Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Touko 10, 2024 10:54 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 8:46 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Tehdään tästä keskustelusta uusi ketju, kun muuten hyvä keskustelu hukkuu tuonne 'Oma ennätys' ketjuun. Eli koko homma lähti tästä:

viewtopic.php?f=7&t=1764&start=96

tavasti kirjoitti:
pyykkonen kirjoitti:
LC:ssä liikkeen pitäisi pysähtyä kaksi kertaa: riven jälkeen kuulat rinnalle ja yläasennossa polvien ja kyynärpäiden ollessa lukittuina. Lisäksi käsien tulee suoristua ennen jalkoja, eli liikkeen pitää olla työntö, ei punnerrus.

Veikkaan, että nuo omani ovat sellaisia, että ei paljoa pysähdyksiä ole. Ja tuosta käsien ja jalkojen suoristumisen ajastuksesta ei kyllä minkäänlaista hajua.
...
Näin oman kuntoilun kannalta lienee ihan sama, ja jos alkaa jotain kisatekniikkaa miettiä niin menee pian mielenkiinto koko hommasta.


pyykkonen kirjoitti:
Siinä mielessä kyllä, että varmasti kaloreita palaa saman verran. Kuitenkin kuntoilijallekin on varmasti hyödyllistä tiedostaa missä asennossa milloinkin on ja missä järjestyksessä liikkeen vaiheet tapahtuvat. Onhan se vähän niinkuin turvallisen nostamisen edellytys.


Toki on asioita joiden tiedostamisesta ja miettimisestä on hyötyä, mutta onko kaiken suhteen asiat niin yksioikoisia? Nyt en ainakaan voinut välttyä mielikuvalta, että yksioikoisesti minulle kommentoineet ovat ajatelleen 'hyvä tekniikka tarvitaan turvalliseen harjoitteluun, GS kisoihin on määritelty millainen tekniikka pitää olla -> jos et noudata kisatekniikkaa on tekniikkasi turvaton'. Jos nyt ajattelette ihan koko ketjun, joka kohdan ajatuksella, onko asia näin?

Olen aika pitkään käynyt bodypumpissa, ja siellä juuri korostetaan, että nivelet eivät saa mennä lukooon, juuri turvallisuuden kannalta. Lähtökohtana on, että kuka vain voi mennä 'kylmiltään' mukaan, ja ei riko itseään. Ja täytyy sanoa, että en ole pumpissa kertaakaan saanut itseäni rikki, lihaksia toki kipeäksi.

Taas kahvakuula kisatekniikkaan kuuluu oleellisesti nivelten lukitseminen. Ymmärrän hyvin miksi kahvakuulan kisatekniikkaan kuuluu nivelten lukitseminen ja pysähdykset. Suorituksista saadaan näillä säännöillä helposti yhteismitallisia.
Mikä noiden nivelten lukitusten vaikutus sitten on keskinkertaisen aloittelijan turvallisuuteen? Ei välttämättä positiivinen. Pysäytyksillä ei sinänsä kuvittelisi olevan mitään negatiivista vaikutusta. Pysäytykset rauhoittavat tahtia, joka voi olla hyvä. Toisaalta, jos haluaa vetää treenin 'täysillä', niin pysäytysten kanssa pitää käyttää isompia painoja jotta pysyy samar asitustaso ja isompi paino tietää isompia riskejä?

Ja sitten jos niveliä lukitaan, niin niiden lukitusjärjestys, en pysty kuvittelemaan että silläkään olisi turvallisuuden kannalta merkitystä kun kyse on pienistä muutoksista oikenemisen ajoituksessa? Liike voi kuormittaa eri lihaksia hieman eri tavalla, mutta entäs sitten? Pumpissa käydessäkin olin aina selityksistä 'jos teet tämän näin se meneekin tuolla eikä tällä lihaksella' kysymysmerkkinä 'No mitäs sitten?'

Itse en tiedä liikuntatieteistä enkä fysiologiasta mitään, mutta kun katselee kuinka erilaisia koulukuntia eri laidoilta löytyy, niin en menisi vannomaan että on olemassa yhtä oikeaa totuutta. Esimerkiksi kahvakuulailijoiden mobbauksessa käyttämät nopeat käsien pyöritykset ja lantion pyöritys ovat välillä olleet ihan kiellettyjä ja tyhmiä juttuja, ja nyt sitten taas ei. Ota näistä selvää.

Minun näkökulmani ei ole kisailu, vaan oma hyvinvointi. Jokseenkin oleellisin asia minulle kuntoilussa on pääkopan hoitaminen. Homma on lepoa aivoille, ja siinä samalla kroppakin saa treeniä. Treenatessa asiat jotka eivät liity treenaamisen turvallisuuteen ja mukavuuteen ovat vain rasite, jotka vähentävät homman mielekkyyttää.

Heikki kirjoitti:
Niin, ja tukeva tekniikkapohja tekee mahdolliseksi kunnon kehittymisen seurannan. Onhan se kiva katos tietää, että työntö on työntö on työntö lukee se treenipäivyrissä milloin vaan. Monet kerrat on puhtaan tekniikan ja intensiteetin välillä taitettu peistä esimerkiksi kovin kilpailuhenkisessä crossfit-viitekehyksessä. Siellä nimittäin on nettiyhteisössä tapana lyödä päivän treenin kommentteihin aivan mielettömän kovia aikoja täysin tuntemattomilta suuruuksilta, joita ei sitten kisoissa näy. Pointtina siis, että tekniikassa falskaamalla huijaa vain itseään.


No se on toki totta, että jos tuloksia aletaan vertailla muiden kanssa pitäisi niiden olla yhteismitallisia. Itse itseään vastaan kilpailevalla ei sen nyt niin pilkun tarkkaa ole. Kyllä minä tiedän että minun suoritukseni olivat ihan kunnollisia, vaikka ne eivät luultavasti kisoihin kelpaisikaan. Toki tietysti kisailumielisten mielenrauhan kannalta parempi etteivät epäorttidoksiset heilujat tuloksiaan turhaan foorumille postaile.

Lisäksi itsekseen harrastajalle se tarkasti mittaaminen ei ole edes niin välttämättömyys, tai ainakaan minulle. Jos minä nyt teen 100 toistoa 16 kg:lla, ja vuoden päästä 120 20 kg:lla, niin kyllä minä siitä tiedän että muutoksta on tapahtunut. Mistään pikku pilkuista en ole edes kiinostunut. Esimerkkinä, viime kesän ajelin nojapyörällä ilman mittaria, kun en nyt vaan viitsinyt asentaa. Toki se olisi ollut kiva tietää kuinka pitkästi tuli ajeltua, tai millä keskinopeudella, mutta ei se minulle ole niin suuri asia.

No, tulihan pitkä sepustus, mutta josko loppuun nyt se varsinainen asiakin :-)

Jos ei ihan aikuisten oikeasti ajatellaan asiaa puolueettomasti, niin mikä osa kisatekniikasta on vain mittaamista varten? Ja jos haluaa vain turvallisesti harrastaa, niin kannattaako jotain tehdä eri tavalla?

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 8:58 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Mä olen kanssa heiluttanut kuulaa jo monta vuotta koska se on niin tehokasta treeniä. Onhan se ihan ookoo jumppaa, mutta se varsinainen, ehta, aito ja paljon puhuttu tehokkuus on ilmennyt vasta kisatekniikoiden myötä: jopa tämmönen vanha akka on edennyt tuloksissa kovempaan tahtiin kuin konsanaan parikymppisenä ja ne tulokset on olleet justiin tasan niitä, mitä mä olen iänkaiken (=80-luvun loppupuolelta saakka) raudan vääntämiseltä hakenut.
Se edistyminen edellyttää kyllä sitten isompia painoja ja niitä ei ole turvallista nostaa ilman hyvää tekniikkaa. Piste.

Ihan puhtaasti siis omista tavoitteista kiinni tarviiko kisatekniikkaa vai ei.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 9:47 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 9:31 pm
Viestit: 139
Minä olen traanitapiirin kanssa hyvin samoilla linjoilla. Enkä ole koskaan oikein ajatellut harjoittelevani kisatekniikkaa vaan turvallista nostamista, joka kehittää koko kehoa. Ihan mainiosti kroppa kestää ja hyvältä tuntuu näin ja tekniikan kehittyminen se juuri koukuttaa yrittämään aina vaan paremmin. Ja enemmän saan tsemppiä painavempaan kuulaan siirtymisestä kuin pienemmän kanssa heilumisesta.

_________________
24 Blogi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 9:54 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
traanitapiiri kirjoitti:
Onhan se ihan ookoo jumppaa, mutta se varsinainen, ehta, aito ja paljon puhuttu tehokkuus on ilmennyt vasta kisatekniikoiden myötä
...
Se edistyminen edellyttää kyllä sitten isompia painoja ja niitä ei ole turvallista nostaa ilman hyvää tekniikkaa. Piste.


Tässä tulee juuri tiivistetysti se mikä täällä huokuu: Kisatekniikka on ainoa tekniikka. Ilman kisatekniikkaa ei ole turvallista nosta isoja painoja, ja tämä on se mihin minä en usko. Kisatekniikka on se osuus mikä tarvitaan siihen että harjoituksena kelvollisesta nostosta saadaa kisakelpoinen, hyväksytty suoritus. Kisatekniikan alle tarvitaan se 'muu' tekniikka, ja väitän että se 'muu' tekniikka on se joka tarvitaan turvalliseen ja tehokkaaseen harjoitteluun, kisatekniikka on sitä joka tarvitaan kisaan.

Mitä sitten tulee tehokkuuteen, niin onko kyse kisateknikasta, vai harjoittelumääristä + asenteesta? Kisasäännöt ovat mitattavuutta varten, ja monelle se mitattavuus ja mittaustulokset ovat kunnon motivaation lähde. Jos motivaatio on kunnossa, ei siihen tarvita suoritusten laskemista tai vertailua muihin, ja tuloksia tulee.

Nyt meillä on siis ainakin kolme suuretta: mitattavuus, tehokkuus ja turvallisuus.
Se turvallisuus on noisa minua eniten kiinostava, omien treenieni tehokkuus on varsin riittävä. Kunto kohenee treenikertoihin nähden uskomattoman paljon.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 10:19 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Mun käsitys on se, että vammautumiseen vaikutta aika moni muu juttukin kuin huono tekniikka elikkäs etenkin olkaniveltä joutuu huoltamaan kaikenlaisilla konsteilla vaikka omaisikin hyvän (kisa)tekniikan.

Marksin kanssa samoilla linjoilla siitä, että vasta vamma opettaa. Toisaalta itselläni on ollut valtavasti erilaisia vammoja, mutta en oikeastaan voi sanoa varmasti minkään niistä johtuneen huonosta tekniikasta vaan syynä on ollut yksipuolinen liiallinen rasitus, jostain toisesta lajista tai työstä valmiiksi kiristyneet lihakset ja muut jumit sekä ennen kaikkea leikattujen tai hoitamatta jääneiden vammojen ja tapaturmien leviäminen muualle.

Hirveän vaikea sanoa, millaiset tekniikkavirheet kuulailussa ne paikat hajottavat, koska riippuu niin paljon nivelen alkutilanteesta. Hyvä tekniikka on toki turvallisempi mutta ei se ole ainoa autuaaksi tekevä juttu.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 10:47 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
tavasti kirjoitti:
traanitapiiri kirjoitti:
Onhan se ihan ookoo jumppaa, mutta se varsinainen, ehta, aito ja paljon puhuttu tehokkuus on ilmennyt vasta kisatekniikoiden myötä
...
Se edistyminen edellyttää kyllä sitten isompia painoja ja niitä ei ole turvallista nostaa ilman hyvää tekniikkaa. Piste.


Tässä tulee juuri tiivistetysti se mikä täällä huokuu: Kisatekniikka on ainoa tekniikka. Ilman kisatekniikkaa ei ole turvallista nosta isoja painoja, ja tämä on se mihin minä en usko...


Mä puolestani olen jo kauan sitten lakannut uskomasta että maapallo on litteä ja pari muutakin asiaa.
Ja toki puhun tietysti vaan omista kokemuksestani.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 11:10 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
marks kirjoitti:
Lukitseminen välttäminen turvallisuuden takia on käsittääkseni myytti.
...
Siellä kerrotaan että perusterveellä ei mitään syytä välttää lukitsemista. Sanotaan myöskin että kehonrakkennuspiireissä lukitusta vältetään jotta lihas ei saisi levähtää esim. olkapääpunnerruksen yläasennossa. Se on strategia ilmeisesti lihaskasvun optimoimiseksi, millä ei mielestäni oli juurikaan tekemistä terveellisen liikunnan kanssa.

Ihan järkeenkäypää asiaa, en minäkään oikein ole sitä lukittumista niin pahana asiana osannut pitää. Oli vain sopiva keppihevonen keskustelun herättämiseen, ja esimerkkinä siitä kuinka asioista tuntuu olevan useampia totuuksia.

Body pumpissa se saattaa olla myös juuri tuon lepuuttamisen estämiseksi. Siellä ei mitään maksimaalista lihaskasvua haeta, vaan treenin idea on muutaman minuutin rauhallinen työ ilman taukoja, ja siihenhän tuo sopii kuin nenä päähän.

marks kirjoitti:
Mitä tarkoitat noilla eri tekniikoilla?


Itse käsitän kisatekniikalla sitä osuutta mikä on vain siksi että suoritus hyväksytään, esim nämä kirjoituksesi ovat aikalailla siitä:

viewtopic.php?f=4&t=2144
http://marksgs.wordpress.com/2009/07/17 ... -nostossa/

marks kirjoitti:
Mun mielestä tehokkuudella ei ole mitään tekemistä asenteen kanssa. Asenne on sitä mitä tapahtuu päässä silloin kun alkaa väsyttää vaikka nyt kesken sarjan tai treenin, miten siihen suhtautuu ja mitä sitten tekee. Tehokkuus on sitä kuinka monta kiloa treenissä liikkuu tietyssä ajassa, eli työtä.

Juuri tässä se asenne ja motivaatio tulee mukaan. Kun asenne/motivaatio on kunnossa, ei hanskat ja kuulat tipu siinä kohtaa kun koputellaan mukavuusalueen rajoja. Joillekkin sen ylitys ei välttämättä onnistu ilman jonkinlaista kilpailuasetelmaa.

Varmasti se tehokkuus huipulla on muutakin. Pitää tehdä oikeita asioita oikeita määriä, mutta täällä pohjalla riittävään tehokkuuteen riittää se että tekee vähän enemmän jotain joka ei ole täysin väärää :-)

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 11:34 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
marks kirjoitti:
Kuntoilun kannalta kaikista noista nostotavoista on hyötyä eri lailla, ne "ottavat" eri lihaksiin tai kokonaisuuksiin:
- punnerrus: olkapäät, core
- vauhtipunnerrus: samat kuin edellä + jalat
- työntö: vähemmän olkapäät muuten kaikki edellämainitut, opettaa myös räjähtävää jalkojen käyttöä ja nopeaa lantion käyttöä

Kaikki noi kannattaa mun mielestä opetella maksimihyödyn saamikseksi treenistä.

No itsellä jääneet kaikki opettelematta, noista 'perus' liikkeistä tullut tehtyä lähinnä LC:tä ja tempausta :-O

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 11:54 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
tavasti kirjoitti:
No itsellä jääneet kaikki opettelematta, noista 'perus' liikkeistä tullut tehtyä lähinnä LC:tä ja tempausta :-O

LC:ssä on kyllä yleensä mukana työntö :shock:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 12:01 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Rouva kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
No itsellä jääneet kaikki opettelematta, noista 'perus' liikkeistä tullut tehtyä lähinnä LC:tä ja tempausta :-O

LC:ssä on kyllä yleensä mukana työntö :shock:

:-)
Toki, mutta dynamiikka erilainen, ainakin kun sen LC:n tekee minimalistisilla pysähdyksillä (joilla se ei kisa-suoritteeksi ehkä kelpaisi).

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 4:39 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
No ei kisatekniikkaa määritelmällisesti tarvi kuin kisaajat. Ei kisatekniikka sen turvallisempaa tai vaarallisempaa yleisesti ottaen ole, tekniikkaan on vaan tuomaroinnin helpottamiseksi ollut tarpeen luoda speksejä.

Jos haluaa vaan hikoilla niin mikä ettei.

Mutta...hikoiluunkin voi saada lisäväriä teknisemmän lähestymisen kautta. Silloin kun tekee kevyttä treeniä, on mun mielestä mielekkäämpää fiilistellä tekniikkaa kuin vihanneksena pumpata menemään. Joskus toki niinkin.

Ja nyt kun otit Tavasti tuon ryhmäliikunnan esimerkkinä esille, niin siinä ollaan taas aika lailla eri asioiden kanssa tekemisissä. Kisanostaja lähestyy asiaa tulosorientoituneesti siten, että jokaisen harjoituksen olisi vietävä kohti tavoitetta. Ryhmäliikkujan väittäisin taas liikkuvan koska "kuuluu" liikkua. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi franchise-jumppa bodypump on suunniteltu ja tuotteistettu niin helpoksi, että satunnainenkaan osallistuja ei koe osallistumista liian vaikeaksi ja on treenin jälkeen niin poikki että mieltää treenin tehokkaaksi ja tulee (lue: maksaa) uudestaan.

Hyvä nostotekniikka mahdollistaa isompien painojen käytön ja sitä kautta tehojen noston. Katsotaan vaikka Anzupin tempausta kaksikymppisellä ja mietiskellään hiljaa itsekseen montako kertaa arvostamani nostaja jaksais sen parikymppisen punnertaa. Ei tarvisi toisen käden sormia laskemiseen.

Ei kisatekniikka itseisarvo ole. Se riippuu nostajan tavoitteista. Mulla se on korkealla prioriteeteissä, koska koen sen itselleni helpoimpana tapana kehittyä nostajana.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 5:21 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Heikki kirjoitti:
No ei kisatekniikkaa määritelmällisesti tarvi kuin kisaajat. Ei kisatekniikka sen turvallisempaa tai vaarallisempaa yleisesti ottaen ole, tekniikkaan on vaan tuomaroinnin helpottamiseksi ollut tarpeen luoda speksejä.

Tästä olen erittäin samaa mieltä. Kun noita kisasuorituksen määritelmiä vilkaisin, niin aika helppo oli hahmottaa millaiselle kaltevalle pinnalle voisi päätyä tuomaroinnissa ilman noita.

Heikki kirjoitti:
Mutta...hikoiluunkin voi saada lisäväriä teknisemmän lähestymisen kautta. Silloin kun tekee kevyttä treeniä, on mun mielestä mielekkäämpää fiilistellä tekniikkaa kuin vihanneksena pumpata menemään. Joskus toki niinkin.

Itse ehdin liian harvoin liikkumaan, joten tulee aina vedettyä veren maku suussa.

Heikki kirjoitti:
Ja nyt kun otit Tavasti tuon ryhmäliikunnan esimerkkinä esille, niin siinä ollaan taas aika lailla eri asioiden kanssa tekemisissä. Kisanostaja lähestyy asiaa tulosorientoituneesti siten, että jokaisen harjoituksen olisi vietävä kohti tavoitetta. Ryhmäliikkujan väittäisin taas liikkuvan koska "kuuluu" liikkua. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi franchise-jumppa bodypump on suunniteltu ja tuotteistettu niin helpoksi, että satunnainenkaan osallistuja ei koe osallistumista liian vaikeaksi ja on treenin jälkeen niin poikki että mieltää treenin tehokkaaksi ja tulee (lue: maksaa) uudestaan.

Varmaan ryhmäliikunnassa käviöissä on monenlaisia. Itse kävin siellä siksi, että se siinä pääsi pää helpolla. Sai raskaan treenin ilman että itse tarvitsi pinnistellä henkisesti. Kun painot oli tankoon ladottu, niillä tehtiin koko sarja vaikka tuntui että taju lähtee. Edestä annettiin mitä tehdään.

Itsellä treeni toimi aikalailla niin, että jos kohtuudella pystyi homman tekemään, niin seuraavalla kerralla lisää painoja. Painoja lisätessä joutui ehkä pari kertaa vähän fuskaamaan, mutta sitten kehitystä tapahtui ja pystyi tekemään.
Mitä muita samoissa jumpissa käviöitä katsoi, niin 95% ei noin tosissaan tehneet.

Jos aika riittäisi, niin voisipa tuolla vieläkin käydä. Toki kuulalla olen onnistunut treenaamaan keskenäni, mutta hyvän ja laiskan päivän ero on suurempi kuin ohjatussa.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 6:15 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Jes, mun näkökulma kuulien nostamiseen on vain ja ainoastaan tulosorientoitunut nostaminen. Näin ollen teen kuulilla kisaliikkeitä (ja vain kisaliikkeitä) ja ohjelmoidusti eli jokaisella treenillä on merkitys.

Ja ei niin tavoitteelliseen liikuntaan eli kuntoiluun en kyllä pelkkiä kuulia edes rehellisesti suosittelisi. Mielummin vaikka levytanko ja renkaat.

Monille jää kuulista vain ensikosketuksen jälkeen tavattoman tehokas vaikutelma kun yhtäkkiä tehdäänkin koko kehon liikkeitä ja niin pois päin. Väittäisin kuitenkin kuherruskuukauden olevan yli 90% kuulan omistajista melko nopeasti ohi ja sen jälkeen honkkarin/motonetin yksittäinen murkula toimii vain ovistopparina.

Ja tuon em seikan vuoksi teenkin aina kaikkeni houkutellakseni "ihan vaan kuntoilen" -nostajiakin kisanostamisen pariin, koska mun nähdäkseni se into saattaa kantaa pidemmälle.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 7:58 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Heikki kirjoitti:
Ja ei niin tavoitteelliseen liikuntaan eli kuntoiluun en kyllä pelkkiä kuulia edes rehellisesti suosittelisi. Mielummin vaikka levytanko ja renkaat.

Kuulat sopivat tankoa paremmin ulkona treenaamiseen ja auton perässä kuljetettaviksi sinne missä lastenkin harrastukset ovat.
Heikki kirjoitti:
Väittäisin kuitenkin kuherruskuukauden olevan yli 90% kuulan omistajista melko nopeasti ohi ja sen jälkeen honkkarin/motonetin yksittäinen murkula toimii vain ovistopparina.

Minusta tuntuu että liiottelet. Ei minkään koti-kuntovälineen käyttöaste alun jälkeen voi olla jopa 10%. Ajattele vaikka kuntopyöriä, jumppakeppejä ja käsipainoja. Melkein kaikissa talouksissa sellaisia on, mutta oikeastaan kukaan ei niitä käytä.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 7:20 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Kuulailen ihan kuntoilumielessä ja mulla on neljä kilpakuulaa. Nyt on vuosi harrastusta takana eikä vielä kyllästytä, mutta jos niin käy, niin ainahan nuo kuulat kelpaa avaimenperiksi. :lol:

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com