Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Touko 09, 2024 1:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Helmi 22, 2011 10:37 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Eipä taida toimia jos ei harjoittele sitä 12-14 tuntia viikossa. Jos harjoittelee 6h viikossa, niin täytyy intensiteetin olla korkeampi. Professionaalit erikseen. Crossfit on varsin hupaisa laji, vaikka siitä teoriassa pidänkin. Tai pidän siis painonnostosta, juoksusta ja soutamisesta. :D Fataaliin loppuun asti tekeminen sukkahousuissa on lähinnä huvittavaa.

edit: Mutta tuossahan toisaalta nyt on tiedettä kyllä sen puolesta, että ainakin kestävyyslajeissa kevyellä harjoittelulla on sijansa ja "paljon" harjoittelevilla sillä on suuri merkitys. Miten tämän tiedon yhdistäisi tavallisen ihmisen liikkumiseen? Miten minä voin hyödyntää tätä tietoa? Olettaen siis minulla olevan aikaa säännöllisesti vain about 6h viikossa. Eli haluan sanoa vain sen, että jos harjoittelette 14h viikossa, niin siitä pitää olla matalatempoista treeniä suurin osa, tämähän varmasti toimii. Mutta jos treenataan 6h viikossa ja about 20 min siitä on kovatehoista, niin jotenkin ei kuulosta toimivalta. Onko kovan tehon myynti juuri niille ihmisille joilla ei ole aikaa/halua treenata 14h viikossa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 22, 2011 12:53 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Menijo, miten painonnostossa intensiteetin ja volyymin jako? Olen siinä ymmärryksessä, että ehdottomia maksimeja otetaan vain harvoin, periaatteessa tyyliin kisoissa ennätysyritykset...? Toisaalta, tietyissä pn- maissa on tapana treenata kaksi kertaa päivässä = korkea volyymi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 22, 2011 2:17 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Ehdottomia maksimeja harvoin painonnostossa, mutta 70-90% maksimista aika usein. Tekniikkaa kuitekin 70-80% alueella paljonkin. Raskaalla viikolla lyhyitä kakkosia esim. jopa 93%:lla. Piikkailulla saadaan kyllä maksimi esiin ennen kisoja, eli yli 95% ykkösiä. Peruskuntokautta eli pidempiä sarjojahan painonnostossa ei sillai näe ihan hirveän pitkään tehtävän? Eli aika paljon mennään tuolla yli 80% rajapyykeillä. Mutta toisaalta toistomäärät ovat alhaisia.

Mikäli tää nyt mitään selvitti, mutta mun tietämys ei taas enempää anna periksi, tuollai oon ite menny. Jotkut kovat nostaa taas sitten jotain osa-aluettaan tekemällä 50% toistoja, ehkä tekniikkaa/kimmoisuutta?

Volyymitreenikin toimii jos tekee esim. useita kertoja päivässä pari lyhyttä sarjaa lähellä maksimeja useina päivinä viikossa. Tuossa vaan saa itsensä nopeasti tukkoon jos ei osaa höllätä ajoissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 22, 2011 5:16 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Niin ja jos perehtyy Crossfitin harjoittelun ohjelmointiajatukseen näyteikkunatasoa syvällisemmin, huomaa että kovatehoista harjoittelua on vain osa.

Valitettavasti myös Crossfit itse on lipsunut tästä kaupallistumisen myötä, koska kovaa treeniä on helpompi markkinoida kuin vaikeaa treeniä :)

Mutta silti, mä en tekisi sitä virhettä, että katsoisin miten ammattiurheilijat treenaavat ja yrittäisi sitä jollakin kertoimella jakaa tai supistaa kuntoilijan ohjelmaksi.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 22, 2011 5:40 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Heikki: joo oon samaa mieltä, kuntoilijan ja harrastajakilpailijankin kannattaa kuunnella kehoa ja muuttujia ja säätää siten omaa treeniään kokemuksen ja oppien mukaan, eikä matkia ammattilaisia. Tosta crossfitistä sen verran, että musta siinä on tosi hyviä juttuja ja tosiaan ei sielläkään aina nappi otsassa vedetä, mutta olen kanssa seurannut sitä aluetta tiiviisti parin vuoden ajan, pidempää kuin olen kahvakuulaillut ja täytyy myöntää, että vaikka kehitystäkin on tullut hyvään suuntaan, niin ainakin julkisivu painottuu nykyisin lähes täysin noille täysiä vedettäville treeneille ja mainonta on tosiaan varsin hurjaa. :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 22, 2011 6:24 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Huhupuheiden mukaan Crossfitissä aikanaan, kun sitä tuotiin jenkkimarkkinoille, dropout -prosentti oli todella korkea. Tyyliin 90%. Porukka tykkäsi, mutta laatta lentää- mentaliteetti oli yksinkertaisesti liikaa peruskuntoilijalle. Täytyi keventää treenejä, jotta saisi vuokrat maksettua.

Lähtökohtaisesti pidän tuosta Cf- ajatuksesta, vaikka en olekaan sitä kokeillut. Tosin sitä aitoa alkuperäistä crosstraining- metodia on tullut hyödynnettyä ja todellakin toimii!

Menijo: näin pitkälti oletenkin tuon painonnostoharjoittelun menevän. Kiitos vastauksesta!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 9:40 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
menijo kirjoitti:
Eipä taida toimia jos ei harjoittele sitä 12-14 tuntia viikossa. Jos harjoittelee 6h viikossa, niin täytyy intensiteetin olla korkeampi. ?


Tehoharjoituksissa niihin käytetty aika ei ole kovin hyvä mittari, koska vaikka vartissa ehtii tehdä todella kovan treenin. Mutta jos ajatellaan, että kestävyyslajin huippu treenaa 14krt/vko, niin siihen sisältyy ainakin kaksi, todennäköisemmin ehkä kolme tehotreeniä. Eli 5krt/vko treenaava kuntoilija tekisi yhden kovan viikossa, mikä saattaa toimia ihan hyvin. Eikä muu olisi pelkkää pk:ta, vaan se sisältäisi myös nopeus-, voima- ja tekniikkaharjoittelua, mutta ei kovin kuluttavissa muodoissa.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com