Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ke Huhti 24, 2024 8:49 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 5:40 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 11:13 am
Viestit: 136
Onkos kenelläkään omia hyviä tai huonoja kokemuksia Päkiäjuoksusta?

Ite nyt rassannu menee kyseisellä juoksutekniikalla parisen kuukautta ja tuntuu toimivan mulle, vauhti ei ole ihan mahoton vielä mutta
muita etuja olen nyt jo huomannut.

..tästä on varmasti aikaisemmin jo juteltu mutta en jaksanut etsiä. :D

_________________
"Kurkkua, kyrsää ja roganohvii. Roganohvi menee nimittäin tonne reitee aika hyvin.."


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 6:42 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
On. Pari vuotta lönkötellyt menemään ilman kantavaimennusta.

Hyviä kokemuksia lähinnä siinä että ei ole vaivoja polvissa tai muuallakaan jotka johtuis juoksemisesta. Ei tule juostessa "fuskattua" kantapäärullauksella, joka sitten aiheuttaa ongelmia pidemmän päälle. Ehkä joku "guru" jaksaa avata näitä yksityiskohtia tarkemmin.

Itselle homma oli kohtuu helppo oppia kun on skidinä tullut opeteltua juoksutekniikkaa sprinttimatkoille. Toki, pitkillä matkoilla tekniikka on eri, mutta kuitenkin siitä on etua että osaa juosta muutenkin kuin kantapään kautta.

Yhden varoituksen heitän ilmoille. Ota alussa iisisti! Itse juoksin toisen pohkeen totaaliseen juntturaan, kun en totellut neuvoja siitä että hommaan pitää lähteä aika varovasti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 6:47 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Jotain tällaista haetaan, ei niinkän varvasjuoksua. Kantapää saa osua maahan, mutta sen ei tule olla ensimmäinen osa jalasta joka kolahtaa tonttiin:

http://www.youtube.com/watch?v=hsUfo_jHQ60


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 6:54 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Omat kokemukset hyviä jos verrataan kanta-astuvaan juoksuun, vaikken minä varsinainen kanta-astuja ole ikinä ollut vaan lähinnä koko jalalla astuja joka astui liian eteen ja tästä seurasi polvikipuja. PJ-juoksu on huomattavan kivutonta ja helppoa. Itse aloitin ihan puhtaasti paljasjalkaisin asfaltilla juosten ja sitä mukaa kun tekniikka automatisoitui niin se toimii jo avantotossujen, mokkasiinien yms kanssa. Nykyisillä halvoilla sekundalenkkareilla pystyy päkiävoittoisesti juoskemaan myös, kantakorotusta ei ole liikaa.

Jos jotakin huonoa pitää sanoa niin sen verran on jalan rakennekkin jo muuttunut (leventynyt) että jokaisesta kengästä lähtee pohjalliset roskiin, muuten käy lesti liian ahtaaksi eikä tunnu hyvälle kun jalkaterä ei pääse elämään. Niken pronaatiotuetuilla pumpulikengillä ei voi edes kävellä kunnolla (tosin crosstrainerilla pystyy näköjään polkemaan). Ja toisekseen olen pirun ronkeli kenkien suhteen, pitäisi olla kiertolöysää, vaimentamatonta ja kantakorottamatonta kenkä jossa jalkaterä mahtuu olemaan. Toisaalta nämä kengät sentään on yleensä halpoja [smilie=12.gif]

Minulla vauhdit ei edes tippuneet muuten kuin että paljasjalkalenkit otin keveänä PK-hölkkänä jo ihan siksi että näkee kunnolla tiellä olevat kivet, lasinsirut yms sekä ehtii vähän katsella maisemiakin. Toisekseen se on ihan älyttömän kivaa hitaasti rullata menemään ja tuntea tien pinta kunnolla. :D Vauhtikestävyyslenkit paljasjalkaisin, avantotossuilla tai mokkasiineilla kulkee yhtä lujaa tai jopa lujempaa kuin lenkkareilla.

Siis tämmöistä askellustyyppiä nyt ajan takaa:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=gzj ... ure=fvwpbe


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: La Marras 17, 2012 7:11 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Tää oli aika hyvä pätkä myös:

http://www.youtube.com/watch?v=mTMgIVii ... re=related


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: Su Marras 18, 2012 7:04 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
Itse kävin compactfitin bf running leirin viime vuonna ja vaikka juoksumatkani ei vieläkään ole mitään järkkyjä niin pystyn juoksemaan ilman polvien kipeytymistä. Sitä ennen olin aina ajatellut, että mul on selkärankareuma ja en pysty juokseen sen takia. Pelkkä tekniikkavirhe. Mut toi pohjeasia on tosiaan semmonen et se piti kans kokeilla miten ne saa ultrajumiin...

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: Ti Marras 20, 2012 5:55 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 7:19 pm
Viestit: 237
Paikkakunta: Tampere
Sponssivideo mut olkoon. Vetoja ja pikku vinkkejä juoksuun.



http://www.youtube.com/watch?v=I3kEBKpxouM&feature=relmfu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Päkiä/varvasjuoksu
ViestiLähetetty: To Marras 22, 2012 6:41 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Hyviä kokemuksia.

Aiemmin rustonpehmentysairaus polvissani aiheutti suurta kipua kantapäillä juostessa ja pari-kolme päivää sen jälkeen. Ite asiassa voi hyvin olla että tää sairaus johtui siitä, että olin parin vuoden maastojuoksun kilpaharjoitteluni ajan juossut aina kantapäillä, ja muutenkin juossut liikaa omaan palautusmiskykyyn nähden.

Muutama vuosi sitten vaihdoin päkiäjuoksuun ja ohutpohjaisempiin, löysempiin juoksukenkiin. Sen jälkeen kipua ei ole ollut ja juokseminen on tuntunu sulavammalta, ei tärähtele enää. Liukkaallakin kelillä on vähemmän hoipertelua, ehkä koska päkiän pettäessä alta sitä yleensä laskeutuu kantapäälle. Pohkeet oli jumissa ekoilla juoksukerroilla, sen jälkeen ei, ja senkin pikku ongelman ois varmaan joku maltillisemmin aloittava voinu välttää. Nopeudesta en tiedä, en ole enää vuosiin ottanut aikaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com