Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 10:51 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 10:13 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
marks kirjoitti:
Kertokaa mulle miten tehdään jumppatekniikalla tempaus kahvakuulalla? Siis jos ei saa käyttää "kisatekniikkaa", mitä ikinä se tarkoittaakaan.

Entäs heilautus? Rive? Kyykky? Joku muu liike? (jos turkkilaisesta ylösnoususta olisi kisat, olisiko joku tietty tapa nousta lattialta kisatekniikka?)

Ai mitä on jumppatekniikka? En tiedä mutta se on jotain muuta kuin kisatekniikka, joka ei "liikunnan ammattilaisten" mielestä kuulemma voi opettaa "tavallisella" kuulatunnilla. Nyt siis faktat kehiin että saadaan asia selväksi. :)

---
Oma tilitys:
En oikeasti käsitä mitä hyötyä kenellekään on yksinkertaisen metallisesineen nostamisen tekeminen niin monimutkaiseksi, että annetaan ymmärtää että on olemassa jotain erillisiä kisatekniikoita. Se johtaa siihen että jotain tiettyä asiaa aletaan kammoksua, koska kisaamisen mainitseminen aiheuttaa usein kummallisia pelkoreaktioita ihmisissä. Siispä muutenkin huonolla fyysisellä itsetunnolla varustettu harjoittelija ei uskalla opetella nostamista pidemmälle kun "se on sitä ihmeellistä kisatekniikkaa, mä teen vaan tätä ihan tavallista tekniikkaa", ilman että edes tietää mistä on kyse. Mun mielestä ihmisiä pitäisi nimenomaan rohkaista opettelemaan hieman haastaviakin asioita, pala kerraallaan, jotta voisivat saada uusia taitoja ja sitä kautta intoa tekemiseen.
---

Pointtini on lyhyesti että mun mielestä ei ole mitään jumpan ja kisaamisen kahtiajakoa. Se on sitä samaa tekemistä mutta tavoite voi olla eri. Laatu on silti tärkeää liikkumisessa.


Tempausta on ehkä vähän vaikea opettaa lyhyessä ajassa( nyt siis puhutaan 10 minuutista, mikä on melkein ehdoton maksimi, mitä voi käyttää kaupallisten salien tuntien tekniikkaosioihin), joten siitä ehkä mainitsemasi ajatus, mihin voi välillä törmätä. Ehkä mekin ollaan vähän syyllistytty siihen mm. täällä, kun aika vahvasti tempaus- ja työntökeskustelut liittyy kisaamiseen. Siitä voi ehkä syntyä sellainen ajatus... ? Mene ja tiedä, mutta joo, aika jopa humoristinen lausahdus. Tosin, ehkä esimerkkiä voisi etsiä Crossfit - ympyröistä, missä nimenomaan tempauksessa näkee monilla harrastajilla aika järkyttäviä tekniikoita. Periaatteessa ei mitään yhteistä painonnoston kanssa, ei edes vaikka puhuisi raakatempauksesta. Onko se sitten ehkä sitä jumppatekniikkaa? :wink: Niin huono tekniikka, että voi käyttää samoja painoja hauiskääntöjä tehdessä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 10:30 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
marks kirjoitti:
Kertokaa mulle miten tehdään jumppatekniikalla tempaus kahvakuulalla? Siis jos ei saa käyttää "kisatekniikkaa", mitä ikinä se tarkoittaakaan.

Entäs heilautus? Rive? Kyykky? Joku muu liike? (jos turkkilaisesta ylösnoususta olisi kisat, olisiko joku tietty tapa nousta lattialta kisatekniikka?)

Ai mitä on jumppatekniikka? En tiedä mutta se on jotain muuta kuin kisatekniikka, joka ei "liikunnan ammattilaisten" mielestä kuulemma voi opettaa "tavallisella" kuulatunnilla. Nyt siis faktat kehiin että saadaan asia selväksi. :)


Veikkaan, että kysymys on väärällä foorumilla (enkä tiedä mikä olisi oikea). Tällä foorumilla keskustelu on GS-painotteista, ja sitä myötä lukijatkin. Ja kun lukijat ovat GS-väkeä, kukas kirjoittaisi fitness-kuulailusta, ja ympyrä sulkeutuu. Lisäksi on se ongelma, että kukas olisi niin suuri auktoriteetti jonka katu-uskottavuus riittäisi tähän vastaamaan? Madman, Nappari, Sonno vai joku muu, josta minä en ole edes kuullut? Yksi puolituttuni on kahvakuula-ohjaaja, joka treenaa itse kaikenlaista toiminnallista treeniä, ja seuraa alaa kansainvälisesti. Hän joskus lausui irc-keskustelussa 'normi-ihmisen ei ole mitään järkeä treenata gs-tyyliin, siinä vaan säästellään'.

No, koska minulle ei ole niin väliksi olenko uskottava vai ei, niin vastaan silti :-)
Painotan toki, että en ole minkään sortin asiantuntija. Olen täysin noviisi niin liikkumisessa, kahvakuulassa kuin ohjaamisessakin. Kommentoinkin lähinnä täydellisen tietämättömyden antamalla varmuudella :wink:

Minusta kilpailutekniikan erottaa jumppatekniikasta kaksi asiaa:

1) Kilpailutekniikassa on osia, jotka perustuvat sääntöihin hyväksytystä suorituksesta. Säännöt taas perustuvat siihen että saadaan yksiselitteisiä ja yhteismitallisia suorituksia, jotta voidaan kilpailla. Lukitukset ovat kai merkittävin tähän kategoriaan kuuluva osuus.

2) Kilpailussa on tarkoitus tehdä säästöliekillä että saadaan mahdollisimman paljon suorituksia mahdollisimman vähällä rasituksella. Jumpatessa taas tavoite on saada hyvä treeni itseään rikkomatta. Joku on jopa väittänyt, että jumpatessa koitetaan saada mahdollisimman paljon energiaa kulumaan minimi suorituksilla, mutta minusta se ei ainakaan aina pidä paikkaansa. Joskus koitetaan polttaa energiaa nopeasti paljon, joskus tehdään rauhallisemmin.

Se mitä tulee noihin erilaisiin liikkeisiin, niin tempaus noista taisi olla ainoa liike josta ylipäätään kilpaillaan. Jään toki odottamaan etuheilautuksen MM-kisoja :-)

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 11:13 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
No mitä mä nyt katselin taas niitä jumppareita, niin tempaus tarkoittaa monelle lähes mitä tahansa kuulan huitaisemista ylöspäin. Kun kuula on tarpeeksi pieni, liike vaihtaa yläasennossa suuntaa, muttei välttämättä pysähdy. Isommasta kuulasta ei voi olla kovin varma että niin käy, mua sattuu olkapäihin pelkkä katseleminen. Jos jumpassa korostettais sitä, että liikkeen kuuluu pysähtyä sinne yläasentoon, niin tehokkuus tuskin kärsis, mutta turvallisuus lisääntyis. Koskaan en ole kuullut ohjaajan sanovan kellekkään (missään jumpassa), että tarvis vaihtaa pienempi paino vaikka kuinka hurjalta näyttäis. Paitsi kerran yhellä fillaritunnilla ohjaaja kävi vissiin sanomassa polkijalle, että huilaa hetken ennenkun putoo satulasta.

Etuheilautuksen vauhti lähtee pääasiassa lantiosta ja niin se lähti mullakin aikasemmin. Se on ihan hyvä heilautus, mutta itse olen vaihtanut liikkeen keinautukseksi (swing), koska sillä saan paremmin säädeltyä kuulan suuntaa ja vauhtia ja pitkissä sarjoissa jaksaa paremmin. Nämä kaksi eri tekniikkaa palvelee selkeesti erilaisia tarpeita.
Rivessä, jos minä saisin päättää, ohjaajat kiinnittäis enempi huomiota räkkiasentoon. Oman kokemuksen mukaan heilautuksen suunnalla voi aika paljon vaikuttaa siihen, kuinka kuula laskeutuu räkkiin. Paljon ilmaa välissä tarkoittaa yleensä mäjähdystä, keinahtavampi liike pysyy pehmeenä koko matkan.
Mullei polvet tykkää kyykkäilystä. Ne mä jätän muille.


"'normi-ihmisen ei ole mitään järkeä treenata gs-tyyliin, siinä vaan säästellään'."
Kuulostaa hauskalta!
Mulla menee GS treeneihin vähemmän aikaa kun ennen jumppaamiseen. Tehot vaan on kovemmat ja kehitys huomattavampaa. En varmaan oo siis oppinut sitä säästelemistä. No, kuka mitäkin arvostaa.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 11:25 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
tavasti kirjoitti:
Veikkaan, että kysymys on väärällä foorumilla (enkä tiedä mikä olisi oikea). Tällä foorumilla keskustelu on GS-painotteista, ja sitä myötä lukijatkin. Ja kun lukijat ovat GS-väkeä, kukas kirjoittaisi fitness-kuulailusta, ja ympyrä sulkeutuu. Lisäksi on se ongelma, että kukas olisi niin suuri auktoriteetti jonka katu-uskottavuus riittäisi tähän vastaamaan? Madman, Nappari, Sonno vai joku muu, josta minä en ole edes kuullut? Yksi puolituttuni on kahvakuula-ohjaaja, joka treenaa itse kaikenlaista toiminnallista treeniä, ja seuraa alaa kansainvälisesti. Hän joskus lausui irc-keskustelussa 'normi-ihmisen ei ole mitään järkeä treenata gs-tyyliin, siinä vaan säästellään'.

No, koska minulle ei ole niin väliksi olenko uskottava vai ei, niin vastaan silti :-)
Painotan toki, että en ole minkään sortin asiantuntija. Olen täysin noviisi niin liikkumisessa, kahvakuulassa kuin ohjaamisessakin. Kommentoinkin lähinnä täydellisen tietämättömyden antamalla varmuudella :wink:

Minusta kilpailutekniikan erottaa jumppatekniikasta kaksi asiaa:

1) Kilpailutekniikassa on osia, jotka perustuvat sääntöihin hyväksytystä suorituksesta. Säännöt taas perustuvat siihen että saadaan yksiselitteisiä ja yhteismitallisia suorituksia, jotta voidaan kilpailla. Lukitukset ovat kai merkittävin tähän kategoriaan kuuluva osuus.

2) Kilpailussa on tarkoitus tehdä säästöliekillä että saadaan mahdollisimman paljon suorituksia mahdollisimman vähällä rasituksella. Jumpatessa taas tavoite on saada hyvä treeni itseään rikkomatta. Joku on jopa väittänyt, että jumpatessa koitetaan saada mahdollisimman paljon energiaa kulumaan minimi suorituksilla, mutta minusta se ei ainakaan aina pidä paikkaansa. Joskus koitetaan polttaa energiaa nopeasti paljon, joskus tehdään rauhallisemmin.


Kyllä se TEKNISESTI tulisi näyttää ihan samalta, riippumatta tekeekö tempausta jumppatunnilla, vai GS-kisoissa. Se ero on vain korvien välissä. Jumppatunnilla, tai omissa treeneissä kukaan pikkutakkimies ei vain tule sanomaan, että äskeinen toisto hylätään, joten siitä ei ole sinun kehittymisen kannalta hyötyä. Käden lukitus on paljon muutakin kuin vain suoritusten yhdenmukaistamista kilpanostoissa. Se on turvallisuustekijä, kehon luontaisten asentojen optimoimista jne.

Kilpailussa EI OLE TARKOITUS TEHDÄ SÄÄSTÖLIEKILLÄ, vaan siellä vedetään niin lujaa, kuin vain tietää pystyvänsä 10 minuuttia tekemään. Maailman huiput pystyvät tekemään tuon ajan kovemmalla tahdilla, kuin normaali ihminen pystyy tekemään 30 sekuntia. Sellaista suorituskykyä ei saa, jos ei panosta tekniikkaan!

Itse teen nykyään 70%:sti kaikkea muutakuin puhdasta GS:ää. Kausittain tulee enemmän, kun on kisoihin valmistautumista. Tämä ei ole optimaalisin tapa, jos haluaa olla vain hyvä itse lajissa. Mutta itsellä GS- treenit ei todellakaan ole ollut koskaan mitään "säästelyä". Päinvastoin, se on niin tappavaa treeniä, että jos haluaa pitää lihasmassansa, niin saisi syödä monen ihmisen edestä, eikä sekään varmasti riittäisi. Tämä lause sen takia, sillä 99% ihmisistä treenaa kuitenkin esteettisistä syistä... Loput 1% valehtelee! :wink:

En siis itsekään ole sitä mieltä, että kuntoilijan kannattaa treenata " vain GS:ää". Se säästöliekillä treenaaminen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että kisaliikkeissä on selvä vaihe, milloin lihakset tekevät töitä ja selvä vaihe, missä lihakset pyritään rentouttamaan niin täydellisesti kuin mahdollista. Tämä vaatii todella hyvää tukilihaksistoa ja hyvää tekniikkaa. Suurin osa ei omaa kumpaakaan näistä ja sen takia treenistä ei edes saisi niin paljon irti kuin haluaisi. Muunlainen yleisfitnessharjoittelu kuulilla, toiminnalliset omakehonpainoharjoitteet ja peruspuntti ovat monille varmasti tavoitteidenkin kannalta optimaalisempaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 11:39 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mulla hajoisi pää tuollaiseen lähestymiseen, että joka tunnilla naamat vaihtuu ja oppimista tai kehitystä ei näe. Siis silloin jos itse opettaisin.

Mulle on ainakin ammatin ja koulutuksen myötä tullut niin kehitys/tavoite -hakuinen lähestyminen kouluttamiseen (ja omaan treeniinkin), etten vois varmaan "taantua" tuollaiseen "tehdään nyt vaan" tai "kunhan tulee hiki" asennoitumiseen. Sen vuoksi pitäydynkin visusti erossa semmoisten kouluttamisesta, joihin ei ole käskyvaltaa :D

Mutta itse asiasta olen edelleen sitä mieltä, että "gs-tyyli"'on hierarkisesti ylempi aste kuin "kuntoilu-tyyli", mutta valitettavasti asia taitaa olla niin asennekysymys, että sille ei ole mitään tehtävissä.

Turvallinen (ja sitä kautta tehokas) tekniikkahan pitäis olla kaikilla tavoitetila, se lähtee asenteesta.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Viimeksi muokannut Heikki päivämäärä Ma Touko 09, 2011 12:19 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 12:18 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
marks kirjoitti:
En mä tässä mitään virallista totuutta ole hakemassa vaan eri näkökulmia :) Eli kaikki kommentit toki tervetulleita, kuten muutenkin tällä foorumilla.

Tästä ehdottomasti pisteet! Monella foorumilla saa 'banaanin' kun menee esittämään kerettiläisiä näkemyksiä.

marks kirjoitti:
Muutenkin tuollainen ihmisten nostaminen jalustalle yli tavallisen treenaajan on tarpeetonta.

Tarpeetonta tai ei, niin kyllä sillä on vaikutusta kuka asiat sanoo. Jos joku tunnetusti 'kova jätkä' sanoo saman kuin tavallinen ei-kukaan niin vastaanotto on kovin erilainen.

marks kirjoitti:
Joka tapauksessa, tajuan tavastin pointin kisatilanteen ja tavallisen jumppatreenitilanteen välillä. Mutta itse tekniikka, jolla yksittäinen toisto tehdään treeneissä, ei ole oikeasti mun mielestä oleellisesti erilainen. Kisoja varten treenaava voi tehdä kuntopiiriä, nopeatempoisia intervalleja, hidastempoisia aikasarjoja ja kaikkea sitä samaa mitä jumppaajakin.


Voipa hyvinkin olla, että ero itse suorituksessa on häviävän pieni. Ero tulee siinä miten ohjataan ja perustellaan. Jos treenin ohjaajaja tai täällä keskustelussa videon kommentoija käyttää edes välillä perustelua 'suoritus ei kelpaa kilpailussa' on kovin eri kuin perustelu 'tee tempaus selkeästi, rauhallisesti ja hallitusti ettet riko olkapäätäsi' (tai miten se ohje lie olisikaan, en minä tiedä) . Ero voi olla häviävän pieni, mutta viesti on ei-GS orientoituneelle kovin eri.

En tiedä mistä tämä keskustelu avaus sinänsä sai kimmokkeensa, mutta ilmeisesti tuollainen asenne tulee vastaan muuallakin kuin minun urvelluksissa. Jos se tuntuu häiritsevältä, niin voiko asialle tehdä jotakin? Normaali ihmisen toimintatapa on tietysti tuomita moinen asenne vääränä, kerettiläisenä ja tietämättömänä, ja pyrkiä polttamaan moisen kommentoijat noitaroviolla, ja pyrkiä vain välttämään ettei asia kuulu omiin korviin (pää pensaaseen-tekniikka). Jos taas asialle haluaa jotain muutakin tehdä, niin ehkä kahvakuula.fi ylläpidon ja foorumin aktiivien pitäisi miettiä viestintäänsä. Veikkaan, että ei kisakuulailusta suomessa kukaan muu viestitä, joten asiasta viestiminen asiallisesti on tämän porukan käsissä. Jostakin nämä kerettiläiset ajatukset tulevat, ja omani ovat tuleet aika pitkälle tämän foorumin keskusteluiden perusteella.

Mutta toisaalta, onko asiassa oikeasti joku ongelma? Jotkut ovat sitä mieltä mistä tämä keskustelu sai alkunsa, ja sillä siisti. Koirat haukkuu, karavaani kulkee. Minä saatan täällä jatkossakin toisinaan haukkua, mutta ei siitä tarvi niin kovasti pahastua.
Tietysti jotkut ammattilaisten mielipiteet voivat olla häiritsevämpiä, mutta heitä voi ehkä yrittää valistaa jos on varma että he ovat väärässä. Missä, miten valistaa, ei niin helppo homma.

marks kirjoitti:
Treenin "kovuus" riippuu siitä mikä on tavoite.

Kyllä kovuus voi olla aivan samanlainen kuin kilpailuihin tähtäävällä vaikka tavoite ei ole mitään muuta kuin vetää kovaa treeniä. Toki harvinaista.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 1:10 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
tavasti kirjoitti:
Veikkaan, että kysymys on väärällä foorumilla (enkä tiedä mikä olisi oikea). Tällä foorumilla keskustelu on GS-painotteista, ja sitä myötä lukijatkin.


Toisaalta, tämä on juuri oikea foorumi, vaikka keskustelu toistaiseksi onkin ainakin jossain määrin GS-painotteista. Jos asiaan halutaan saada muutosta (ts. halutaan myös ei-kisaajia keskusteluihin mukaan), silloin pitää nimenomaan keskustella asioista myös ei-GS painotteisesti.

Kyllä tätä foorumia varmaan seuraa paljonkin kuntokuulailijoita, mutta suurin osa lienee mukana nimenomaan keskusteluja lukemassa; ei itse osallistumassa niihin. Yleisesti hyväksytty totuushan on, että 90% foorumeiden lukijoista ei kirjoita lainkaan viestejä, ja toisaalta aktiivisin prosentti kirjoittaa 90% viesteistä.

tavasti kirjoitti:
'normi-ihmisen ei ole mitään järkeä treenata gs-tyyliin, siinä vaan säästellään'
...
Joku on jopa väittänyt, että jumpatessa koitetaan saada mahdollisimman paljon energiaa kulumaan minimi suorituksilla


Väitteet ovat hieman kärjistettyjä, mutta olen kyllä tiettyyn pisteeseen saakka samaa mieltä. Kilpailija pyrkii optimoimaan liikkeen taloudellisuuden, että pystyy tekemään nopeammin, voimakkaammin, korkeammalle. Kuntoilija sen sijaan ei (välttämättä) käytä liikuntasuoritusta mittarina, vaan ainoastaan välineenä. Tietysti, jos kuntoilija mittaa omaa edistymistään nimenomaan toistomäärien avulla, on tärkeää treenien vertailukelpoisuuden kannalta että liike tehdään joka kerta samalla tavalla (mutta silloinkin liikesuoritus voi olla jotain muuta kuin puhdas kisatoisto). Jos edistymistä mitataan vaikkapa peilin tai sykemittarin avulla, asialla ei ole niin väliä.

tavasti kirjoitti:
Säännöt taas perustuvat siihen että saadaan yksiselitteisiä ja yhteismitallisia suorituksia, jotta voidaan kilpailla.


Tämä lienee tärkein tekijä, joka erottaa GS-tekniikan "kuntoilutekniikasta". En juurikaan tunne GS-tekniikoiden erityispiirteitä, mutta olisiko niin että GS-nostot ovat sellaisia kuin ovat (ts. säännöissä puututaan liikesuoritusten tettyihin nyansseihin) nimenomaan siksi, että niiden avulla on helppo määritellä säännöissä, mikä on hyväksyttävä suoritus? Eli puhdas kisasuoritus ei ole sellainen kuin se on siksi että se olisi paras tapa tehdä asia, vaan koska niin tehtynä liikesuorituksen arviointi on helpointa; tai että on vain ollut pakko valita joku tapa ja tehdä siitä virallinen, hyväksytty suoritus sen sijaan, että jokainen kisaaja saisi tehdä omalla tyylillään?

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 1:30 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
marks kirjoitti:
Tämä lähti siitä kun traanitapiiri kertoi päivyrissään että hänelle oli kommentoitu ohjaajakurssilla ettei taviksille saa opettaa kisatekniikoita. En käsitä sitä koska en näe eroa tekniikoiden välillä, tai siis en tiedä miten jumppatekniikka eroaisi kisatekniikasta.

Ei mulle, mutta Qlalle.
Mä kyllä siinä koulutuksen esittelykierroksella kerroin, että oon nykyisin enempi GS-naisia ja tosi monta juttua meidän ryhmä saikin sit valmistella sen pohjalta (johtuen varmaan osittain siitäkin, että olin porukasta äänekkäimmästä päästä), mikä oli tosi hienoa (paitsi sen yhden ryhmän jäsenen mielestä ehkä... voin olla väärässäkin...). Ryhmässämme oli kyllä toinenkin jäsen, jolla oli näkökulmaa nostamiseen, koska hänen vaimonsa on ollut Hyvinkäällä skabaamassa :D

Lainaa:
Joku on jopa väittänyt, että jumpatessa koitetaan saada mahdollisimman paljon energiaa kulumaan minimi suorituksilla

Tämä taas on mun lausuntojani (tai oikeemmin niin, että jumpassa pyritään maksimikulutukseen suoritusta kohden ja sportissa minimiin) ja analyysi perustuu puhtaasti omiin ja kavereiden kokemuksiin. Kuulajumppaa harrastetaan koska se on niin tehokasta. Ja onhan se. Ja kehittää monenlaisia juttuja.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 1:57 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
traanitapiiri kirjoitti:
... (tai oikeemmin niin, että jumpassa pyritään maksimikulutukseen suoritusta kohden ja sportissa minimiin)


Niin, vai olisko kisanostajan intresseissä nostaa määräajassa näitä normitettuja toistoja mahdollisimman monta ja harjoittelulla varmistaa, että oma suorituskyky kehittyy niin että tulokset nousee.

Kyllähän taviksetkin huijaa treenissä sen minkä kerkee.

Ja kolmantena, kyllä kuka tahansa osaa kovaa tehdä, mutta harva fiksusti (niin että se oikeasti tukee tavoitteita). :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Viimeksi muokannut Heikki päivämäärä Ma Touko 09, 2011 2:41 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 2:39 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
traanitapiiri kirjoitti:
marks kirjoitti:
Tämä lähti siitä kun traanitapiiri kertoi päivyrissään että hänelle oli kommentoitu ohjaajakurssilla ettei taviksille saa opettaa kisatekniikoita. En käsitä sitä koska en näe eroa tekniikoiden välillä, tai siis en tiedä miten jumppatekniikka eroaisi kisatekniikasta.

Ei mulle, mutta Qlalle.

Kuka kurssittaja / minkä firman ohjaajakurssi oli kyseessä?

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 5:35 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
On se kumma, kun näitä keskusteluja ei näe crossfit- ympyröissä, tai mistä sitä tietää. Jännä, kun puhutaan tankoliikkeistä, niin kaikki on päivänselvää, mutta kun on kyse kahvallisesta pallosta, niin kaikki fysiikanlaitkin on poissa pelistä. Huh huh... Kylläpä se on niin, että kannattaa tivata todella tiukkaa faktaa niiltä, jokta opettavat toisin kuin maailman parhaat tekevät. Miksi opettaa räkki toisin? Miksi opettaa olla lukitsematta kättä? Miksi miksi miksi? ;)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 6:07 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Tangolla treenatessa voi kisailla (ainakin) kahdessa aika eri tyyppisessä lajissa: painonnosto ja voimanosto. Ja varmaankin jokaisen urheilulajin harrastajat käyttävät tankoliikkeitä oheisharjoittelussaan. Lisäksi on erittäin paljon ei-kisaajia, jotka treenaavat muuten vain levytangolla. Näin ollen on helppo ymmärtää, että sillä puolella ei ole yhtä oikeaa tapaa nostaa tankoa. Kuulahommissa tilanne on aika erilainen.

Mutta miksi tekniikka pitäisi opettaa ja ennen kaikkea opetella GS-tyyliin, jos ei aio kilpailla GS:ssä? Onko GS-tapa paras tapa tehdä asiat, vai onko se ainoastaan virallinen kisatapa? Esimerkiksi Pavel opettaa Return of the Kettlebellissä erilaisen räkin, enkä näe miksi näin ei voisi tehdä.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 6:34 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Jukka kirjoitti:
On se kumma, kun näitä keskusteluja ei näe crossfit- ympyröissä, tai mistä sitä tietää. Jännä, kun puhutaan tankoliikkeistä, niin kaikki on päivänselvää, mutta kun on kyse kahvallisesta pallosta, niin kaikki fysiikanlaitkin on poissa pelistä. Huh huh... Kylläpä se on niin, että kannattaa tivata todella tiukkaa faktaa niiltä, jokta opettavat toisin kuin maailman parhaat tekevät. Miksi opettaa räkki toisin? Miksi opettaa olla lukitsematta kättä? Miksi miksi miksi? ;)


Kyllähän esmes Crossfitin politiikkaa käyttää hyvinkin teknisiä painonnostoliikkeitä näissä metconeissa on arvosteltu. Juurikin samaan henkeen, että metconissa pitää vetää balls-to-the-wall ja samalla painonnostotekniikka kärsii.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 6:44 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
YJT kirjoitti:
Tangolla treenatessa voi kisailla (ainakin) kahdessa aika eri tyyppisessä lajissa: painonnosto ja voimanosto. Ja varmaankin jokaisen urheilulajin harrastajat käyttävät tankoliikkeitä oheisharjoittelussaan. Lisäksi on erittäin paljon ei-kisaajia, jotka treenaavat muuten vain levytangolla. Näin ollen on helppo ymmärtää, että sillä puolella ei ole yhtä oikeaa tapaa nostaa tankoa. Kuulahommissa tilanne on aika erilainen.

Mutta miksi tekniikka pitäisi opettaa ja ennen kaikkea opetella GS-tyyliin, jos ei aio kilpailla GS:ssä? Onko GS-tapa paras tapa tehdä asiat, vai onko se ainoastaan virallinen kisatapa? Esimerkiksi Pavel opettaa Return of the Kettlebellissä erilaisen räkin, enkä näe miksi näin ei voisi tehdä.


Marks jo kysyikin, mutta mikä on Pavelin räkki? Miten se eroaa "GS-räkistä"? Yksilöllisiä eroja on paljonkin ja se täytyy muistaa. Osa suomalaisista kisailijoistakaan ei saa kunnollista räkkiä puutteellisen liikkuvuuden takia. Pavel on jossain videoissa opettanut tiettyjä asioita hieman erilailla osaksi sen takia, että se on aloittelevalle henkilölle helpompi sisäistää. GS-urheilijoiden räkki näyttää ulkopuolisen silmiin alussa hurjalta ja itsekin aikoinaan ajattelin, että tuon on pakko olla selälle pahasta, mutta kun siinä tietää mitä tehdä JA MIKSI, niin ajatus muuttuu yllättäen. Jos olet oppinut jonkin tietyn räkkiasennon ja koet sen itsellesi hyväksi, niin silloin se on sinulle hyvä räkki. Jos siitä lähtee työnnöt tehokkaasti ja toisaalta pystyt lepuuttamaan jossain määrin lihaksia räkissä, niin silloin se on ok. Itsensä toistamista, mutta ei todellisuudessa ole mitään GS-räkkiä. Se on vaan optimaalinen tapa kannatella kuulaa.

Voimanosto ja painonnosto ovat nostomuodoiltaan erilaiset, mutta molemmissa lajeissa nostot ovat optimoitu niin täydellisiksi kuin mahdollista. Oletko siis sitä mieltä, että harrastajien kannattaa tehdä rinnalleveto erilailla kuin painonnostojat, tai pitää tankoa räkissä erilailla kuin painonnostajat? Sen verran korjauksena, että rinnallevetoa tietenkin voi tehdä raakana, tai syväkyykystä, ja nyt siis puhun tästä "kuntoiluversiosta", eli raakarinnallevedosta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 6:49 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
marks kirjoitti:
Määrittele gs-tapa?


Tarkoitan GS-tavalla sitä sääntöjen määräämää tapaa tehdä tietyt liikkeet. Jos GS-kisassa nostaa sääntöjen vastaisesti, suoritusta ei hyväksytä vaikka tavoitteeseen päästäisiin, eli kuula saadaan loppuasentoon. En ole perehtynyt GS-sääntöihin joten en lähde yksilöimään mitkä kohdat eri liikkeiden suorituksissa on määritelty tehtäväksi tietyllä tavalla.

Käsittääkseni GS:ssä on myös tavoitteena tehdä mahdollisimman rennosti jotta kymmenessä minuutissa saadaan mahdollisimman monta toistoa aikaan. Kuntokuulailussa taas ei (välttämättä) ole tällaista rentousvaatimusta; esim. aikanaan treenaamassani Viking Warrior Workoutissa nimenomaan ohjeistettiin tekemään myös kuulan alaslasku räjähtävästi jotta saadaan pidettyä riittävää tempoa yllä. Käsittääkseni juuri päin vastoin kuin GS:ssä.

En ole perehtynyt kahvakuulakoulukuntiin joten voi mennä metsäänkin, mutta olen siinä käsityksessä että Pavelin Hard Style -koulukunta on nimenomaan ei-GS:ää.

marks kirjoitti:
Miten räkki erosi tuossa kirjassa tavallisesta?


Ihan muistin varaisesti mennään, mutta asento oli pystympi (ei siis niin takakeno), ja varmaan kyynärpäät olivat kyljissä eivätkä mahan päällä. Joka tapauksessa kirjassa nimenoman verrattiin GS-räkkiin ja osoitettiin kohdat, joissa Pavelin räkki eroaa.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 84 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com