Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Huhti 16, 2024 5:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tempaus kahdella kuulalla
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 9:20 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Otin eilen omaan treeniohjelmaani puolitempauksen kahdella kuulalla.
Alaslaskun teen siis räkin kautta kun "kokotempaus" olisi turhan haastava näpeille ja motoriikalle.
Tuntuu sopivalta touhulta omiin tarpeisiin. Teen tuota 30s/30s intervalleina 10-20 kierrosta.
Eilen siis 10 kierrosta ja noin kerta viikossa teen tuollaisena, aina yhden kierroksen lisäyksellä. Sitten kun 20 kiekkaa jaksaa tehä tasatempolla niin nostan tempoa pykälän ja aloitan taas kymmenestä kierroksesta, viikottain yhden lisäten.

Mitäs mietteitä muilla on tästä liikkeestä?
Onko hyvää vai turhuutta vai hulluutta vai mitä?
Kai tätä joku jossain on tehny? Kerrankin "keksin" ite jonku treenin tai en siis apinoinu netistä mutta olen varma että en ole ensimmäinen joka tällaista harrastaa.

Sitäkin tulin ihmetelleeksi että kun miehet tekevät kisoissa LC:n kahdella kuulalla niin miksei tempaustakin?

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 1:09 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
Olen kokeillut joskus tempausta kahdella kuulalla ja intervallina hyväksi ja mielenkiintoiseksi havainnut. Voi tehdä esim. comboja, jossa on kahden kuulan heiluri+ high pull + tempaus. Varma sykkeen nostaja. Valitettavasti tuollaiset treenit on mulla jäänyt vähemmälle. Pitäisi tehdä enemmän.

10 min kahden kuulan tempausta... voipi kokeilla :).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 1:34 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Hyvä liikehän toi on, mut väsyneenä itse näkisin siinä riskejä, tosin tietty puolitempauksena ei ole niin "vaarallinen".

Itse olen kyl huomannut ainakin omalla kohdalla sen, että kahden kuulan tempauksessa on jotenkin hankalampi saada
jaloista voima mukaan eli helpommin alkaa tekemään enempi yläkroppapainotteisesti. Toki tämä varmaan korjaantuisi
tekemällä useammin sekä isommilla kuulilla.

Konepistoolitempaus on sitten vielä oma lukunsa jota suosittelen kans joskus tekemään jos haluaa nimenomaan hyvää
syketreeniä kokeilla.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 2:47 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
mikä on konepistoolitempaus??

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 5:15 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Selasin juutuupaa. Kylläpä löyty kahden kuulan tempauksia! Ja mallia jalkojen ulkopuolelta sekä sisäpuolelta ala-asennossa.
Konepistoolitempaus-haulla löyty tällane:
http://www.youtube.com/watch?v=dvZox1_khws

Juuei!

Tämän treenin suhteen pitäydyn kyllä puolitempauksessa ja nimenomaan intervalleina jotta liikkeen kontrolli pysyy yllä. Mitä haastavampaa liike on motorisesti sitä vähemmän sitä kannattaa kokeilla väsyneenä - ainakaan kotona sisätiloissa. Ulkona missä ei ole mitään rikottavaa vois edes harkita.

Jos kahden kuulan tempaus meinaa mennä käsitöiksi niin puutehan on tekniikassa ja se paranee treenaamalla. Minusta taas tuntui että kahdella kuulalla saan paremmin käytettyä jalkoja sekä keskivartaloa kuin vain yhdellä tempaistessa. Johtunee siitä että oon harjoitellu tangolla tempausta enemmän kuin kuulalla.
Sen verran raskaskin tää liike on että kopissa joudun tekemään allemenoa. Luulenpa että tämä treeni auttaakin (minua) enemmän LC:n kuin itse tempauksen kehittämisessä. Varsinkin siis puolitempauksena.

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 5:36 pm 
Poissa
Spartalainen asenne kahvaan

Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 8:23 am
Viestit: 315
Kahden kuulan tempausta on tullut jonkun verran tehtyä. Tempauksen tekniikkaa se tuntui vähän kehittävän (eli sitä ruuvaamista).

Mutta aivan mahtavaa vaihtelua ja kivaa se on. Pitääkin taas puuhastella sen kanssa...!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 09, 2012 8:06 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kahden kuulan tempaus sopisi hyvin johonkin kevyempään tapahtumaan jonkinlaiseksi näytöslajiksi. Miehillä esim 2x12kg tarjoaisi jo haastetta useimmille.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 10, 2012 3:47 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
efu kirjoitti:
Selasin juutuupaa. Kylläpä löyty kahden kuulan tempauksia! Ja mallia jalkojen ulkopuolelta sekä sisäpuolelta ala-asennossa.
Konepistoolitempaus-haulla löyty tällane:
http://www.youtube.com/watch?v=dvZox1_khws

Juuei!

Tämän treenin suhteen pitäydyn kyllä puolitempauksessa ja nimenomaan intervalleina jotta liikkeen kontrolli pysyy yllä. Mitä haastavampaa liike on motorisesti sitä vähemmän sitä kannattaa kokeilla väsyneenä - ainakaan kotona sisätiloissa. Ulkona missä ei ole mitään rikottavaa vois edes harkita.

Jos kahden kuulan tempaus meinaa mennä käsitöiksi niin puutehan on tekniikassa ja se paranee treenaamalla. Minusta taas tuntui että kahdella kuulalla saan paremmin käytettyä jalkoja sekä keskivartaloa kuin vain yhdellä tempaistessa. Johtunee siitä että oon harjoitellu tangolla tempausta enemmän kuin kuulalla.
Sen verran raskaskin tää liike on että kopissa joudun tekemään allemenoa. Luulenpa että tämä treeni auttaakin (minua) enemmän LC:n kuin itse tempauksen kehittämisessä. Varsinkin siis puolitempauksena.


Niin. KP-tempaus on liike siinä kuin muutkin ja harjoittelun kautta ei mun mielestä ole sen vaikeampi kuin esim normi kahden kuulan tempauskaan. Tietty liian isoilla kuulilla kp-tempaus on liki mahdoton eli vaatii vähän kevyemmät kuulat (esim 2x16kg). Suurimmalle osalle tässä vaikeinta on rytmitys, ei niinkään itse liike. Toki kp-tempaus myös on vähän yläkroppapainotteisempi liike koska tempaushan tulee siinä raakana.

Aina voi tekniikkaa parantaa toki, mutta en usko että omalla kohdalla ongelma on niinkään tekniikassa kun siinä, että kuten sanoin, kevyemmillä kuulilla vaan tulee jostain syytä tehtyä enempi yläkropalla sekä tottumuksesta, harvemmin tulee tehtyä.. Esim 2x24kg tms. niin jo alkaa jalat toimimaan kuten pitää :mrgreen: Liikkeen raskaus mun mielstä tossa korostuu vasta isoilla toistomäärillä, esim intervallina tai 10-15 toiston seteissä ei ole mun mielestä mitenkään poikkeuksellisen raskas vielä. Tietty riippuu tahdista jos tehdään intervallia.

On kyl hyvä liike tosiaan ja pitäisi tehdä useamminkin.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2012 4:12 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Mul on nyt jotenkuten säännönmukaisesti kahden kahvakuulan treeniä joka neljäs päivä (tai ainakin keta viikkoon, riippuen miten lepopäivät tai satunnaiset menot ajaa edelle).
Näistä treeneistä joka kolmas on LC-intervallia, joka kolmas kahden kuulan puolitempausta ja joka kolmas sekalaisemmin liikkeitä.

Ehkä sitten kun tuo tempailu alkaa paremmin kulkee, uudenkarheiden kahvojen pinta kulumaan ja hanska tottumaan niin vaihdan kokotempaukseen.
Sitten kun kokotempaus kahdella kuulalla kulkee arkisen rutiinisti niin kokeilen KP-tempaustakin. Ei mulla pienempiä kuulia ole millä kokeilla, siksi. Pitää kasvaa noihin 18-kiloisiin itse suureksi ;)

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 12, 2012 7:28 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Juu, tulee sitä itsekin kahdella kuulalla tehtyä joka viikko,mutta harvemmin tota tempausta kyllä, pitää tosiaan ehdottomasti alkaa taas tekemään. Aina ei vaan muista kaikkia hyviä liikkeitä:)

Kyl, kp-tempauksessa pitää olla sopivat kuulat, liian raskailla mun mielestä liike ei enää mene niin kuin pitää plus tekniikka helposti hajoaa. Eihän toi nyt mikään 10min liike ole muutenkaan, enempi just intervalleihiin tai sit suht lyhkäsiä sarjoja (10-30 toistoa).

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com