Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 8:24 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Viking Warrior Conditioning
ViestiLähetetty: Ke Huhti 14, 2010 7:29 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Hankin tässä jokin aika sitten Kenneth Jayn kirjan Viking Warrior Conditioning (markkinointi on aitoa Dragondooria; älkää antako sen häiritä). Onko kenelläkään kokemusta tästä?

Lyhyesti kerrottuna, kyse on intervalliharjoittelusta ja treeni koostuu pelkästään tempauksista. Aluksi tehdään testi, joka määrittelee käytettävän kuulan painon ja suoritusnopeuden (rpm). Systeemissä on viisi erilaista intervalliprotokollaa, ja homma alkaa 15:15 protokollalla jossa tehdään 15 sekunnin työsarjoja joita vuorotellaan 15 sekunnin aktiivisella levolla. Tavoite on hilata intervallien määrä 80:een, minkä jälkeen voidaan aloittaa 15:15 protokolla alusta mutta isommalla painolla tai kovemmalla tempolla, tai siirtyä seuraavaan protokollaan joka on 36:36. Homma etenee samalla periaatteella, mutta seuraavat protokollat ovat vähän monimutkaisempia enkä ole niihin sen enempää tutustunut koska asia ei ole vielä pitkään aikaan ajankohtainen.

Kiinnostaisi kuulla, onko muilla kokemuksia ko. treenistä. Itse olen vasta aloittanut; takana on viitisen treeniä joten en oikein osaa kertoa asiasta kovin suurella kokemuksen rintaäänellä. Tuskin tuo mikään taianomainen treeni on, mutta ei varmaan mikään ihan huonokaan...

Jos joku on kiinnostunut kirjasta mutta ei halua tilata Dragondoorista, kirjaa saa myös Budovideosista.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 14, 2010 8:10 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Käsittääkseni kyseessä perinteinen "intervalli" treeni :!: Ginkon papereista löytyi esim: 30sek työ-30sek lepo. 60sek työ-60sek lepo. 60sek työ-30 sek lepo.
Itse kokeilin jerkissä 2 x 24kg 40sek työ 8 reps-20sek lepo x 10min.Eli aloitus ainna alkavalta minuutilta :!: Nostaa kuntoa nopeasti,..mutta laskee lopetuksen jälkeen myös nopeasti :idea:
Jos tempaa nopea pace intervallissa niin useasti huono tekniikka= kädet hajoavat helposti [smilie=11.gif]

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 15, 2010 10:35 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Joo, intervallitreeniähän tuo on. High pullia voisi kokeilla, mutta siinä on se ongelma että tuossa on tarkoitus tehdä työsarjat maksimiteholla, ja ainakin mulla tuntuu että high pullit "menevät yli" (on vaarassa lipsahtaa tempaukseksi jossa käsivarsi on koukussa), jos teen ko. liikettä liian isolla tempolla. Jotenkin tuntuu, että se ei voi olla hyväksi olkapäille.

Kuinkahan paljon noita intervalleja voi lisätä joka treenissä? Luonnollisesti tässä on paljon yksilöllistä vaihteluakin, mutta varmaan jotain yleisiä nyrkkisääntöjäkin on. Kirjassa ei ole varsinaisia ohjeita tästä(kään) asiasta, mutta esimerkkinä seurataan kuvitteellisen henkilön harjoituspäiväkirjaa, ja siinä treenaaja on lisännyt sarjoja 10-20% aina edellisen treenin sarjamääriin, ja välillä piti kevyemmän treenin jossa teki vain noin puolet edellisen treenin intervallimäärästä. Jotenkin tuntuu aika kovalta tahdilta, kun tuota tahtia olisi (ilmeisesti) tarkoitus pitää yllä pidempäänkin. Itse olen lisännyt aina viisi intervallia edellisen treenin tulokseen.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 15, 2010 4:00 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 3:39 pm
Viestit: 56
Paikkakunta: Nurmo
Itse just tuolla tyylillä treenaan,tai siis tein ensin 1min työ ja 1min lepo,liikkeenä tempaus ja tahti oli 20tempausta minuutissa.Tein yleensä 10 sarjaa.
Vähitellen lyhensin taukoja aina siihen asti kun lepo oli enää 10s.
Sit olikin aika kokeilla 10minuutin tempaus sarjaa joka tulikin kevyesti,eli 200 tempausta.
Todella nopeasti kunto nousi tuolla tyylillä.

Siis en sarjoja ole kyllä lisännyt,paitsi joskus jos kevyeltä on tuntunut,olen runtannut 15sarjaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 28, 2011 11:23 am 
Poissa
Spartalainen asenne kahvaan

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 8:23 am
Viestit: 315
Saitko YTJ tehtyä ohjelmaa?

Itellä on menossa kanssa, nyt kahtena päivänä viikossa 16kg:n kuulalla 15+15s. Paras treeni ennen käsien hajoomista oli 54sarjaa.
Pitää näköjään tempoa kynsikkäät kädessä. Sarjoja oon lisäilly aika reippaasti, kuitenkin lopettanut kesken jos tuntuu pahalta.
Kehitystä tullut aika nopeesti. 26, 40, 30, 54, (pari viikkoa kipeenä) 26, 36. Suunnilleen noin. Alapaine pudonnu samalla 92->84.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2011 10:17 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Joo, tein sitä kaksi tai kolme ensimmäistä protokollaa. Ihan hyvältä tuntui, mutta sitten alkoi kaipaamaan vaihtelua. Harmittaa, että en tehnyt mitään mittauksia ennen aloittamista, josta olisi nähnyt miten vaikuttaa kuntoon. Mutta kyllä sillä tuloksia sai aikaan, myös ihan silmin nähtäviä.

Tarkoitus on ottaa VWC uudestaan ohjelmaan sopivassa välissä, ja tehdä sitä tasaisin välein muutaman kuukauden vaikkapa kerran vuoteen.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 25, 2011 5:18 pm 
Poissa
Spartalainen asenne kahvaan

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 8:23 am
Viestit: 315
Jos joku haluaa kokeilla tätä ja mietiskelee omien sarjamääriensä kanssa, laitan oman progression tähän näytille:

19.6 testi, joka määrittää nopeuden - 26toistoa -> tahti 7toistoa/15s
20.6 26 sarjaa
22.6 40
25.6 30
27.6 54 (kädet pahasti auki)
Tulin kesäflunssaan, kesti pitkään
21.7 26 sarjaa
25.7 36
29.7 12 sarjaa (kädet ei kestäny enempää)
1.8 32
4.8 20
8.8 60 (käsi aukesi lopussa)
17.8 80 sarjaa vihdoin, väkisin väännetty ja heitolla sormille. Kädet pysyi ehjänä, tekniikka ei.

Mielipiteeni koko hommasta:
Hyvää kuntoilua, ja kohtuullisesti toimi alussa pelkiltäänkin (ilman muita liikkeitä). Mutta pitäisi tehdä hanskojen kanssa kaikki sarjat. Ei toimi kisatyylillä niinkuin suunniteltu, vaan pitäisi tehdä voimalla ja kovalla jännityksellä ala-asennossa. Ns. hardstylenä tai Pavelin tapaan.
Heti edittinä; käytin 16kg:n kuulaa (lujateräs)

Nämä oli mun 2cm aiheesta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 91 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com