Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 10:49 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 4:38 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Väinöltä tulee mielenkiintoisia topikkeja:

http://undergroundgarage.fi/paljain-jaloin-vai-ei/

osaksi olen samaa mieltä, mutta muutama asia häiritsi tekstissä...

Ensinnäkään bare foot- juoksu ei ole päkijöillä juoksua!

Toiseksi, paljain jaloin juoksua pitää nimenomaan harjoitella 'paljain jaloin', eli kengillä, jossa ei ole mitään iskuvaimennusta. Ilman mitään suojaa on vähän vaarallista, sillä iho ei kestä sitä.
Vain näin oppii oikeasti juoksemaan niin pehmeästi ja luonnollisesti kuin on tarpeen, jos ei ole hyvin pehmustavia kenkiä jaloissa. Määrät vain pitää olla alussa pienet, sillä tekniikkaa ei opi ihan hetkessä/lihaksilla kestää tovin tottua erilaiseen juoksutapaan. Juoksulenkeillä kahdet kengät vain mukaan ja vetää alun BF-kengillä ja kun alkaa vähäkin tekniikka hajota, vaihtaa vanhoihin lenkkareihin.
Normaalit lenkkarit jalassa on pirun vaikea oppia ja monesti käy niin (ja kävi alkuun itsellä), että kanta-astuminen vaihtui päkijäjuoksuksi.

Kolmanneksi, siinä vaiheessa KUN tekniikka on kunnossa, ei ole mitään eroa juokseeko 42 kilometriä, vai 400 metriä. Juoksu on juoksua niin kauan kunnes se muuttuu sprinttaamiseksi! Vasta silloin homma muuttuu teknisesti.
Vain pieni prosentti ihmisistä osaa oikeasti sprintata, eli sitä en suosittelisi peruskuntoilijalle(sivuaihe...), enkä edes urheilijalle, joka ei ole sitä treenanannut.


Pahin virhehän on se, että ostetaan bf-kengät, mutta ei tiedetä mikä on oikea juoksutapa. Silloin tulee ihan varmasti entistä pahempia ongelmia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 5:02 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
Viestit: 241
Paikkakunta: Riihimäki
Itse olen myynyt sieluni Jukan mainitsemalle paljasjalkajuoksulle. Tosin kävin aiheeseen liittyvän kurssin taannoin Tampereella. Oli kamalaa nähdä omaa juoksua normilenkkareille kurssin alkaessa... minä kun olin kuvitellut näyttäväni juoksijalta :oops: Toki tekniikan sisäänajaminen on vienyt aikansa ja en voinut heti lähteä tekemään ns. normilenkkejä. Uskon kuitenkin että kyseinen juoksuaskel on taloudellisempi ja todellakin kropalle ja jalalle parempi. Minä olen paljasjalkakenkien kannattaja ja puhun niiden puolesta. Tekniikasta voi lukea lisää täältä:

http://trainingclinic.vivobarefoot.com/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 6:58 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
No joo, ostin ekat VFF:t reilu pari vuotta sitten, opetteluun meni aikansa, mutta paikat kesti.

No juoksen (liian) vähän ja jokseenkin kausittain. En siis ole juoksija enkä juoksemisen asiantuntija ja pahin palo paljasjalkajuoksun puolesta saarnaamiseenkin on mennyt.

Mutta silti, mun mielestä Väinölle menee tuossa ryynit ja vellit sekaisin. Juurikin Jukan mainitsemat pointit lähinnä. Sprintti on sprintti, pitempi matka juostaan eri tekniikalla.

Luulin aluksi itsekin että vibrameilla juostaan aina ja vain päkiöillä. On meinaan suht tökkivää tulla näin satakiloisena möykkynä alamäkeen päkiöillä, ei voi paljon rullaamisesta puhua.

Nyt oma askellus on kehittynyt niin, että kovavauhtinen (ja siis lyhyt) veto päkiöillä ja muut juoksut päkiä edellä maahan "läpsähtävällä" tasajalka-askelluksella. Tällöin voi alamäessäkin "rullata".

Peruslenkkarissa on vaan helposti niin paljon "korkoa" että tuon tyylin juoksusta tulee helposti niin hölmöä läpsyttelyä ettei sitä kehtaa ihmisten ilmoilla tehdä ja näin tulee juostua helposti huonommalla tyylillä.

Viime kesän aikana tuli juostua muutama lenkki ihan oikeasti paljaalla jalalla, ihan mielenkiintoinen kokeilu muttei ainakaan mulle mikään jatkuva homma. Toinen mitä pääsin kokeilemaan tänä kesänä oli vuoristojuoksu, noin 800m nousumetriä parin tunnin lenkkiin. Noista lenkeistä juoksin valtaosan lenkkarilla ihan sen vuoksi että alamäet menisi vähän helpommin mutta onnistui se vibrameillakin.

Juokseminen on siis taito siinä missä joku muukin. Sitäkin pitää miettiä, harjoitella ja hioa. Ja ennen kaikkea käyttää... :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 8:38 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Ettei nyt väinölle olisi tullut kassa Ironwork kenkiä varastoon, kun noin on huolissaan. :) No juu, mutta paljasjalka juokseminen on parasta mitä ihminen voi itselleen tehdä. Se on kivaa. Toki totta on tuo varovainen aloittaminen. En kuitenkaan usko, että 400 m juoksu olisi kellekkään fataalia, tai sitten en vaan omaa tarpeeksi käsitystä siitä missä kunnossa joku voi olla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 07, 2011 11:59 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
marks kirjoitti:
Mä käytän converse -kopioita ja Proseceja juostessa ja muutenkin ulkona kuulaa nostaessa ja liikkuessa. Niissä on olematon mutta kuitenkin olemassaoleva pohja, ovat kestäviä ja halpoja. Puhumattakaan tyylikkyydestä. Eli win-win. Olen tosissani.


Sulla on kyllä selvästi joku diili Conversen kanssa!! :wink:

Ei, mutta niinhän se on, että nuo Kenian poijaat juoksis vaikka korkokengissä ja ne juoksis silti oikein. Kenkä tulisi olla vain suojana, ei tukena, tai pehmusteena.

Ja kyllähän Converset on vain coolit! Rokkaritkin niitä käyttää!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 22, 2011 6:19 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Eka postaus foorumille, joten ens-alkuun morjesta kaikille.

Itselläni on käytössä Merrellin Trail Glovet, jotka on kyllä olleet helkkarin hyvät. Ovh noissa nyt on aika suolainen, mutta itse poistin muutamat parit alennusmyyntien yhteydessä, joten nyt kelpaa lönkötellä jonkun aikaa. Toimii hyvin sekä maastossa että kovalla pinnalla.

Kuulailu sujuu hyvin ihan paljain jaloin, tahi Addun canvastossut (converse-tyyppiset) jalassa. Mahdollisimman ohkanen pohja on jees. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 11:00 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Nostetaan vanhaa schaibaa ylöspäin linkkivinkillä. Jos ei jaksa lukea Born To Runia, voi tsekata tän klipin ensin, ja sitten tarttua kirjaan:

http://www.ted.com/talks/christopher_mc ... o_run.html


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 12:06 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Olin viikon Lee Saxbyn koulutuksessa( Vivo barefoot, eli kaveri, joka on Mc Dougaliakin opettanut) ja täytyy sanoa, että ajatukset avautuivat entisestään. Lee on tähän mennessä kaikkein monitietoisin kaveri jonka koulutukseen olen päässyt. Näitäkin oppeja tulen ensi vuonna jakamaan eteenpäin, joten tervetuloa leireillemme! ;)

Muutamilla pienillä harjoitteilla, jotka eivät suoranaisesti edes liittyneet juoksuun, vaan enemmänkin jalan hyvinvointiin, sain parissa päivässä lonkkakivun katoamaan kuin ihmeen lailla. Kipu(levossa) on haitannut jo kohta kaksi vuotta ja minkään maailman mobbaus, venyttely, voimaharjoittelu, tai juoksu eivät ole siihen auttaneet.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 12:14 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Onhan tuossa ideaa, enkä itse ainakaan ole palaamassa paksupohjaisiin lenkkareihin. Sen voin antaa vinkkinä jokaiselle, että aloittakaa VAROVASTI. Eli ei vaihdeta ykskaks kokonaan ohkasiin pohjiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 12:44 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
ryhti, rytmi, rentous. Siinä kolme asiaa, jotka aivan ensin kuntoon. Sitten ajan kanssa volyymia ja intensiteettiä, kun paikat kestää ja tekniikka kunnossa. Alkuun tarkoittaa käytännössä suurimmalla osalla, että lyhyet lenkit bare foot-kengillä ja pitkät lenkit lenkkareilla, jos pitkiä haluaa juosta. Siinä on vain se ongelma, että perinteisillä lenkkareilla on lähes mahdoton juosta oikealla tekniikalla.

Running is a skill!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 2:32 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Ensinnäkään mä en ole koskaan "osannut juosta", toisekseenkin en ole voinut juosta! :evil:

Mulla on lättäjalka ja aina kun olen ostanut lenkkarit, mulle on myyty superkalliit tossut ylipronaatiotuilla yms.
Kaupassa tossut ovat tuntuneet mukavan tukevilta. Ongelma on tullut vasta lenkillä.
Mulla puutuu isovarvasta lukuun ottamatta kaikki varpaat. Niissä ei vain kierrä veri. Kilometrin jälkeen niistä on jo hävinnyt tunto jolloin juoksu on jo täysin mahdotonta.
Kovapohjaisissa tennareissa olen jotenkin kyennyt hölköttelemään. Joten siksi aattelin että Vibramit voisivat olla mun juttu.

Nyt vibramien myötä hölkkäsin kesällä ensimmäistä kertaa appivanhempien luokse (noin 6km) ilman mitään puutumisia tai jalkasärkyjä. Varpaissa oli tunto ja hölkkä tuntui luontevalta.

Aikaisemmin tyylillisesti mun juoksu on ollut kuulemma todella oudon näköistä. Jotain sieltä huvittavan ja pelottavan välimaastosta. :?
-En tiedä juoksenko/hölkkäänkö vieläkään oikein tai oikealla tyylillä, mutta ekaa kertaa sitten lapsuuden, hölkkään ilman kipuja ja ekaa kertaa aikuisiällä tykkään mennä lenkille.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 3:07 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
anzuppi kirjoitti:
Ensinnäkään mä en ole koskaan "osannut juosta", toisekseenkin en ole voinut juosta! :evil:

Mulla on lättäjalka ja aina kun olen ostanut lenkkarit, mulle on myyty superkalliit tossut ylipronaatiotuilla yms.
Kaupassa tossut ovat tuntuneet mukavan tukevilta. Ongelma on tullut vasta lenkillä.
Mulla puutuu isovarvasta lukuun ottamatta kaikki varpaat. Niissä ei vain kierrä veri. Kilometrin jälkeen niistä on jo hävinnyt tunto jolloin juoksu on jo täysin mahdotonta.
Kovapohjaisissa tennareissa olen jotenkin kyennyt hölköttelemään. Joten siksi aattelin että Vibramit voisivat olla mun juttu.

Nyt vibramien myötä hölkkäsin kesällä ensimmäistä kertaa appivanhempien luokse (noin 6km) ilman mitään puutumisia tai jalkasärkyjä. Varpaissa oli tunto ja hölkkä tuntui luontevalta.

Aikaisemmin tyylillisesti mun juoksu on ollut kuulemma todella oudon näköistä. Jotain sieltä huvittavan ja pelottavan välimaastosta. :?
-En tiedä juoksenko/hölkkäänkö vieläkään oikein tai oikealla tyylillä, mutta ekaa kertaa sitten lapsuuden, hölkkään ilman kipuja ja ekaa kertaa aikuisiällä tykkään mennä lenkille.


Mulla olis Anzuppi moneenkin kohtaan todella paljon sanottavaa, mutta mun pitää ehtiä syödä ja lähteä vetään omat apinaharjoitukset! ;)

Mutta pähkinänkuoressa:

jos menee ja katsoo "bare foot-ihmisen" jalkaa, niin länsimaissa se todennäköisesti dianosoitaisiin lättäjalaksi. Ts. suuri osa lättäjalka prognooseista on virheellisiä. Sitten on erikseen liiallinen pronaatio, jota on yleensä naisilla => heikot lihakset. Vahvat naiset ja miehet yleensä kärsivät liiallisesta supinaatiosta, eli paino liikaa ulkosyrjällä, jolloin mm. ulommaiset varpaat joutuvat liian kovalle rasitukselle. Isovarpaan eka luu on neljä kertaa paksumpi, kuin toisen varpaan ja siihen on hyvä syy!
Eli älä murehdi sun lättäjalkaa äläkä missään tapauksessa käytä pronaatiotuellisia kenkiä. Myös liian pienet kengät ovat iso ongelma(naiset!!! ;)), sillä jalan pitää pystyä "levenemään" kun sen päälle otetaan painoa. Kun ei painoa, kaari on isompi ja tästä syntyy yksi oleellinen joustomekanismi, joka puuttuu monelta kun on lapsesta saakka sullottu jalka mitä hullumpiin kenkiin.

Fibramin 5fingersit ja monet muut minimalistikengät eivät ole kovinkaan hyviä. Niissä on liian paksu pohja + 5fingersien eritellyt varpaat ovat ihan turhia ja oikeasti todella huono idea. Toki ne näyttää tosi ihQlta! Jos pohja on yli 3mm, se alkaa vaikuttaa jo jalan proprioseptiseen toimintaan ja esim. New Yorkin Bare Foot - juoksussa kuvatussa materiaalissa näkyy kylmä totuus. Lähes kaikki jotka juoksivat 5fingerseillä, iskivät maahan kantapää edellä! Jokainen voi kokeilla hyppivän ilman kenkiä tullen kantapää edellä maahan. Pitäisi tulla hyvinkin nopeasti feedbackkia kropalta, että tämä ei tunnu kovin hyvältä.

Joten osta mahdollisimman ohutpohjaiset kengät, jossa jalka pääsee laajenamaan sekä sivulle, mutta myös eteenpäin. Sen jälkeen tule meidän leireillä, niin katsotaan loput kuntoon! :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 5:57 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Jukka kirjoitti:
Fibramin 5fingersit ja monet muut minimalistikengät eivät ole kovinkaan hyviä. Niissä on liian paksu pohja + 5fingersien eritellyt varpaat ovat ihan turhia ja oikeasti todella huono idea. Toki ne näyttää tosi ihQlta! Jos pohja on yli 3mm, se alkaa vaikuttaa jo jalan proprioseptiseen toimintaan ja esim. New Yorkin Bare Foot - juoksussa kuvatussa materiaalissa näkyy kylmä totuus. Lähes kaikki jotka juoksivat 5fingerseillä, iskivät maahan kantapää edellä! Jokainen voi kokeilla hyppivän ilman kenkiä tullen kantapää edellä maahan. Pitäisi tulla hyvinkin nopeasti feedbackkia kropalta, että tämä ei tunnu kovin hyvältä.

Joten osta mahdollisimman ohutpohjaiset kengät, jossa jalka pääsee laajenamaan sekä sivulle, mutta myös eteenpäin. Sen jälkeen tule meidän leireillä, niin katsotaan loput kuntoon! :)

Suomesta oli vaikea löytää edes Fibrameita... :lol:

Mä kyllä olen jo todella onnellinen fibrameistakin.
Löytyi tuommoinen nettikauppa:
http://actionsportsweb.com/categories/M ... red&page=2
Siellä ainakin löytyi edullisikin kevytjalkineita.

Kesällä voi käi hölkätä jumppatossuillakin. :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 6:42 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Stocka myy (ainakin möi) Merrellin Trail Gloveja. Mulla 2 paria, ja olen ollut tyytyväinen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 7:05 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Täällä yksi paljas jalkainen paljasjalkailija. On minulla Feelmaxit ostettuna nyt talvea varten, eli siirryn ns. minimalisti luokkaan. Ja kyllä noita lenkkejä tulee juostua ihan lenkkareidenkin kanssa, koska vielä en uskalla juosta kaikkia lenkkejä paljain jaloin ettei jalkaan tule vammoja. Ensi kesänä pitäisi jo voida juosta se 50+ kilometriä viikossa paljain jaloin.

Itse uskon siihen että paljasjalkajuoksun oppii puhtaasti paljain jaloin, se juoksutekniikan oppiminen on sitä kautta kaikkein helpointa kun jalkapohjan hermot sekä iho saa täyden tuntuman maahan. Paljain jaloin EI VOI juosta väärällä tekniikalla kovin pitkään (etenkään asfaltilla), oikealla tekniikalla taas voi (nimenomaan asfaltilla). Minulla ei mm koskaan ole iho mennyt rikki vaikka joukossa on aika vauhdikkaita 10 kilometrin juoksulenkkejä asfaltilla, merkki siitä että juoksutekniikka on oikea eikä mm jalkojen laahaamista maata pitkin esiinny.

Asia mitä kannattaa varoa on liian suurin kilometrimäärien haaliminen heti alussa kun jalan luusto ja jänteet ei ole tottuneet kyseiseen rasitukseen, tyypillisin ongelma lienee jalkaterän luuston rasitusmurtumat.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 89 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com