Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 12:47 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Joulu 28, 2011 5:07 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Tuossa Haile pistelee Maratonin ME:tä:

www.letsrun.com/photos/2008/berlinmarat ... mage20.php

Monet ellei useimmat entiset ja nykyiset huiput ovat aikamoisia kanta-astujia. Sitten on erilaisia ulkoreunapainotteisia tasajalka- ja päkiätyylejä. Paljasjalkajuoksu sai vauhtia n.s. Pose-tyylistä, mikä on eräänlaista "eteenpäinkaatumista" eli tukijalka pyrkii tulemaan painopisteen alle. Posesta oli alan foorumeilla muutama vuosi sitten tulikivenkatkuisia vääntöjä, joista ei muuta totuutta löydetty kuin että kovaa voi juosta monella tavalla särkemättä jalkojaan.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 28, 2011 5:25 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Tuossa Hailen järkyttävä ylipronaatio:

www.youtube.com/watch?v=EAW87NsiGuI

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 07, 2012 7:38 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: La Kesä 19, 2010 9:08 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Turku
Itsekkin tullut juostua "jokunen" kilometri minimalistikengillä,Merrell TG ja Feelmax Panka.
Niillä juokseminen on tosi hauskaa ja jalat saa hyvää jumppaa.

Olen kuitenkin sitä mieltä että tavallisilla kengillä(esim. Adidas Adizero Adios) on helpompi saada hyviä tuloksia, siis kovempia aikoja tai pidempiä matkoja.
Minimalistikengillä kovaa juostessa pohkeiden pitää olla järkyttävän hyvässä kunnossa jotta pystyy juoksemaan omalla maksimitasollaan. Ja jos juoksee maastossa pitää olla huomattavasti varovaisempi kuin esim. perinteisillä maastojuoksukengillä, koska kivet ja juuret iskee helposti pohjan "läpi"(siis ei oikeasti läpi vaan isku tuntuu kovana).
Eli mielestäni siinä antaa kilpakumppaneille aika paljon siimaa jos juoksee minimalisti kengillä.

Oma mielipiteeni on että minimalistikengät sopivat parhaiten peruslenkeille sekä palautteluun ja kovempitehoisiin treeneihin sitte eri kengät.Onko muut pystyneet tekemään kovat treenit minimalistikengillä/avojaloin?


Mutta hauska niillä tosiaan on läpsytelä menemään ja suosittelen kaikkia kokeilemaan!

Niin ja ajattelin kyllä kokeilla kesällä muutamat hölkkäkilpailut minimalistikengillä/avojaloin:)

_________________
pappabemaksia.blogspot.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 9:11 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Tässä hyvä artikkeli bare foot-juoksusta ja siitä, että kyse on enemmän juoksutekniikasta/-asennosta, kuin että mitä kenkää käytät. Lukekaa myös seuraava artikkeli(nuolella oikealle)

http://www.runnersworld.co.uk/general/d ... /8024.html


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 09, 2012 10:36 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Juu periaatteessa noin, mutta itse en kyllä osaa enkä haluakkaan juosta paljasjalkatyyliin kengät jalassa, koska silloin jalka ei toimi luonnollisesti koska kenkä muuttaa jalkaterän asentoa ja tämä vaatii taas muutoksia askeleessa ja juoksutavassa. Minulla on mm. pronaatio tuetut pumpuli-vaimennetut Niket joilla paljasjalkajuoksun idea on aika hankalaa, joutuu nilkat ja pohkeet tekemään paljon töitä päkiä saamiseksi maahan. Parhammillaankin noilla kengillä pääsee tasajalka-askellukseen, mutta ne ohjaa pakostikin kanta-askellukseen koska se kenkä on suunniteltu siihen.

Kuten tuossa linkittämässäsi artikkelissa sanotaan niin:

Lainaa:
The trouble is, in traditional built-up running shoes, that wad of cushioning between you and the ground makes it very difficult to know how you are running.

“Proprioception is the foundation of skill,” says Lee Saxby. “A cushioned running shoe damps down your awareness and takes away valuable feedback.”


Siksi olen sitä mieltä että jos ei juosta paljain jaloin tai mokkasiineilla niin paljasjalkajuoksun tekniikan opettelu ei hyödytä hirvittävästi. Tapellaan ikään kuin kenkää vastaan ja sekään ei ole hyvä. Paljasjalkaillessa minulla tekniikka eroaa enemmän tai vähemmän merkittävästi kun vertaa vaikka tavalliseen 30€ markettilenkkariin tai tuohon yllämainittuun kanta-askellus Nikeen,. Markettilenkkarilla askellus alkaa olemaan liki sama kuin paljasjalkaillessa mutta ei täysin.

AnttiV: Juu on kyllä älytön pronaatio kaverilla! Sen sijaan tuosta kanta-askelluksesta on todettava että pysäytetystä kuvasta ei voi sanoa mitään, päkiä astujalla se päkiä tulee kuitenkin ruoskan lailla juuri ennen maakontaktia ja ottaa painon vastaan. Tekniikan näkee vasta hidastetusta kuvasta ja itseasiassa tutkimusten mukaan (pose porukkaa eli voivat olla puolueellisia) suurin osa juoksee päkiällä. Haile itseasiassa astuu monella tavalla sen mukaan mitä itse olen aiheeseen tutustunut, enemmän ehkä kuitenkin koko jalalla astuja kuin mikään muu...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 09, 2012 11:37 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Riippumatta juoksukengästä, tai vaikka juoksisi paljain jaloin, niin mielestäni peruselementit tulisi pysyä samana:

1. hyvä ryhti
2. lyhyt askellus => nopea askellustempo
3. rentous

jos nämä on kunnossa, niin todennäköisyys sille, että juoksu ei aiheuta ongelmia on suurempi riippumatta siitä, onko 'kantapää, vai päkiä edellä laskeutuja'. Millään muullahan ei ole väliä, ellei puhuta tilanteesta, että on tullut ns. tiensä päähän juoksunopeuden parantamisessa ja nykyisellä tekniikalla sitä ei enää pystyisi kehittää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 22, 2012 1:39 pm 
Poissa
32kg avaimenperät ilmaan
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 31, 2011 1:59 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Tampere
^ Kiitos vinkistä! Pitääkin tsekata tuo!



Pakko hehkuttaa nyt täälläkin, kun oon jo kaikkialla muualla tätä hehkutellut. :lol:

Mä kävin maaliskuussa barefoot running-juoksuleirin ja siirryin käyttämään Vivobarefootin kenkiä (jotka tilasin jo tammikuussa). Kertaakaan tuon kurssin jälkeen mulla ei ole menneet penikat kipeiksi! Sitä ennen mulla meni ne aina kipeäksi, kun juoksin vähänkin tai kävelin tosi nopeasti (varsinkin kovalla alustalla). Nyt on sama juoksenko kovalla vai pehmeällä eikä jalat mene kipeäksi. Juoksumäärät mulla ei vielä päätä huimaa, kun totutan jalkoja ja kroppaa juoksuun. Lupaavalta kuitenkin näyttää ja ensimmäistä kertaa oikein odotan, että pääsisin juoksulenkille! :lol:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 80 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com