en silloinkaan kun ohjaan ja opetan!

Lisäksi olen samaa mieltä siitä, että mitkään tittelit(varsinkin jos ne ovat itse itselleen annettuja!) eivät merkitse mitään. Jos taas on jossain lajissa menestynyt, niin siitä voi taas mielestäni olettaa ainakin sen, että sen lajin tekniikat ovat suurin piirtein hallussa. JOS vielä lisäksi osaa opettaa, niin lopputulos on yleensä melko hyvä.

"GS-tekniikat" sattuvat muuten olemaan ihan niitä perusliikkeitä, eli jos ei halua nostaa GS:ssä, niin eikö silloin tarvitse osata tehdä etuheilautusta, riveä ja tempausta ja työntöä kunnolla? Niitä perusliikkeitä! Eikö kaikkein parasta olisi oppia nämä tekniikat ensin kunnolla ja sen päälle esim. hyvän kyykkytekniikan, punnerrukset( pysty- ja vaaka-asennossa), TGU ja muutamia muita apuliikkeitä, kuten korkea veto?

Meillä on ihan oma ryhmäliikuntakonsepti kehitetty sitten taas näitä ryhmäliikuntatunteja varten. Tunnit ovat yhdistelmä klassisia kuulaliikkeitä, "kikkailua kuulalla" ja tehokkaita kehonpainoharjoitteita. Kaikille konseptin käyneille ohjaajille olen suositellut, että käyvät jonkun pätevän GS-henkilön opeissa, jotta heidän perustekniikkatasonsa kehittyisi.

Siinäkin olen samaa mieltä, että ihmiset ovat aivan liikaa foorumeilla! ;) Menkää treenaamaan siitä!!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 11:29 am 
Poissa
Painovoima paras voima

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:47 pm
Viestit: 95
madman kirjoitti:
Yksi isoimista askelista tulla paremmaksi treenariksi ja ohjaajaksi on kuluttaa vähemmän aikaa foorumeilla. :)


Jukka kirjoitti:
Siinäkin olen samaa mieltä, että ihmiset ovat aivan liikaa foorumeilla! ;) Menkää treenaamaan siitä!!


Mikään foorumilla olo nyt ei varmaan vaikuta kenenkään treenaamiseen milläänlailla heikentävästi. Tai tietysti jos joka päivä käyttää kaiken valveillaoloaikansa treenaamiseen niin foorumikeskustelut löisivät siihen loven mutta tällaista treenaria ei ole tullut vastaan kuin jossain kiinalaisissa lajilegendoissa. Itselläni on esim. tänään vapaapäivä. Ehtisin treenaamaan vaikka 8 tuntia (ei toki tule tapahtumaan) ja silti keskustella foorumeilla vaikka 6 tuntia kaikkien kaupassakäymisten yms. lisäksi. Jos nyt tänään jättäisin foorumit väliin niin millälailla se vaikuttaisi positiivisesti esim. omaan treenaamiseeni?

Ja kun sitä muutakin aikaa kun treeniä varmaan mahtuu joka ihmiselle ja joka päivälle niin miksi se foorumikeskustelu olisi yhtään sen huonompi tapa sitä luppoaikaa viettää kuin mikään muukaan? Harvoin sitä kuulee sanottavan esim. että "ihmiset viettävät ihan liikaa aikaa lastensa kanssa, menisivät treenaamaan".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 11:34 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Eiköhän tässä nyt viitata siihen YLEISESTI, että usein foorumilla aikaansa paljon viettävät "nettisenseit" (kuten esim kamppispiireissä sanotaan) ovat niitä ketkä eivät oikeasti välttämättä hirveästi treenaa, mutta ovat kyllä kärkkäitä sitten arvostelemaan muiden tekemisiä, opastamaan muita miten pitäisi treenata/tehdä/olla jne.

Tähän aiheeseen nyt liittyen mun pitää kysyä sellaine kyssäri vaikka marksilta, että onko tän kahvakuula.fi foorumin tarkoitus olla ensisijaisesti GS-foorumi vai yleisesti kahvakuulailun puolestapuhuja/markkinoija tai miksi sitä nyt haluaa nimittää?

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 11:40 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Jukka kirjoitti:
perustavaa laatua olevia virheitä, jotka vaarantavat nostajan turvallisuuden, en kyllä hyväksyisi omilta kouluttajiltani.

"GS-tekniikat" sattuvat muuten olemaan ihan niitä perusliikkeitä, eli jos ei halua nostaa GS:ssä, niin eikö silloin tarvitse osata tehdä etuheilautusta, riveä ja tempausta ja työntöä kunnolla? Niitä perusliikkeitä!


Kuulen valitettavan usein, että kuulajumpissa käyneet ovat saaneet treenistä kaupanpäällisiksi vammoja mm. olkapäihin enkä omien kokemusten perusteella yhtään ihmettele miksi. Jokainen mun opissa käynyt tietää, että korostan neljää asiaa (hengittäminen, rentous, lantion asento sekä lukitukset ja pysäytykset) ja tarkoituksella tietyssä järjestyksessä: viimeinen on asioista se, joka jää parhaiten mieleen. Toistaiseksi en kenenkään ole kuullut missään yhteydessä suhtautuvan asiaan samalla vakavuudella, Kukkaa lukuun ottamatta (nähtiin siitä oikein demokin, ja vieläkin tekee pahaa jo pelkkä ajatus!).
Sen sijaan olen nähnyt jumppatunneilla, -ohjaajakoulutuksissa ja videoilla jos jonkinlaista rempaustekniikkaa, jota on kutsuttu tempaamiseksi. (Olen toki myös kuullut rinnalleveto-punnerruksesta käytettävän nimitystä "tempaus".)

Puhumattakaan hyvin yleisestä työnnön ja vauhtipunnertamisen sotkemisesta keskenään. Olen kuullut, että työntö on vaikea oppia ja opettaa oikein tai opettaa opettamaan oikein. Mun treeneihin saa kuka vaan koska vaan tulla katsomaan erästä tapaa siihen. Voin myös opettaa homman etänä jos niikseen tulee, testattu on sekin hyvin tuloksin. Tekniikka ei tosin ole sellainen, että kahden minuutin päästä voidaan huutaa, että nyt sitten vähän vauhtia siihen tekemiseen. Yleensäkin toki kammoksun kaikkea sellaista jossa vauhti menee kaiken muun edelle.

Jos jonkun koulutuksen käyneiden ohjaajien termitkin on ihan mitä sattuu niin helposti ainakin mulle syntyy sellainen kuva, että kyseisen kurssin muukin sisältö on. Se on vähän jos kirjoittajakurssilla opetettaisiin, että ?? onkin nimeltään "tuplahuutomerkki".

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 12:00 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
eveliina kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
perustavaa laatua olevia virheitä, jotka vaarantavat nostajan turvallisuuden, en kyllä hyväksyisi omilta kouluttajiltani.

"GS-tekniikat" sattuvat muuten olemaan ihan niitä perusliikkeitä, eli jos ei halua nostaa GS:ssä, niin eikö silloin tarvitse osata tehdä etuheilautusta, riveä ja tempausta ja työntöä kunnolla? Niitä perusliikkeitä!


Kuulen valitettavan usein, että kuulajumpissa käyneet ovat saaneet treenistä kaupanpäällisiksi vammoja mm. olkapäihin enkä omien kokemusten perusteella yhtään ihmettele miksi. Jokainen mun opissa käynyt tietää, että korostan neljää asiaa (hengittäminen, rentous, lantion asento sekä lukitukset ja pysäytykset) ja tarkoituksella tietyssä järjestyksessä: viimeinen on asioista se, joka jää parhaiten mieleen. Toistaiseksi en kenenkään ole kuullut missään yhteydessä suhtautuvan asiaan samalla vakavuudella, Kukkaa lukuun ottamatta (nähtiin siitä oikein demokin, ja vieläkin tekee pahaa jo pelkkä ajatus!).
Sen sijaan olen nähnyt jumppatunneilla, -ohjaajakoulutuksissa ja videoilla jos jonkinlaista rempaustekniikkaa, jota on kutsuttu tempaamiseksi. (Olen toki myös kuullut rinnalleveto-punnerruksesta käytettävän nimitystä "tempaus".)

Puhumattakaan hyvin yleisestä työnnön ja vauhtipunnertamisen sotkemisesta keskenään. Olen kuullut, että työntö on vaikea oppia ja opettaa oikein tai opettaa opettamaan oikein. Mun treeneihin saa kuka vaan koska vaan tulla katsomaan erästä tapaa siihen. Voin myös opettaa homman etänä jos niikseen tulee, testattu on sekin hyvin tuloksin. Tekniikka ei tosin ole sellainen, että kahden minuutin päästä voidaan huutaa, että nyt sitten vähän vauhtia siihen tekemiseen. Yleensäkin toki kammoksun kaikkea sellaista jossa vauhti menee kaiken muun edelle.

Jos jonkun koulutuksen käyneiden ohjaajien termitkin on ihan mitä sattuu niin helposti ainakin mulle syntyy sellainen kuva, että kyseisen kurssin muukin sisältö on. Se on vähän jos kirjoittajakurssilla opetettaisiin, että ?? onkin nimeltään "tuplahuutomerkki".


kun olit minua lainannut, niin ettei syntyisi väärinkäsityksiä, olenko minä opettanut jotain väärillä nimikkeillä ja / tai jotain huonosti, vai viittasitko nyt yleisesti esiintuomaani aiheeseen?

Nimet on kyllä hyvä tietää, mutta sana työntö kansankielessä tarkoittaa painon nostamista, eli ts. vastakohta vetämiselle. Nämä ovat inhimillisiä virheitä, joista en nyt oikeuteen haastaisi, jos esimerkiksi ryhmäliikuntatunnilla ohjaaja käyttää vahingossa väärää nimeä. Toki optimaalista olisi, että tekisi kotiläksynsä siinä määrin, että nimetkin menee oikein.

Petri: kommenttini oli sarkastinen, joten voit minun puolestani viettäää lepopäivää ilman mitää omantunnontuskia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 12:01 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
L.K kirjoitti:
Tähän aiheeseen nyt liittyen mun pitää kysyä sellaine kyssäri vaikka marksilta, että onko tän kahvakuula.fi foorumin tarkoitus olla ensisijaisesti GS-foorumi vai yleisesti kahvakuulailun puolestapuhuja/markkinoija tai miksi sitä nyt haluaa nimittää?


Mä lisään vielä marksin vastaukseen koska hänellä ei enää ole suoranaisesti tekemistä kahvakuula ry:n tai foorumin ylläpidon kanssa (ja koska ehdin tämän jo kirjoittaa sillä aikaa kun vastaus pläjähti eetteriin):
kahvakuula ry foorumeineen on perustamisestaan saakka koonnut alleen välineen ympäriltä koko lajikirjon, mutta koska aktiivien intressit ovat alusta saakka keskittyneet GS:iin, sisältö on tietenkin ollut sen mukaista.

Itse yhdistystoimintaa on aktivoitu kuluneena vuonna ja jatkossakin on tarkoitus keskittyä urheilumuodon ympärille. Seura ei siis tule aktiivisesti markkinoimaan foorumilla tai nettisivuillaan "kahvakuulaharjoittelua" vaan lajia nimeltä kahvakuulaurheilu.

Seuran jäseniksi ovat edelleen tervetulleita kaikki jotka ovat kiinnostuneita välineen hyödyntämisestä missä tahansa harjoittelussa ja muun muassa koulutustarjontaa (seuran omat leirit, ohjaajakurssitus ym.) on tarkoitus pikkuhiljaa lisätä. Paikallistoimintaahan meillä on jo vähän siellä sun täällä ja uutena alueena tulossa mukaan Keski-Suomi. Seuran treeneillä ei ole tarkoitus kilpailla jumppasalien tai vastaavien tarjonnan kanssa vaan tarjota sitä mitä ei muualta juuri saa, eli perustekniikkaoppia.

Foorumilla saa asiallisesti keskustella jatkossakin mistä tahansa, jopa kokonaan kahvakuulaan liittymättömästä aiheesta. Diktaattorimaisena ylinatsi-modena toimin toistaiseksi minä.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 12:02 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Jukka kirjoitti:
kun olit minua lainannut, niin ettei syntyisi väärinkäsityksiä, olenko minä opettanut jotain väärillä nimikkeillä ja / tai jotain huonosti, vai viittasitko nyt yleisesti esiintuomaani aiheeseen? .

Viittasin aiheeseen.
Olen nähnyt sun nostavan, vaikee kuvitella sun heittävän jotain puutaheinää. Pitänee joskus tulla kurssille katsomaan.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2012 1:11 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Ok, kiitos Evelinaalle sekä marksille vastauksista.

Miksi kysyin näin johtuu siitä, että olen ollutkin tuossa uskossa mitä vastasitte.

Se miksi myös kysyin oli se ajatelma siitä mitä esim Anttikin tuossa kirjoitti. Eli kuitenkin kahvakuulaahan heiluttelee Suomessa x määrä ihmisiä ja jos nyt hypoteettisesti sanotaan vaikka, että kuulaa jollain tavalla harjoittelussaan hyödyntäviä olisi vaikka 1500 kpl (voi olla aivan liian vähän tai liikaa?), niin uskaltaisin veikata että näistä GS-harrastajia on n.10-20 prosenttia?

Jos/kun se nostamisen oikea tekniikka on tärkeää (tietenkin on), niin eikö tälläiselläkin foorumilla ehkä kannattaisi ns. panostaa vähän enemmän myös noihin suuremman prosentin omaaviin kuntokuulaajiin (jos nyt heitä sillä nimellä haluaa kutsua?).
Panostamisella en tarkoita sitä ,että sieltä pitäisi olla onkimassa jokaiselle niitä eurontuojia tms vaan heidän huomioimastaan enempi ehkä? MUN mielestä nyt foorumin ilmapiirin ollessa hyviin GS-henkinen ja usein tahallaan tai tahtomattaan näitä "kuntokuulaajia" vähän sivalletaan sanan säilällä tai siitä miten jumppatunneilla vedetään mitä sattuu jne.
Eihän ole suinkaan väärin kritisoida ja tuoda esiin sitä, eritoten jos tehdään väärin, mutta tavallaan MUN mielstä tässä myös helposti luodaan sitten vähän sellainen ilmapiiri, että kynnys jollain kuntokuulaajalla tulla tänne kirjoittelemaan/kyselemään, voi olla aika kova?
Ainakin eritoten jos hän ei millään muotoa ole mukana GS-toiminnassa tai sinne aikovaksi.

Kuitekin jos ihminen etsii infoja kuulasta, on aika loogista että hän eksyy/löytää tiensä tänne jollain tavalla.

Tää nyt on vain tälläst hajatelmaa, en tiedä onko kukaan yhtään samaa mieltä? Mun mielestä kuitenkin Antilla oli tuossa kirjoituksessaan tosi paljon hyviä pointteja myös tähän liittyen mistä juuri kirjoitin. Toki varmaan jonkun mielestä olen jäävi
noin sanomaan, mutta olkoon sitten niin..

Itse kuitenkin edustan tällä hetkellä mielestäni foorumilla sellaista vähemmistöä ja tavallaan toivoisi että tänne löytäisi tietään muitakin oman treeni"koulukunnan" edustajia. Missään nimessä mulla ei siis ole mitään GS:ää vastaan tai GS-kisaajia.
Näen kuitenkin kahvakuulan osana monipuolista harjoittelua ja MUN mielestä täällä(kin) siitä voisi kirjoitella sekä tuoda sitä esiin
paljon isommassa mittakaavassa kuin nyt. Tiedän kuitenkin että täällä on tosi monella näistä paljon tietotaitoa.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 57 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com