Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Touko 09, 2024 6:29 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ma Helmi 07, 2011 4:38 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Geoff Neupertin kirja/treenisysteemissä Kettlebell Muscle treenataan nimenomaan komplekseja käyttämällä (patteri taitaa olla suomenkielinen termi). On erittäin hyvä noin 3 kuukauden mittainen treenirunko, jota aion käyttää jatkossakin kerran-pari vuodessa.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ma Helmi 07, 2011 5:01 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Niin ja taas Hyvinkäällä kirkastui, että mitä tahansa mitä Jukka tekee kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ma Helmi 07, 2011 7:48 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Heikki kirjoitti:
Niin ja taas Hyvinkäällä kirkastui, että mitä tahansa mitä Jukka tekee kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa :)


:D Rumpujen soitto!!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ma Helmi 07, 2011 8:11 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Tuolla Valmiit treeniohjelmat -ketjussa selvitin asiaa sillai lyhyesti. Alle kuitenkin leikkaa-liimaalla:

YJT kirjoitti:
Viimeisin hyvä käyttämäni valmis treeniohjelma on Geoff Neupertin kirjasta Kettlebell Muscle. Sain ohjelman läpi tässä viikko-pari sitten ja nyt etsin seuraavaa hyvää ohjelmaa.

Kettlebell Muscle on 12-viikkoinen ohjelma, jossa on kolme treeniä viikossa: keskiraskas, kevyt ja raskas. Treenit ovat periaatteessa lyhytkestoista kiertoharjoittelua (pattereita), jossa yhdessä patterissa on 3-5 liikettä, jokaista tehdään 5 toistoa ja seuraavaan liikkeeseen siirrytään ilman taukoa. Jokaisen patterin jälkeen on lyhyt tauko.

Ohjelmassa käytetään yhteensä noin kahdeksaa erilaista liikettä, jotka ovat melkolailla perusliikkeitä (snatch, clean, push press jne) ja joita yhdistellään eri tavalla eri päivinä. Liikkeet tehdään kahdella kuulalla, mutta kirjassa todetaan että treeniä voi soveltaa myös yhdellä kuulalla tehtäväksi.

Treeni koostuu kahdesta kuuden viikon osiosta ja homma etenee niin, että joka viikko otetaan yksi patteri lisää edellisen viikon vastaavaan treeniin. Viikolla neljä otetaan edellisestä treenistä yksi patteri pois, mutta vastaavasti lepoaikaa lyhennetään. Tästä lähdetään taas kasvattamaan patterien lukumäärää. Viikolla 7 liikkeet vaihtuvat ja homma ikään kuin alkaa alusta.

Koko 12 viikon treeniohjelmassa on yhteensä siis 36 treeniä, ja minulla yhden treenin kesto vaihteli välillä 7-18 minuuttia. Minulla oli vain muutamassa treenissä sykemittari käytössä, mutta kevyenä päivänä maksimisyke oli 166 ja keskisyke 131. Raskaan päivän lukemat olivat 179 ja 137.

Tämä treeni oli mielestäni erittäin hyvä; erityisesti huomioon ottaen treenisessioiden lyhyen keston. KB Muscle kirja on vähän kallis (muistaakseni luokkaa $40) sen sisältämään tietomäärään nähden, mutta itse treeni on sen verran hyvä että pidin hankintaa varsin kannattavana. Viimeksi kun tarkistin, tuota kirjaa sai vain Drogondoorista.


Tosiaan, kyseessä on hieman arvokas kirja sivumäärään nähden, mutta ainakin itse tykkäsin treenistä niin paljon että mielestäni hankinta oli kannattava. Ja kyllä Neupert selittääkin liikkeet aika hyvin, ja mielikuvien kautta eikä pelkästään mekaanisina suorituksina. Erityisesti tykkäsin siitä, että noin vartissa sai vedettyä ihan oikeasti raskaan treenin (tai sitten minulla vain on huono kunto).

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ti Helmi 08, 2011 11:42 am 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
YJT kirjoitti:
Tuolla Valmiit treeniohjelmat -ketjussa selvitin asiaa sillai lyhyesti. Alle kuitenkin leikkaa-liimaalla:

YJT kirjoitti:
Viimeisin hyvä käyttämäni valmis treeniohjelma on Geoff Neupertin kirjasta Kettlebell Muscle. Sain ohjelman läpi tässä viikko-pari sitten ja nyt etsin seuraavaa hyvää ohjelmaa.

Kettlebell Muscle on 12-viikkoinen ohjelma, jossa on kolme treeniä viikossa: keskiraskas, kevyt ja raskas. Treenit ovat periaatteessa lyhytkestoista kiertoharjoittelua (pattereita), jossa yhdessä patterissa on 3-5 liikettä, jokaista tehdään 5 toistoa ja seuraavaan liikkeeseen siirrytään ilman taukoa. Jokaisen patterin jälkeen on lyhyt tauko.

Ohjelmassa käytetään yhteensä noin kahdeksaa erilaista liikettä, jotka ovat melkolailla perusliikkeitä (snatch, clean, push press jne) ja joita yhdistellään eri tavalla eri päivinä. Liikkeet tehdään kahdella kuulalla, mutta kirjassa todetaan että treeniä voi soveltaa myös yhdellä kuulalla tehtäväksi.

Treeni koostuu kahdesta kuuden viikon osiosta ja homma etenee niin, että joka viikko otetaan yksi patteri lisää edellisen viikon vastaavaan treeniin. Viikolla neljä otetaan edellisestä treenistä yksi patteri pois, mutta vastaavasti lepoaikaa lyhennetään. Tästä lähdetään taas kasvattamaan patterien lukumäärää. Viikolla 7 liikkeet vaihtuvat ja homma ikään kuin alkaa alusta.

Koko 12 viikon treeniohjelmassa on yhteensä siis 36 treeniä, ja minulla yhden treenin kesto vaihteli välillä 7-18 minuuttia. Minulla oli vain muutamassa treenissä sykemittari käytössä, mutta kevyenä päivänä maksimisyke oli 166 ja keskisyke 131. Raskaan päivän lukemat olivat 179 ja 137.

Tämä treeni oli mielestäni erittäin hyvä; erityisesti huomioon ottaen treenisessioiden lyhyen keston. KB Muscle kirja on vähän kallis (muistaakseni luokkaa $40) sen sisältämään tietomäärään nähden, mutta itse treeni on sen verran hyvä että pidin hankintaa varsin kannattavana. Viimeksi kun tarkistin, tuota kirjaa sai vain Drogondoorista.


Tosiaan, kyseessä on hieman arvokas kirja sivumäärään nähden, mutta ainakin itse tykkäsin treenistä niin paljon että mielestäni hankinta oli kannattava. Ja kyllä Neupert selittääkin liikkeet aika hyvin, ja mielikuvien kautta eikä pelkästään mekaanisina suorituksina. Erityisesti tykkäsin siitä, että noin vartissa sai vedettyä ihan oikeasti raskaan treenin (tai sitten minulla vain on huono kunto).


Kuulostaa mielenkiintoiselta. Voisitko antaa vielä vaikka yhden esimerkin tuollaisesta patterista, mitä liikkeitä siinä oli?
Ja millaisia vaikutuksia itse huomasit tuon ohjelman tekemisestä tulevan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ti Helmi 08, 2011 3:35 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Keskiraskas päivä (maanantai), viikko 1:

Patteri:
high pull
snatch
military press
squat
Jokaista tehdään 5 toistoa, ilman taukoa liikkeiden välillä. Pattereita tehdään 4 kappaletta, lepotauko pattereiden välillä 120 sekuntia.

Viikot 2 ja 3 samalla tavalla, mutta kullakin viikolla lisätään yksi patteri. Viikolla 4 pudotetaan yksi patteri edellisestä viikosta (eli tehdään 5 patteria), ja lepotauko lyhenee 90 sekuntiin. Tämän jälkeen viikoilla 5 ja 6 taas mennään samalla tavalla, mutta lisätään yksi patteri / treeni.

Keskiviikkona on kevyt ja perjantaina raskas päivä, jotka menevät samalla systeemillä mutta liikevalikoima on erilainen. Kevyessä treenissä patterissa on vain kolme liikettä, ja raskaassa treenissä siinä on 5 liikettä (mutta pattereita tehdään yksi vähemmän kuin muissa treeneissä samalla viikolla).

Viikolla 7 liikkeet vaihtuvat, mutta sama systeemi jatkuu.

Treenisysteemissä käytetään vain muutamaa perusliikettä: high pull, military press, squat, snatch, swing, see saw press, clean ja push press, mutta kaikki patterit ovat erilaisia koska liikkeitä yhdistellään eri tavalla.

Minulla ei ollut mitään kunnonseurantaa päällä (esim. en seurannut leposykkeitä), mutta kunto kohosi koska treenit tuntuivat koko ajan yhtä raskailta, vaikka ne muuttuivat koko ajan haastavammiksi.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulakompleksit
ViestiLähetetty: Ti Helmi 08, 2011 6:13 pm 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
Kiitos YJT perusteellisesta selvityksestä. :)
Nuo liikkeethän ovat ihan asiallista tavaraa, varmasti noista kunnon treenin saa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com