Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Huhti 19, 2024 4:51 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 4:37 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Jos päämääränä kehittää special endurancea niin kyykky tempaajia ei juurikaan ole huipulla(paitsi Fuglyev ja hänkin käyttää selkää paljon eikä pelkästään jalkoja). Eli jos päämääränä saada mahdollisimman monta toistoa,niin taloudellisuus tietysti on tekniikassa etusijalla :idea:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 7:05 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 13, 2011 7:32 pm
Viestit: 88
Antti_X kirjoitti:
L.K kirjoitti:
Antti_X kirjoitti:
Otevoima kehittyy nopeammin kun sitä harjoittaa. Oli sitten kisaaja tai ei ja yhdenkäden heilurissa saa parempi kuormituksia ja lähemmäksi oikea liikerataa nähden edim tempaukseen ja riveen. Mutta kyllä tässä on taas kyse vaan siitä mitä haluaa harjoittelulta.


Toki, mutta raskaat kuulat myös kahdenkäden heilurissa kyllä minusta sitä kehittää? Yhden käden heilurissa saa kuitenkin aina se toinen käsi levätä, kahden käden heilurit raskailla kuulilla käy kyllä aika mukavasti otetreenistä imho. Toki sitten jos sitä voimaa sekä otevoimaa on pirusti niin ehkä ei sitten enää palvele samalla tavalla.

Itse esim mieluummin (jos puhutaan vain "mukavuudesta") teen vaikka 32kg kuulalla yhden käden heiluria kun 48kg kuulalla kahden käden. Tuo 48kg kanssa on vaan paljon veemäisempi just oterankkuuden takia.

Mutta toki voi johtua vaan siitä kun on tälläinen ripuliranne ja heikko. :D

Täsmentäisitkö vielä mitä tarkoitat tuolla "mitä haluaa harjoittelulta"?



Kato L.K suurennuslasilla ;) kännyllä veivattu.....

Itse haluan kehittää ote voimaa per käsi (no voisiko muutenkaan ;). Yhdenkäden heiluria siksi että liike on identtinen tempauksen alkuvedon kanssa. Eli vedän kuula ylöspäin kun se on tullut jalkojen välistä. Kahden käden raskaat heilurit eroavat liikeenä niin että siinä ajautuu väkisin voimakkaaseen lantio työntöön, mikä taas tarkoittaa liikesuuntaa eteenpäin. Ylöspäin on paljon tavoiteltavempaa jos haluaa olla hyvä rivessä tai tempauksessa.

Jos kuula on kuntopiirin osa eikä muuten juuri kiinnosta niin ei se kahdenkäden heiluri väärin ole. Mutta jos perusliikkeissä kehittyminen kiinnostaa niin suosittelen vain yhden käden heiluria. Kun puhutaan kuormasta niin 48kg per käsi on 24kg. Koko koneistoa se kuormittaa tietty enemmän mutta yleensä otevoima on se mikä pettää. Muun kropan kuormasta pääsee sitten huolehtimaan isommalla toistomäärällä. (eipä 48kg:llä juuri näe rinnan korkeuteen vedettyjä heilureita, eli 32kg rinnankorkeuteen on kuitenkin eri juttu)

Olen tehnyt paljon kahdenkäden heiluria isolla kuulalla ja yhdenkäden heiluri 32kg on tuntunut raskaalta. Nyt olen viimeisen vuoden tehnyt lähes täysin yhdellä kädellä ja vaikka 32kg ei mikään ihan kevyt olekaan niin otevoima on mennyt selkeästi eteenpäin. Yhdellä kädellä heiluttaa nyt sitä 48kg muutamia kertoja mitä ennen ei pystynyt, koska näpit luovutti. Myös riveä hitaalla pacella muistelen 4min tehneeni.


Ja se että 32kg tuntuu mukavalta johtuu siitä että se on kevyt sulle. ;) Isompaa palloa vain

_________________
"It is better to be student of reality, than a master of illusion"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 8:26 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
knoppe kirjoitti:
Mutta mun kysymys oli että olenko ainoa jonka mielestä se ei ole helppo. Ilmeisesti olen. [smilie=14.gif]

Entäs jos muut ei ole niin orttodokseja sen suhteen millainen liikkeen pitäisi olla?
Kuinkas paljon noin ylipäätään 'varsinaisista' kahvakuulaliikkeistä on olemassa se suuri oikea tapa?
No, heiluri ei ole sikäli 'varsinainen' liike, että siitä ei kisata, mutta pitäisin sitä toki perusliikkeenä, joka on lähellä ainakin kuntokuulailun ydintä.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 5:54 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Kyllä mulla raskaat kahden käden heilurit kuuluu perussettiin kun treeni on OALC painotteista.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 6:05 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Antti_X kirjoitti:

Kato L.K suurennuslasilla ;) kännyllä veivattu.....

Itse haluan kehittää ote voimaa per käsi (no voisiko muutenkaan ;). Yhdenkäden heiluria siksi että liike on identtinen tempauksen alkuvedon kanssa. Eli vedän kuula ylöspäin kun se on tullut jalkojen välistä. Kahden käden raskaat heilurit eroavat liikeenä niin että siinä ajautuu väkisin voimakkaaseen lantio työntöön, mikä taas tarkoittaa liikesuuntaa eteenpäin. Ylöspäin on paljon tavoiteltavempaa jos haluaa olla hyvä rivessä tai tempauksessa.

Jos kuula on kuntopiirin osa eikä muuten juuri kiinnosta niin ei se kahdenkäden heiluri väärin ole. Mutta jos perusliikkeissä kehittyminen kiinnostaa niin suosittelen vain yhden käden heiluria. Kun puhutaan kuormasta niin 48kg per käsi on 24kg. Koko koneistoa se kuormittaa tietty enemmän mutta yleensä otevoima on se mikä pettää. Muun kropan kuormasta pääsee sitten huolehtimaan isommalla toistomäärällä. (eipä 48kg:llä juuri näe rinnan korkeuteen vedettyjä heilureita, eli 32kg rinnankorkeuteen on kuitenkin eri juttu)

Olen tehnyt paljon kahdenkäden heiluria isolla kuulalla ja yhdenkäden heiluri 32kg on tuntunut raskaalta. Nyt olen viimeisen vuoden tehnyt lähes täysin yhdellä kädellä ja vaikka 32kg ei mikään ihan kevyt olekaan niin otevoima on mennyt selkeästi eteenpäin. Yhdellä kädellä heiluttaa nyt sitä 48kg muutamia kertoja mitä ennen ei pystynyt, koska näpit luovutti. Myös riveä hitaalla pacella muistelen 4min tehneeni.


Ja se että 32kg tuntuu mukavalta johtuu siitä että se on kevyt sulle. ;) Isompaa palloa vain


No joo, ajattelinkin että ehkä kävi joku kännyfiba:)

Hyviä pointteja kyllä ja varmasti ihan totta kyllä turiset.

Korostan toki ettei meilläkään (tai itse) tee pääosin kahden käden heiluria, painotus varmaan heilurien suhteen jotain tyyliin 30/70 tai 20/80.

Varmastikin tuo on juuri tuo tottumis/kehittymiskysymyskin mistä omalla kohdalla kirjoitat, näinhän se varmasti menee. Kyllähän sitä muistaa miten joku x painoinen kuula jossain kohtaa tuntui tosi raskaalta heilutella yhdellä kädellä ja nyt taas tuntuu ihan erilaiselta.

Ei se 32kg niin mukavalta tunnu että sitä kevyeksi voisi sanoa, vertasin lähinnä tuohon 48kg möhkylään. :D

Mulla suurin ongelma on se, että omat näpit on aika pienet ja lyhyet, jonka kautta se myös vähän vaikuttaa siihen otteeseen.
Oliskin ihan kiva päästä kokeilemaan jotain noita raskaampia murkuloita sellasella ohuella kahvalla. Spartanin ekoissa kuulissahan oli selkesti ohuempi
kahva kuin nykyään ja omaan käteen se sattui paljon paremmin kuin nykyiset vaikkei se nykyinen nyt mikään paksu ole, samaa luokkaahan se taitaa olla
kuin Compactin omissa tai ehkä vielä aavistuksen ohuempi.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 1:25 pm 
Poissa
Ennen oli forkut rautaa

Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 5:13 pm
Viestit: 831
Paikkakunta: melkein Lieto, mut sit kuitenki Turku
Mä olen ehdottomasti marksin kanssa samaa mieltä. Turvallinen tekniikka on ainoa asia jota minä peräänkuulutan ja siitä en tingi, ehkä mä sit olen orTTodoksi. Se on myös se mun mielestä yksi ainoa oikea tapa ja se on onneksi kaikkiin liikkeisiin olemassa.

_________________
Ninni - muikea valkku
http://niinasalonen.com -- http://gslieto.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 5:45 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Turvallisesta tyylistä ja muutenkin tuli mieleen, mitäs mieltä väki on näistä CrossFitin swingeistä. Tässä videossahan esim näytetään sitä ko. lajissa oikeaa tapaa tehdä.
http://www.youtube.com/watch?v=rJqPgV681Hg

Tota tulee meilläkin suht säännöllisesti tehtyä/teetettyä, mutta ei yleensä hirveän raskailla koska itse näen tuossa niitä ongelmia just kun aletaan väsymään liikaa, esimerkkinä nyt vois käyttää tätä videota taas, josta syntyikin keskustelua heti FB:n CrossFit ryhmässä.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... sBhbSAM5UY

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 5:53 pm 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Ma Loka 17, 2011 3:12 pm
Viestit: 41
Paikkakunta: Kajaani
L.K kirjoitti:
Turvallisesta tyylistä ja muutenkin tuli mieleen, mitäs mieltä väki on näistä CrossFitin swingeistä. Tässä videossahan esim näytetään sitä ko. lajissa oikeaa tapaa tehdä. http://www.youtube.com/watch?v=rJqPgV681Hg

Hui! En uskaltaisi edes kokeilla. (En pidä itseäni "oikean" heilurin suhteen pätevänä. Tuo on vaan näyttää pelottavalta.)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 6:40 pm 
Poissa
Ennen oli forkut rautaa

Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 5:13 pm
Viestit: 831
Paikkakunta: melkein Lieto, mut sit kuitenki Turku
L.K kirjoitti:
Turvallisesta tyylistä ja muutenkin tuli mieleen, mitäs mieltä väki on näistä CrossFitin swingeistä. Tässä videossahan esim näytetään sitä ko. lajissa oikeaa tapaa tehdä.
http://www.youtube.com/watch?v=rJqPgV681Hg

Tota tulee meilläkin suht säännöllisesti tehtyä/teetettyä, mutta ei yleensä hirveän raskailla koska itse näen tuossa niitä ongelmia just kun aletaan väsymään liikaa, esimerkkinä nyt vois käyttää tätä videota taas, josta syntyikin keskustelua heti FB:n CrossFit ryhmässä.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... sBhbSAM5UY


Katselin samat videot jo fabossa. Siellä soittivatkin jo suutaan jälemmän videon tekniikasta. Tää on taas perinteistä settiä jolla saadaan crossfitin swingit näyttämään tosi pahalta. Itse olin Turun boksilla ollut jopa positiivisen yllättynyt siitä miten (teknisesti) hyvin kahden käden heilautus opetettiin, kuitenkin paikalla olleista useimmalla ei ollut mitään kosketuspintaa tekemiseen. Lopputuloskaan ei ollut tollanen kuin tossa mallivideossa, vaikka ylös asti onkin tavoite nostaa. Aloittelijat ei ainakaan meillä nosta ihan ylös ylös asti ennen kuin heilautus muuten toimii. Pienesti off topic, mutta muutenkin olen pelännyt kovast turuilla ja toreilla kuuluvaa "crossfitissä ei välitetä tekniikasta" (näkyi muuten tossa facebookissakin, "aika on ainut joka merkkaa"), meillä ei sitä tosiaan ole näkynyt ollenkaan. Ovat tekniikkafriikkejä, siitähän mä tykkään ;). Olen suorastaan ortodoksi.

Lisään tähän loppuun kun luin marksin postauksen välissä. Itse olen crossfitissä tehnyt 16 kiloisella ja mähän saan sen perin helposti tonne asti pelkällä jalka/lantiotyylillä. 24lla en ehkä lähtis tekemään, mutta helposti se näytti osalla miehistä menevän. Perusteita liikeradalle en kysynyt, ei se pahaltakaan tuntunut (jos vertaa vaikka pään yläpuolelle pysäyttämiseen niin aika samoissa mennään, paitsi että on kevyempi). En ole nähnyt että 32sta suuremmalla olis CF treeniä tehty.

_________________
Ninni - muikea valkku
http://niinasalonen.com -- http://gslieto.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 6:54 pm 
Poissa
32kg avaimenperät ilmaan
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 31, 2011 1:59 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Tampere
^ Helposti mullakin 16kg heilahtaa ihan ylös asti, kun sitä CrossFitissä tein. Ja ihan hyviä tekniikoita oon nähnyt ja niihin kiinnitetään huomiota eikä swingiä tarvinnut ihan ylös asti aloittelijoiden viedä, joten samanlaiset on kokemukset kuin knopella. Mutta tuo toka video sattui silmiin enkä pystynyt sitä kokonaan katsomaan. [smilie=10.gif]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 7:23 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Tuo liike kuuluu välillä meidän jumppakuulaohjelmaan. Itselläni 16 kg kuula on passeli. Se ei ole liian kevyt eikä liian painava. Rinta kurtussa tuota ei meillä tehdä vaan nimenomaan rinta auki, kyynärpäät pehmeänä ja kunnon heilurilla, ei kyykyllä. Vatsalihasten avulla pysäytetään hauikset lähelle korvia, ja nimenomaan pysäytetään suorille käsille, ja kuulan paino on leveän selän päällä. Kunnon pysäytyksen jälkeen kyynärpäät vähän pehmeiksi ja heilautus takaisin jalkoväliin. Kyllä se liikunnasta ainakin käy, kun kädet nousevat sydämen yläpuolelle.

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 7:05 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Juu, aika samoja ajatuksia itsellekin tullut noista kun marksilla vaikkakin kyllä kuten sanoi, meillä tehdään tuota liikettä mutta juuri enempi tuolla tyylillä kuin Qla sanoi.

Ei tuo CF tyylikään nyt suoranaisesti itselle ainakaan pahalta tunnu, mutta voisn silti kuvitella että väsyneempänä voipi alkaa tuntua. Lisäksi erona juuri se, että tuossa vidossa tuo mimmi (vahva täti kylläkin) näytti tosiaan tekevän hassusti kyykyn omaisesti sen heilurin kun itse ainakin opetan kunnon heilurilla tekemään.

Itse kävin parit kuulatunnit LPR:n CF-salilla (oli vielä silloin vanhassa paikassa) tossa viime vuonna kun olin firman kurssilla ko. kylässä. Siellä kuulalikkeet kyllä minusta opetettiin oikein hyvin, mutta rive,tempaus sekä heilurikin vähän tehtiin enempi raakana. Vetäjä silloin huomasi nimenomaan oman tyylini ja kertoi että heillä kuulallakin tehdään noin koska treenaavat paljon tangolla jne.

EDIT: Sen verran tuosta toisen videon WOD:ista vielä että tehtiin eilen kuulatunnilla ton innostamana vähän modattu versio ja täytyy sanoa että kyllä ne 50 swingiä ihan vain sinne kasvojen korkeuteen sillä 24kg kuulalla alkoi ainakin itsellä eritoten otteessa tuntumaan siihen malliin että voisin kuvitella että jos olisin videon mukaiseen korkeuteen nykinyt niin tekniikka ei olis ehkä ihan kuosissa pysynyt..

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 7:24 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 13, 2011 7:32 pm
Viestit: 88
Eka video oli hyvä... "bad" vajaa liike, no mikäs sitte tulee sillä 32kg...

_________________
"It is better to be student of reality, than a master of illusion"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 8:53 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
L.K kirjoitti:
Turvallisesta tyylistä ja muutenkin tuli mieleen, mitäs mieltä väki on näistä CrossFitin swingeistä. Tässä videossahan esim näytetään sitä ko. lajissa oikeaa tapaa tehdä.
http://www.youtube.com/watch?v=rJqPgV681Hg

Tuossahan näytetään alussa oikea tekniikka ja sen jälkeen tyypilliset virheet. En näe oikeassa mitään vaarallista tai paheksuttavaa :wink: vaikka onkin hyvin korkealle viety. Olen käsittänyt, että CF-kilpailuissa kuula pitää viedä tuonne.

Eri lajeilla on eri tavoitteet ja säännöt, ei kai tässä sen kummemmasta kyse ole.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 9:29 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Hartioita vedetään ylöspäin sitä enemmän mitä vähemmän käytetään taakse heilautusta. Levytankorinnallevedossa ja tempauksessa se on yksi tärkeimpiä voimantuottomekanismeja. Vaikeaa on kahvakuulaakin saada temmattua lattiasta pään päälle ilman sitä.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com