Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Huhti 16, 2024 8:14 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 7:28 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Kuulin, että porukalla ei meinaa oikein pysyä luut ja välilevyt paikoillaan. Toki siihen voi olla muitakin selityksiä kuin se, että siirrytään liian nopeasti liian raskaisiin kuuliin tai tehdään niillä liian pitkää sarjaa koska jaksetaan.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 7:36 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
^Näin niin kuin veteraaninostajana sanoisin, että vähemmän on enemmän tulosten laskunkin uhalla. Mun treenisykli näihin kisoihin piti sisällään niin vähän lajitreeniä, etten kehtaa oikein sanoakaan. Paljon treeniä toki, mutta muuta kuin kuulaa. Enkä koskaan ole näin vähillä vaivoilla kisaan tullut, eikä tullut kisan jälkeen tunnetta, että nyt saa lopettaa. Toki esim tempaustulos ei ole siellä missä se joskus on ollut, mutta mielummin terveenä.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 7:59 am 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Heikki, olen huomannut että himo kuntoilijat sanovat useasti että kisaan valmistuminen tuo vaivoja :!: Kun kuulen heidän kokonais treenien määrästä,sanoisin että kaikille tulisi vaivoja tuollaisella märällä :idea: On mahdotonta pitää kaikki muut treenit mukana ja lisätä siihen haastava kisavalmistautuminen GS kisoihin :idea: Aina kuitenkin syytetään GS:sää,vaikka ongelmana on kokonaisrasitus :idea: Vammojen tullessa jotain on tehty väärin :idea: Onko se volyymi,intensiteetti,vääränlainen harjoitus liike,hermoston ylikunto,paikallinen lihasten ylirasitustila,liian vähäinen palautuminen jne. Mä koitan mennä aina sen mukaan mitä kroppa-pää kestää [smilie=12.gif] Tuon rajan ylittäminen alkaa kerjäämään ongelmia :!: Mun mieli haluaisi paaaaaljon enemmän. Joudun kuitenkin aina pelaamaan niillä korteilla(ikä,vammat,taidot,fysiikka,mieli ym) ,joita on kädessä :!: Koitankin optimoida treenejäni suuntaan minimal dose :mrgreen:
PS.olen kokeillut treenata 3-6 kertaa viikossa. 3-4 on mulle optimaalinen tällä hetkellä. Olen koittanut tehdä kehonpainojuttuja body-flow,intu-flow ym välipäivinä. Tuntui hyvältä,mutta haittasi palautumista GS nostoissa.Joten ne jätettiin pois :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 10:40 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Raskaalla kuulalla treenaaminen pidentää yllättävän paljon palautumisaikaa vaikka treenaisi melko maltillakin. Samoin vammariski ihan eri luokkaa. Muita tehoharjoitteita on hyvin vaikea saada mahtumaan ohjelmaan ilman ylirasitusta.

Toki on sellaisiakin nostajia, joilla paikat kestävät mitä vain, mutta harvassa.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 10:47 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Su Helmi 07, 2010 1:58 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Kahvimaa
Minä voin ilmoittautua tuohon vammatilastoon. Eveliina puhuu asiaa.

Pikana oma varoittava esimerkkini meni siten, että kun GS alkoi sujua paremmin, innostuin trendien mukana reilu vuosi sitten myös painonnostoliikkeistä. Ei kilkattanut mitkään kellot, että kolme gs-treeniä ja yksi painonnosto viikossa on vain liikaa. Mulla ei ollut mitään oireita kun tein pelkkää gs:ää, mutta painnoston tuominen lisämausteenksi teki sen, että parissa-kolmessa kuukaudessa mulla oli mystinen rasitusvamma polvessa. Ja kesti tolkuttoman pitkään ennen kuin löysin asiantuntijan, joka tajusi mistä on kyse. Siihen mennessä kaikki fyssarit jne. olivat vain katsoneet ettei kyseessä ole välilevynpullistuma, vaan jokin muu juttu (lihaskalvot jumissa jne.jne.), minkä vuoksi oikeanlaisen hoidon löytymiseen meni vielä pitempi aika. Kun kyseessä oli mitä todennäköisimmin tuntohermon jumiutuminen jossain 3. ja 4. vai oliko se 2. ja 3. nikaman välissä. Tämän asiayhteyden mun polveen löysi vasta lääkäri, jolla oli riittävän kova tuntitaksa ja joka leikkaa jokseenkin eniten välilevynpullistumia pääkaupunkiseudulla. Mun ongelmat jatkui vähän liiankin pitkään, kun luulin että vaiva johtui pelkästä painonnostosta, enkä tajunnut että myös gs pitkitti vaivoja. Mulla tuli siis selkä kipeäksi vasta melkein puolisen vuotta siitä, kun polvi kipeytyi..

Tuohon varmaan joku alkaa viisastella, että olipas tuomi typerä. Joo, tiedetään. MUtta kun 3-kymppiseksi asti ehdin ilman ainuttakaan urheiluvammaa, niin ei vain ollut hirveästi kokemusta tai oikeaa ymmärrystä asioista. Nyt olen paljon viisaampi, ja hirvittää välillä seurata crossfitin ja painonnoston "muodikkuutta" tällä hetkellä. Tuskin nimittäin olen ainoa tällä kohtalolla. Olen kuullut itseni lisäksi yhden toisen saaneen saman diagnoosin, että kaukana kehosta liikkuva kuula tekee todella suuren vipuvarren (tjsp) selkään, jolloin myös selkään kohdistuva rasitus muuttuu moninkertaiseksi. En tiedä onko pelkkää markkinointipuhetta, mutta kuulemma selkävaivat ovat lisääntyneet todella paljon sitä mukaan kun kuulat ja crossfit kasvattaa suosiotaan. Ja lääkärit tykkää syyttää kahvakuulaa kaikesta pahasta.

SUmma summarum, nyt treenailen hissukseen pelkkää gs:ää max 3. kertaa viikossa, ei missään nimessä peräkkäisinä päivinä, paljon lihashuoltoa, ja päätavoitteena on tahti, ei seuraava isompi kuula. 16-kiloiseen kimppuun pääsen taas aikanaan. Ei haittaa vaikka menisi ensi vuoteen, vaikka pohdiskelen yhä lc-sm kisoja syyskuussa ihan vakavasti, nyt kun on mennyt jo useampi kuukausi (*knock on wood*) ilman suurempia ongelmia. Pääasia on silti että pysyn terveenä, sm-kisoihin pääsee ensi vuonnakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 12:25 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen
Avatar

Liittynyt: To Elo 11, 2011 6:04 am
Viestit: 364
Nojuu, tuli itsekin kaunistettua vammatilastoa, mutta ei sillä mun tanssitunnilla aiheutuneella murtumalla ollu kyllä mitään tekemistä kuulien kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 04, 2013 8:26 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
^hienosti taas tiivistit mun ajatukset. Kalle on itse ytimekkyys, ei tarvitse itse kommentoida mitään. :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2013 12:46 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 7:25 am
Viestit: 17
Paikkakunta: Rauma
mahtaako kukaan tietää onko nostoista tulossa mitään videomateriaalia nettiin?
vai onko jo jossakin?
kun ei ole tuota naamakirjaa...

_________________
-Quidquid latine dictum sit, altum videtur-
Mikä tahansa latinaksi sanottu kuulostaa syvälliseltä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2013 2:45 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 31, 2012 7:25 am
Viestit: 17
Paikkakunta: Rauma
Ok, sieltä näytti löytyvän :)

_________________
-Quidquid latine dictum sit, altum videtur-
Mikä tahansa latinaksi sanottu kuulostaa syvälliseltä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 06, 2013 1:32 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
pyykkonen kirjoitti:
Vammoja näyttää jonkin verran olevan. Minusta se on vähän outoa, koska kahvakuulaurheilu ei ole teknisesti vaativaa. Painot on pienet ja asentoihin on helppo päästä, koska ne eivät vaadi mitään ihmeellistä liikkuvuutta. Nivelkulmat kun eivät ole kovin kummoiset. Asentojen lisäksi virheelliset ajoitukset voivat altistaa loukkaantumisille.

Toisaalta joka toinen lenkkeilijäkin tuntuu kärsivän jostakin vammasta. Puhumattakaan palloilulajien harrastajista.

Ongelma on ennemminkin se, että kukaan ei ole meidän nostajille sanomassa, että teette jonkin asian väärin. Yhteistreenejä ei ole riittävästi saatavilla ja silloinkin kun on, niin niissä ei käy porukkaa, vaan mieluummin treenataan yksin. Etävalmennus ilmeisesti paikkaa osittain tuota ongelmaa.


Vammoja on lajin rankkuuteen nähden yllättävän vähän. Johtunee siitä, että kahvakuulaurheilun ympärille on kertynyt suuri tietotaito kehonhuollosta.

Tiedän joitakin vammojen takia lajin lopettaneita ja mestareiksi siivilöityvät ne, joilla on luonnostaan vahvat paikat. Mutuna sanoisin vammoja ilmenevän hiukan enemmän kuin esim keskivertosaliharrastajilla. Juoksu on erittäin yksipuolinen kestävyyslaji ja heillä on enemmän vammoja kuin hiihtäjillä, soutajilla ym. Palloilut ja muut kontaktilajit toki johtavat tilastoja.

Yhteistreenit tuskin estävät vammoja, eiväthän ne muutoinkaan tunnu vievän lajikuntoa eteenpäin vaan GS:ia ovat yleensä hallinneet enimmäkseen itsekseen treenaajat (Haddas, Ville, Pääkkönen jne). Jos on vammoja, muitten mukana meneminen ei onnistu vaan jokainen treeni on suunniteltava tarkoin niiden sen hetkisen tilanteen mukaan.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com